[Walter] Vurende 120mm Brandt Rayé KL

Wie weet trouwens waar de papierachtige rondjes voor zijn die bij de onderzijde van de granaat zitten? Die verbranden toch direct of is het een soort van schoenmaakdoekje voor de velden van de schietbuis als de granaat naar beneden zakt?
 
Dat zijn extra ladingen om het bereik van het mortier te vergroten. Ze zitten daar zodat de bemanning er zoveel af kan halen als nodig is voor de gewenste schootsafstand, in combinatie met de elevatie van de schietbuis.
 
Bij het enkele stuk/schietpunt staat hooguit een hulpinstructeur, dus inderdaad iemand met een witte armband. Dat is meestal een sgt of sgt1.

Ik was nog een niet onbelangrijke functionaris vergeten: de baancommandant. Die draagt een oranje armband.

Wat betreft de sound barriers: in combinatie met een baret werkten die niet zo goed en sloten ze de oren minder goed af dan de bedoeling was. Zo is er een foto van een tankchauffeur die de sound barrier over de baret draagt, zodat die alleen aan de linkerkant goed afsluit en aan de rechterkant op de baret rust, dus aan die kant geen effect heeft (en de baret is niet geluiddicht). Op de foto in de post van Arno zie je ook dat ze een baret dragen met daaroverheen de sound barrier geplaatst.

Ik weet niet meer precies wanneer de voorschriften werden gewijzigd zodat op schietbanen geen hoofddeksels meer werden gedragen (behalve bij schietoefeningen in gevechtsuitrusting natuurlijk), maar het staat me bij dat dat eind jaren negentig was. Dus het hangt er van af welke periode je diorama uitbeeldt.
 
Ik weet niet meer precies wanneer de voorschriften werden gewijzigd zodat op schietbanen geen hoofddeksels meer werden gedragen (behalve bij schietoefeningen in gevechtsuitrusting natuurlijk), maar het staat me bij dat dat eind jaren negentig was. Dus het hangt er van af welke periode je diorama uitbeeldt.
Zal een jaren tachtig setting worden. Ik wacht het figuurtje even af om te kijken of het gezicht en de barret net niet wat te Brits zijn en anders zet ik er een ander hoofd op zonder hoofddeksel.
 
De eerste bestelling is binnen. Hier moet wat bruikbaar basismateriaal tussen zitten.
De verlichting voor de vuurwolk is nog niet binnen en wacht op binnenkomst bij de leverancier (week 47 verwacht).
1CA3E45C-63C7-4180-9D35-241CB7528492.jpeg
 
En de rest van de basis figuren is binnen. Fraaie tinnen modellen van Firing Line (David J. Parkins). Deze komen dichtbij KL. Helaas tin waar ik aanpassingen aan zal moeten doen! Iemand ervaring met aanpassen van tinnen modellen? 90718A75-6ECF-441D-9F70-2C5A72E3843C.jpeg
 
Iemand ervaring met aanpassen van tinnen modellen?
In feite op dezelfde manier als met figuren van andere materialen.

Dit "tin" is voor zover ik begrijp "wit metaal", een legering van tin met wat anders (zit ook Pewter in geloof ik).
Het is nogal zacht en is gewoon met boor, zaag, scalpel, vijl en schuurpapier te bewerken.
Dus ook hier kun je werken met pen-gat verbindingen, CAlijm of Epoxy lijm, en diverse putties.

Het is even wennen vanwege het metaal-idee, maar dat gaat gauw voorbij ;)
 
Witmetaal (Babbitmetaal) is een legering van tin met antimonium (antimoon), en wordt oa gebruik in glijlagers.
Het is in1839 uitgevonden door Isaac Babbitt in Taunton Massachusetts
Antimoon is een zilvergrijs metalloide.
In tegenstelling tot de meeste andere metalen zet antimoon bij afkoeling uit. Het antimoongehalte in een legering kan zo ingesteld worden dat het gietstuk bij het afkoelen niet krimpt of zelfs iets uitzet. Hierdoor drukt het metaal zich bij het afkoelen in alle hoeken van de matrijs, zodat ook bij ingewikkelde vormen gietgallen worden voorkomen.

Vandaar dat de figuren in witmetaal zijn uitgevoerd

Bron: Wikipedia
 
Moet (of moest daar vroeger) niet een andere primer op? #witmetaal
 
Yes! Eindelijk zijn de lichtdraden binnen. Het grote experiment kan beginnen om het “vuur” te maken.52600E8D-0AF9-4E26-92DF-D8C124F6B7A6.jpeg
 
Nog een tip vwb die metalen figuren; dat is gewoon te lijmen met CA lijm, maar het is wel belangrijk dat je de te lijmen oppervlakken even schoon schuurt tot glimmend metaal. De onderdelen zijn nl bedekt met een oxide laagje waardoor de lijm veel slechter hecht. Dan blijven de onderdelen er steeds afvallen.
 
En nog zijn er hele hordes wargamers die dat eenvoudige werkje overslaan en zich erover verbazen dat hun metalen figuurtjes soms uit elkaar vallen als ze ermee spelen …
 
Ik heb dit ook door schade en schande geleerd..
Ooit de Lead Sled white metal/PE 40mm Bofors op onderstel gebouwd.
Het onderstel was de eerste keer dat ik met dat materiaal werkte, en de wielen etc. blijven er bij het minste of geringste afvallen. Het repareren heb ik opgegeven.
Het kanon zelf zit wel stevig in elkaar, toen had ik het truckje door.
 
Walter, ik moet binnenkort weer naar Osaka voor werk en daar zit om de hoek van mn hotel een mega hobby/modelbouw winkel van 4 verdiepingen met vanalles en nog wat. Geen belofte maar ik ga kijken en dan neem ik m mee voor je. Bij succes hoor je van me!
Heb je iets kunnen vinden @Robert van Raamsdonk? Of was het item niet te koop daar?
 
Tot nu toe is de bouw nog niet van de grond gekomen. Met veel vertraging is eind vorige week eindelijk de schakelaar met batterij binnengekomen. Zo langzamerhand dus maar eens gaan beginnen. Het gebeuren zit nu vooral in mijn hoofd hoe zaken aan te pakken. Ik ben benieuwd of mijn handen in staat zijn wat in het hoofd zit vorm te geven….
 
Heeft iemand belangstelling om ook de 120 mm mortier die FineMolds uitbrengt aan te schaffen? Moet besteld worden in Japan en als er gezamenlijk besteld wordt dan scheelt het in de verzend en invoerkosten. Het jammere is wel dat er een Japans voertuig bij zit wat het onnodig duurder maakt.
 
Het wordt toch steeds vreemder. Samen met wat forum genoten in Japan FineMolds 120 mm mortieren besteld (1:35). Ik bestelling plaatsen in afwachting van bericht voor betaling inklaringskosten. Staat vandaag PostNL voor de deur met 4 bouwdozen uit Japan …..zonder inklaringskosten dus…?????
576406D8-2C5A-4EAB-8042-1AF9200531AF.jpeg
 
Het pakket zal er wel doorheen geglipt zijn. Mooi toch? :)
 
Dat is een leuke meevaller! Soms heb je mazzel, ik had het pas ook een keer. Dan houd je nog iets zakgeld over zeg maar.

Succes met de bouw straks!
 
proficiat 🥳



en bouwze 😁
ja… het feest kan gaan beginnen. Nog even bouwfase Bo105 afronden en dan …. Zit al te bedenken hoe ik de draadjes van de vuurcirkel onzichtbaar richting de loop krijg. Ik denk dat ik wat met rookeffect moet werken om dat soort dingen te maskeren. Maar als je de foto’s ziet is rook vrij minimaal…..waar begin ik toch weer aan 🤔🙄😃
 
Terug
Bovenaan