Vliegtuigspotter vraagt hulp bij herkenning meerdere voertuigen

17 is een Halftrack Personnel Carrier M3. Goed te herkennen aan de spatborden: deze lopen door naar beneden, dat maakt het er eentje uit de M3-serie. Ook zitten de schuiven voor de kijkopeningen in de deuren aan de buitenkant, is de deur vanonder vierkant en de achterhoek van de bak, eh … hoekig. Vergelijk maar met:—

18, een Halftrack Personnel Carrier M5: de spatborden buigen niet naar beneden aan de zijkanten, het schuifje voor het kijkgat zit aan de binnenkant, de onderste hoek van de deur is aan de achterkant schuin afgesneden en de achterhoek van de bak is rond. (Omdat dit een voertuig in Britse dienst is, is het éígenlijk natuurlijk een Truck, 15-cwt., Half-track, M.5 🙂)

Het zijn trouwens geen M3A1 of M5A1, want die hadden een ringaffuit rechtsvoor met pantserplaten eromheen, die hier op allebei duidelijk niet aanwezig is.

19 en 20 zijn Willys Jeeps voorzien van pantserplaten. Ik geloof, maar weet niet 100% zeker, niet dat er een officiële ombouwset hiervoor was — m.a.w. vermoedelijk zijn het ombouwen door gebruikende eenheden zelf.

21 zou ik niet weten.

22 is een CMP (Canadian Military Pattern) vrachtwagen met het type 13 cabine (te herkennen aan de voorover hellende voorruiten). Hij heeft banjo-assen en ruitvormig gaas in de grill, dus is het een Chevrolet; met drie assen en deze opbouw is het een C60X, volgens mij — officieel een Truck, 3-ton, 6×6 (GM C60X). Waar de opbouw precies voor dient gaat mijn expertise te boven, maar afgaande op The Observer’s Fighting Vehicle Dictionary — World War II zou het een MGO Stores-, Machinery- of Workshop-uitvoering moeten zijn.

Nou, ik heb een hele zooi foto's zelf kunnen doen (jeej!) maar nu loop ik weer vast. Mede omdat ik de exacte locaties niet ken.
Ik 2017 heb ik samen met een stel vrienden een roadtrip naar Normandie gemaakt, daar heb ik een stel foto's gemaakt.
Merville, Pegasus Bridge en Omaha en omgeving is wat ik zeker weet, maar daarmee houdt het op...

IMG_1773.jpg
23.

IMG_1777.jpg
24.

IMG_1783.jpg
25.
Ik vermoed een M3 Halftrack gezien Jakko's omschrijving een paar posts terug.

IMG_1784.jpg
26.
Browning .50 ?

IMG_1785.jpg
27.
Bofors?

IMG_1793.jpg
28.
17-ponder?

Ik heb er nog veeeeul meer, maar wil het niet over-killen 🙂
Wederom bedankt!

Dat is het museum bij pegasus brug, naast merville, herkenbaar aan de betonnen platen

Nou, ik heb een hele zooi foto's zelf kunnen doen (jeej!)
Je leert al bij, mooi zo 🙂

23 is een Britse Ordnance, QF, 25-pounder Mark II, oftewel een 25-ponder houwitser (QF = Quick-Firing, d.w.z. met een hoge vuursnelheid vanwege het vallende sluitstuk). De Mk. I had geen mondingsrem, de Mk. II wel, daaraan zijn ze makkelijk uit elkaar te houden.

24 is een Britse BL 4.5 inch Medium Gun of een BL 5.5 inch Medium Gun — ik denk 5,5 want het kaliber lijkt wat groot voor 4,5, maar de affuiten van de twee waren gelijk dus ze zijn niet altijd goed uit elkaar te houden. (BL = Breech-Loading, d.w.z. met een sluitstuk dat dichtschroeft).

25 is inderdaad een M3, maar nu een M3A1 want boven de bijrijdersplek zit een mitrailleuraffuit.

26 is de mitrailleurkoepel uit een Multiple Gun Motor Carriage M16 (of M17, maar dat is erg onwaarschijnlijk want die gingen bijna allemaal naar de USSR), wat een variant was van de M3 halftrack. Let wel op dat de lopen van de mitrailleurs niet kloppen: dit zijn de lichte luchtgekoelde lopen die voornamelijk op vliegtuigen gebruikt werden, er horen de zwaardere lopen op te zitten die op de grond normaal waren (en zijn).

27 is inderdaad een 40 mm Bofors, maar welk type kan ik je niet zeggen, daar hebben anderen waarschijnlijk meer verstand van 🙂

28 klopt ook weer, Ordnance, QF, 17-pounder.

Je leert al bij, mooi zo 🙂
Internet en leren zoeken helpt een hoop.

24. is idd een BL 5.5 inch Medium Gun, er staat er eentje bij Merville waar deze foto genomen is (zoeken op naam werkt toch makkelijker!)

Mark II: er zit een mondingsrem op.

Nou het gaat lekker, zit inmiddels al rond foto nr.200.
Maar ik heb er weer eentje die ik niet kan vinden / plaatsen:

IMG_1990.jpg
30.
Type: er staat Humber mk.1 maar als ik de Humber-serie nakijk zie ik alleen foto's MET turret. Aka ik geloof het bordje niet. Help?
Country: UK?

Type: er staat Humber mk.1 maar als ik de Humber-serie nakijk zie ik alleen foto's MET turret. Aka ik geloof het bordje niet. Help
Dat bordje is correct; het is een Humber verkenningswagen, een 'scout car' in het Engels;

Die Humbers met een toren zijn pantserwagens (een 'armoured car') en dat is een een ander type voertuig dat ook door Humber geproduceerd werd;

Dit is inderdaad heel verwarrend. De Britten hadden de gewoonte om het merk in de officiële aanduiding op te nemen, maar je moet dan wel de héle aanduiding aangeven, anders loop je het risico het over de verkeerde te hebben. Zoals Henry ook zegt had je de Humber Armoured Car en de Humber Scout Car, twee totaal verschillende voertuigen maar heel vaak worden ze allebei kortweg als „Humber” aangeduid. En dan ook nog eens de Humber Light Reconnaissance Car (LRC), weer een volledig ander voertuig. Plus Humber personenwagens die als stafauto’s gebruikt werden.

Je hebt dit ook met Daimler: er is een Daimler Scout Car en ook een Daimler Armoured Car. Maar dit is niet beperkt tot Britse voertuigen: bij Amerikaanse voertuigen en uitrusting moet je er eigenlijk altijd bij vermelden over welke soort of klasse je het hebt, als dat niet uit de context blijkt. „Ik heb een foto van een M3 gemaakt” zegt helemaal niks — bedoel je een M3 lichte tank, een M3 middelzware tank, een M3 halftrack troepenvervoerder, een M3 halftrack met 75 mm kanon, een M3 pistoolmitrailleur, een M3 karabijn, een M3 broeksknoop, of nog wat anders? (OK, die laatste heeft vermoedelijk niet bestaan, maar je weet met die Amerikanen maar nooit 🙂)

Nou inmiddels een heel stuk verder, ben rond foto 310. Sommige ben ik echt uren mee bezig geweest, maar nu loop ik toch echt vast. Of ik me blind staar of gewoon compleet verkeerd zoek laat ik even in het midden... 😆

_MG_5993.jpg
31.
Type: kettenrad maar welke
Miltracks 2018
Interessant detail, wij stonden al vroeg vooraan, ik moest en zou de King Tiger er goed op hebben, rijdend (gelukt, inclusief em gevoelt!). Dit ding hebben ze aan staan wrikken en doen want er was een ketting half af gelopen.

_MG_6101.jpg
32.
Type: half-track sdkfz. 250? 251?
Miltracks 2018
De enige manier hoe ik er geen mensen bij op kreeg... geen ideale foto

IMG_6004.jpg
33.
Type: sdkfz 8? 9? 10? 11?
Miltracks 2018

IMG_6007.jpg
34.
Miltracks 2018

IMG_6010.jpg
35.
Miltracks 2018

Ow, ik ben er bij met de volgende Miltracks in september. Een Nashorn zien rijden, is een mooie aanvulling op de collectie. En effe stiekum de restanten in het museum mee pakken, waaronder de C-47 voor mn andere collectie. En dit keer schrijf ik gelijk op wat ik fotografeer, scheelt een hoop! Je herkent mij makkelijk: ik ben waarschijnlijk de enige met een vliegtuigpetje op 😎

Afvast bedankt voor de antwoorden!

Ben geen echte kenner van half-tracks, maar dit moet in de buurt komen 😁

31: Sd.Kfz. 2 "Kettenkrad"
32: Sd.Kfz. 251/1 Ausführung D
33: Sd.Kfz. 10 D7 Leichter Zugkraftwagen 1t (Demag)
34: Sd.Kfz. 7 Schwerer Zugkraftwagen 8t
35: Sd.Kfz. 8 12t

Bij foto nr. 32 even inzoomen: op het bordje stond sowieso al 251

Laatst bewerkt:
Okee ik heb er weer een paar waar ik echt niet uit kom. Gedeelte van de foto's van mijn reportage wel type's van gevonden, alleen deze zijn een vraagteken voor mij. Dit soort evenementen is natuurlijk extreem gaaf voor een liefhebber als ik (net als een Market Garden convoy) maar een ramp voor de herkenning...

Bedankt alvast weer!

_MG_7391.jpg
36.
Type: Sherman (welke?)
Details: 3036792 "Blood and guts"
Sainte-Mere-Eglise, "Camp Geronimo" 75 year D-day, 6 juni 2019

_MG_7394.jpg
37.
Type: Howitzer (ik vermoed M2) getrokken door een ... ?

_MG_7399.jpg
38.
Type: Sherman recovery?

_MG_7427.jpg
39.
Type: Sherman? (totaal geen referentie op te zoeken voor mij, geen nummer of wat dan ook)

160606-d-day75-314_48162881001_o.jpg
40.
Type: Sherman Firefly
Ik heb niet het gevoel dat het exemplaar uit de film is (van Bovington).
Zo wel, dan issie voor mij zo gevonden natuurlijk, maar ik twijfel

160606-d-day75-330_48162884116_o.jpg
41.
Type: Sherman M4A1 Grizzly (gaarne bevestiging)

160606-d-day75-334_48162949432_o.jpg
42.
Type: Sherman Firefly?
Details: 30123558 "Welrod"

36 is een M4A1 (75 mm) VVSS. Om precies te zijn een redelijk vroeg geproduceerd voertuig dat van allerlei opwaarderingen voorzien is, maar niet allemaal. Je kunt de M4A1 makkelijk herkennen omdat de hele bovenkant van de romp gegoten is.

Er zijn ook Shermans waarvan alleen de voorkant gegoten is, maar de rest gelast; dit is meestal een zogenaamde M4 Hybrid (Amerikaanse benaming) of M4 Composite (Britse). Ook mogelijk is dat zo'n tank een M4A6 is, maar die ga je niet in het wild tegenkomen want er zijn er welgeteld 75 van gebouwd (op bijna 50.000 Shermans in totaal) en hij is nooit operationeel ingezet.

37 is een 155 mm houwitser M1 (later als M114 aangeduid) met ervoor een High-Speed Tractor M4.

38 is een Tank Recovery Vehicle M32B1. De M32 is een bergingstank gebaseerd op de M4 Sherman, de M32B1-versie is gebouwd op een M4A1-romp.

39 is ook weer een M4A1 (75 mm) VVSS, maar met net wat andere details dan nr. 36.

40 is geen „Firefly” (ik houd niet van die naam) maar een M4A2* (76 mm) HVSS. Dit is geen combinatie die in het echt veel, of wellicht überhaupt, voorkwam: alle M4A2’s zijn gebouwd met VVSS.

* Vermoedelijk — zonder motordek of achterplaat van de romp te zien, is dat moeilijk om te zeggen. De tank die hij voor moet stellen, uit de film Fury, was gebouwd op een M4A2-romp. Deze lijkt dat ook te zijn, maar zeker ben ik niet.

41 … tja, als ze zeggen dat het een Grizzly is, dan is het wellicht een Grizzly — je kunt dat vanuit deze hoek niet zien, daarvoor moet je onder de tank kruipen om te zien of hij een tweede luik in de vloer heeft 🙂 De Grizzly was de M4A1 zoals hij gebouwd werd in Canada, met dus een extra luikje in de vloer en later vaak andere rupsbanden en bijbehorende tandkransen op de aandrijfwielen. Deze heeft die laatste niet, waardoor het erg moeilijk is om uit deze foto te halen of het al dan niet een Grizzly is.

Of je let een keer op voordat je begint te typen … Dit is zeker geen Grizzly: die had een gegoten romp. Dit is een vroege uitvoering van de M4 (75 mm) VVSS, met het M34-kanonschild (vergelijk met de twee M4A1’s in nrs. 36 en 39 die het latere M34A1-schild hebben) maar wel een aantal andere opwaarderingen, waaronder het ééndelige commandantsluik.

42 is een M4A1 (76 mm) VVSS. Dit is in principe hetzelfde type tank als in foto’s 36 en 39, maar dan met de latere bestuurdersluiken in de romp en het latere model toren met 76 mm kanon.

Laatst bewerkt:
41 … tja, als ze zeggen dat het een Grizzly is, dan is het wellicht een Grizzly — je kunt dat vanuit deze hoek niet zien, daarvoor moet je onder de tank kruipen om te zien of hij een tweede luik in de vloer heeft 🙂 De Grizzly was de M4A1 zoals hij gebouwd werd in Canada, met dus een extra luikje in de vloer en later vaak andere rupsbanden en bijbehorende tandkransen op de aandrijfwielen. Deze heeft die laatste niet, waardoor het erg moeilijk is om uit deze foto te halen of het al dan niet een Grizzly is.

Of je let een keer op voordat je begint te typen … Dit is zeker geen Grizzly: die had een gegoten romp. Dit is een vroege uitvoering van de M4 (75 mm) VVSS, met het M34-kanonschild (vergelijk met de twee M4A1’s in nrs. 36 en 39 die het latere M34A1-schild hebben) maar wel een aantal andere opwaarderingen, waaronder het ééndelige commandantsluik.
Ow okee, beetje een allegaartje dus?

Nu wordt ik wel nieuwsgierig naar de geschiedenis van deze tank. Was dit zo, is dit later gebeurt bij restauratie?

beetje een allegaartje dus?
Dat is normaal voor vroege Shermans 🙂 Vanaf 1943 werden de meeste al gebouwde Shermans opgewaardeerd met dingen die later ontwikkeld waren en op de nieuwste tanks al af-fabriek zaten. De mate waarin dit gebeurde verschilt echter bijna per tank, en hangt onder meer af van de beschikbare onderdelen, of de tank terug naar een fabriek ging of door de TD opgewaardeerd werd, wanneer de opwaardering gebeurde, of de tank wel álle opwaarderingsrondes meekreeg, enz.

Tja, deze en de andere van die Tank rental voelt een beetje bij mij hetzelfde als de Red Bull vliegtuigen:
Blij dat ze werken, altijd beter dan een museum, maar het is het net niet... Commercieel.

Goed, ik kan weer even verder. Ik ga richting het einde van mijn collectie, echter dr zit nog Market Garden 75 jaar bij, langsrijdend materiaal. Dus er komen nog wat hulp vraagjes en daarna is het (voorlopig) klaar!

40 is geen „Firefly” (ik houd niet van die naam) maar een M4A2* (76 mm) HVSS. Dit is geen combinatie die in het echt veel, of wellicht überhaupt, voorkwam: alle M4A2’s zijn gebouwd met VVSS.

* Vermoedelijk — zonder motordek of achterplaat van de romp te zien, is dat moeilijk om te zeggen. De tank die hij voor moet stellen, uit de film Fury, was gebouwd op een M4A2-romp. Deze lijkt dat ook te zijn, maar zeker ben ik niet.
Dit is geen M4A2, maar een M4 105, waar door de huidige eigenaren, Jeep Sud-Est, een T23 toren op is gezet. De Sherman is naar verluid wel degelijk gebruikt voor de film Fury, samen met de M4A2 van Bovington.
Tja, deze en de andere van die Tank rental voelt een beetje bij mij hetzelfde als de Red Bull vliegdingesen:
Blij dat ze werken, altijd beter dan een museum, maar het is het net niet... Commercieel.
Robert, wat bedoel je? De meeste Shermans op je foto's zijn uit de Christian Dours collectie en de collectie van Military classic vehicles, aangevuld met exemplaren van andere Franse verzamelaars.

dacht ik na een klein jaartje lidmaatschap het wel een klein beetje door te hebben met de verschillende types
komen ze met zulke verhalen😱😱😥.
moet dus nog een heleboel leren😶😐😪😕 maar ben ook zeer leergierig wat dat betreft🙂🤓
en daarom ben ik ook lid geworden🙂
maar het verschil tussen de 105mm en wat ik zei 76mm had ik moeten zien😎🙄
Ben ik blij dat mijn focus bij KL na 1960 ligt…..

Ok, update:

6.
Type: Fennek SWP (niet bevestigd, maar ook niet ontkend 🙂 )
Country: Netherlands, in service
Open Dag Landmacht, Oirschot 31 mei 2008

7.
Type: YPR-765 PRI

8. & 8a.
Type: Leopard 2A6

Aanvullende vraag: Ik heb VEEL foto's gemaakt in Frankrijk, Samour, tankmuseum.
Heeft er iemand nog een goede site (link) waar ik al veel types uit halen kan?

vraag staat nog open.

Volgend setje foto's kan ik waarschijnlijk grotendeels zelf, of er moeten liefhebbers zijn...?
7. De YPR is de PRI A1 uitvoering met Diehl tracks en de opbergrekken bij achterdek. Idd geen PRCO-B maar indien ze antenne er niet hebben opgezet zou het toch kunnen omdat ze er verder precies eender uitzien

6. Fennek is de SWP (Stinger Weapen Platform) versie

8. Ik kan niet goed zien of dit de A5 of A6 is. De lengte schietbuis is bepalen en dan is de wijze hoe je er tegenaan kijkt die bepaalt of je het kunt herkennen. Ik neig naar de A6

10. is inderdaad Genie versie PRGN) Vrachtvervoer had volgens mij een FN-MAG als hoofdbewapening?

11. is inderdaad Gewondentransport (PRGWT)

Robert, wat bedoel je? De meeste Shermans op je foto's zijn uit de Christian Dours collectie en de collectie van Military classic vehicles, aangevuld met exemplaren van andere Franse verzamelaars

Tja ik ken de achtergrond niet van de Dours collectie, dit beginnend.
Maar als je tanks verhuurt, voelt het mij een beetje 'net-niet' in de mond. Dan doe je het voor het geld en niet voor de 'liefde' van de voertuigen zelf. (Kan natuurlijk ook zijn dat ie juist met dat geld de restauratie betaald)

Dat is ongeveer hetzelfde als met de Red Bull vliegtuigen, de P-38, de Corsair en de Mitchell. Blij dat ze vliegen, maar dan staat er zo'n Red Bull logo op. Maar zonder het logo hadden ze nooit gevlogen. Maar het is het 'net-niet'.

Snap je een beetje wat ik bedoel?

Aha, van die mensen die geen restauratie doen maar iets dat er leuk uitziet, dus …
Ja, of misschien waarschijnlijker.....roeien met de riemen die je hebt. Niet alles is ruim verkrijgbaar qua onderdelen....en al helemaal niet gratis, dus soms is het zoeken naar wat je wel kunt krijgen of ruilen.
Snap je een beetje wat ik bedoel?
Ik snap wat je bedoelt, Robert......Red Bull in koeienletters op een historische jager vind ik ook niet erg fraai....maar dat is naar mijn idee toch iets anders dan een Sherman, waar geen hinderlijke moderne toevoegingen of sponsors zichtbaar op zijn. Qua verhuur van voertuigen zie ik het iets genuanceerder.....we willen allemaal dat er in films de correcte voertuigen worden gebruikt......dus commercieel of niet, ik ben alleen maar blij dat er toch af en toe verzamelaars en musea zijn die spullen ter beschikking stellen voor films, en of ze dat nou openlijk doen via een website, of achter de schermen via hun netwerk, feit blijft dat ze er ongetwijfeld financieel wat aan over houden, maar aan de andere kant kan je er ook vanuit gaan dat er niet zo zuinig met je antieke voertuig wordt omgesprongen als je zelf doorgaans doet.
Van 1 van de Shermans van Fury weet ik dat naderhand de motor uitgebouwd en gereviseerd moest worden en dat het hele interieur schoongemaakt en opnieuw gespoten moest worden....nog los van het exterieur wat weer van US naar Brits werd teruggebracht.

Laatst bewerkt:
Okee, Soesterberg tijdens het zomeroffensief. Depot was open! Dat was smullen voor mij, zeker als vliegtuig liefhebber. Ook een stel militaire voertuigen geplaat, daar heb ik een paar vraagjes over, niet alleen over de types.

_MG_8188.jpg
T17E1 Staghound.
Was deze ook in Nederlandse dienst?

_MG_8266.jpg

SP 17pdr Valentine Mk I Archer
Wat doet deze in het NLM? Enige historie bekend van deze?

_MG_8273.jpg
Swimmwagen iets (??)

_MG_8274.jpg
Daimler Scout Car Dingo (nav eerdere foto's en vragen, is dit correct?)
Toch niet Nederlands(e dienst?)

_MG_8277.jpg
Tja, ik weet dat dit een Japanner is, daarmee houdt het echt op.

Tussen haakjes, die M22 Locust er achter heb ik helaas nog niet goed op de foto.

Ik ging er origineel eigenlijk heen voor de vliegtuigen, met name de Phantom in Soesterberg markeringen...
Wederom bedankt jongens! Wordt gewaardeerd!

T17E1 Staghound.
Was deze ook in Nederlandse dienst?
Jazeker, na de oorlog

SP 17pdr Valentine Mk I Archer
Wat doet deze in het NLM? Enige historie bekend van deze?
Tot 1951 maakte de Archer deel uit van de Nederlandse bewapening

Daimler Scout Car Dingo (nav eerdere foto's en vragen, is dit correct?)
Toch niet Nederlands(e dienst?)
Ja, een Daimler scoutcar. Niet in na-oorlogse Nederlandse dienst geweest maar heeft tijdens de oorlog wel deel uitgemaakt van de Irene Brigade

Tja, ik weet dat dit een Japanner is, daarmee houdt het echt op
Type 97 Te-Ke tankette

Next bunch, bijna aan het einde. Ik besef me dat ik vergeten ben te nummeren bij de vorige set... oeps! Nouja hier verder.

Market Garden 75 jaar, 2 optochten in Eindhoven.
Ik meen dat het ook 2 verschillende organisaties waren, eentje nederlands en eentje niet-nederlands.

1e optocht, 14 september 2019

_MG_8679.jpg
47.
M5A1 Halftrack (nav vorige omschrijvingen (ja ik leer wel wat bij!), graag bevestiging?)
"Elena"
Vraagje 2: ik begrijp dat die rol aan de voorkant is voor het vastzitten in modder, maar hoe werkt dat dan? Kan die naar beneden?

_MG_8717.jpg
48.
Dan zou dit een M3A1 Halftrack moeten zijn (ook effe hier voor de zekerheid?)
"Brutus"

En meteen door naar deeltje 2: 17 september 2019.

Behalve de namen, zou ik mits bekend, ook wel willen weten wie de eigenaar nu is, of waar deze vandaan komen.
Aangezien (volgens mij) de meesten niet nederlands zijn.

_MG_8793.jpg
49.
Scammell Pioneer 30 Ton Tank Transporter (correct name?)
with
M3 / M5 Stuart (geen idee kan em niet vinden)

IMG_8806.jpg
50.
M4 Sherman (welke)
T212728 "Bulldog"

IMG_8807.jpg
50.
M4 Sherman (welke)
T233289 "Barn Hill"

Na deze nog 25 voor mij te gaan met waarschijnlijk heel veel vragen, maar ik heb effe geen zin meer om te zoeken, morgen weer verder.
Alvast bedankt weer voor de reacties!

47.
M5A1 Halftrack (nav vorige omschrijvingen (ja ik leer wel wat bij!), graag bevestiging?)
Klopt. Nou ja, het zou ook een M9A1 kunnen zijn, maar dat kun echt je alleen aan het interieur zien. Als dat niet kan is M5A1 de veilige naam 🙂

Vraagje 2: ik begrijp dat die rol aan de voorkant is voor het vastzitten in modder, maar hoe werkt dat dan? Kan die naar beneden?
Die dient niet tegen vastlopen in modder maar in loopgraven, sloten e.d. Door de rol zal de neus van het voertuig niet vastlopen tegen de overkant van zo’n obstakel.

48.
Dan zou dit een M3A1 Halftrack moeten zijn (ook effe hier voor de zekerheid?)
Klopt. (Hier kan het trouwens geen M7A1 o.i.d. zijn, want die bestond niet. De M9A1 was de tegenhanger van de M2A1 halftrack.)

Behalve de namen, zou ik mits bekend, ook wel willen weten wie de eigenaar nu is, of waar deze vandaan komen.
Daar kan ik je totaal niet bij helpen 🙂

49.
Ik weet het niet precies, maar de volledige naam zal iets in die richting zijn, ja.

with
M3 / M5 Stuart (geen idee kan em niet vinden)
Light Tank M3A1, maar Brits dus Stuart Mk. III (als ik het goed heb).

50.
M4 Sherman (welke)
M4A1 (76 mm) HVSS. Maar omdat hij in Britse markeringen geschilderd is, is het dus eigenlijk een Sherman Mk. II AY (Mk. II = M4A1, A = 76 mm-kanon, Y = HVSS-onderstel).

50.
M4 Sherman (welke)
Sherman Mk. II (Amerikaanse naam: Medium Tank M4A1 (75 mm)).

Ik weet het niet precies, maar de volledige naam zal iets in die richting zijn,

....heel officieel is het Scammel 'Pioneer' recovery tractor TRMU/30 with semi trailer TRCU/30

dat het de 30 tons versie is ipv de 20 ton versie kan je zien aan het brugclassificatie bordje. 49 ton totaal gewicht - 19 ton eigen gewicht is 30 ton

50.
M4 Sherman (welke)
T212728 "Bulldog"
Niet te zien op de foto....maar dit is stiekem een ex-Israeli Super Sherman, waar bij de restauratie weer een T23 toren op is gezet. Het motor dek is echter nog steeds Israelisch. Eigenaar komt uit de UK
50.
M4 Sherman (welke)
T233289 "Barn Hill"
"Barn Hill" is van oorsprong een Canadese Grizzly. De eigenaar is Nederlands....Ok de M4A1 (76) erachter is van een Nederlandse eigenaar.

Niet te zien op de foto....maar dit is stiekem een ex-Israeli Super Sherman, waar bij de restauratie weer een T23 toren op is gezet. Het motor dek is echter nog steeds Israelisch. Eigenaar komt uit de UK

"Barn Hill" is van oorsprong een Canadese Grizzly. De eigenaar is Nederlands....Ok de M4A1 (76) erachter is van een Nederlandse eigenaar.
Als ik zo vrij mag zijn, hoe weet je dit? Aan de hand van de nummers?

Uit m’n hoofd kan ik je niet zo snel een bron geven, maar wel het systeem 🙂 De Amerikanen hadden het over M4, M4A1, M4A2, enz. De Britten noemden deze tanks Sherman Mark I, Mk. II, Mk. III, enz. Tel 1 op bij het Amerikaanse „A”-nummer, zet het in Romeinse cijfers en je hebt het Britse Mark-nummer (voor Shermans, dan).

Daarachter kan een letter komen: A = 76 mm kanon, B = 105 mm houwitser, C = 17 ponder-kanon, Y = HVSS-onderstel.

Jup gaan we weer!

Wederom, eigenaar nu is ook leuk om te weten (ik vermoed buitenlands)

IMG_8812.jpg
52. (de nummertjes gaan niet heel goed. tellen is erg moeilijk...)
Daimler Lynx / Dingo Scout car
Nu begrijp ik dat dat niet zichtbaar is aan de buitenkant dankzij Wiki. Dus dan gaan we maar uit van de unit? Dus is dit Canada of Uk?

IMG_8819.jpg
53.
Type: ik DENK een YPR (welke versie?)
Ik vermoed ook dat deze mee reed voor het geval dat er een ander stuk ging onderweg

IMG_8825.jpg
54.
M21 Halftrack
Met name voor Jakko: ik dacht natuurlijk eerst M5, maar het internet "zei" M21.
Waar past deze in dat verhaaltje dan? (Ik dacht het eindelijk te weten... nope!)

IMG_8827.jpg
55.
M4A4 Sherman? (of Sherman V? (bedankt Jakko!))
T232668 Lily Marlene
Grappig: ik vond ergens op het internet een topic waar Alex ook antwoord gaf. Echter lijkt de voorkant hier anders te zijn.

IMG_8830.jpg
56.
M4 Sherman
T269979 Berjou
Gegoten romp, "origineel" kanon, ik vermoed een M4 zonder toevoegingen?

He jammer, ik had gehoopt vandaag zo goed als klaar te zijn. Moet er nog 15, maar ik wil niet overloaden aan foto's per post...
Kom er trouwens ook achter dat ik er een hele zooi gewist heb, moet mn archieven nakijken voor een re-do van mn collectie. Eerst dit maar eens afmaken!
Mensen, zoals inmiddels bekend, alvast bedankt en ik zou dit nooit zonder jullie compleet kunnen maken! Wordt gewaardeerd!
(ja had wel gekund maar dan had er overal "M4 Sherman" en "M3 Halftrack" gestaan hahaha)

Ik vermoed ook dat deze mee reed voor het geval dat er een ander stuk ging onderweg
Ik begreep dat de YPR tijdens het evenement als mobiele wapenkluis diende.......maw iedere avond werden hier de vuurwapens van de re-enactors ingeleverd en de dag erna weer uitgegeven.
T232668 Lily Marlene
Lily Marlene is een M4A4T....een na-oorlogse modificatie van het Franse leger, waarbij de Multibank van de M4A4/Sherman V werd vervangen door een Continental stermotor. Eigenaar is Jim Clark uit de UK. Hij heeft de tank een paar jaar terug van wrak tot rijdende tank gerestaureerd in 3 weken!!

56.
M4 Sherman
T269979 Berjou

Berjou is een M4A1. Shermans met een compleet gegoten romp zijn altijd M4A1's, maar dat heeft Jakko volgens mij al eerder aangegeven. Ook Berjou is van een Britse eigenaar.
De Priest erachter heeft dan weer een Nederlandse eigenaar.

54, markeringen van de britse Guards, daar is genoeg over te vinden, blauw vlak, rode rand en het alziend oog erin

Guards division blijkt nogal ruim te zijn dus guards armored division geeft een beter beeld van het verhaal. Ook het rode vlak met 53 erin heeft betekenis, maarruh, dan moet ik effe goed zoeken in mn documentatie, net als het blauwe vierkant op de zijkant van de opbouw

Guards division blijkt nogal ruim te zijn dus guards armored division geeft een beter beeld van het verhaal. Ook het rode vlak met 53 erin heeft betekenis, maarruh, dan moet ik effe goed zoeken in mn documentatie, net als het blauwe vierkant op de zijkant van de opbouw
Bedankt, dan weet ik genoeg. Zoeken op plaatjes op het internet is wat lastig, hier heb ik al een aanknopingspunt

52. (de nummertjes gaan niet heel goed. tellen is erg moeilijk...)
Daimler Lynx / Dingo Scout car
Daimler Scout Car.

De Lynx is geen Daimler, maar een Canadees voertuig dat in principe bestaat uit de romp van de Daimler Scout Car op een chassis van Ford. Hij is goed te herkennen aan dat hij veel hoger is, met meer ruimte tussen de wielen en spatborden:

Ford-Lynx-MkI-latrun-2.jpg
(Wikipedia)

53.
Type: ik DENK een YPR (welke versie?)
YPR-765A1 Vracht (geloof ik — dit is net te modern voor mij 🙂).

54.
M21 Halftrack
Met name voor Jakko: ik dacht natuurlijk eerst M5, maar het internet "zei" M21.
M21 is erg onwaarschijnlijk, dat was een 81 mm mortiervoertuig waarvan er maar een paar gebouwd zijn — Tamiya heeft véél meer M21’s gemaakt dan de hele Amerikaanse oorlogsindustrie bij elkaar 🙂 Het is vermoedelijk gewoon een M3, maar met die huif erop zóú het een M21 kunnen zijn, want vanuit deze hoek is het verschil zo niet te zien.

Waar past deze in dat verhaaltje dan? (Ik dacht het eindelijk te weten... nope!)
Hoe bedoel je? De M21 is een mortiervoertuig gebaseerd op de M3 halftrack, voornamelijk door het interieur aan te passen.

55.
Zie het antwoord van Alex. Interessant hier is dat hij (minstens) twee wielstellen uit Canadese productie heeft: als je goed kijkt zie je dat de voorste twee veel ronder zijn dan de derde (zie helemaal onderaan deze pagina).

56.
M4 Sherman
T269979 Berjou
Zoals Alex ook zegt: M4A1. Maar hij heeft zat toevoegingen: dit is een tank met een vroege romp (kleine bestuurdersluiken) maar wel een ééndelig commandantsluik (dat moet een latere toevoeging zijn, deze zijn nooit zo gebouwd), extra pantserplaten op de romp, een M34A1-kanonschild, een transportsteun voor het kanon op de voorplaat, en een ééndelig transmissiepantser.

Moet er nog 15, maar ik wil niet overloaden aan foto's per post...
Je kunt maar tien foto’s per bericht toevoegen 🙂

M21 is erg onwaarschijnlijk, dat was een 81 mm mortiervoertuig waarvan er maar een paar gebouwd zijn — Tamiya heeft véél meer M21’s gemaakt dan de hele Amerikaanse oorlogsindustrie bij elkaar 🙂 Het is vermoedelijk gewoon een M3, maar met die huif erop zóú het een M21 kunnen zijn, want vanuit deze hoek is het verschil zo niet te zien.
Ik zou ook M3 zeggen. Overigens is dit een voertuig uit de Rekwisieten commissie van de KL. De registratie op de voorspatborden zijn tijdelijk voor het evenement aangebracht. Het XXXcorps evenement werd ondersteund door Defensie, die zelf ook met de nodige voertuigen deelnam, waaronder een M10 Achilles en een Mack NO.

Robert, als je een halftrack ziet met van die mooi gevormde voorspatborden en scherpe hoek aan de achterkant van de body, dan is het nooit een M5, maar altijd 1 uit de serie M2, M3, M21, M16 etc, gebouwd door o.a. Diamond T en White. De M5 werd gebouwd door International en heeft van die simpele platte voorspatborden, en ronde hoeken aan de achterkant van de body. Dat zijn overigens maar 2 van de verschillen, want als je goed gaat kijken zijn er nog veel meer verschillen.....Motor, Vooras, voorraam pantser, deuren, bandenmaat etc. etc.

Laatst bewerkt:
Rode vlak met 53, 2nd armoured battalion Irish Guards. De 3 maakt het het Junior Regiment, en das de blauwe kleur. (Senior is rood, second is geek, junior blauw, motor batt. Is groen, en zonder brigade wit. HQ squadron heeft een ruit als mark, A sq. Een 3 hoek met punt omhoog, B heeft het vierkant en c rond. Het regiment zonder brigade heeft nog het D sq. En dat is een verticale balk.

Het vierkant is het tactische nummer. Aan de hand van het tactische nummer, en het divisie insigne kun je dus meestal de uiteindelijke gebruiker opmaken.

Terug
Bovenaan