Vliegtuigspotter vraagt hulp bij herkenning meerdere voertuigen

Ja, ik had even wat andere activiteiten, foto's maken van niet nader te noemen hardware 😆, en nu hier eindelijk alles afmaken.
In de tussen tijd is helaas Miltracks niet door gegaan, maar 14 mei 2022 ben ik er.

_MG_7524.JPGErgens vraag ik me ook wel af of dit militair is.
Kan niets op het nummerbord vinden. Ja 2 foto's maar geen type.

160606-d-day75-262_48162974311_o.jpg
Deze hele mooie. Ook geen idee...
Moest de foto verkleinen ivm formaat. Als details niet zichtbaar zijn, geef effe een gil.

Dat is em effe voor vandaag. Bedankt alvast!

Ergens vraag ik me ook wel af of dit militair is.
Kan niets op het nummerbord vinden. Ja 2 foto's maar geen type.

Een model 1941Ford Pick-up truck, niet echt een standaard US army voertuig

Deze hele mooie. Ook geen idee...
Moest de foto verkleinen ivm formaat. Als details niet zichtbaar zijn, geef effe een gil.

Een Dodge WC-54 als signalsvan (een radiowagen). Normaliter was dit model in gebruik als Ambulance. Naar verluid zijn de tot signalsvan omgebouwde ambulance modellen een na-oorlogse ombouw door het Noorse leger.
Het is in ieder geval geen standaard US-army voertuig.

Nou, ik kan mn lol op. Heb HEEL VEEL voertuigen gefotografeerd op 14 september & 17 september 2019, Market Garden 75 jaar.
Tja ik woon in Eindhoven... dan krijg je dat!
Op de 14e september heb ik nu al 99 ongeïdentificeerde voertuigen. Gelukkig kan ik zelf veel vinden met kentekens, maar niet alles.
Ik zal ze weer gaan nummeren.

_MG_8410.jpg
101.
Kentekencheck zegt: Chevrolet 1543 XI
Echter, ga ik op het internet naar dit type zoeken, vind ik niks! Hij lijkt wel wel erg op de AK serie.
Hulp?

Nog een 4-voudige waar ik mijn hoofd over breek als leek.
Let op, de vraag onderaan gaat over alle 4.

IMG_8411.jpg
102.
GMC CCKW 353-VAB

IMG_8412.jpg
103.
GMC CCKW 353-VAB

IMG_8414.jpg
104.
GMC CCKW353

IMG_8417.jpg
105.
GMC 2.5TON 6X6 CCKW-353

Kentekens zeggen dat het allemaal GMC CCKW-353 zijn. Echter in mijn ogen lijken ze niet eens op elkaar.
Uitleg iemand misschien?
Bedankt!

Zelfde truck, andere opbouw. 2x hardtop, 2x softtop waarvan 1 met een grote opbouw. Blok, bak en chassis zijn dezelfde, net als de spatborden. Overigens zijn de 2 hardtops ook verschillend, 1 met mg ring, 1 alleen met opening

Ach vast wel, GS bijvoorbeeld, general service, of radio truck, maar zover reikt mijn kennis niet, en al helemaal mijn intresse niet

Zijn hier verschillende officiële benamingen voor? Voor deze verschillende varianten?

Er is wel een heel beperkte officiële GMC type-specificatie zoals bv CCKW 353 B2;

cmp009.jpg

Maar daar zal je niet veel aan hebben want deze codes geven niet weer waar elk voertuig voor gebruikt is. En met alleen een foto van de voorkant kan je niet zien of iets een split of een banjo achteras heeft. Daar is een foto van de achterkant voor nodig.

Alleen de softcab en de grijze onbekende box body hebben een split as voor, de rest is banjo, goed herkenbaar aan de vrij forse banjo vorm ( ik heb nog nooit een banjo gezien met een steel aan elke kant maar ach), terwijl die bij de softcab en de lichtgrijze hoekiger is. De as an sich is slanker bij de splitas, maar de banjo is weer sterker.

102 GMC CCKW-353-B2 "Cargo", Closed cab
103 GMC CCKW-353-H1 "Dump truck", Open cab
De bovenste twee zijn vermoedelijk ex-KL, gezien de conversie met vlaggenstokken, Knipperlichten, reflectoren e.d.

104 GMC CCKW-353-A2 "Red Cross Club mobile" replica, Open cab
Volgens mij is dit de replica van Jan Caron gebouwd op basis van een "gewone" Cargo.

105 GMC CCKW-353-F2 "Shop van", Workshop, Closed cab

Vroege GMC's waren Closed Cab (in feit civiele Chev cabine), latere productie Open cab.

Meer info:

101.
Kentekencheck zegt: Chevrolet 1543 XI
Echter, ga ik op het internet naar dit type zoeken, vind ik niks! Hij lijkt wel wel erg op de AK serie.
Hulp?

Chevrolet 1543 X1 zou kunnen, maar ergens twijfel ik een beetje. De wielbasis lijkt me korter. Het stuur zit links en dan ook nog eens registratie met "USA". Canadese productie voor US army??; ik twijfel.
De Link die Henry plaatste laat een 1542 zien met stuur rechts, wat door de veiling bestempeld is als 1543!

Chevrolet 1543 X1 zou kunnen, maar ergens twijfel ik een beetje. De wielbasis lijkt me korter. Het stuur zit links en dan ook nog eens registratie met "USA". Canadese productie voor US army??; ik twijfel.
De Link die Henry plaatste laat een 1542 zien met stuur rechts, wat door de veiling bestempeld is als 1543!

In de onderstaande discussie komt dit probleem ter sprake;

Daar is de consensus dat voertuigen als deze na de bevrijding, in Frankrijk, geassembleerd zijn uit wat er maar voor handen was aan onderdelen. Kentekencheck heeft als eerste toelating voor het voertuig; 30-06-1946. Niet dat dit betekend dat het daarvoor niet in andere handen is geweest maar een na-oorlogse Franse assemblage is er ook niet door uit te sluiten.

Een andere optie is dat bij 'keep them rolling' ook wel eens voertuigen rondrijden die nog niet klaar zijn en bv wachten op de juiste cabine. In de tussentijd zit er dan een andere cabine op om er wel gezellig mee rond te kunnen rijden. Zo van een foto kan je niet de restauratie geschiedenis of het werkelijke fabrieksplaatje lezen. Zonder dat soort gegevens is het moeilijk om uitspraken te doen en blijft het allemaal vaag speculeren.

Een andere optie is dat bij 'keep them rolling' ook wel eens voertuigen rondrijden die nog niet klaar zijn en bv wachten op de juiste cabine. In de tussentijd zit er dan een andere cabine op om er wel gezellig mee rond te kunnen rijden. Zo van een foto kan je niet de restauratie geschiedenis of het werkelijke fabrieksplaatje lezen. Zonder dat soort gegevens is het moeilijk om uitspraken te doen en blijft het allemaal vaag speculeren.
Je hebt gelijk Henry; het is speculeren mijnerzijds, en dat is zonder het voertuig gezien te hebben niet handig. Ik hoop de wagen snel eens op een evenement te zien en wat meer naar de details te kunnen kijken. In België reed zo'n 10 jaar geleden een soortgelijk exemplaar rond, in US Navy grijs; mogelijk is het zelfs dezelfde wagen.
En Alex, alsof alles nog niet verwarrend genoeg is, is er ook nog dit;

Mooie advertentie! Die types blijven lastig...dat zie je ook op het draadje op MLU.

Ok, ik ben weer verder aan het gaan...

_MG_8434.jpg
106.
Lijkt mij dezelfde als 103
103 GMC CCKW-353-H1 "Dump truck", Open cab
echter lijkt er ruimte tussen de cabine en de bak te zitten en een reserve wiel?

_MG_8463.jpg
107.
Zelfde verhaal. Zelfde als 102 maar dan weer met reserve wiel.
102 GMC CCKW-353-B2 "Cargo", Closed cab

Volgende keer als ik ook maar iets van een GMC in een voertuig herken, zet ik em niet meer op de foto... 😆

Beide voertuigen zien er uit als GMC 353's maar het zijn 352's. dwz; het zijn dezelfde voertuigen als de 353 serie maar dan met een kortere wielbasis. De reserve wielen achter de cabine is juist het herkenningspunt voor een 352.

Typisch, 106 staat wel geregistreerd als een 353 op kentekencheck
Dat zal bij het op kenteken zetten misschien verkeerd zijn gegaan, want Henry heeft gelijk....het is een 352.....kortere wielbasis, kortere bak, brandstoftank en 2 reservewielen tussen cabine en bak...ipv onder de bak zoals bij de 353

106. GMC CCKW 352 "Cargo", Open cab
107. GMC CCKW 352 "Cargo", Closed cab

Accoord? Of zijn er nog sub nummers zoals bij de 353?

@ Alex van de Wetering?

106: CCKW 352 B1 "Cargo", Open cab, winch

107: CCKW 352 A1 "Cargo", Closed cab

Ik heb er weer een paar (dr lijkt geen einde aan te komen...)

_MG_8487.jpg
108.
Ik gok een Diamond T 981 (M19 Tank transporter)

_MG_8499.jpg
109.
Kenteken check zegt M3A1, maar ik zie geen roller aan de voorkant. M2?

_MG_8502.jpg
110.
Dodge WC series, maar ik weet niet welke. 61?

108.
Ik gok een Diamond T 981 (M19 Tank transporter)
Helemaal mee eens....door het gat in de bumper voor de lier doorvoer is het een T981 en geen 980.
Kenteken check zegt M3A1, maar ik zie geen roller aan de voorkant. M2?
M3A1 klopt wel....het is een Scout car, geen half track.
110.
Dodge WC series, maar ik weet niet welke. 61?
Een WC61 is uitermate zeldzaam....dit is een "gewone" WC51

Een WC61 is uitermate zeldzaam....dit is een "gewone" WC51

Dat is idd eerder gezegd in dit topic ergens.
Op een of ander manier blijft het niet echt hangen.
Nu moet ik ook zeggen dat deze voertuigen een beetje onderaan in mijn "tof-dat-ik-ze-heb" lijstje staan. Maar ik heb ze wel dus nu wil ik het compleet maken ook. Ik heb voor mezelf voorgenomen dat ik in de toekomst wat selectiever ga fotograferen.

Next bunch, bijna aan het einde. Ik besef me dat ik vergeten ben te nummeren bij de vorige set... oeps! Nouja hier verder.

Market Garden 75 jaar, 2 optochten in Eindhoven.
Ik meen dat het ook 2 verschillende organisaties waren, eentje nederlands en eentje niet-nederlands.

1e optocht, 14 september 2019

Bekijk bijlage 10975
47.
M5A1 Halftrack (nav vorige omschrijvingen (ja ik leer wel wat bij!), graag bevestiging?)
"Elena"
Vraagje 2: ik begrijp dat die rol aan de voorkant is voor het vastzitten in modder, maar hoe werkt dat dan? Kan die naar beneden?

Bekijk bijlage 10976
48.
Dan zou dit een M3A1 Halftrack moeten zijn (ook effe hier voor de zekerheid?)
"Brutus"
Hallo
Is dit niet een M-2A1 munitieluiken na de deuren en korte mijnenrekken?
Groet ronald

De bovenste is een Stryker, en dat is inderdaad een LAV-achtig iets, want daar is hij uit ontwikkeld 🙂 Zo te zien — maar ik ben geen expert — is het een M1126 Infantry Carrier Vehicle.

De tweede is zo’n Engels geval voor gebruik in Afghanistan en zo, die hebben allemaal van die namen die ik nooit uit elkaar kan houden. (Alles van na de Koude Oorlog heeft niet echt m’n interesse.)
hallo
Heet dat ding niet Jackal?
Ronald

Okee, ik heb toch besloten om het wat te veranderen. Alleen de interessante voertuigen gaan in de DB, maar bewaar wel alle foto's.
Kan mij niet voorstellen dat ik bijvoorbeeld op CCKW 352 ga zoeken welke ik allemaal heb...

Dat gezegd, kan ik NOG EEN KEER door mn hele database heen gaan. Jeeej.
Maar ik heb nog 1 optocht waarvan ik nog niet alles heb (de interessante) dus daarbij wederom hulp gevragen!
Waarschijnlijk is dit voorlopig de laatste ronde.

IMG_8832.JPG
111.
Helaas een vage foto.
Ik vermoed Universal Carrier Mk.II. Kan op het nummer helaas niets vinden.

IMG_8833.JPG
112.
Wederom op het nummer niks te vinden.
Ik vermoed M3 Half-track gezien de spatborden en de missende MG ring (ja ik heb wel wat opgestoken!)

IMG_8842.JPG
113.
Een wrecker. Maarja welke. Wederom niets te vinden op het nummer

IMG_8848.JPG
114.
En nog ene.
Ik vermoed eentje van de Canadian Military Pattern dingetje, maar dan houd het heel erg op.

Nou, ik splits de laatstste foto's in 2en, anders wordt de lijst te lang. Nog niet de laatste dus (maar wel bijna!)
Bedankt alvast weer voor de reacties!

111 is een Universal Carrier, of hooguit een variant ervan waarvan je dat alleen aan het interieur zou kunnen zien.
112 is inderdaad een Half-Track Personnel Carrier M3.
113 zou ik niet weten zonder veel langer door boekjes te moeten zoeken dan ik zin in heb 🙂
114 klopt, het is een CMP, maar wederom, welk type precies kost mij veel moeite om uit te zoeken terwijl anderen hier dat antwoord waarschijnlijk zo paraat hebben.

Thx!
Last run...
_MG_8992.JPG
115.
Zelfde als 113. Een Diamond T 969A? Bevestiging gaarne!

_MG_8994.JPG
116.
Lijkt mij een Ward LaFrance M1A1. Bevestiging?

Nou dat zou em moeten zijn!
Ik ga nog 1 keer alles na enzo, en dan wil ik even netjes tijdelijk 'afscheid' nemen, mits ik niks meer tegen kom.

Ok, de database is af, ben nu aan het vergelijken van namen en omschrijvingen.

Kom ik het volgende tegen:IMG_1809.jpg
Centaur Mk.IV - Sword Beach

IMG_1797.jpg
Centaur Mk.IV 95mm - Pegasus Memorial

IMG_1996.jpg
Centaur Mk.IV CS - Saumur

3 namen voor dezelfde tank? Wat zijn de verschillen dan en waar zie ik dat?

Dank!

Het zijn allemaal Centaur Mk. IV’s, want de IV (Romeinse 4) geeft aan dat het een Centaur is met 95 mm houwitser. De „CS” staat voor Close Support en wordt soms toegevoegd omdat dat de functie van deze tanks was: ondersteuningsvuur geven. Voor zover ik weet hoort dat bij de Centaur niet bij de naam, omdat de Mk. IV dat al aangeeft: het verschil tussen de Mk. III en Mk. IV is dat de eerste een 75 mm kanon had en de tweede dus die 95 mm houwitser.

Bij sommige andere Britse tanks moet het er wel bij, omdat het Mark-nummer bij die dan weer niet verandert: je hebt bijvoorbeeld een Tank, Cruiser, Mk. IIA met een 2-ponder (40 mm) kanon en een Tank, Cruiser, Mk. IIA CS die in plaats daarvan een 3,7-inch (94 mm) houwitser had. Vanwege dit gebrek aan consequente naamgeving worden ze vaak door elkaar gebruikt, dus „CS” erbij voor tanks waar dat eigenlijk niet hoort.

Die eerste Centaur is eigenlijk een voormalige Centaur dozer waar de dozer ophanging vanaf is gesneden; de toren komt van een Cavalier, dus het ding heeft een hele historie. (maakt voor de naamgeving nu niet uit hoor!). Ooit stond hier een Churchill AVRE, maar die is in Duxford beland (meen ik) en in ruil daarvoor is de Centaur.
De andere Centaur bij Pegasus bridge is een echte Normandië veteraan, die pas in de jaren '70/80 uit de bosjes is getrokken en gerestaureerd.

.., en dan wil ik even netjes tijdelijk 'afscheid' nemen...

Ik ben er door heen, het is klaar nu.
Mensjes hier, ontzettend bedankt voor de hulp!
Ik ga jullie niet allemaal opnoemen, maar aan allen die gereageerd hebben, bedankt.
Ik zal dit topic bumpen als ik nog iets tegen kom, of weer nieuwe foto's gemaakt heb (hopelijk de 14e mei)

Als afscheid wil ik nog een paar foto's plaatsen die voor mij 'speciaal' zijn. Enjoy!

IMG_0218.jpg
Leopard 2A6, Oirschot 2008
Soms moet je goede timing hebben, en een mega zoomlens, en dan krijg je dit.

_MG_2820-2.jpg
CV9035NL, Oirschot 2012
Look ma! Only one track!

_MG_7844.jpg
Hurban Armored train, Zvolen, Slowakije (Replica)
Ondanks dat het een replica is, is het wel een hele unieke om in de collectie te hebben!

_MG_8276.jpg
Leopard 2A6, Soesterberg 2016
Een van de bruutste actiefoto's die ik gemaakt heb.

IMG_1821.jpg
M4A4 Sherman DD, Juno Beach 2017
Gemaakt tijdens Normandie roadtrip. Ik moest en zou een DD op de foto krijgen. Gelukt!

IMG_2195.jpg
K5 Leopold 28 cm, Batterie Todt Museum 2017
Nog eentje van diezelfde roadtrip. Museum was gesloten wegens een stroomstoring. Ik moest en zou dat ding op de foto krijgen. Door de mist en met zoomlens er dit nog van kunnen maken. Maar ik heb em wel!

IMG_1903.jpg
Pz.Kpfw. VI Königstiger Ausf. B, Saumur 2017
Op mijn verzoek op de laatste dag van de trip naar huis omgereden via Saumur. Ongelofelijk goede keuze! Met als hoogtepunt dit monster.
Later heb ik em nog zien rijden in Overloon: Je hoort em eerst, dan zie je em en dan voel je em (grond trillen). Wat een beest! Die beleving staat in mn geheugen gegrift.

IMG_2057.jpg
Merkava Mk.1, Saumur 2017
De meest aangename verassing van Saumur. Ik wilde een Merkava wel eens zien (en fotograferen) in het echt, maarja Israel... had het al lang uit mn hoofd gezet. Wist ik veel dat er een in Saumur stond! Pleasant surprise, to say the least!

_MG_6830.jpg
BVP-2, Strela-10M, T-72M4CZ, Mi-24D Hind, Nato Days Ostrava, Tjechie
Hoeveel meer Koude Oorlog battlefield wil je het hebben in 1 foto!

_MG_8371.jpg
Challenger 1, Soesterberg 2019
Naar een kindershow gegaan speciaal voor deze. Depots waren ook open, maar dit was de belangrijkste reden toch te gaan.
Hebbes! Nu nog een ABRAMS en dan ben ik 'compleet'.

Mensjes, tot later!
(ik ga weer terug naar de vliegtuigjes nu...)

Hallo allemaal!
Inmiddels 3 jaar later, heb ik er weer een aantal die ik niet volledig kan plaatsen.
Wederom jullie hulp gewenscht bij de correcte benoemingen.
De meesten zijn van kamp Garden 80 in Leopoldsburg, afgelopen september.

We beginnen met een zooitje carriers.
Is er verschil? Hoe zie je dat?

1.
_MG_7764.webp

2.
_MG_7772.webp

3.
_MG_7809.webp

4.
_MG_7810.webp

5.
_MG_7834.webp

Alvast bedankt!

We beginnen met een zooitje carriers.
Is er verschil? Hoe zie je dat?

1.
Bekijk bijlage 49222
Universal carrier MK II
Je ziet het het snelst aan de (ronde)buizen die op de zijkanten en het midden stuk gelast zijn

2.
Bekijk bijlage 49223
Idem

3.
Bekijk bijlage 49224
Universal carrier MKI
Geen buizen en een andere fender.

4.
Bekijk bijlage 49225
MK II

5.
Bekijk bijlage 49226
MK I
Eigenlijk hoort er bij allemaal nog een "*" bij, want alle 5 zijn Carriers gebouwd door Ford Canada, o.a te herkennen aan de koplampen en bij sommige foto's zie je zelfs het "FORD CANADA" plaatje op het schutbord achter de bestuurder.

Verschil tussen Mk1 en Mk2 zie je vooral snel aan de locatie van de koplampen; 2 lampen op de voorspatborden is een Mk1 (of Mk1*) en 1 koplamp op het voorpantser is Mk2 (of Mk2*).

1. Universal Carrier MkII*
2. Universal Carrier MkII*
3. Universal Carrier MkI*
4. Universal Carrier MkII* (waar een Brits ipv Canadees koplampje op is gezet)
5. Universal Carrier MkI*

Heren, bedankt!

Nu zit ik terug te kijken, kom ik er van eerder nog 2 tegen:

6.
Ik heb em staan als "Universal Carrier"
IMG_5931-2.webp

7.
Deze heb ik genoteerd als "Universal Carrier No. 1 Mk III"
_MG_8901.webp

Edit: ik zie dat dit DEZELFDE is als nummer 2, dus Universal Carrier MkII*

6 lijkt mij ook een Mk. II, gelet op de koplamp en de ronde randen aan de achterbak.

Terug
Bovenaan