vervallen BR52

He Marc,

Je bent al even bezig met een erg interessant project :!:
Kun je een raming geven van de kosten die je tot nu toe gemaakt hebt qua BR-52 en de AM, los van gedane werkuren en verf ?

groet Frank

Hai Frank;

Wil dat met veel plezier even proberen,hou alle kosten van dit projekt een beetje bij,ben zelf nieuwsgierig geworden.
Werkuren tot nu toe aan de tender; 54 uur aan de loco tot nu ;51 uur
Opzoekingswerk; weet het niet,maar erg veel.
Prijs kit was 95 euro
Upgrade set en extra materiaal zoals plastikcard en profielen,rivetten ed, 92 euro
Verf 16 euro (enkel kleefprimer en grondverf)
Extra materiaal voor het dio enz (grassen en steenslag) 35 euro

Denk dat de werkuren nu ongeveer op 40 % zijn,alle verven ed(vernissen) voor de afwerking zijn nog niet inbegrepen.
Wil het model eind september 2011 klaar hebben,wil er begin Oktober naar de tentoonstelling met het model.

Tijd om eens te zien hoe die stoomketel past op het onderstel.Vreesde er erg voor,als alles leest wat het op het www staat over die passing,dan zou je Uw hart vasthouden.
Moet eerlijk zeggen,het paste beter dan ik verwachte,zie er niet teveel problemen in.Enkel hier en daar iets aanpassen,maar dat komt grotendeels door mijn eigen toekomstige ombouwwerken.

bacabfec.jpg

f8e9da2a.jpg

e9c78636.jpg

69049e36.jpg

Je moet jezelf niet bedotten Marc! Op de laatste foto zie je dat de onderkant van de vuurkist op het frame rust, en niet op de steun waar hij uiteindelijk terechtkomt als het machinistenhuis ook is gemonteerd. Op de steun geplaatst komt de ketel wat hoger...

Daar ik besloten heb om de stoomketel met open deur te bouwen,kan ik de bijgeleverde deur van trumpeter niet gebruiken.
Deze ga ik echter proberen aan te passen.
Er moet een nieuwe ring voor de ketel met sluitring komen,een bodemplaat voor de deur zelf,sluitingen,reflektieplaat deur ,andere schanieren enz gemaakt worden.

De eerste stapjes;

bd80ae54.jpg

646a6389.jpg

1fc0e0ae.jpg

95bad3ff.jpg

c4a8bd46.jpg

063ea2cf.jpg

Hoi Mark;

Bedankt,
die cirkels snij ik met een simpele cirkelsnijder,werkt goed tot 1 mm dikte,dan moet je ze aan voor -achterkant insnijden en uitbreken.
Kun je met een gewone passermet snijmesje ook doen,maar dit werkt iets makkelijker/zuiverder.

db9bd1b1.jpg

Was eens tijd om de stoomketel aan te pakken,daar hij enkele huidplaten zal missen moet hij in delen gecutterd worden.
Nog niet zo simpel,het is een dikke buis,dus moeten de zijkanten van de snijvlakken aangepakt/afgeschuind worden.
Op dit moment moet de frontplaat van de inwendige stoommachine ook reeds zeer passend gesneden worden,nog niet zo echt simpel om dit precies te krijgen.

28789a23.jpg

1d485ea5.jpg

c046b7d7.jpg

abddebe8.jpg

Nu efkens zien hoe we gemakkelijk de huidplaten kunnen verwijderen en de onderliggende ketel zichtbaar krijgen.
Ik heb gekozen om de uitgesneden onderdelen van de kit te hervormen en te verlengen/verbreden,en mits afstandhouders ze op hun plaats te monteren.
Het achterste stuk was veel meer werk dan eerst gedacht.Maar met de nodige krachttermen enz ,is het begin er.

fa134c3d.jpg

be9e117d.jpg

81a5d8a0.jpg

cd1a1ad2.jpg

c8356065.jpg

Daar ik van in het begin van plan was het diorama van mijn WR360 C12 te gebruiken voor deze BR52,moest ik nu wel weer 2 nieuwe ondergronden voorbereiden voor de WR360 en de gondola.Dus dit komt er nu tussenin.
Denk voorlopig om ze zo simpel mogelijk te houden,wil er niet echt een diorama mee bereiken,maar eenmaal bezig.........,en we kunnen eindelijk eens een beetje schilderen,leuk!

cd261ee0.jpg

3544fa3a-1.jpg

5b1e9fd4.jpg

05772153.jpg

En nu druk bezig alle onderdelen uit te bouwen,iets waar de nodige tijd in kruipt.
Ongelooflijk hoeveel onderdeeltjes in die stukken zitten.
En natuurlijk proberen het onderdeel te verlijmen,wanneer je denkt het past,dan doet dit het nog niet echt,dus blijven aanpassen.
Natuurlijk moest de schoorsteen geopend worden,door men keuze om een open boiler te maken komen er veel meer wijzigingen dan eerst gedacht.
Maar het blijfd nog steeds zeer leuk. 🙂

bf9d9387.jpg

553f9cf3.jpg

3267b6cb.jpg

eb6a512e.jpg

Vanaf nu is het nog steeds allelei kleine en grotere onderdelen namaken.
Ik heb gekozen om de indrukt te geven van de aanwezigheid van de kop van een boiler en de andere aansluitingen.
Hier zijn er zeer veel mogelijkheden,maar doordat het een BR52 is ,kan je niet erg ver van deze opzet vandaan gaan.
De filter onder de schouw komt er niet in,deze neemt anders totaal het inzicht weg.In het echt verwijderde men deze ook,anders konden ze er niet in werken.
Wat ik voorstel is de boiler na enkele bezoekjes van oudijzer bezoekers,dus vele onderdelen en leidingen verdwenen.

304ddfb8.jpg

83077309.jpg

efcb59ae.jpg

511443a0.jpg

adbf9e7e.jpg

d3dfa44a.jpg

a7b524d9.jpg

412f2127.jpg

Bedankt Guy, we doen ons best 🙂

Vanaf nu is het steeds maar onderdelen verbeteren zoals deze compressor die een beetje erg eenvoudig is uitgevoerd.Er bestaat wel een mooiere kit van,maar wil het eerst zelf eens proberen,tenslotte zal je er niet veel meer van zien/overblijven.

a8d62769.jpg

En dan is het tijd om eens naar dat stuurhuis te kijken.Het verschil met de bouwdoos is dat mijn versie een open stuurhuis zal hebben,op het eerste zicht moet de achterwand er nadien terug uit weg.Eigenlijk is dit de zelfde opzet van een BR50.Heb gekozen om eerst de achterwand erin te lijmen voor de sterkte,nadien zagen we deze wel weer weg. :laugh:

25a8f533.jpg

c20187ff.jpg

90e582fd.jpg

8ac27dcb.jpg

32aab3ce.jpg

Hoi,

Nu Kanne's BR stil ligt, kijk ik hier wat vaker en de manier waarop je bezig bent is interessant om te volgen.
Als ik het goed begrijp moet een deel van de stuurhut verwijderd worden? Wat komt er voor in de plaats of blijft het zo?

Succes
Gr Johanna

Hallo;

De achterwand moet verwijderd worden,deze stond volledig open.
De rest van de wijzigingen moet ik nog verder uitzoeken,het is de kanine opbouw van een BR50 dat ze gebruikt hebben.

Wat is er trouwens gaande met Kanne's trein,ik zie geen vooruitgang meer?

😉

Eerst eens de boiler langs binnen in de grondverf, en nadien een beetje klein pruts geplaatst op de ketel,en vermits het een wrak zal worden,heb ik gekozen om hier en daar een beetje te verprutsen,zoals aan leidingen of leuningen.

En natuurlijk eens getest hoe je makkelijk zo'n windleiplaten kan vormen in plastiek,eigenlijk simpel te doen,de belgische liepen wel rond mee met de boiler.

Het zal iets trager verlopen de volgende weken,het is druk met de honden,men motor moet een groot onderhoud en moet ook nog een beetje schilderen/papieren in huis voor men madam 🙂

a8bd3b3e.jpg

2bef2a7b.jpg

d93127d5.jpg

da6bafcd.jpg

c1673027.jpg

Veel tijd om te bouwen is er voorlopig niet,maar we zijn er nog mee bezig.
Voorzichtig begonnen met de keteldeur en een windleiplaat te monteren.
En vanaf nu ga ik eens moeten beginnen denken hoe we hem gaar verwoesten en schilderen.
Dat verroesten kun je vele kanten mee weg,erg roestig,nog enige echte kleurtonen te zien enz....
De schade is eigenlijk hetzelfde,hoever moet en wil je daarmee gaan ?Heb zelf goesting om tamelijk ver te gaan,maar dietrein moet nog een beetje herkenbaar blijven :8

2e630788.jpg

70de2c99.jpg

811e1ea1.jpg

Hoi Marc,

Het werk ziet er goed uit en is eigenlijk zonde om te veel te vernielen. Zoals je nu al bezig bent laat je al verval zien en soms hoeft het geen roestbult te zijn om er toch iets vervallends van te maken wat met verf en verweertechnieken ook goed te bereiken is. Een verlaten trein op een spoor aangetast door de tand des tijds is niet per definitie een volledig gesloopt model ....

My 2 cents 😉
Johanna

Hai Johanna;

Inderdaad ,dat is nu juist de moeilijkheid zie,hoe ver wil of kun je gaan.
Normaal hou ik van vervallen toestanden,maar is het nooit erg vervallen.
Heb graag dat je hier en daar nog een beetje uitgewerkte details kan terugvinden.

Het zal weer iets worden waar ik niet weet waar te beginnen en vooral wanneer het genoeg is.

Het is de bedoeling om te maken wat je schreef,een vervallen/verlaten trein ergens op een vergeten zijspoortje.

Voorlopig ga ik stoppen met de bouw van dit project en met de modelbouw.

Ik heb deze avond om 22 u totaal onverwachts men allerbeste vriendin,mijn lieve hond ,moeten laten inslapen na een plotse ziekte.
De laatste 6 jaar was ze geen 1 minuut van me weg,zonder ooit een slecht moment of enig probleem met haar,ze was er steeds onvoorwaardelijk voor mij.

Het is tijd om een beetje tot mezelf te kunnen komen,en eens alles goed te kunnen verwerken.

Bedankt voor de steun Guy!!

Betekend erg veel voor mij.

Ongelooflijk wat dit doet met een mens,het is hier nu toch zo leeg en stilletjes in huis.
Hoe ouder je word, hoe anders je tegen alles aankijkt.
En de dood komt altijd zo onverwachts he,verdomd wat mis ik haar.

Vooreerst wil ik iedereen bedanken voor de vele steun na het verlies van Olga.
Ben zeer blij dat er nog zovele mensen graag dieren zien en er echt goed mee omgaan,dit verwarmt men hart zeer erg!!

Klein beetje proberen te bouwen,de binnenkant van het dak van het stuurhuis een beetje detail proberen te geven.
Begonnen aan het openwerken van het stuurhuis,en de deur terug verwijderd,deze draaien naar binnen open,en dat wisten we niet.
De 2é windleiplaat komt er niet aan,heb gekozen om stukken van de beugels te plaatsen,deze moeten noeg verder uitgewerkt worden.Het moet een vervallen en geplunedrde trein worden,dus moeten hier en daar toch schade ed terug te vinden zijn.

e4974dd7.jpg

6954dba0.jpg

f666ad1f.jpg

159c0f5e.jpg

Momenteel een beetje bezig vele kleine onderdelen,waar erg veel tijd inkruipt, toe te voegen.
Wil de kabine/boiler zo ver mogelijk afbouwen,om deze in de grondverf te zetten en nadien te monteren op het onderstel.
Na het grondverfschilderen,zal ik geleidelijk het binnenste van de kabine bouwen.
Wil eind volgende maand klaar zijn met de eigenlijke bouw ervan,heb dan nog ruim de tijd(2maand) om te schilderen en te verouderen.

83ffffab.jpg

9d2a8457.jpg

2292c0c1.jpg

e680133c.jpg

1e99f3ba.jpg

7d9f0d5f.jpg

Momenteel is het vooral onderdelen bouwen die niet korrekt of aanwezig zijn in de kit.
Hier zie je de bevestging voor de kompressor,en een onderdeel voor op de boiler(is een belgische wijziging)
Ook een beetje boujes ed geplaatst die ik steeds uitstelde,maar nu wil ik hem vooral klaar krijgen voor de grondverf.

95f07731.jpg

0caba0fa.jpg

8fe08add.jpg

a84b4765.jpg

En natuurlijk kom je al eens een ongevalletje tegen,weer werk minder aan het verwoesten. 😀

51dc006c.jpg

Hoop het ook Guy,maar je weet nooit he? 🙂

En dan was ik zo nieuwsgierig naar de passing en het totale beeld geworden,dat ik me niet meer kon inhouden.
Het past allemaal redelijk goed,er is inderdaad teveel speling op de binnenste steunen,maar daar is reeds dikwijls voor verwittigd,we gaan dat met enkele vulblokjes moeten aanpassen.
Nadien de ganse boiler in de grondverf gezet.Mijn gedacht om de 2 delen gescheiden te houden tot na het verven zal niet lukken,er zijn nog teveel onderdelen die beide delen raken.
De leidingen ed zal ik ook maar monteren voor het schilderwerk,anders gaat dat niet meer lukken bij mij.
Dus het schilderwerk zal zeer leuk worden.

0ee97066.jpg

4888871d.jpg

1bd8bce9.jpg

1e13510f.jpg

c745a83b.jpg

09ed0881.jpg

d0cd7455.jpg

Echt veel is er nog niet veranderd op het eerste zicht.
Eens gezien hoe het er uitziet nu hij in de grondverf staat.
En begonnen aan de aanpassingen van de steunpoten,en voornamelijk verf verwijderen om te samen te kunnen lijmen.
Doordat ik steeds een hechtingslaag onder der primer aanbreng,is het niet zo simpel die grondverf te verwijderen,hangt er keihard aan vast.

0c17311c.jpg

79e7e721.jpg

ea1b76f8.jpg

7673e16e.jpg

b8d92f54.jpg

1437e542.jpg

2aad15e3.jpg

Na het monteren van de boiler op het onderstel wat toch nog meer problemen gaf dan gedacht,was het tijd om een begin te maken van het plaatsen van de overige resterende onderdelen.Dit zijn de stapplaten,treden,begin van leidingen enz.
Allemaal dingen waar enorm veel tijd en aanpassingen in kruipen.

30245166.jpg

0985072f.jpg

b6636e2d.jpg

156cef0c.jpg

9feee498.jpg

En eindelijk was het zover,heb een beetje de rest van de onderdelen kunnen afwerken en monteren.Vooral de kompressor en zandleidingen waren nog erg veel prutswerk.Heb gekozen om de kompressor van de kit te gebruiken en deze een beetje zelf op te leuken.Er bestaan zoveel verschillende versies ervan ,dat deze manier van werken het simpelste was.Doordat ik geen beplating langs de boiler kon plaatsen,kwamen er nog extra leidingen erbij.Nadien alles in de grondverf gezet.Het binnenste van het stuurhuis,zal ik tussendoor maken,ondertussen kunnen we beginnen schilderen aan de loc en tender.De binnenkant van het stuurhuis moet toch iets anders aangepakt worden van kleur.

2340f7c0.jpg

3af0d63f.jpg

8f1782fa.jpg

c157e32a.jpg

1232a23b.jpg

9f3d102e.jpg

Hoi Marc 😀 genieten om je werk te volgen 😛 😱

vrolijke groet 😀
Peter

Bedankt Peter! 😀

Was eigenlijk vergeten dat het stuurhuis nog een beetje aankleding vroeg,dus daarmee een beetje gedold.Ga er niet teveel werk instoppen,je ziet er bijna niets meer van ,wanneer de tender er achter staat.
De eerste laagjes verf zitten erop,nu nog verder uitwerken.Nadien de onderdelen proberen te monteren,dit zal wel een beetje problemen geven,doordat het stuurhuis reeds dicht is,en je er maar erg moeilijk meer bij kan.

d727d7f7.jpg

351665c4.jpg

60ed3b56.jpg

85991e08.jpg

En dan een paar kleurstudie's gemaakt,kwestie van te weten wat kleuren tegenover elkaar uitspoken,is reeds van in men schooltijd dat ik het nog eens deed,wat worden we vlug oud.

44746772.jpg

df1b6415.jpg

05257fa1.jpg

5321ea03.jpg

Hello Marc, ik volg deze topic al van in het begin, fantastisch werk dat je hier neerzet; Maar na vandaag nog eens alles bekeken te hebben is me in deze foto opgevallen dat de achterste rij bevestigingsbouten van het windscherm? precies naast de steunen komen of is dat optisch bedrog op de foto.
2aad15e3.jpg

Groetjes

Eddy

Voorzichtig begonnen met de trein en tender in kleur te zetten.
Het is nu de bedoeling om alles in een basislaag te krijgen waarop ik later kan verder werken.
Dat betekend meer diepte en oplichtende vlakken schilderen.

2340f7c0.jpg

3866895c.jpg

ec70b3fb.jpg

790d1d1a.jpg

5c411c61.jpg

5c3ec8f3.jpg

5adf7edf.jpg

79c4c950.jpg

240622d4.jpg

f4c26572.jpg

4d453403.jpg

ced6adfd.jpg

Nou Marc, wat jij in een paar maanden doet, nou, daar doe ik jááááren over! Maar ik heb blijkbaar een wat minder rijke fantasie dan jij 😉
Er zijn een aantal erg merkwaardige dingen die me opvallen, zal ik verder niet veel van zeggen, omdat ik totaal niet op de hoogte ben van modificaties die door de Belgische spoorwegen zijn doorgevoerd. Maar een Ackermann veiligheidsventiel die op een stoomturbine-generator zit? Nog nooit gezien 😱 En zat dat ding là in Belgica echt aan de bestuurderskant van de rookkast? Zo zie je maar, de wondere wereld van de stoomlocomotief is toch groter dan ik dacht.
Puik verfwerk tot nu toe trouwens, lekker strak!
Ik blijf volgen!

Groeten,

Kanne

Marc,
Mooi om te zien dat je goed het tempo er in houd. De roest vorming vind ik mooi gevonden maar ik denk dat je er meer uit kan halen. Ik heb als voorbeeld een paar foto's van vervallen treinen. Let wel, de treinen stonden ongeveer 1km van de zee, in een klimaat waar het niet veel regende. Foto's zijn vorig jaar gemaakt in Port Elizabeth (waar Nederland van Brazilië won 8) ), Zuid Afrika

IMG_0459.jpg

IMG_0438.jpg

IMG_0437.jpg

IMG_0434.jpg

IMG_0427.jpg

IMG_0435.jpg

Wat je op de foto's kunt zien is dat eerst roestplekken zich sporadisch vormen op het oppervlakte. Op zo'n groot oppervlak is het kl*te veel werk maar je hebt de pas er goed inzitten 😈 .

Bedankt Benjamin,mooie foto's.
Dat was ik vanaf het begin van plan(doorgroeste platen ed...)
Maar toen ik foto's van vervallen treinen bekeek viel het mij op dat je bijna nergens treinen zag met plaatschade of doorgeroeste platen.
Waarschijnlijk komt dit inderdaad door de plaats waar ze staan,mijn dokumentatie komt bijna allemaal uit het oostblok.
Dichter bij zee en warmte zoutwerking zal dit wel kloppen.

De goesting is groot om dit zo aan te pakken,wel veel extra werk,maar ja.

Misschien op beperkter formaat.

De laatste tijd begon ik te twijfelen aan het geheel,dus het origineel ontwerp ter hand genomen,en begonnen met de trein te verwoesten voor we verder kunnen schilderen.
Nu had ik 2 mogelijkheden; ik kon het model bij de honden in hun mand leggen en afwachten wat er gebeurde,of het veiligste ,zelf een beetje aan de slag gaan.
Heb maar gekozen voor de 2é mogelijkheid,de bouviers zijn soms een beetje te onstuimig in hun aanpak.

Nadien voorzichtig begonnen met een beetje kleur op de drijfstangen te zetten,deze waren rood geschilderd met een zwart chassis.
Het is nu de bedoeling om voorzichtig en minimaal kleur aan te brengen,maar het roest moet domineren.

c5ec5f20.jpg

8409bd4d.jpg

15a64ccc.jpg

449ee978.jpg

842f48d6.jpg

5422303e.jpg

2cf4e998.jpg

cbd94e66.jpg

884493b3.jpg

Veel verandering zie je niet echt,vooral bezig geweest de vormen van de trein een beetje te benadrukken.
Nog een laagje met schaduwen en hooglichten nadien,en hopelijk zijn we dan ergens.....
Nadien is het de bedoeling om hem eerst op de rails te plaatsen,en dan zien hoe we een en ander gaan aanpassen/afwerken.
Het einde komt eindelijk een beetje in zicht.

d17267eb.jpg

ee968cbf.jpg

379406b3.jpg

e807d22d.jpg

8fcc58be.jpg

3c0af274.jpg

50f33d74.jpg

Terug
Bovenaan