Geert-Jan Meeuwissen
Lid van de TWENOT
Misschien een stomme vraag, maar hoe vertaal je "rifle" in (mounted) rifle regiment?
GJ
GJ
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
In moderne context zou ik zeggen: gemechaniseerde infanterie. Als "mounted" slaat op paarden dan is het infanterie te paard*, of misschien, zoals de historische naam voor dat soort soldaten luidt, dragonders.Geert-Jan Meeuwissen zei:Misschien een stomme vraag, maar hoe vertaal je "rifle" in (mounted) rifle regiment?
Jakko Westerbeke zei:* Dat is niet hetzelfde als cavalerie. De functie van cavalerie is om te verkennen, het eigen leger af te schermen van de vijand, schok-acties uit te voeren op het slagveld, enz.
Ik doelde op de historische rol van de cavalerie. Tegenwoordig is het verschil tussen cavalerie en infanterie eigenlijk alleen één van naam; hoewel ze wel verschillend uitgerust zijn, zit er vaak een grote overlap in. Bij de cavalerie slaat de balans door richting de tanks, en bij infanterie richting de voetsoldaten, maar meestal hebben ze allebei zowel tanks als infanterie. Mocht je tegenwoordig een leger vanuit het niks op willen bouwen (je weet maar nooit 🙂) dan kun je net zo goed dit onderscheid weglaten, en je eenheden gelijk "gepantserd" of "gemechaniseerd" noemen i.p.v. "cavalerie" en "infanterie", respectievelijk.Frans Brakus zei:jakko, mischien een rare vraag, maar geldt dit ook voor de 1ste u.s cav divisie? of gaat t hier over nederlandse cavalerie?
Jakko Westerbeke zei:...want zeg nu zelf, de cavalerie heeft toch een grotere uitstraling dan de infanterie.
Jakko Westerbeke zei:Wat de Amerikaanse 1e cavaleriedivisie betreft, je hebt het nu over de Air Cavalry uit de Vietnamoorlog. Deze werd, als ik het me goed herinner, feitelijk uit het niets opgebouwd in het midden van de jaren '60 onder één of andere "experimentele" naam, om luchtmobiele taktieken uit te testen.
Toen dit succesvol bleek, kreeg de eenheid de naam en geschiedenis van een vroegere cavaleriedivisie (de 1e) toegewezen. Ik vermoed dat men daarvoor gekozen heeft omdat cavalerie traditioneel zich niet te voet verplaatst over het slagveld, net zoals luchtmobiele troepen, en ook wel om deze schitterende nieuwe eenheid een beetje extra élan te geven — want zeg nu zelf, de cavalerie heeft toch een grotere uitstraling dan de infanterie.
Bij hen kwam dat door die helikopters, niet omdat ze echte cavalerie zouden zijn 🙂Frans Brakus zei:de 1st cav division heeft zeker een grote uitstraling
Tegenwoordig is het ook geen luchtmobiele divisie meer, maar een echte cavaleriedivisie als ik het goed heb. (Dat wil zeggen: voornamelijk uitgerust met tanks om grote slagkracht te hebben.)Frans Brakus zei:nu is t idd zo dat ze het cav gedeelte net zo goed weg kunnen laten.
"Luchtmobiel" betekent in feite: infanterie met helikopters in plaats van APC's. Sinds de Fransen ermee begonnen in Algerije hebben veel landen zulke eenheden opgericht, waaronder Nederland: het paradepaardje van de KL is dat ook, net als de Air Cav uit de Vietnamoorlog.Frans Brakus zei:maar er zit dan niet meer duidelijk een verschil in de us cav. division en een infanterie divisie, maar hoe zit dat met onze lucht mobiele brigade? zijn hun te vergelijken met de vroegere amerikaanse 1st cav. divisie?