Van Flakpanzer Gepard (Tamiya MM 99 - 1977) naar een PRTL

Jaren zeventig bouten-techniek; niet ongebruikelijk was om spuitgietframe stukken te bewaren die bijvoorbeeld (min of meer) 6 kantig waren. Bepaalde merken hadden dat, ik meen o.a. Matchbox. Boven een vlammetje houden, strekken tot gewenste grootte en dan dunne schijfjes afsnijden.
Succes !

“en neem nog maar een haal, want stoned als een garnaal zijn we al-le-maal!“
Correctie, niet Brood maar Koot en Bie!
Ken uw klassiekers!
Kijk zo vertroebelend werkt het dat ik Broods “Maak van uw scheet een donderslag” (ook best TWENOT gerelateerd met al die schietbuizen) verwarde met deze Van Kooten & De Bie klassieker!

Heerlijk jaren zeventig/tachtig detailfeestje: evergreen, messingdraad, onderdeeltjes Italeri oldie! Oeps… doe ik dat op wat resin en PE onderdelen na niet altijd….HELP .. ik ben blijven steken in de tijd 🫣🙄😵‍💫IMG_8210.webpIMG_8212.webp

Neehoor, je laat slechts zien dat de nieuwe modelbouwschool niet direct de beste is, er zit voor hoogstens 3 euro evergreen in, alleen al aan 3 d koplampbedrading betaald men tegenwoordig al aanzienlijk meer en je wordt zowat uitgelachen als je t niet gebruikt... ik zie liever dit, better built than bought!

Neehoor, je laat slechts zien dat de nieuwe modelbouwschool niet direct de beste is, er zit voor hoogstens 3 euro evergreen in, alleen al aan 3 d koplampbedrading betaald men tegenwoordig al aanzienlijk meer en je wordt zowat uitgelachen als je t niet gebruikt... ik zie liever dit, better built than bought!
Preach it, brother!

En langzaam (te langzaam voor 10 april) weer verder. Extra kist voor linkerzijde gemaakt (inzelfde stijl als die rechts). Nieuwe luiken achterzijde (waar scharnierwerk nog op moet)…. en inderdaad….een PE rooster. Het bijgeleverde muskietengaas kon ik gewoon niet aanzien…er zijn grenzen…
En de achterzijde motordek heeft van binnen een flinke ondersteuningsbalk gekregen omdat er een vervelende golfvormige vervorming in zat (ook erg niet-Tamiya en vermoedelijk door bijna 50 (!) jaar in een doos gepropt te hebben gezeten). IMG_8219.webp

Nog twee kisten die de landmacht onder de achterlichten had aangebracht en de nodige bouten her en der, maar dan is de onderzijde klaar en redelijk conform KL. Grote vraagteken blijven de juiste tracks. Vandaar dat ik de reserve tracks op de voorzijde nog niet heb aangebracht
Op naar de toren 😰🤗….IMG_8230.webpIMG_8231.webpIMG_8232.webpIMG_8234.webp
IMG_8237.webp

Laatst bewerkt:
Vreemd eigenlijk dat bij veel (oudere?) Tamiya tanks er boven de tracks geen afdichting zit waardoor je via chauffeursluik of torenluik een hoop licht ziet inclusief de tracks.

tracks geen afdichting zit wa
Ik zie het zelfde bij mijn m577/ (m113)

In mijn herinnering heeft dat te maken met het motortje dat er aanvankelijk bij ingebouwd kon worden. die openingen waren nodig om de aandrijfas doorheen te steken.

Vreemd eigenlijk dat bij veel (oudere?) Tamiya tanks er boven de tracks geen afdichting zit waardoor je via chauffeursluik of torenluik een hoop licht ziet inclusief de tracks.
Dat is bij eigenlijk alle oude Tamiya-modellen het geval. Ik denk dat het gemakzucht/kostenbesparing bij Tamiya is: om wel een bodem in de sponsons te maken vraagt extra onderdelen en/of ingewikkeldere mallen, en dat sparen ze zo uit.

Ik zie het zelfde bij mijn m577/ (m113)

In mijn herinnering heeft dat te maken met het motortje dat er aanvankelijk bij ingebouwd kon worden. die openingen waren nodig om de aandrijfas doorheen te steken.
Ja dat is de sleuf boven de aandrijfas. Maar vaak ontbreekt de volledige afdichting boven de tracks over de volledige lengte. Bij de M113/M577 is die er wel gelukkig omdat het één gegoten geheel is.

Weekend en weer wat bouwtijd. De grote verbouw is begonnen. Het Nederlandse radarsysteem van Hollandse Signaal (nu Thales) moet er scratch opgebouwd worden. Eerst de basis maar.IMG_8437.webp

Inmiddels zit de basisvorm er van achteren op de toren op. Even wat plamuren en de hoeken en randen schuren en dan de details er op.IMG_8438.webpIMG_8439.webp

Zo, die is strak gemaakt. Nog een paar kleine plekjes met wat putty bij de tweede ronde. Ondertussen de kist gemaakt die er tegenaan moet……En dat was het dan weer dit weekend (Mijn zoon wil met me naar de bioscoop in Antwerpen….ook leuk!) IMG_8445.webp

Als je alle luiken dicht hebt gelijmd kun je sowieso niet naar binnen kijken

En terwijl de ene na de andere Tamiya oldie gereed komt geschilderd en op ondergrond en al zit ik na 5 dagen eindelijk weer te ploeteren met de PRTL ombouw. Ook kom ik er steeds meer achter dat dit niet de meest kwalitatieve Tamiya kit is. Veel slechte naden en overgangen, overal verdikte randen en ook ophopingen bij knikken, op veel plaatsen vreemde verdikte plastic strepen en bobbeltjes. Erg irritant omdat het veel “schoonmaakwerk” kost. Veel informatie gekregen van Erik Keizer die in 1997 prachtige artikels heeft geschreven in “Modelbouw in plastic” van IPMS. Ook van hem bouwtekeningen gekregen van de NL specifieke onderdelen….. en daardoor verander je van “onbewust onbekwaam” omdat je dingen gewoon niet weet naar de keuze voor “bewust onbekwaam” omdat je de kennis negeert of voor “bewust bekwaam” omdat je er echt mee aan de slag gaat. Negeren kan ik niet …..dus gaat het tijd kosten in de ingeslagen weg. Ik verheug me nu al op die TAKOM want die is echt beter. Maar eerst deze dus! IMG_8547.webpIMG_8546.webp

Mooi omschreven hoe het voelt wanneer een gerenommeerd mierenneuker een dergelijke kit in en- daarna onder handen neemt, of beter
gezegd : 'móét' nemen...

Wat betreft bouwen heb ik die energie terug in het zakje gedaan maar voor het model (incl. figuren) compenseer ik dat nu met het schilderen 😉

De grote uitdaging: de radar zelf. De standaard in basisvorm vanavond gemaakt en direct in de putty gezet bij de naadjes. Ook eerste ringen gesneden waaruit het draaimechanisme zal bestaan. Gelukkig had ik nog 12,7 mm tube liggen want dat was precies de maat. Helaas had ik geen 9,5 mm voor de radar zelf. Die dus direct maar besteld. IMG_0156.webp

Laatst bewerkt:
Gaat lekker. Eerste deel zit strak in elkaar. En toen ….. liet PostNL het afweten. Mijn bestelde tube zou vandaag bezorgd worden volgens de T&T melding, mooi voor het paasweekend. Gedurende de dag bleek echter dat dit opeens was gewijzigd naar komende dinsdag! Heeeeel jammer! Maar ook beetje eigen schuld want ik had het eerder moeten bestellen. IMG_8664.webp

Gered door de bel! Vandaag lag er opeens een pakje van de ModelBouwCompany.nl uit Koedijk op de deurmat met de 9,5mm tubes! Dus toch nog voor de paasdagen! Geen groene eieren dus!

Je bedoelt die Decora ? Nee die heb ik niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan