US M8 & M10 trailers 3D-printen ?

Hallo Frank,

Hardstikke goed, dat jij die Sonic Mighty hebt aangeschaft !!
Je bent vast net zo trots als Max Verstappen met z'n nieuwe Red Bull.....:mooi:
Gelukkig hebben we je een goede reden kunnen geven...;):biggrin:

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf! Mocht je nog een printer willen hebben voor fijnere prints, dan kan ik de Sonic mini 4K aanraden. Die heeft een pixel pitch van 35 micron, dus net even iets fijner. Hij heeft wel een kleiner bouwplatform.
Ik gebruik al een tijdje een mini 4K en ben er erg blij mee.

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Gefeliciteerd met de nieuwe aanschaf! Mocht je nog een printer willen hebben voor fijnere prints, dan kan ik de Sonic mini 4K aanraden. Die heeft een pixel pitch van 35 micron, dus net even iets fijner. Hij heeft wel een kleiner bouwplatform.
Ik gebruik al een tijdje een mini 4K en ben er erg blij mee.
Hoi Eelke, had ik naar gekeken en tsja idd een mooi machientje. Het ging mij echter om het bouwvolume omdat ik een x aantal trailertjes moet printen en 6 weken lang 24 seven printen kroop me gewoon onder mijn huid…… m.a.w. Dat werd me teveel. Met de mighty moet ik dat in ongeveer een week kunnen🤔 en 16 micron verschil, ik weet niet of ik dat nog kan meten of zien….. als voorbeeld de haakjes van de ammo trailer:

image.jpg
Veel nauwkeuriger hoeft het voor mij bijna niet. Maar wie weet in de toekomst, een mighty voor het iets grovere en een mini voor details😉

p.s. Alie zou deze week leveren dus dan gaan we het meemaken hoe snel die dan print🤭

Peter van Dijk

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2 in Europa
WW1 Gevleugeld Oorlogstuig
What If, SciFi, Fantasy
Nu bezig met
1:35 Romfell AC
WAUW geweldig 😮😃

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Ziet er mooi uit allemaal, dat print je inderdaad niet zomaar bij elkaar met de Mini. Bevalt de magnetische plaat? Ik heb er heel goede dingen over gehoord, maar ook heel slechte, en ik weet niet goed of ik er een moet kopen.

Prozen heeft trouwens net de eerste 8K printer aangekondigd, the future is bright.

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ziet er mooi uit allemaal, dat print je inderdaad niet zomaar bij elkaar met de Mini. Bevalt de magnetische plaat? Ik heb er heel goede dingen over gehoord, maar ook heel slechte, en ik weet niet goed of ik er een moet kopen.

Prozen heeft trouwens net de eerste 8K printer aangekondigd, the future is bright.
Die magnetische plaat is in mijn optiek een must have @Eelke Warrink, minder schoonmaake en minder krassen op de plaat ( haalde de oude plaat na elke print over de bandschuur) De 8k kwam een week nadat ik de 4k besteld had, maar was gelukkig ver boven mijn budget anders had ik nog spijt gekregen. Ben happy met deze, print kwaliteit is in ieder geval beter als de elegoo mars en dan dat oppervlak…. Heerlijk. Ben alleen huiverig nu om kleine printjes op te starten want dan gaat er veel resin verloren. Heb trouwens ook net mijn eerste water washable resin gekocht. Ben benieuwd hoe die gaat😉

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Ik ontdek nu pas dit draadje: GEWELDIG!!!
Het is dat ik alleen belangstelling heb voor KL aanhangers, anders had ik beslist besteld……Subliem gedaan!

Laatst bewerkt:

Tini Hendriks

“Jean a un grand moustache”
Lid van de TWENOT
Interesses
van Little Willie tot Leopard A4A1
Nu bezig met
2CV
Wow, wat een capaciteit, top hoor!
Frank Riveter 💪🏼
ziet zo die andere hal van je uit? 😉
7F0B6216-6756-4BA0-B3D3-EB3D41BC4A1A.jpeg

Eelke Warrink

Lid van de TWENOT
Ben alleen huiverig nu om kleine printjes op te starten want dan gaat er veel resin verloren. Heb trouwens ook net mijn eerste water washable resin gekocht. Ben benieuwd hoe die gaat😉
Dat wou ik nog vragen: waarom print je een bodemvullende plak resin bij elke print? M.i. niet nodig, en zo goedkoop is resin nu ook weer niet.

Over water washable resin heb ik wisselende dingen gehoord, ik hou het bij Phrozen Aqua Gray 4K voorlopig.

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat wou ik nog vragen: waarom print je een bodemvullende plak resin bij elke print? M.i. niet nodig, en zo goedkoop is resin nu ook weer niet.

Over water washable resin heb ik wisselende dingen gehoord, ik hou het bij Phrozen Aqua Gray 4K voorlopig.
Ik heb heel veel printjes gehad die er in het begin afvielen. Eens gezocht op fora en toen kwam iemand met deze oplossing. (Is o.4 mm dik) Sinds die tijd geen problemen. Daarnaast de hopelijk, ( bijna ) ideale manier om de printjes safe te verplaatsen/ versturen. Een zakje met zulke fragiele onderdelen in een envelop zie ik niet zitten.🤔

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Zojuist terug van het werk gekomen, vakantie!
En wat heeft de postbode bezorgd?
Jawel, de fel begeerde Spooky M10 Ammo Trailer is bezorgd!
In een professioneel verpakte doos,waar menig verzendhuis niet aan kan tippen, vind ik de 5 platen met daarop de crispy onderdelen in
een mooie kleur. Spooky hangt er ook bij, prachtig is het typeplaatje. Wat een vakwerk!
Verrast komt er ook nog een art poster in A3 formaat onder de bouwbeschrijving te voorschijn.
Ik ga jullie op de hoogte houden!

55AD051E-7DC0-436C-B80D-9DAA2117FB7C.jpeg54E0B9EB-9A97-400B-B8F6-E656BDF8509C.jpeg3831A88D-16DE-4E4B-82ED-E03D137FBC41.jpeg10ECE543-D1D9-4DB0-80EF-6209C5FF068C.jpeg2C880C8A-2BF2-4961-903C-CF70C8A082C0.jpeg1A874952-23E5-4693-9806-666B428048DB.jpeg

Walter Jonkers

Geen detail te gek …
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse militaire voertuigen vanaf jaren zestig zowel in 1:1 als 1:35.
Schalen
Nu bezig met
M113a1 pagncie, YPR-PRAT, M575, AMX-PRI, NEKAF, MUNGA, Leopard 2A4
Tini, beschrijf eens hoe je dit doet en met wat. Ik wil binnenkort ook met een zeil aan de slag. Ik heb VMS Paper Schaper en wat bijbehorende velletjes papier aangeschaft. Ben heel benieuwd hoe jij dit doet.

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Sherman V
Als ik er zo naar kijk: een stukje plasticfolie over alles heen om te zorgen dat er verder niks vastplakt, dan een papieren zakdoekje, dat insmeren met verdunde houtlijm, in model brengen en wachten tot het droog is. Ik neem aan dat Tini de kisten en dergelijke die in de aanhanger liggen, er uitgooit wanneer het zeiltje eenmaal hard is?

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
beschrijf eens hoe je dit doet
Inderdaad Walter, zoals Jakko beschrijft. Keukenfolie erover doen, dan wat velletjes papieren zakdoek. Ik heb nu de helft, 2 velletjes gebruikt van een zakdoekje. Houtlijm fifty/fifty verdunnen met water en smeren. Drogen laten en verder afwerken. Op Youtube staan verscheidene filmpjes onder “making tarpaulin”, of “tarps”.

78080DC9-2EAA-4C00-881E-E77F850D0E0A.jpeg

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Weer aan de trailer tijd kunnen besteden.
Niet aan Frank vertellen dat het bakje uit m’n handen viel (lang leve Evergreen, 2 uur reparatie)
Het onderstel heeft aardig wat gestalte gekregen.
Een beetje uitzoekerij hoe ik neuswiel omhoog krijg, mijn trailer hangt straks achter de M8 HMC.
De gaatjes voor de messing staafjes even voorgeboord. De gaatjes voor voorste dikkere rechte pen aan het neuswiel heb ik van buiten doorgeboord zodat ik de pen van buiten kon doorsteken.
Ook de handremmen heb ik in de losstand gemonteerd.
Kritieke onderdelen zijn trouwens dubbel geleverd, ook kun je kiezen uit 2 bakjes, de ”gewone” en een met beugels erop.

wordt vervolgd 💨

789E643D-2850-4498-8299-AB668FB85A52.jpeg

D289293F-A529-492A-92C0-44CA62B346B2.jpeg

Er zit zelfs een malletje bij om de dunne achterste pen in de gewenste stand te buigen.
D55DE6FE-E1E1-4458-A1C7-7BE49F33D0DA.jpeg

Frank Langeler

Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Ziet er goed uit Tini. Mooi om te zien dat het jou ook lukt om het voorwieltje op de juiste plek te krijgen en niet alleen mijn worstevingertjes🤌🏻

Kleine opmerking voor volgende bouwers. De trekhaak is, maar dat had jij natuurlijk allang door @Tini Hendriks , naar boven te monteren. Dit afhankelijk van het trekkende voertuig.

wat betreft je evergreen, netjes opgelost maar je had natuurlijk ook een seintje kunnen geven😉

Tini Hendriks

Lid van de TWENOT
Interesses
Nu bezig met
2CV
Nog even googlend over de trailers kwam ik een leuk stukje tegen over de militaire testen van de M8, die door John Deere werden gebouwd.
“Modder hoopte zich overal op”. Helaas is het verhaal zonder bron.

Als je dan John Deere opzoekt, kom je nog wat leuke Sherman-plaatjes tegen

D57E36D1-5DEF-48ED-A5F2-BBE478F99143.jpeg

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Tsja, trekkers werden niet tot nauwelijks gebouwd, dus bedrijven als John Deere, International Harvester en nog veel meer gingen dus maar tanks en aanverwante zaken bouwen!

Bovenaan