US 2 1/2 Ton 6x6 Truck - Afgerond 04-06-09

evo is de Harder & Steinbeck Evolution Silverline Two in One, een kwalitatief zeer goed product, maar ook met een aardig prijskaartje, erg veel gebruikt hier op het forum. Een iets minder alternatief is de H&S ultra, de goedkopere variant van de Evolution, maar de grote verschillen ben ik nog niet tegengekomen, behalve dan dat de afwerking gewoon minder is, er geen naalduitslagbegrenser opzit, en het het apparaat van een iets mindere kwaliteit materiaal is gemaakt. zeker geen slecht product!

Timo

Ah, kijk Timo, dan begrijp ik welk merk je bedoelt 😉
Klopt, ik lees er wel vaker over en lees zelden iets negatiefs.

Kwaliteit heeft een prijskaartje, dat is vaak een gegeven feit. Mocht ik weer uit de WIA komen dan ga ik een keer naar Almere om me daar te laten voorlichten. Verder ben ik van plan tzt een cursus te volgen in Emmen, waar een airbrushzaak zit die ook workshops geven.

Uiteindelijk kun je een perfecte airbrush hebben, toch is je airbrush techniek bepalender, denk ik.

in emmen, daar zit toch iets met tiger ofzo in de naam? ik heb daar wel eens verf besteld, prima service!

eigenlijk zou iedereen zo'n cursus moeten doen, je leert de basistechnieken van het airbrushen, en je komt erachter dat je nog veel meer hele leuke dingen kunt doen met een airbrush, behalve iets groenmaken!

Timo

Klopt Timo 🙂

Rob Pols heeft me een boek gestuurd en boek is wel wat verouderd, toch staan er veel technieken in en na het lezen had ik zo iets ... mij moet maar eventjes sparen, oogsten op de verjaring en dan moet zo'n workshop wel betaalbaar zijn. Dat ik daarna alleen weer groen en od spuit, ach maakt niet uit, alleen als het met wat meer gemak gaat, dan teken ik er voor 😉

Het jaar is bijna ten einde en mijn goede voornemen is dit jaar een aantal modellen af te maken. Ik kan heel goed beginnen, afmaken is een heel ander verhaal. Een snelle bouwer ben ik ook niet en daarnaast had ik besloten mijn airbrushes te vervangen waar ook tijd overheen ging zodat dit topic naar de onderkant van pagina 2 was gezakt.

Toch stond de bouw van de truck niet stil en wil ik jullie laten zien dat van mijn voornemen toch iets lijkt terecht te komen.

De GMC is voorzien van een laklaag van P+ en vanmiddag heb ik de decals geplaatst.
De voorkant:
011-Voorkant%20decals.jpg

Achterkant
012-Decals%20achterkant.jpg

Bovenkant met decals aan de binnenkant.
013-Vanaf%20bovenkant.jpg

En tot slot een overzichtplaatje van de huidige stand van zaken:
014-Overzichtplaatje.jpg

De decals ga ik straks nog een sealen met P+ en dan ga ik wat beviezeren. Volgende week heb ik vakantie en dan heb ik mooi daar te tijd voor.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes!

Johanna,

Zo te zien heb je niet zoveel problemen meer met de luchtkwast, dat ziet er verdomd goed uit! Strak gespoten en die decals zitten er lekker op zo te zien. Dit is toch wel een hele goede basis om mee verder te gaan.

Gr,
Jeroen

Dag bouwcollega's

Dit is gespoten met de nieuwe luchtkwast en het zit er inderdaad veel strakker op dan bij alle voorgangers. Ik heb de P+ al vorige week erop gekliederd en dan gaat het met het decallen over het algemeen heel goed, ik heb eigenlijk nooit last van silvering, ook niet bij deze decals van Tamiya die een stuk dikker zijn dan van bijvoorbeeld Cartograf.

De laadbak wordt goed gevuld, ik heb zelf bagage gemaakt en ik gebruik delen van de kit. Een deel is al klaar en met de rest ben ik bezig.

Dus binnenkort weer een nieuwe update en dat zal niet zo lang duren als de vorige keer 😉

Groetjes

Johanna,
J.Prummel zei:
ook niet bij deze decals van Tamiya die een stuk dikker zijn dan van bijvoorbeeld Cartograf.
Desondanks zou ik wel oppassen met een drybrushen. Probeer de randjes dan niet teveel te raken.

Maar, inderdaad erg strak spuitwerk. De pre-shade is nog wat grof nu, maar dit is een veelbelovend begin zo!!! 8)

Groet, MartinD

Hallo Martin,

De decals zijn opnieuw gesealed en ze zitten er erg strak op. Nou heb ik ook zelden problemen met decals toch is het deze keer voor mij doen ook heel strak. Soms kun je zelfs jezelf verbazen 😉

Ik ga weinig drybrushen, wel wat filteren en washen en dat ga ik eerst goed bestuderen. Het klopt dat een deel van de preshade zichtbaar is. Dat werk ik weg met stowage en filters. Bij een ander voertuig is dat ook goed gelukt en met die gedachte durf ik het wel aan 🙂

Naar mijn weten zijn VS voertuigen ook niet zo gechipt als Duitse voertuigen, dus dat komt er bijna niet op.

De stowage vordert, een deel hangt al aan de de truck en na het weekend heb ik de tijd voor de afbouw.

Tot binnenkort, groetjes

ha johanna,
dat je op amerikaanse voertuigen weinig chips ziet is inderdaad waar vanwege de manier waarop deze voertuigen werden gespoten en gedroogd,afgebladderde verf kwam niet zo snel voor,wat je wel hebt is verkleuring door schuren langs plaatwerk met kleding.de voertuigen van onze club zijn niet zo dik gespoten,maar het enige wat je ziet is dat hele scherpe delen blank worden ,maar het meeste juist donkerder door vuil aan schoenen en kleding,denk hierbij vooral ,wat betreft de GMC,aan de instap van de cabine,de hoeken en bovenkant van de bumper .Voor jezelf moet je even bedenken wat vooe handelingen je doet bij zo'n voertuig,paar voorbeelden;bij onderhoud sta je op de bumper of je staat naast het spatbord en hangt eroverheen,instappen in de laadbak gebeurd via de achterbumpertjes,als je snel wat in de bak gooit ga je op de tank staan,zo zijn er nog wel wat dingen te noemen ,hoop dat je dr wat aan hebt,overigens kun je ier mooi een italeri bofors aanhangen,tenslotte heb je hem uitgemonsterd al een auto van een luchtdoeleenheid en de GMC was daar de trekker voor,
groeten,bert

Hallo Bert,

Bedankt voor je nuttige informatie. Ik wist dat US voertuigen anders gespoten werden, heb ergens gelezen dat de laklag "er op gebakken" werd en dat het niet gebruikelijk is dat er echt chips opzitten maar meer slijtage. De foto's die ik gezien heb tonen inderdaad blank metalen stukken.

Ik heb geen Bofors liggen, maar het is een leuk idee, niet zo aan gedacht. Waar zie je trouwens dat ik een luchtdoeleind GMC aan het maken ben? Ik heb er niet zoveel kennis van moet ik bekennen 😳
Ik heb namelijk puur een tijdsperiode gekozen ...

Groetjes

de clou zit hem in bumpercode 537A nti A ircraft A rtillery,nu zal een H ead Q uarters voertuig niet zo snel een stuk trekken maar in geval van nood kwam dat wel voor bij uitval van de orginele trekker,de italeri bofors is het amerikaanse model en AFV zou er inmiddels ook 1 moeten hebben,
groeten,bert

Hoi Bert,

Dank voor de uitleg, zo leer je ook nog wat bij het bouwen. Die code zijn voor mij eigenlijk plaatjes en zo krijgen ze toch een betekenis. Wel zo leuk.

Ik weet niet of ik hier iets achter plaats, want er zit ook geen trekhaak op dit model. Ik heb ook de kale GMC van Tamiya liggen en misschien dat ik die iets laat trekken. Maar dat is allemaal toekomst, eerst dit afbouwen 😉

Groetjes

een GMC zonder trekhaak is als een kerstboom zonder ballen,eigenlijk zat-ie er altijd op ,maar oke ,hoeft niet natuurlijk ,1 moer los en hij is eraf,
537th anti aircradft automatic weapons battalion maakte deel uit van de 90th infantry division vanaf normandie tot het eind van de oorlog ,dit voor de dio-beeldvorming,
groeten,bert

johanna...

ik heb nog een sturend voorasje gevonden van resicast voor de tamiya jeep, mag je zo overnemen (paar onderdeeltjes, maar dan kun je wel de voorwieltjes sturend maken, best grappig setje, had ik ook voor die kit, maar die hb jij, dus vandaar...)

't ding ziet er al goed uit, het is zeker een mooie basis om te gaan beginnen met weatheren. zeker de tassen voor de koplampen en het "dak" mogen wel een flink aantal washes krijgen, daar zit opzich een redelijk mooi detail in, maar dat zie je nu vrijwel niet.

en wat bert zegt, slijtage plekken e.d. zie je toch wel redelijk vaak verschijnen, kan een leuke uitdaging zijn om te maken, en zo lang je gewoon lekker doorgaat, komt ie vanzelf af ben ik laatst achter gekomen, dus keep on painting, dan komt ie vanzelf af!

Timo

bert lindeboom zei:
link: http://www.90thdivisionassoc.org/90thDivisionFolders/mervinbooks/537B/53701.pdf

groeten,bert

Mooi pdfje Bert !

Deze link staat inmiddels in
Handige Links / voertuigen USA / 1. algemene sites / 537th Anti Aircraft Artillery

@Bert: Bedankt voor je info en de pdf.
Interessant leesvoer en ik zie dat Frank het opneemt in de handige links.
Ik kan hier leuke informatie uithalen voor een dio en altijd handig iets meer te weten voor je modellen.

@Timo: stuur maar op, ik vind het wel een grappige uitbreiding.

Het is voor mij zeker een uitdaging. Ik wil wat technieken proberen en daarvoor ga ik eerst wat proefjes doen. Ondertussen ben ik met de stowage aardig gevorderd en ook de jeep die als proefspuitobject heeft gediend is nu in een laklaag. Straks de decals en als ik tijd heb zet ik morgen een nieuwe update hier met foto's van de vorderingen.

Bedankt voor de reactie!
Groetjes

Hallo lezers,

Een model zelf kost soms veel tijd, maar ik kom er nu ook achter dat als je het model wat wil behangen je zelfs meer tijd voor nodig hebt. Ik ben al een aantal dagen bezig met de lading en behanging van de truck en dat gaat veel langzamer dan ik had gedacht.
Nu is het eerste deel klaar, wat betekent dat alles in de basiskleur staat. De vulling op de zijkanten en truck zelf zitten vast, de lading in de bak ligt er los in en wordt deels hergeschikt zodat er geen gaten of andere onregelmatigheden zichtbaar blijven.

De foto's:
015-Bepakt%20links.jpg

016-Bepakt%20links%20vooraf.jpg

017-Bepakt%20rechts%20vooraf.jpg

018-Bepakt%20rechtsachter.jpg

En de lading in de bak van bovenaf:
019-Bepakt%20van%20bovenaf.jpg

De lading moet allemaal nog afgewerkt worden en dat zal wel wat dagen kosten denk ik.

Dan even wat anders. Zoals mijn vaste lezers weten heb ik wat geëxperimenteerd met mijn airbrushes en verf en daarvoor was een incomplete jeep het proefmodel. Ondertussen is de jeep in een aanvaardbaar stadium gekomen en ziet er zo uit:
020-Jeep%20volledig.jpg

En ook hier wat lading:
021-Lading%20jeep.jpg

We gaan stug door. De beviezering kan aanvangen en ik ga eerst wat proefdingetjes doen om het effect te bekijken.

Veel kijkplezier en reageren mag natuurlijk altijd 😉

Groetjes!

Johanna, in alle eerlijkheid ik vind het allemaal heel erg "plastic-achtig' eruit zien. De zelfde gemaakte dekens zou ik zelf direct verwijderen, dat lange geval wat er bijhangt aan de zijkant maakt je werkstuk nu niet echt beter. De kleurstelling van de bepakking is erg eentonig!

In het begin heb ik je eens gevraagd of je je voertuig in etapes gaat opbouwen maar denk toch dat je je onderkant aan de laadbak/compartiment hebt vastgeplakt. Je mist hier echt een kans om er wat supers van te maken.

Hetzelfde geld ook voor je wielen, had die nu eerst mooi afgewerkt en er dan opgeplakt. De achterste wielen vragen gewoon om een sublieme afwerking maar die kans ga je nu niet meer krijgen!

Het bestuurders compartiment/de bank vragen gewoon om wat extra aandacht.

Ook al zou je er een dikke maand over moeten doen om je bepakking voor elkaar te krijgen, geef jezelf maar ook je model de tijd die het nodig heeft.

Ik zie nog heel veel, het is of zwart of de basiskleur van het plastic, te voorschijn komen. In mijn beleving heb je een aantal delen niet goed dekkend gemaakt met de airbrush.

We hebben er wel vaker een thread aangewaagd en ook besproken maar denk dat je wat betere "modelbouwboeken" zou kunnen gaan aanschaffen.

Het is niet bedoeld als de Johanna afzeik thread maar denk gewoon in alle eerlijkheid dat je beter kan en kom niet aan met het antwoord, ik moet nog vuil/beviezeren want je gaat iets te snel en je vergeet op voorhand al een deel van de technieken. Maak het vooraf allemaal wat levendiger!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mijn excuus al het misschien wat hard overkomt, dat is niet de bedoeling. Houd het op de noordelijke insteek van stukje eerlijkheid naar elkaar toe 😉

Het hoeft voor het einde van het jaar echt niet af :idea: :idea: :idea:

JW

Oef, JW, dat moest ik even twee keer lezen voordat ik alles goed kon opnemen. Heb geen problemen met duidelijk kritiek dus lig daar vooral niet wakker van.

Beviezeren is niet het excuus, dat ga ik ook niet aanvoeren ook al moet dat proces nog starten 😉

Dan op een rijtje. Ik heb het model wel in stukjes gespoten en je ziet geen plastic meer, wel wat van de preshade onderkleur. Dat is vooral de onderkant en dat had ik eigenlijk expres zo gedaan. Op de foto is het wat extremer dan in het echt, maar je ziet het wel. De wielen zitten niet vast, die ga ik los van het model afmaken.

De bepakking is niet klaar, dat had ik volgens mij ook gezegd. Daar moet ik zeker meer aandacht aan besteden.

Dit jaar komt dit niet af, zo snel kan en ga ik niet.

Stukje duidelijkheid moet denk ik ook wat meer aanwezig zijn 😉

Pre-shading misschien iets subtieler doen? Tuurlijk het is ook het eerste model wat je met je airbrush gedaan hebt.

Mijn totaal is dat ie gewoon levendigheid mist en denk ook dat je iets te vroeg met je bepakking bent begonnen. Je had beter de technieken op voorhand iets beter aangepakt. De bepakking zal nu een belemmering worden.

Wat ik ook probeerde aan te geven aan het begin van deze thread is als je alle componenten los van elkaar afwerkt je een heel mooi eind resultaat kan behalen. Door alles nu vol te pakken belemmer je je voor een groot deel.

Je had vuil/regen/stof strepen kunnen plaatsen en daarna je bepakking? Of wat met schaduwlijnen kunnen gaan werken voordat je de bepakking aanhangt?

Als ik volgende week terug ben van vakantie hoop ik wat meer te mogen aanschouwen 😉 😉

Succes en fijne dagen 😉 😉

JW

Hoi Johanna, leuke update 😀
Mooi om te zien dat je idd de hele bak lekker vol hebt gepropt. Maakt het truckie direct wat levendiger.
Wat betreft dat `geval`aan de zijkant, die zou ik zekers lossen. Dit doet afbreuk aan het model.

Persoonlijk zou ik de gasfles die achterop staat wel gewoon recht zetten.
Aangezien de kraan niet beschermt is, bestaat er een kans als de fles ergens tegen aan valt dat er iets gebeurt in de bak wat je eigenlijk niet wilt als chauffeur. Tenzij hij leeg is natuurlijk 8)
Greetz Jacco

Ha JW,

Ik had wat rondgekeken of men voor of na beviezering de bepakking aanbracht en daar zag ik wat verschillende dingen over. De een doet al wel bepakking op zijn model en de andere niet. Ik bedenk wel wat en het zal wel ergens op gaan lijken.

Het kan inderdaad allemaal subtieler en ik denk dat dit ook beter gaat als mijn airbrushvaardigheden toenemen, ik weet dat dit een kwestie van oefenen is. Ik maak me daar ook geen zorgen over en bij dit model komt het ook wel goed met wat extra aandacht.

Aldoende leer ik en het gaat me vooral om het plezier. Er zijn al genoeg dingen in mijn leven die niet leuk zijn en daarom modelbouw ik ook, om te leren maar vooral om er ook plezier aan te belevenn.

JW, prettige vakantie, geniet van de Ardennen en tot volgende keer!

Jacco Buurstra zei:
Hoi Johanna, leuke update 😀
Mooi om te zien dat je idd de hele bak lekker vol hebt gepropt. Maakt het truckie direct wat levendiger.
Wat betreft dat `geval`aan de zijkant, die zou ik zekers lossen. Dit doet afbreuk aan het model.

Persoonlijk zou ik de gasfles die achterop staat wel gewoon recht zetten.
Aangezien de kraan niet beschermt is, bestaat er een kans als de fles ergens tegen aan valt dat er iets gebeurt in de bak wat je eigenlijk niet wilt als chauffeur. Tenzij hij leeg is natuurlijk 8)
Greetz Jacco

He Jacco, dank!
Inhoud van de bak zit niet vast, was puur om een beetje te passen. Ik moet de stukken nog bijwerken en daarom is het makkelijk de boel los te houden. Ik wil de flessen met een soort band gaan vastzetten, maar dat is niet klaar.

Dat geval is eraf. Het is een dekkleed en op zich vond ik het zelf wel aardig, maar blijkbaar is het op de foto niet echt geslaagd. Gelukkig heb ik vakantie, ga lekker verder en binnenkort weer een update!

Succes met je krankenwagen!

Groetjes

ha johanna,
jacco maakt die opmerking ook al,maar de manier waarop die gasflessen in de bak liggen met de zeer kwetsbare afsluiters erop is levensgevaarlijk,sommige van deze cilinders staan onder hoge druk ,barretje of 200,als de fles op de afsluiter valt en deze breekt af ,schiet-ie ervandoor als een ongeleide torpedo,heb het effect 1 maal live mogen aanschouwen,spectaculair,
groeten,bert

Hoi Johanna,

Zit de bepakking alvast? Zo nee, dan zou ik alles eruit halen. De gasflessen zijn namelijk link op deze manier, maar ook je motor klopt niet helemaal. Deze behoort normaliter in een krat te zitten voor transport.

Buiten dat sluit ik me aan bij JW met zijn opmerking:
JW zei:
Wat ik ook probeerde aan te geven aan het begin van deze thread is als je alle componenten los van elkaar afwerkt je een heel mooi eind resultaat kan behalen. Door alles nu vol te pakken belemmer je je voor een groot deel.
Ik zou eerst je complete model afwerken. Dus alle reflectoren, gereedschappen, enz schilderen. Stof, modder en andere verwering rond het onderstel afronden. Laadbak afwerken, banden schilderen, enz, enz.

Ga er vanuit dat je truck al gebruikt is (en dus verweerd) en pas daarna is volgegooid met lading. De mate van verwering bepaal je dan zelf. Nu maak je het jezelf moeilijk. En geloof me, ik spreek uit ervaring 😉

Groeten, MartinD

Dank voor je reactie Martin. Ik leer graag van andermans ervaring, zoveel modellen heb ik nog niet gebouwd sinds ik weer begonnen ben. Motoren bouwen is toch heel anders dan militair, ook al vind ik het laatste leuker om te bouwen.

De lading is los en is er al weer uit. Ook de rest is er vanaf en ik ga eerst de boel verouderen, verweren, beviezeren. Voor de motor maak ik een krat, had ik niet aan gedacht, bedankt voor je tip.

Het is de bedoeling dat de truck gebruikt is, in een showroom heeft dat ding weinig nut 😉

Er komt een vervolg en ik hoop dat dit wat gaat worden.

Groetjes

Hoi Kanne,

Daar zal ik over nadenken of ik dit kan transporteren. Moet wel lukken denk ik. Eerst maar eens verder en kijken of het allemaal gaat lukken wat ik bedenk.

Ik heb besloten de incomplete jeep te gebruiken als "slachtoffer" voor regenstrepen etc. Dit is een techniek die ik nooit geprobeerd heb en aangezien de jeep al een P+ laag heeft, is het een mooi slachtoffer.
Maar eerst al die verplichtte dagen en dan kan ik verder 😉

Groetjes

Hallo allemaal,

De kerst is achter de rug, blij dat we weer gewone dagen hebben en nu nog even het jaar afsluiten en dan hebben we dat ook weer gehad.

Na de commentaren nav mijn vorige update heb ik besloten eerst wat verweerkunstjes te bekijken en te lezen alvorens ik uberhaupt verder zou gaan met de truck.

Na het lezen van het grote MIG boek en de MIG DVD en wat ander werk ben ik gaan experimenteren met washes, regenstrepen, fading en pigmenten.
Voor een aantal van bovengenoemde zaken is de jeep een beetje te klein, toch vond ik het leerzaam en het resultaat op de verschillende stukken laat zien welke mogelijkheden deze technieken hebben.

Ter waarschuwing, dit is experimenteerwerk, geen eindresultaat of zo. Toch hoor ik graag jullie mening!
022-Verwering.jpg

023-Verwering.jpg

024-Verwering.jpg

025-Verwering.jpg

Er zitten wat verschillen aan beide kanten en dat komt omdat ik regenstrepen aan de ene kant met Tamiya gedaan heb en aan de andere kant met MIG. Fading heb ik met olieverf gedaan en de rest met MIG pigmenten.

Ik ben benieuwd naar jullie mening welke technieken het beste zal lijken op de truck.

Groetjes!

Nog een aanvulling.
Helaas hier geen reacties, wel wat jammer, maar goed. Ik ben in mijn boekenkast wezen neuzen naar informatie waar ik wel mee uit de voeten kan en ik vond uiteindelijk een mooi voorbeeld in Militairy Vehicles Volume 1 van Verlinden Productions. Daar staat dezelfde truck in en de manier van werken vind ik zelf mooi om te zien. Deels is dat te zien in de jeep, alleen moet ik minder aanzetten en meer basisdetails overhouden.

Toch wil ik graag van jullie iets horen. Een forum is toch bedoeld om elkaar te helpen????

Groet

J.Prummel zei:
Er zitten wat verschillen aan beide kanten en dat komt omdat ik regenstrepen aan de ene kant met Tamiya gedaan heb en aan de andere kant met MIG.
Wat zit er aan welke kant dan?

Ik zou persoonlijk gaan voor de effecten die je linksachter hebt gekregen. Dat ziet er het mooist uit naar mijn idee.

Groet, MartinD

ik volg martin op, 't gaat dan om de eerste foto. zeker het vage stoffige deel voor het achterwiel ziet er goed uit!

Timo

Timo, dank voor je reactie.

Het wordt dan meer werken met olieverf en heel weinig met MIG pigmenten. Ik moet zeggen dat met olieverf ook leuke effecten te verkrijgen zijn.

Het eerste deel heb ik wat schaduwwerking gedaan en als het meezit plaats ik vandaag een nieuwe update.

Groetjes

ik gebruik ook meer olieverf dan pigmenten, 't effect is subtieler, en minder snel over done. pigmenten gebruik ik wel veelvuldig voor rupsbanden en aangekoekte modder, maar verder, voornamelijk olieverf, en dan het liefste van abteilung, die heeft een goeie kwaliteit, en aangename kleuren!

Timo

Hoi Timo,

Ok, klopt dat je met olieverf subltieler kunt werken. Ik doe ook wel eens bandprofielen met olieverf, omdat ik niet altijd een grote baggerzooi wil maken. Niet alle voertuigen zaten onder de modder 🙂

Ik experimenteer lekker verder met olieverf. Gebruik maak ik van Winsor & Newton, Van Gogh, Rembrandt en Abteilung 502. Persoonlijk vind ik de eerst genoemde olieverfen prettiger werken. Verder is het van belang goede kwasten te gebruiken want dat wordt vaak vergeten.

Groetjes

windsor en newton bevallen me ook wel, maar rembrand en van gogh totaal niet, bij de laatste heb ik iedere keer van de witte verf (titanium white) een witte vlek, net alsof het in de onderlaag trekt ofzo, en de rembrand van dijk bruin vindt ik helemaal een ramp.

goeie penselen heb ik gelukkig wel, abteilung en w&n penselen!

Timo

Klopt dat het verf wat wisselend is. Ik verf over een P+ laag en niet overal is het effect goed, dus ik ga nog wat extra proberen. Ach, ik heb het model ook in een oude uitvoering staan en zoveel kan ik er niet aan vernielen.

Laat straks wel wat zien.

Een kleine update van de werktafel.
Ik heb de bovenkant voorzien van wat schaduwwerking en een tweetal filters van Burnt Umber en zwart. Het is een tussenstand.

De banden zitten los en daar is nog niets mee gedaan. Doordat het te donker binnen is en buiten te veel schaduw zijn de foto's met flits, dat is vooral op de bak terug te zien.

Ter impressie een tweetal foto's van de beide zijkanten.
026-Filters%20en%20fading.jpg

027-Filters%20en%20fading.jpg

Ik zal er nog een aantal filters overheen leggen en dan ga ik verder wat andere technieken.

Reacties zijn welkom.
Groet

Hoi Johanna,
Ik zou nog wat filters zetten in een gele kleur Napels geel bij wijze van spreken.
Voor de rest zou ik zeggen, vooral zo doorgaan 😀
Misschien een tip nog.
Een stuk wit of blauw karton op en achter je model plaatsen, dan worden de foto`s ook wat beter om naar te kijken. En door het lichte om je model heen hoef je ook niet met flits foto`s te maken

Greetz Jacco

Hoi Jacco,

Dank voor de foto tip. Vanmiddag scheen de zon naar binnen en op een of andere manier wilde het niet. Normaal heb ik nooit zo'n problemen met fotograferen, doe het ook deels voor mijn werk, maar vandaag had ik mijn dag niet echt 🙂

Ik ga eerst wat washes aanbrengen en dan inderdaad wat lichte filter om alles te laten vervloeien. Eerst laat ik deze laag een nachtje drogen, morgen weer een dag.

Groet, Joh

Hoi Johanna,

Heb je gelijk mooi een goed voornemen. Twee stukken fotokarton halen bij de boekhandel. Ik gebruik zelf lichtgrijs nu. Dat geeft een fijner resultaat in mijn ogen dan donkerblauw. Wit zou ik niet doen vanwege teveel contrast.

De weathering ziet er goed uit. Lekker zo doorgaan en niet teveel meer om tips of een 'hoe zouden jullie het nu doen' vragen. Je zit op de goede weg dus keep 'em rolling.

Groet, MartinD

He Martin,

Ga op zoek naar een mooi fotohoekje, apparatuur zat dat is het probleem niet 🙂

De komende dagen ga ik ook lekker verder, zal wel wat langzamer gaan met alle verplichtingen maar tussendoor tijd zat.

Tot het volgende jaar!

Groet, Johanna

Hallo allemaal,

Ik was al bijna van de eerste pagina afgegleden en dan wordt het tijd voor een update 😉

Na alle vorige acties heb ik heel rustig de tijd genomen voor de verwering van de truck. Nadat alle stowage was verwijderd, ben ik alle onderdelen gaan voorzien van washes, filters en een beetje stof.
De truck is vies, maar ik wilde er geen modderbad van maken, vandaar geen klonten modder.

Het is niet helemaal klaar, de onderkant verdient extra aandacht en de ramen moeten ook nog. Tot slot komt alle bagage op de wagen en dan nader ik zowaar het einde van het project.

De foto's:
028-Verwering.jpg

029-Verwering.jpg

030-Verwering.jpg

031-Verwering.jpg

Nog geen fotohoekje zoals te zien is, wel een daglamp en dat maakt de kleuren al iets beter. Toch blijven foto's en de werkelijkheid er ietsjes anders uitzien.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Groetjes

Johanna,

Ziet er erg goed uit vind ik! Vind wel dat er nog wel wat kleurnuances in mogen. Misschien komt dat nog wanneer je de bepakking plaatst, maar nu vind ik het geheel niet iets te egaal(?).

Hadden die trucks groene banden in die tijd? Of komt het zo over door de foto's?

Gr,
Jeroen

He Jeroen,

Hoe gaat het?
Leuk dat je reageert.
De banden zijn niet groen maar grijs en dat is inderdaad niet goed te zien. Zal het grijs wat meer door laten schijnen, goed plan.

Ik heb wel meerdere kleuren gebruikt en toen ik zelf de foto's bekeek, zag ik dat het niet goed uitkomt. Wellicht toch wat meer aanzetten denk ik. Ik wil het niet zo vies maken, omdat het voertuig op de weg rijdt.
Genoeg te doen dus, dank voor de reactie!

Groet.

Terug
Bovenaan