Universal Carrier MkI in Malta (1/16)

Melchior Kremers

Sinds 1982
Lid van de TWENOT
Interesses
Voertuigen WOII
Militaire geschiedenis algemeen
tactische games (geschiedenis)
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Sd.Kfz.250 (1/16)
Zo, the next one!

Deze keer heb ik besloten om het bouwen en beschilderen maar eens gelijktijdig aan te pakken. Dit idee is al bij mijn vorige project ontstaan.
Dus bouwen in componenten zodat je overal bij kan met het (hand)beschilderen.

1785679325001.webp

Eerste laag grondverf met de acrylstift.

1785679500892.webp

Wees niet bang, het uiteindelijk (plakkaatverf) engels bronsgroen aan de binnenkant, word zoiets als dit.

1785679566811.webp

Het model is onnodig gecompliceerd van ontwerp maar schijnbaar is Gecko daar goed in.
Veel onderdelen die je uiteindelijk nooit of te nimmer weer terugziet!
Veel PE wat je ook niet terugziet. En daar waar je het wel goed zou kunnen gebruiken, zijn de onderdelen erop vastgegoten!
Toch ben ik blij met deze (eindelijk iets brits) uitgave hoor!

Kleine, fragiele onderdelen (o.a. springveren) met een veelvoud en dikke (giet)verbindingen, die dus breken (hoe zorgvuldig je ook te werk gaat!!!!!!!

1785679860884.webp

Dan maar vervangen mert sodeertin met de juiste diameter.

1785680018615.webp

Met dit resultaat.

1785680119141.webp

Oeh, dat is onbedoeld een prima tip: gebruik van boortjes als mal met verschillende diameters.
Daar had ik nog niet aan gedacht.

Vandaag nog even dit afgemaakt.
De zittingen zijn gewoon plastic blokjes , niet om aan te zien!
Met wat vijltjes en schuurpapier er toch iets van weten te maken.
Uiteindelijk worden ze bruin leer.

1785683177221.webp

Nu verder met de tracks dat is nog wel een dingetje (kleine pinnetjes).
Iedere dag een stukje lengte maken.

1785683292823.webp
1785683316578.webp

Goed geslaagd die zittingen !

Gecko doet weer gekko!
Ze leveren hele PE set met onderdelen die je uiteindelijk niet ziet.

En als de "zichtkleppen" aan de wanden vastgegoten blijken te zitten, dan zakt je broek af en denk je: had deze nu maar wel in PE bijgeleverd.!!!
Dit zijn dus onderdelen die meteen opvallen als je in het voertuig kijkt!!!!!!

1786291300977.webp

Er blijft dus niets anders over dan zelf maken.

1786291349626.webp

en geschilderd oogt het al beter!

1786291430854.webp

Ik heb een vraag aan Uiversal carrier kenners onder ons.

Volgens de bouwbeschrijving moet ik een keus maken !!!!!

Optie 1: Het inbouwen van een radio/ontvanger set.

1786291780249.webp

Maar niet iedere Carrier had toch een radio ????????

Optie 2:
Uhhhhhh, ik weet niet wat dit is.

1786291951269.webp

"Dit is een noodgeval, help me uit de brand!" (grappig liedje van Goldband)

Ben geen universal carrier kenner maar weet toevallig dat er ook genoeg carriers zijn zonder radio!
Heb deze vraag hier op het forum nl ook al eerder gesteld!😁
Wat optie 2 verder inhoudt weet ik eerlijk gezegd ook niet!

Optie twee is ook een radio. De No19 set als ik het goed heb.

DSCF1750.webp
welke set de eerste optie is weet ik even zo niet maar ik ga het opzoeken.
Even gezocht en is volgens mij de set No 76
receiver R 109, used with the wireless set 76.webp
en een malta carrier ter inspiratie.
brencarriermalta.webp

Groeten
Leon

Laatst bewerkt:
Jahoor volgens mij een nr19 radio, de andere radio is alleen aanwezig in het commandovoertuig is het idee, maar zeg nooit nooit. Een carrier met een mmg of een mortier heeft hem bijvoorbeeld niet, en ook geen ruimte voor. De gewone battlefieldtaxi ook niet. De no19 radio is bvb voor communicatie met staf, de andere radio is de voorloper hiervan, de no11, met wat kortere range. Overigens weet ik niet hoe het is met verkenners in carriers, die zullen een radio aan boord hebben. De door Leon vermeldde radio hoort voor zover ik begreep alleen bij airborne eenheden, dus bvb wel in arnhem, maar verder geen idee waar airborne eenheden met carrier rondrosten

Hallo meedenkers, alvast bedankt.

Nog even snel wat in elkaar gezet vandaag, ter verduidelijking.
Optie 1 is een No.19 wireless set. Deze herkende ik ook.

1786373701665.webp

Optie 2: is deze, die ik niet ken.
(Ik ben ook niet zo thuis in wirelesses etc.)

1786373914353.webp

Misschien plaats ik ze uiteindelijk niet eens in de carrier.
Als ik besluit om het wel te doen wil ik wel graag weten wat ik bouw, vandaar de vraag.

Hoi Leon
Bedankt voor de foto.
Deze heb ik ook, tussen al die anderen die bij elkaar gesprokkeld heb.
En ja, deze met de boys Anti-tank rifle wil ik ook maken!

De Boys MKI (early) heb ik ook al.
Joepie!

1786374373925.webp

Ha Melgior,

Optie twee moet dan de WS11 set zijn.
Is makkelijker te herkennen vanaf de voorkant 😉
Deze maar dan zonder dat extra kastje rechts.
WS11 radio set.webp

En hier ingebouwd in een FFW truck.
large (8).webp

Groeten
Leon

...De door Leon vermeldde radio hoort voor zover ik begreep alleen bij airborne eenheden, dus bvb wel in arnhem, maar verder geen idee waar airborne eenheden met carrier rondrosten
Hoi!

Bij mijn weten waren de 18 carriers die de eenheden van de 1st Airborne Division gebruikten rond Arnhem de verbouwde 3 inch mortar carriers van de support companies. Op de foto's kun je vaak de bevestiging voor de mortier nog zien boven de achteras.
Deze carriers werden gebruikt voor het vervoeren van voorraden en hadden geen wireless sets.

Cheers
Erik Jan

Laatst bewerkt:
The pre-war British Wireless Set No. 11 (WS11) served as a general-purpose, low-power transceiver (4.5–7.1 MHz, range up to 20 miles) used in early tanks, trucks, and fixed ground stations.
In contrast, the iconic Wireless Set No. 19 (WS19) was an advanced, multi-component system engineered specifically for armored warfare, featuring an integrated crew intercom and a dual VHF "B-Set" for close-range inter-tank communication.

Operational and Tactical Differences
    • Role in Armor: The WS11 was initially issued to early British armored regiments but proved restrictive and short-ranged. The WS19 superseded it as the standard, highly integrated armored vehicle transceiver that allowed simultaneous external communication and internal crew interphone.
    • Specialized Deployment: While the WS19 stayed anchored to armored formations and soft-skinned mobile command trucks, the phased-out WS11 found a famous second life with long-range reconnaissance patrols like the Long Range Desert Group (LRDG) and the SAS deep behind enemy lines in North Africa, where its single-unit configuration was adapted for long-range tactical tasks. [1, 2, 3]
    • Frequency and Intercom Tech: The WS11 relied on a combined single-tuning circuit without an internal crew intercom. The WS19 combined an HF "A-Set" (2–8 MHz) for general links, a VHF "B-Set" (approx. 229–241 MHz) for tactical formation chatter, and a built-in audio control box for the tank crew.

Terug
Bovenaan