Uit de oude doos: Tamiya PAK 40 (1:35)

Beste medebouwers,

Na een hele poos niet bezig te zijn geweest met modelbouw -het bekende verhaal- heb onlangs ik toch weer een poging gewaagd. In het kader van jeugdsentiment kocht ik ooit in een opwelling de welbekende Tamiya PAK 40.

PAK40-a.JPG

Sinds m’n vroege plak-jaren is er behoorlijk wat veranderd in modelbouw-land; niet in de laatste plaats de veel algemenere toepassing van photo-etched detaillering.
Ik koos er echter voor daar geen gebruik van te maken, gezien de leeftijd/kwaliteit van dit ouwe beestje van Tamiya. Dat dit geen raspaard is, bleek al bij het openen van de doos. De twee helften van de loop waren krom. Dat zou nogal opvallen, leek me. Kostte behoorlijk wat moeite om dat in orde te maken.

PAK40b.JPG

Om de soms nogal bonkige details wat op te leuken, heb ik van ordinair (frisdrank)blik e.e.a. toegevoegd.

PAK40-d.JPG

Het kanonschild is dunner gemaakt, de mondingsrem heeft een extra bout gekregen en de bevestigingsclips aan de poten van het affuit zijn van eigen fabrikaat.

PAK40-e.JPG

Een ander novum voor mij was een poging om eens niet te kwasten, maar een spuitbusje Panzergrau te gebruiken. Dat was teleurstellend. Ondanks fanatiek schudden en voorverwarmen kwam de verf in kleine kloddertjes op het plastic terecht. Na weatheren, highlighten en chippen valt het uiteindelijk nog best mee, maar ik had er meer van verwacht. Misschien ooit toch nog maar eens een airbrush kopen.

PAK40-h.JPG

Enfin; dit is het resultaat. Een poging om een behoorlijk gebruikt antitank-kanon neer te zetten. Het moet ooit nog in een diorama komen, met bijbehorende oosterburen, maar dat is een ander verhaal.

PAK40-i.JPG

Ik sta open voor opbouwende kritiek; wellicht krijg ik dan de geest om de rest van m’n stapel plastic dan eens aan te pakken.

Shoot
(but don’t kill, please)

Hoi Antonie,

Zoals je zelf al aangeeft : de foto's zijn te klein :!:

Het probleem met goeie afgewerkte old-mouldings zoals de PaK-40 van Tamiya is, dat er tegenwoordig al hele gedetailleerde modellen van andere merken bestaan. Dit drukt -naar mijn idee- de waardering voor een goed afgewerkt model !

De eerste indrukken van je foto's geven mij een goed gevoel, maar grotere foto's zijn écht nodig voor een meer gedegen beoordeling (door kenners).

groet Frank

He Antonie,

Deze foto's zijn -in vergelijk met voorgaande mini-foto's- duidelijk prima !

De beoordeling laat zich beter door (echte) experts hier beoordelen, maar ik vind dat je dit model mooi heb gemaakt !
Ik vind je kleurgebruik goed, maar ook je highlighting ! Welke kleur heb je voor de HL gebruikt ? Het lijkt op wit, wat zich (dus) met flits inderdaad overmatig laat aandoen, maar dit is hooguit mijn eigen inzicht. De roestfacetten vind ik ook geloofwaardig overkomen.

Voor een goldie-oldie-model heb je puik werk verricht :!: 😛

groet Frank

Hoi Frank.

Die kleine formaat foto's; dat was even rommelen met urls, maar met de forum-tips over het plaatsen van foto's kan een kind de was doen.

Bedankt voor het compliment. Wat betreft de highlights; ik ben nog in gevecht met m'n camera. Ik moet minder flits zien te gebruiken. De highlights zijn gewoon een lichtere kleur grijs, maar lijken wit door die flits.
Panzergrau; mooie kleur. Heb nog vier dergelijke kits staan die smeken om wat TLC.
Wellicht binnenkort nog een post.

Groeten

Hallo Antonie,

Ik herken dat, op de hand lijkt een modelletje perfect, maar de foto.......
Ben daar ook nog maar een amateur in.

Daarom maar 2 minipuntjes die minder lijken door de foto, real life is beslist beter:
- Het schopje op het front blinkt als een nova (flitser)
- het kanon is lang niet meer gebruikt ? Anders is de roestvlek in het laadblok niet verklaarbaar.

Verder echt mooi gemaakt !

Groeten, Wim

Wim,

je hebt gelijk; het is de flits, maar die spade kan best minder... No Bling in the Wehrmacht.
En die chips in het kulas waren niet bedoeld als roest. Ga er nog een keer met staal overheen.

Bedankt voor de tips.
Da's nou het handige van vreemde ogen.

Heren bouwers,

Na enkele goede tips; bij dezen de laatste foto's.
Ik heb de roest uit het kulas verwijderd en de spade geprobeerd wat minder te 'bling' te maken.

197-9767_IMG.JPG

197-9775_IMG.JPG

197-9768_IMG.JPG

Fotograferen in daglicht bleek ook een beter idee.
Eindelijk weer eens een kit voltooid.
Een oud beestje, maar leuk om te doen.

gegroet

Hij is mooi Antonie

Jij bewijst weer eens dat je ook zonder enige pe, resin, alu barrels of wat dan ook, maar met veel precisie heel acceptabele modelletjes kunt neerzetten.
Hij is klaar voor het slagveld, ter plaatse nog afgewerkt met gewenste stof, modder of beschadigingen ed.

Wim

Terug
Bovenaan