Tussendoortje met Matilda en Dingo Scout Car *ZGAK*

Om wat balans te geven aan het serieuze voertuig/diorama geweld ga ik binnenkort ook een simpel tussendoortje maken dat niet noodzakelijk tot in de puntjes correct hoeft te zijn, maar wat gewoon leuk om te zien is en bovendien relatief snel klaar omdat alleen de Matilda gelijmd en geverfd hoeft te worden.

Het moet een simpel WW2 woestijnoorlog tafereeltje voor gaan stellen waar een klein basisplaatje van hout onder moet komen (profiel lijst en plaatje hout van de bouwmarkt).

IMAG16251_zps07980f34.jpg

Re: Tussendoortje met Matilda en Dingo Scout Car

*zucht*

Wilde het nog proberen om eens gewoon wat leuks te maken zonder al te veel werk maar het mocht niet baten, The Force bleek te sterk 🙂

Airfix blijkt de kleurkeuze verkeerd te hebben gekozen, de decals plus hun plaatsing kloppen ook al niet en het precieze kleurenschema wordt door meerderen betwist. Quartermaster's Depot schijnt een set gemaakt te hebben (72028) echter deze is nergens vindbaar tot nu toe (de DRAKE text is namelijk niet geel maar wit en de squadronmarkeringen hebben geen gele maar een blanco achtergrond).

Kon het met het mooie zonnetje van vandaag ook al niet laten om alvast de Sherman er bij te pakken en het idee vast te leggen ondanks dat deze voor zover ik kan bepalen incorrect gekleurd/gedecald is voor dit operatiegebied.

Ik noem het "Over There" (de Scout Car die gespot heeft waar de vijand zit en dit nu aan de Sherman door geeft).

IMAG1648_zps5ddcee24.jpg

IMAG1646_zpsd28ba83b.jpg

IMAG1643_zps060cc431.jpg

Ha Willem,
ik begrijp dat de shherman een try-out is ,dit type is geheel misplaatst omdat dit type helemaal niet door de Britten is gebruikt en daarnaast pas vanaf ongeveer augustus 1944 door de amerikanen werd gebruikt.Voor de Dingo geldt qua tijdsbestek ongeveer hetzelfde want dit is een MkIII en die hadden ze in de woestijn/matilda tijd nog niet,

groeten,bert

http://www.daimler-fighting-vehicles.co.uk/

Bert,

Klopt, wilde gewoon even gezien hebben hoe het er uit zag wegens bouwmoeheid aan het airstrip diorama 🙂 Welke periode komt de Dingo uit, is hij verder correct en waar zou ik hem mee kunnen combineren? Wat zou er dan bij de Matilda passen?

Groeten,
Willem

bert lindeboom zei:
Voor de Dingo geldt qua tijdsbestek ongeveer hetzelfde want dit is een MkIII en die hadden ze in de woestijn/matilda tijd nog niet,
Het is toch een Mark II, geen III? Er zit een klapdak op, terwijl bij mijn weten de Mk. III een canvas dakje had.

ik zie het achterste deel voor een zeil aan wat het voor mij een MkIII maaktmaar zonder bril zijn mijn ogen geen betrouwbare bron .Ik zie bijvoorbeeld niet het rek achterop waar de klep op rust bij opening .IIg klopt wat jakko zegt,de MkIII heeft een zeil ipv klep.

had er een leuke link bij gedaan met veel daimler-info

groeten,bert

bert lindeboom zei:
Ha Willem,
ik begrijp dat de shherman een try-out is ,dit type is geheel misplaatst omdat dit type helemaal niet door de Britten is gebruikt en daarnaast pas vanaf ongeveer augustus 1944 door de amerikanen werd gebruikt.Voor de Dingo geldt qua tijdsbestek ongeveer hetzelfde want dit is een MkIII en die hadden ze in de woestijn/matilda tijd nog niet,

groeten,bert

http://www.daimler-fighting-vehicles.co.uk/

Als ik op een document uit deze link af mag gaan lijkt hij nog het meeste op een Mk.1. Het voertuignummer is in ieder geval F19798 en volgens de sticker op het Oxford Military doosje zou hij bij HQ 2nd Division gediend hebben bij El Alamein in 1942.

bert lindeboom zei:
ik zie het achterste deel voor een zeil aan wat het voor mij een MkIII maaktmaar zonder bril zijn mijn ogen geen betrouwbare bron .Ik zie bijvoorbeeld niet het rek achterop waar de klep op rust bij opening
Ah, begrijpelijk 🙂 Op het model zit een vlak dak uit twee delen met drie scharnieren erop, en een steun voor het dak aan de voorkant van het motordeksel.
Willem Dierijck zei:
Als ik op een document uit deze link af mag gaan lijkt hij nog het meeste op een Mk.1.
Die is makkelijk te herkennen: is de hele achterkant van de romp (het overhellende stuk) een grill, dan is het een Mk. I. Van dit model is de achterkant met de uitlaten erg slecht zichtbaar op de foto's, maar voor zover ik kan zien zit er alleen maar een kleine naar voren hellende grill aan de bovenkant, dus het lijkt me een Mk. II. Een reservewiel op de achterkant duidt ook op een Mk. II of III, want bij de Mk. I zou dat het rooster blokkeren.

Dit is een Mark III:

dingo_5_of_6.JPG

De Mark II heeft een identieke achterkant, maar de Mark I is duidelijk anders. Een grotere foto kon ik helaas zo snel niet vinden, maar je kunt hopelijk het verschil zien met de foto hierboven:

Daimler_Mk_I_scout_car.jpg

Oh, en dan nog een kleine nevenopmerking over terminologie 🙂 De „Mark”-nummers van Britse voertuigen in WOII werden met Romeinse cijfers aangeduid — pas in de late jaren ’40 ging men over op Arabische. Het is dus de Daimler Scout Car Mk. I, II en III, maar de Chieftain Mk. 1, 2, 3, enz. Bij de Centurion kun je dit goed zien: Mks. I, II, III, en dan 5, 6, 7, enz. (er is daarvan geen IV/4 gebouwd).

Moeilijk die Dingo's te onderscheiden. Kijkende naar de antennes, velgen, luiken en andere atributen in die grote foto lijkt hij op een Mk.III alleen de blikken die op de achterspatborden vast gesnoerd zitten zijn anders.

Ondertussen ben ik net klaar met de eerste verf op mijn eerste tank aan te brengen *eek* 😱

IMAG16821_zpsc89b9989.jpg

Willem Dierijck zei:
Moeilijk die Dingo's te onderscheiden. Kijkende naar de antennes, velgen, luiken en andere atributen in die grote foto lijkt hij op een Mk.III alleen de blikken die op de achterspatborden vast gesnoerd zitten zijn anders.
Bedoel je je model? Dat heeft een dak, en kan dus nooit een Mk. III zijn 🙂 Volg dit stappenplan:
  1. Zit er een dak op de bemanningsruimte, of opgevouwen platen aan de achterrand daarvan, rustend op een steun op het motordeksel? Is dat allebei níét aanwezig, dan is het een Mk. III.
  2. Zit er wel een dak op, kijk dan naar de achterkant van het voertuig. Ziet dat eruit als één grote grill, dan is het een Mk. I.
  3. Als je de twee bovenstaande hebt uitgesloten, is het een Mk. II.

Willem Dierijck zei:
Iets waar ik nog niet uit ben, sommigen laten de andere kleuren door lopen in de "bakken" aan de zijkant en anderen niet. Wat is hier van toepassing?
Ik denk dat dat afhangt van wie de (echte) tank geschilderd heeft. Zoek een foto van een echte tank in een camouflageschema dat je na wilt maken, en kijk hoe het daar zit — wat andere mensen namelijk op tekeningen zetten is meestal hun interpretatie van foto’s, en niet iedereen werkt even nauwkeurig. Door naar originele foto’s te kijken kun je zelf bepalen hoe het in het echt was.

Die bakken aan de zijkant, bedoel je daarmee trouwens de openingen in de zijplaten die over het loopwerk zitten? Die zijn er zodat modder e.d. van de rupsbanden af kan vallen en naast de tank terechtkomt in plaats van tussen rupsband en wielen samengeperst te worden waardoor het loopwerk vast zou kunnen lopen, de rupsband van de tank af zou kunnen glippen, of soortgelijke problemen.

Jakko Westerbeke zei:
Die bakken aan de zijkant, bedoel je daarmee trouwens de openingen in de zijplaten die over het loopwerk zitten? Die zijn er zodat modder e.d. van de rupsbanden af kan vallen en naast de tank terechtkomt in plaats van tussen rupsband en wielen samengeperst te worden waardoor het loopwerk vast zou kunnen lopen, de rupsband van de tank af zou kunnen glippen, of soortgelijke problemen.

Die inderdaad. Hier "lijken" ze niet in de modder bakken door te lopen echter de foto is behoorlijk vaag waardoor het niet goed zichtbaar is.

matildaII_libya41.jpg

Meneer Caunter gaat DRAKE inderdaad van een kleurtje voorzien 🙂 De afbeelding van militarymodelling was me al bekend, het lijkt er op dat dit eerder een generiek schema is want verschillende Matilda's lijken een verschillende toepassing van kleurlijnen te hebben, er schijnt ook een schema van Armoured Acorn te zijn wat aan de achterste romphelft en de turret af wijkt van militarymodelling dus wat nu wijsheid is 🤐

Mevrouw is inmiddels bijna klaar en ziet er niet verkeerd uit, nu heb ik alleen de vraag wat te doen met de uitlaatbuizen? Voor het grootste gedeelte lijken deze een donkergrijze kleur te hebben maar bij enkele zijn ze bruin of knap roestig.

Njah dan gaan we er maar voor. Eerste experimentje met pigment trouwens om de uitlaat er fors roestig uit te laten zien. Moet nog een grijze pigment zien te vinden die correspondeert met het zand van de ondergrond zodat de rest ook onder handen genomen kan worden.

IMAG16951_zpse0e290e8.jpg

IMAG16961_zpsdc22bb8a.jpg

IMAG16971_zpsf3ef33e8.jpg

IMAG16991_zps025dfd8b.jpg

Beetje lullig om alleen de Matilda een mooie antennespriet te geven en de Dingo met de onrealistisch dikke te laten zitten dus hoppa vervangen die handel. Ik heb alleen geen enkel idee hoe lang ze moeten zijn 😳

IMAG17011_zpsf58535cd.jpg

Dat hangt af van welke radio(’s) er in de voertuigen zit(ten), maar uitgaande van een Nr. 19 radio* is in 1/72 is de „A”-antenne 17 mm, 34 mm of 51 mm lang (meestal 34 mm, hoewel ik in de woestijn zeker niet op zou kijken van een langere antenne vanwege de grote afstanden), en de „B”-antenne 18 mm. Rest alleen nog uit te zoeken aan welke kant van het voertuig welke antenne zat 🙂 Wederom uitgaande van een Nr. 19 radio, dan is de voet van de „A”-antenne een kegel met de punt omhoog, en van de „B”-antenne een staafje met (vaak, maar niet altijd) aan de bovenkant een ringvormige beschermingsbeugel eromheen.

* Ik weet uit m’n hoofd niet goed of die al gebruikt werd in de tijd dat die je Matilda II voorstelt.

Jakko Westerbeke zei:
Dat hangt af van welke radio(’s) er in de voertuigen zit(ten), maar uitgaande van een Nr. 19 radio* is in 1/72 is de „A”-antenne 17 mm, 34 mm of 51 mm lang (meestal 34 mm, hoewel ik in de woestijn zeker niet op zou kijken van een langere antenne vanwege de grote afstanden), en de „B”-antenne 18 mm. Rest alleen nog uit te zoeken aan welke kant van het voertuig welke antenne zat 🙂 Wederom uitgaande van een Nr. 19 radio, dan is de voet van de „A”-antenne een kegel met de punt omhoog, en van de „B”-antenne een staafje met (vaak, maar niet altijd) aan de bovenkant een ringvormige beschermingsbeugel eromheen.

* Ik weet uit m’n hoofd niet goed of die al gebruikt werd in de tijd dat die je Matilda II voorstelt.

De kleinere B-antenne zal dan aan de rechter kant van het voertuig gezeten hebben, althans dat is wat ik in de meeste foto's tegen kom en het staafje-met-beschermingsring lijkt reeds aanwezig te zijn. A-antenne is als ik op diezelfde foto's af mag gaan zeker 51mm en in enkele gevallen lijken ze allebei 51mm lang te zijn, denk dat ik dan voor mijn Dingo gewoon voor de 18/51 combinatie ga. Alleen even zien hoe ik de voetjes ga fixen.

Dit zou hem dan moeten worden. Even een omgekeerd kegeltje gefabriekt van een stukje raamwerk, beide antennes naast de centimeter gelegd en op maat geknipt waarna er een likje zwarte verf overheen ging.

IMAG17021_zpsd426e877.jpg

Zo goed als klaar. Alleen nog even een paar decal sheets bestellen waar de rode driehoek/witte 1 op staan en een oplossing voor de WITTE versie van de DRAKE text zien te regelen.

IMAG17031_zps6cac25cb.jpg

IMAG17051_zps3276a669.jpg

Re: Tussendoortje met Matilda en Dingo Scout Car *Z

Ha die Willem,

Ik kan uit de tekst die ik heb gelezen niet opmaken van welk materiaal de antennes dan gemaakt zijn, maar je zou eens gitaarsnaren kunnen gebruiken. Deze heb je in verschillende diktes en werken voor mij prima (bij 1/35). Wellicht dat er ook snaren zijn die zo dun zijn dat je ze bij 1/72 kan gebruiken? Veel kosten doen ze niet, dus een keer proberen kan geen kwaad 🙂 ...

groeten, Richard.

Leuk tussendoortje geworden Willem.

Je moet er maar op komen, gitaar snaren. Leuk idee Richard, die moet ik onthouden.

Peter.

Mijn keuze qua materiaal is verenstaal, dat je in diktes als 0,3 en 0,4 mm per strekkende meter kunt kopen bij handelaren die zicht richten op „werkende” modelbouw (zoals stoommachines e.d.). Het blijft keurig recht, en zolang het maar stevig genoeg verankerd is in het model zal het niet beschadigen ook al bots je er tegenaan.

Dank voor de tip Jakko, even kijken waar dat verenstaal het beste te verkrijgen is. Moet zeggen dat mijn eerste ervaring met dit onderwerp niet tegen gevallen is en dat ik uit kijk naar soortgelijke toekomstige projecten, voorlopig zijn de handen nog even vol aan het Airfix diorama met de Irene Brigade carriers en een zwaar gecustomiseerde Sherman.

Ik heb dat van mij gekocht bij Sauerbier op de modelbouwbeurs in de Zeelandhallen. Ooit heb ik er iets van tien meter van gekocht, en toen dat na ongeveer evenveel jaren op begon te raken, weer een keer. Als je kijkt op de cataloguspagina kun je het in H 5 - Stafmaterialen vinden — €3,60 per meter, dus hooguit een paar dubbeltjes per model 🙂

Terug
Bovenaan