Re: Tussendoortje met Matilda en Dingo Scout Car
bert lindeboom zei:
ik zie het achterste deel voor een zeil aan wat het voor mij een MkIII maaktmaar zonder bril zijn mijn ogen geen betrouwbare bron .Ik zie bijvoorbeeld niet het rek achterop waar de klep op rust bij opening
Ah, begrijpelijk
🙂 Op het model zit een vlak dak uit twee delen met drie scharnieren erop, en een steun voor het dak aan de voorkant van het motordeksel.
Willem Dierijck zei:
Als ik op een document uit deze link af mag gaan lijkt hij nog het meeste op een Mk.1.
Die is makkelijk te herkennen: is de hele achterkant van de romp (het overhellende stuk) een grill, dan is het een Mk. I. Van dit model is de achterkant met de uitlaten erg slecht zichtbaar op de foto's, maar voor zover ik kan zien zit er alleen maar een kleine naar voren hellende grill aan de bovenkant, dus het lijkt me een Mk. II. Een reservewiel op de achterkant duidt ook op een Mk. II of III, want bij de Mk. I zou dat het rooster blokkeren.
Dit is een Mark III:
De Mark II heeft een identieke achterkant, maar de Mark I is duidelijk anders. Een grotere foto kon ik helaas zo snel niet vinden, maar je kunt hopelijk het verschil zien met de foto hierboven:
Oh, en dan nog een kleine nevenopmerking over terminologie
🙂 De „Mark”-nummers van Britse voertuigen in WOII werden met Romeinse cijfers aangeduid — pas in de late jaren ’40 ging men over op Arabische. Het is dus de Daimler Scout Car Mk. I, II en III, maar de Chieftain Mk. 1, 2, 3, enz. Bij de Centurion kun je dit goed zien: Mks. I, II, III, en dan 5, 6, 7, enz. (er is daarvan geen IV/4 gebouwd).