TPz fuchs NBC

Bert Lindeboom

Lid van de TWENOT
ik heb een revell-kit gekregen van de Fuchs ABC,nu heeft de KL deze ook in gebruik(gehad?).Heeft iemand foto's van dit voertuig in kl-dienst,ik heb me al suf gegoogeled en beschik al over de nodige info,duidelijke foto's ontbreken echter nog,
groeten,bert

Hallo Bert.

De Kl Heeft deze zeker in gebruik (staan in Wezep).
Maar ik kan je even zo gauw niet aan foto's of iets dergelijks helpen.

Maar als je even geduld hebt en het warm houdt dan kan dat ter zijner tijd altijd een keer geregeld worden.

Groeten Eric

Hee Bert,

Tof! Ga je ook de KL versie maken er van dan? Lijkt me heel fraai!
De KL heeft ze zoals Eric al aangaf ook ingebruik. Er zijn een aantal verschillen waaronder de 2 kasten aan de rechter zijkant van het voertuigen een aan de linkerkant, de uitlaat (eindstuk is anders), cablecutter aan de voorkant, affuit boven de bijrijderskant met panzerplaten (ik dacht tenminste dat ze tot bepaald mm bepanzerd zijn), kasten bovenop het voertuig (waarvoor alle kasten zijn weet ik niet precies), boven de bestuurder (op dak dus) zit een of ander ding, ik denk zelf een meter/voeler lijkt op een antennevoet, gele stickers voor NBC herkenning, van die onderbroken gele rechthoekjes op div. plaatsen.
Er staan op primeportal een aantal foto's van de huidige Fuchs NBC van de KL (peter van iren heeft die foto's gemaakt). Dit zijn z'n beetje de grootste verschillen.

Edit, linkje:

http://www.primeportal.net/apc/peter_van_iren/fuchs_kws2_nbc/

hallo,
bedankt zover voor de reacties,de kit die ik heb is een nieuwe van revell gebaseerd op hun oorspronkelijke fuchs uit 1998,het is kit 03038-TPz-1 fuchs A6 ABC.tot zover heeft de research opgeleverd dat de KL er 23 heeft,dat er verschillende uitvoeringen bestaan en dat het model zeker op een paar punten afwijkt van de voertuigen op de foto's van bart.Iig de achterplaat is anders,bij het model zit er een achteropbouw over het hele midden,bij de KL zag ik dat dit maar 1 helft is ,het andere deel is de oorspronkelijke vlakke deur.Ik ben bang dat er nog wel wat spitwerk in gaat zitten,dus een echt tussendoortje is dit niet,alle tips zijn welkom,
groeten,bert

zie dat de fuchs op de foto's via robert meer op het model lijkt,dit wordt mijn slachtoffer ,denk ik

Ho pas op Bert!
Op de foto's van bart is een Fuchs Hummel te zien, een storingszender is dat. de VHF en storingszenders (Eloka's) hebben verder niks te maken met de NBC Fuchs. Die zijn namelijk ook weer anders die hebben inderdaad een andere achterkant met die halve uitbouw zeg maar, de NBC heeft echt een grote in het midden van het voertuig zoals de Fuchs ABC (Duitse NBC versie) van de Bundeswehr heeft.

Hier een foto van de Bundeswehr Fuchs ABC:
bild076g.jpg

En een foto van de Fuchs Hummel (stortingzender)
Foto-XSFDDRDJ.jpg

Zoals te zien is, heeft de ABC/NBC een volledige uitbouw en de Hummel een halve. In principe is het voertuig het zelfde (basis is de Fuchs Tpz 1) maar verder is het een wereld van verschil 😉

Bert, ik zal eens kijken, volgens mij heb ik nog ergens wat foto's van de Fuchs NBC (de Nederlandse dus 😉 ) Ik was ooit van plan hem 1/87 te maken maar dan moet ik toch té veel ombouwen hehe. Als het goed is moet ik nog ergens een paar foto's hebben van de bovenkant.

P.s. inderdaad Nederland heeft 23 of 24 van de NBC Fuchs maar ze zijn over het algemeen allemaal het zelfde. Kan onderling wat verschil in zitten bijv. de plaatsen waar de stickers zijn geplakt etc.

robert,
bedankt voor de uitleg,in de beschrijvingen die ik tot nog toe vond wordt wel melding gemaakt van de eloka versie maar niet zo duidelijk dat deze niet tot de nbc-range behoort.wel wordt-ie op de grote fuchs-hoop gegooid.het is nu duidelijk op welke ik me moet concentreren,we komen er wel.het dak is inderdaad ook nog en vraagteken,
groeten,bert

Graag gedaan Bert 😉

De Fuchs wordt inderdaad op een grote berg gegooit maar geloof me, er zit veel verschil in. Hier bij de Landmacht valt mee, hier kennen we maar een paar Fuchsen namelijk de NCB Fuchs, Fuchs Hummel (storingszender, te herkennen aan de 12/13 antennes op de bovenkant), Fuchs Peiler (VHF peiler, te herkennen aan de mast die erop zit), Fuchs les voertuig (staat in Oirschot, heb ik evt. 2 foto's van mocht je daar interesse in hebben). En naar het schijnt hebben of hadden we een troepentransport voertuig Fuchs (Tpz 1) maar die heb ik nooit gezien of foto's van gevonden dus wat daar waar van is?!
Bij de Bundeswehr zijn er nog meer, de Fuchs San (ambulance), Fuchs Pio, Fuchs Hummel, Fuchs VHF peiler, Fuchs UHF peiler, Fuchs Anti tank (Milan), Fuchs Tpz 1, Fuchs RASIT (Aufklärungsradar), Fuchs ABC. Dat waren ze geloof ik 😀

Even over die Eloka versie (dat is dus de Hummel en de VHF peiler), deze hebben echt niks te maken met de NBC Fuchs. De Eloka's behoren tot de EOV. Dit staat voor Elektronische Oorlogs Voering en zitten tegenwoordig gelegerd in t'Harde (Tonetkazerne, hebben ze heel nieuw stuk bij gebouwd waar nu de EOV zit ipv. Garderen). de NBC Fuchsen staan in Wezep (misschien dat er 1 of 2 voertuigen ook wel in Oirschot of Havelte staan voor oefeningen etc, dat weet ik zo niet zeker maar het zou me niet eens verbazen).

Oh nogmaals Bert, ik zal zsm. kijken als ik tijd heb, om die foto's van de bovenzijde, te vinden. Ik heb er namelijk vorig jaar paar gemaakt van de bovenkant maar weet niet meer zo of ik ze bewaard heb (geloof dat er een paar mislukt waren namelijk).

Gr. Robert

Terug
Bovenaan