Af! Tiger 1 van RFM. Incl. interieur

Dit model is af!
AAAArrrrggggg😬😈😡😱 het in elkaar zetten van de tracks ging best goed de verf en verwering ging goed
op het model monteren ging eeeehhhh niet zo goed wat zeg ik het ging gewoon niet de eerste poging resulteerde al in een breuk
die heb ik nog gerepareerd .
bij de tweede poging weer een breuk , het blijkt dat de pinnen maar hooguit een millimeter in de tweede link zitten ze hadden eigenlijk iets langer moeten zijn.
achteraf had ik alle pinnen moeten vervangen voor stukjes ijzerdraad een paar mm langer en eventueel iets verder uitboren.
toch de track weer gerepareerd maar bij de uiteindelijk vierde poging zat ik met een track in drie stukken.
ze liggen nu in de doos met reserve onderdelen voor als ik nog eens een tank maak met kapotte tracks.
tiger 1 23.jpg
inmiddels een setje besteld van masterclub dus daar is het wachten nu op
ondertussen begonnen met het boven dek wat ook voor een deel doorzichtig wordt .
ik heb er lang over gedacht hoe en waar het doorzichtige gedeelte komt en een aantal belangrijke delen voorbereid
zodat ze eerst worden gespoten en dan gemonteerd zodra dat klaar is gaat het dek erop en kan er binnenin niet heel veel meer veranderd worden dus goed vooruit denken wat te doen.
tiger 1 22.jpg
nog even gecontroleerd of het dek goed past en dat ik daar later geen rare dingen tegenkom
de toren even in gepast en rond gedraaid en die liep ergens tegenaan maar dat is intussen ook opgelost
tiger 1 24.jpg
de afgeplakte delen worden de doorzichtige delen inclusief de roosters achterop die zijn net gelijmd en worden later afgeplakt
ook de zijkant en bovenkant van de toren zijn afgeplakt en transparant
op de roosters van de radiator fans komt nog PE gaas wat wel in de tank kleur gespoten wordt door er onder transparant te houden hoop ik dat de inkijk beter is dan als het eronder geverfd is.
voorlopig nog werk zat aan de tiger volgende keer meer.
lekker blijven plakken en smeren 😀👍

Hoi Erik, dat ziet er prachtig uit!
Erg jammer van de rupsbanden natuurlijk maar met een vervangend setje is het zo rechtgezet.......alleen even primer en verf er op, en een wash en drybrushen en poeders 😳 . Heel vervelend om nog een keer te moeten doen, vooral omdat het niet aan jou ligt dat je op herhaling moet!
Ik was nooit zo'n liefhebber van opengewerkte modellen maar begin mijn mening nu toch te herzien. Wanneer het goed uitgevoerd wordt voegt het wel degelijk wat toe.
Sterkte met de rupsbanden en veel plezier met het afmaken van deze indrukwekkende Tiger I!!

Groet,

Paul

Dat van die tracks had ik al een beetje verwacht, ze hebben geprobeerd modelkasten na te doen maar dat kan niemand. Jammer maar helaas, masterclub heeft mooie tracks maar wel effe slikken voor die prijs, dus ik heb nog steeds liever plastic tracks🙂

de nieuwe tracks zijn gisteren binnen gekomen en gelijk maar even een dagje gespendeerd aan het in elkaar zetten van de tracks
en even gekeken of de lengte goed was en dat alles goed paste.
en alles was goed en er is niks gebroken 😛👍
tiger 1 tracks.jpg
verf en verwering erop dan op het model en verder met de rest van de bouw
de oude tracks liggen te wachten op een ander projectje waar kapotte tracks voor nodig zijn dus komen ook weer goed terecht.
wordt vervolgd , lekker blijven plakken en smeren😀👍

Toch wel steeds erg mooi hoe die metalen tracks “vallen”.

na het afbouwen van de panzer 4 kan ik me nu richten op de afwerking van de tiger.
de nieuwe tracks zijn geverfd en wat verweerd en op het model gemonteerd .
tiger 1 25.jpg
de afgelopen dagen wat onderdeeltjes aangebracht en gespoten
tiger 1 30.jpg
tiger 1 28.jpg
vanavond de roosters aangebracht en het luik van de motor en op de achterkant de uitlaten die vooraf al waren geverfd en verweerd
tiger 1 27.jpg
tiger 1 26.jpg
tiger 1 29.jpg
de roosters en boven de motor worden niet meer afgeplakt
omdat hier nog een aantal onderdeeltjes komen wordt dat wel erg voorzichtig werken.
elk foutje is niet meer weg te werken dus het wordt steeds spannender en goed vooruit denken hoe en waar wat komt
stapje voor stapje
morgen weer verder lekker blijven plakken en smeren 😀 👍

De gepantserde potten rond de uitlaat roesten niet erik, verder ziet het er prima uit

die zie je later toch niet meer denk ik omdat er nog een deel overheen komt 🙂
Niet over het hele ding: de flenzen aan de zijkanten blijven zichtbaar. (Deze potten zijn gepantserde beschermkappen voor de gaten in de achterplaat waar de uitlaten door naar buiten komen.)

Ik denk dat ie al een heel stuk meer smoelt als er gereedschap en sleepkabels gemonteerd zijn. Heb je een specifieke nummervariant in je hoofd of meer een generieke tiger die zou kunnen? Het scheelt weinig of ze zijn allemaal bekend, zo zal mijne er een in normandië zijn met grove zimmerit op de koepel en fijne op de romp, maar ik mis nog een klein stukje info, en ik weet al waar ik effe in de bibliotheek moet neuzen😂

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je straks van het doorzichtige plastic ziet, ik vind het motordek wel een leuke gimmick, maar geschilderd heeft meer mn voorkeur

Als laatste nitpick dingetje... de slangen van de feifels zijn volgens mij niet van staal, maar het stomme is... ik kan ook niet zo heel goed vinden waarvan wel? Jou Tiger is in elk geval van voor augustus 43 en een fraai voorbeeld van wat modelbouwers een vroege uitvoering noemen. Geen Zimmerit, drum-cupola, heel herkenbare vroege wielen, en de feifels. De camoflage doet mij dan richting het oostfront denken!

Ik denk dat ie al een heel stuk meer smoelt als er gereedschap en sleepkabels gemonteerd zijn. Heb je een specifieke nummervariant in je hoofd of meer een generieke tiger die zou kunnen? Het scheelt weinig of ze zijn allemaal bekend, zo zal mijne er een in normandië zijn met grove zimmerit op de koepel en fijne op de romp, maar ik mis nog een klein stukje info, en ik weet al waar ik effe in de bibliotheek moet neuzen😂

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je straks van het doorzichtige plastic ziet, ik vind het motordek wel een leuke gimmick, maar geschilderd heeft meer mn voorkeur
de kabels en gereedschap ben ik aan het verven en komt er binnenkort op maar dat moet allemaal geplaatst worden als het tape van de transparante delen af is .
ik ben verder afgegaan op wat op de beschrijving staat ook het nummer deze
tiger 1 2.jpg
en gezien de hoeveelheid transparante delen was voor mij zimmerit geen optie de focus moet op de inkijk blijven vind ik
dat betekent ook dat er niet echt veel verwering op komt en hij komt op een plankje te staan met een simpel ondergrondje
decals zijn vanavond aangebracht morgen nog wat kleine dingetjes verven en dan maak ik nog wel een paar foto's 👍

tijdens het verven van losse onderdelen heb ik ondertussen ook de uitlaat covers achterop de romp gezet
tiger 1 33.jpg
zo links en rechts een likje verf erbij en dat was het wel ongeveer
voor de toren is het een heel ander verhaal
de bescherm tape is er af dit omdat bovenop bij de periscoop nog een PE cover moet komen en die kan alleen geplaatst
worden als de tape eraf is .
verder is de toren buiten de reserve tracks aan de zijkant helemaal klaar
ik heb vanaf verschillende hoeken wat foto's gemaakt om het wat zichtbaar te maken hoe het er uitziet
tiger 1 34.jpg
tiger 1 35.jpg
tiger 1 36.jpg
tiger 1 30.jpg
tiger 1 32.jpg
tiger 1 31.jpg
ik moet zeggen ik ben best wel tevreden met het resultaat dus we gaan met volle moed verder met de laatste details
lekker blijven plakken en smeren 👍 😀

en toen was de bouw van de tiger 1 klaar alles zit er op wat er op moet nu alleen eventueel nog een paar likjes verf hier en daar .
en kijken wat er nog aan weathering wordt aangebracht.
er valt (zeker op de foto's) niet echt veel van de binnenkant te zien (had ik ook wel verwacht) vooral de turret zit hierbij in de weg.
voor display zou je hem er natuurlijk uit kunnen halen maar dat zie ik dan eventueel wel.
verder was het buiten de tracks (waardeloos) en de giet naden een prettig model om te bouwen .
en voor de volgende (een sherman met interieur RFM) nemen we de dingen die we bij dit model hebben geleerd weer mee.
tiger 1 37.jpg
tiger 1 38.jpg
tiger 1 39.jpg
tiger 1 40.jpg
tiger 1 41.jpg
tiger 1 42.jpg
nu eerst even nadenken wat voor weathering er op komt en dan afwerken en de eind foto's maken.
hij komt denk ik op een simpel zwart plankje te staan om het accent zoveel mogelijk naar het interieur te leiden
want daar gaat het bij dit model hoofdzakelijk over.
wordt vervolgd
Lekker blijven plakken en smeren 😀 👍

Toch is er aardig wat te zien Erik, simpel zwart plankje zal voldoende zijn

einde Project Tiger 1 zo links en rechts onder en boven nog wat verwering aangebracht om er wat leven in te krijgen
en ik vind het genoeg zo.
plankje gemaakt en zwart geverfd lekker simpel en dat was de bedoeling ook.
hierbij het eind resultaat waarmee ik zelf in ieder geval zeer tevreden ben
tiger 1 43.jpg
tiger 1 44.jpg
tiger 1 45.jpg
tiger 1 46.jpg
tiger 1 47.jpg
tiger 1 48.jpg
tiger 1 49.jpg
tiger 1 50.jpg
tiger 1 51.jpg
op naar het volgende project welke weet ik nog niet maar
we blijven lekker plakken en smeren 👍 😀

Netjes geworden, en bijna vreemd genoeg zijn die doorzichtige delen helemaal niet storend 🙂

Hoi Erik,

Ik had even wat stappen gemist: erg mooi geworden. En met dat plankje komt hij helemaal tot zijn recht.

Groeten, Jan

Hi Erik,

Ziet er erg mooi uit en er valt lekker veel te zien! Ik vind de camouflage ook erg goed gedaan. Hoe heb je deze gemaakt? Zo te zien airbrush met (deels) harde afplakken. Het wat vage groen als finale resultaat is erg mooi gelukt. Hoe is dat gedaan? Met olieverf of pastel? Het enige wat ik anders gedaan zou hebben zijn de wat grote chips op de Feiffel filters. Misschien die nog wat afzwakken.

Mvg,

Vincent

Alle weathering is gedaan met oilbrushes van ammo mig ocher , buff, dust.
En voor de streaking starship filth.
En rondom wat nature effect kursk soil ook van ammo. (Vooral vanwege de periode waar hij uit stamt)
Alle camouflage heb ik met masking putty afgezet en is later eerst met een wash afgezwakt en verder vervaagd met de weathering

Dat is er eentje om trots op te zijn Erik!

Terug
Bovenaan