Tiger 1 van RFM. Incl. interieur

Interesses
legervoertuigen in het algemeen
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
M4A3 sherman sandbag armor/M32 recovery sherman
Nu de M60A2 klaar is wordt het tijd voor een nieuw project
en na een paar Amerikaanse tanks M26 M41 en M60 is nu de keus gevallen op de tiger 1.
ik heb gekozen voor het model van RFM. met interieur.
tiger 1.jpg
lijkt mij een leuke uitdaging
weet nog niet echt in wat voor setting ik hem ga bouwen.
maar daar kom ik de komende tijd wel uit
eerst maar eens wat info verder doorspitten en een beginnetje maken met bouwen
Wordt vervolgd
lekker blijven plakken en smeren :+: :D

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Leuk om nog een interieur kit te zien.

Succes, Jan

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Kijk wel effe op de website van david byrden, die weet ongeveer alles over tiger 1 en heeft een review met wat puntjes...

bedankt voor de link Timo heb even vluchtig gekeken , hier kan ik zeker wat mee
eerst nog even flink wat info doornemen en bouwen maar :D :+:

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Ik heb zelf niet zo veel met interieur na het bouwen van een aantal pz38t achtigen met interieur, te veel fliebertjes en flubbertjes, en uiteindelijk zinde het me allemaal niet zo heel erg, echter, er ligt nog een panther A met interieur, en een bergepanther waarbij je ook veel interieur ziet, en ik ben vanmiddag weer eens bezig gegaan met een andere bergepanther, dus alsnog interieur, al is dat grotendeels scratch en wat italeri en wat dragon... ik volg in elk geval

Vincent Thelosen

Lid van de TWENOT
Hi Erik,

Succes een Tiger 1 mag natuurlijk niet ontbreken in de collectie van een AFV bouwer! Ik dacht eerst ik zie het verkeerd, maar die doos is echt zo hoog! Inderdaad een mooie lockdown filler om je mee op te sluiten in je man cave! Kun je dit model ook zo maken dat het interieur eenvoudig te tonen is? Anders zaag erin als je interieur wilt tonen. Ik deel de mening van Timo hierin. Interieur maken zou ik alleen doen als je het goed kunt zien anders heb je weinig eer van je werk, zeker omdat het doorgaans leeuwendeel werk is. Ik bouw zelf daarom tegenwoordig vooral het liefste open voertuigen, dan is dat doorgaans geen issue. Recent de Tamiya SU-76 gebouwd en nu bezig met een oudere kit, Academy M-18 Hellcat. En Marder 3 Tamiya zal weldra volgen. Hoe dan ook ben benieuwd wat je van deze big cat gaat maken.

Mvg,

Vincent

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hi Vincent er zitten een aantal transparante delen in voor het dek en de toren zodat je naar binnen kan kijken wat er in zit.
Mijn idee is om dit voor de helft te schilderen en de helft doorzichtig .
Wat ik er omheen maak weet ik nog niet , ik denk iets simpels want het moet niet teveel afleiden van waar het eigenlijk voor gebouwd gaat worden.
het gaat natuurlijk voor de hoofdzaak om het interieur. :+: :)

Interesses
Schalen
Nu bezig met
zo de eerste stappen zijn gezet .
eerst begonnen met het interieur van de toren een deel van het geschut voorbereid maar
aangezien ik nog wacht tot ik de 8.8 barrel van van aber ben ik ook alvast begonnen met het interieur van de rest van de tank.
tiger 1 3.jpg
het is de bedoeling dat van het dek en de toren de helft doorzichtig is zodat je ook ziet wat er allemaal inzit
en de kleuren van deze versie
tiger 1 2.jpg
eerste indruk is prima alleen wel behoorlijke gietnaden maar die zijn goed weg te werken
wordt vervolgd
lekker blijven plakken en smeren :D :+:

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hoi Erik,

Dat ziet er netjes uit. Ging die fotoets voor de torsiestaven goed in elkaar? Dat zag er in de bouwtekening ingewikkeld uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Succes,

Jan Coen.

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Hoi Erik,

Dat ziet er netjes uit. Ging die fotoets voor de torsiestaven goed in elkaar? Dat zag er in de bouwtekening ingewikkeld uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Succes,

Jan Coen.
Ik heb de ets delen eerst in elkaar gezet en toen in het model eerst de kleine delen voor en achter en daarna de lange delen er aan gelijmd daarna in het model het past allemaal prima kijk goed op de aanwijzingen en alles met beleid

Interesses
Schalen
Nu bezig met
weer even een berichtje over de tiger1
ik heb het een en ander gedaan aan het interieur en na wat wikken en wegen besloten al bouwende ook alles al te schilderen
en daarna toe te voegen want ik verwacht als ik eerst alles er in bouw veel plekken niet meer kan bereiken.
dat is op sommige plaatsen op zich niet zo erg want dat zal je denk ik ook niet kunnen zien maar het gaat ook een beetje om het eigen gevoel dat je alles hebt geraakt met de kwast of airbrush .
het voorste gedeelte zit er in , nu het midden en zo werken we naar achter stapje voor stapje.
ik worstel alleen nog een beetje over de kleuren van het interieur , want wat in de bouwbeschrijving wordt aangegeven heb ik op een of andere manier niet echt een goed gevoel over .
ik heb al veel gezocht op internet maar kan niet echt veel bevredigends vinden , misschien dat een van jullie nog wat info heeft daar zou ik erg blij mee zijn volgende keer weer wat meer
lekker blijven plakken en smeren
Tiger 1 2.jpg

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Mittlere Panzerkampfwagen M3 Ausf. E en XM706E2
Duitse interieurkleuren zijn nogal een moeras, is mijn ervaring. Hoe voertuigen precies geschilderd werden hing deels af van het waar en wanneer: laat in de oorlog was er minder „af” geschilderd dan aan het begin, bijvoorbeeld. Uit m’n hoofd is het grofweg zo dat alles onder de sponsons in de loodmenie stond, maar boven de sponsons ivoorwit geschilderd werd, met dan ook weer allerlei delen in donkergrijs. Ongetwijfeld is er een Tiger-expert die je verder kan helpen.

Frank Langeler

Als ik het niet kan 3D printen dan........
Lid van de TWENOT
Interesses
WOII Duits, Slag om Arnhem
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
King Tiger 1/16, Ammo Trailer M10
Als dit early is dan alles ivoorwit. Alleen de motorruimte Oxide primer red... Later werd, door schaarste verf, alleen alles boven de sponson ivoorwit en op het eind alles red oxide primer. Maar tsja er zal altijd een expert zijn die het nog beter weet😜

Interesses
Schalen
Nu bezig met
even weer een berichtje over de voortgang van de tiger 1
zoals ik al had aangegeven heeft het model op bijna alle onderdelen wel een giet naadje zitten dit heb je natuurlijk altijd wel en ze zijn bijna altijd zonder al te veel moeite weg te krijgen .
maar op de spreu van de 8.8 ammo zijn ze zo erg aanwezig dat ik er eigenlijk niks mee kan.😭
je kan zien dat de twee helften van de mal niet goed recht op elkaar aansluiten.😕
als ik de zeg maar gerust richels weg schuur kloppen de afmetingen totaal niet meer dus de ammo uit de doos kunnen de vuilnisbak in.:kwaad:
we gaan maar op zoek naar een aftermarket setje ammo :hm:
tiger 1 4.jpg
tiger 1 3.jpg
dat zijn toch beste randen lijkt mij voor zo'n klein onderdeel.
er zitten in de ammo kasten 4 granaten per laag dit is hier uit een stuk gemaakt samen met de liggers en aangezien ik daar nu niks mee kan
zal ik daar zelf wat voor moeten maken .
maar dat zal uiteindelijk ook wel weer goed komen
verder hebben we wat van het interieur verder voorbereid en in de primer gespoten en kan vanavond of morgen in de kleur geverfd worden.
tiger1 1.jpg
zo blijver we lekker plakken en smeren:+::D

Interesses
Normandië, en Pak40/Sig33 op gemotoriseerde onderstellen
Schalen
Nu bezig met
Bergepanther
Mooi ruk, je verwacht meer. Nu heb je meteen 5 setjes met granaten nodig om uberhaupt wat vulling te krijgen, zonde van rfm, dat deed italeri beter met zn naadloze 75mm granaten voor een pak75, ergens zo rond 98...

Jan van Harn

Lid van de TWENOT
Interesses
Britse Gemenebest WW2
Schalen
Nu bezig met
Fordson WOT 6 GS, Morris C8, Humber FWD ambulance, M10 Achilles
Iets dergelijks zie je ook bij de nieuwe Cromwell van Airfix. De details op de inmiddels 20 jaar oudere Tamiya kit zijn soms beter.

In elk geval mooie voortgang, Erik. Het geheel ziet er strak uit. En ik denk dat het een goede keus is om vooraf al verf aan te brengen in het interieur.

Groeten, Jan

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Nu heb je meteen 5 setjes met granaten nodig om uberhaupt wat vulling te krijgen
Eén oplossing om dat goedkoper te maken is om de slechte granaten te gebruiken op de binnenste lagen, met goede alleen waar ze zichtbaar zijn.

Interesses
Schalen
Nu bezig met
Eén oplossing om dat goedkoper te maken is om de slechte granaten te gebruiken op de binnenste lagen, met goede alleen waar ze zichtbaar zijn.
zo iets dacht ik ook al :) komt allemaal wel goed:p:+:

Interesses
Schalen
Nu bezig met
vandaag aan de turret gewerkt , ik was tussendoor al wat bezig geweest maar vandaag heb ik uiteindelijk alles even samen gevoegd.
natuurlijk of alles goed past maar ook om te kijken hoe ik het doorzichtige gedeelte zou afplakken en waar.
de eerste bedoeling was om alles voor de helft doorzichtig te laten maar blijkt nu dat de doorkijk dusdanig wordt geblokkeerd door het geschut.
dus bovenop wordt geheel doorzichtig zodat je er overheen kan kijken.
verder worden een paar delen wel geverfd zoals het draaigedeelte en een paar lijmnaden om die uit het zicht te halen.
tiger 1 6.jpg
tiger 1 7.jpg
volgende keer verder
we blijven lekker plakken en smeren

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Schalen
Nu bezig met
Dat is wel heel helder plastic, zeg. Dat wordt vingerafdrukken wegpoetsen voordat je alles in elkaar zet :)

Bovenaan