Tiger 1 sPzAbt 101 3. Kompanie Normandië

Hi Erik,

Ja het vordert gestaag. Deze week komt het dak en en daarmee het huis (grotendeels) af. Grotere leien maken werkt uiteraard sneller en geeft ook een strakker resultaat omdat het beter symmetrisch te krijgen is.

Mvg,

Vincent

Echt mooi gedaan dat huis, de stenen en die muurreclame!
Maar.... als ik in m'n geheugen graaf, dan duiken daar Belgische en Franse daken op van zwarte leisteen.
Andere soort in Normandië?

Hi Ron,

Ok merci. Ja ik heb wat rondgestruind op internet en zag dat er een grote variatie mogelijk is. Zowel qua kleur als vorm en dikte leien. Zwart en grijs zie je wel het meeste, maar dat is wat saai. Daarom heb ik voor veel variatie gekozen met o.a. roesttinten en wat wit. Gisteren heb ik het dak er overigens al op gezet, zie hier de stand van zaken dusverre:

13932901_1166734740039586_8827456627188129348_n.jpg

Dak zit er grotendeels op, bijna tijd voor de loodgieter! Vorstpannen, afwerking zijkant en daklood volgt zoals te zien en de dakgoot natuurlijk. Verder ga ik een schoorsteen plaatsen voor verdere detaillering. Deze wil ik aan de binnenzijde plaatsen. Dus tegen de zijgevel aan ipv erop. Grote vraag of dat logisch is.

13920882_1166735480039512_4755988222418383285_n.jpg

Mooi natuurlijk licht dat op het totaal valt. Het schiet nu echt op! Dit wordt ongeveer de afmeting van het diorama. Voor het huis nog een hekwerk en stoep, de tank op een zandpad en voor de tank een verharde weg van klinkers. Naast het huis wat gras en groen en aan de andere zijde van de Tiger ook, of misschien toch een struik. Die staat dan symbolisch voor de bocage, het typische landschap van Normandië. Alleen is een mooie, realistische struik of boom maken veel werk zoals we weten, nog ff over nadenken 🤣

13900357_1166735143372879_6639184443760688082_n.jpg

De leien zijn verweerd met een wash van witte acryl gevolgd door een wash van donkerbruine olieverf. In feite zelfde behandeling als de voorgevel. Hier zie je het effect van deze filters. Rechts het eindresultaat. Wellicht dat ik nog wat mos toevoeg aan de leien, eerst ff kijken hoe dat het mooiste te maken.

Mvg,

Vincent

Heren,

Maison Normandie is bijna af! Afwerken en elektriciteitspaal nog aansluiten plus wat klein metaalwerk zoals deurknop en de clipjes om de luiken op de plaats te houden is wat rest. Hier wat zomerse foto's van het huisje.

14021476_1172997019413358_669915996671672809_n.jpg

De dakgoot moet ook nog verder verweerd worden. Ik ben van plan deze verstopt te maken, zodat er in de goot ook nog wat te zien is.

14068120_1172997826079944_2948757373727015869_n.jpg

Bovenzijde dak. De leistenen kwamen niet helemaal symmetrisch uit. Maar goed, was in echt vaak ook niet zo. Met daklood valt het minder op. Vorstpannen i.c.m. het daklood is aanname van me dat het zo kan.Het lijkt me plausibel voor een goede afvoer hemelwater. Het daklood is wel een stoere toevoeging vind ik. Deze is gemaakt van dikker aluminiumfolie.

13935093_1172997306079996_8769008514365502975_n.jpg

Mooie kleuren Vincent.

Die muur reclame is ook mooi gelukt zie ik. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.

Het ga je goed

Marcel 😀

Hi Marcel,

Merci! Het huis is bijna af. Ben nu bezig met de laatste kleine dingetjes zoals het metaalwerk. Dan op naar de ondergrond en dan bestrating en begroeiing. Ik zat net naar je Panther te kijken en dan vooral de struiken. Misschien dat ik nog een struik plaats, om de bocage te symboliseren. Je struiken zien er inderdaad overtuigend uit! Vraag is, welke struiken je hebt gebruikt. Ook van Noch?

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Je bouwkwaliteit is met flinke stappen vooruit gegaan! je eigengemaakte huis mag zeker gezien worden.Het kleurgebruik van de stenen is erg goed gelukt!

Ga zo door! 😉

Groet,

Roger

Hi Roger en Mathieu,

OK merci! Het is ook een erg leuk project. Nu ben ik bezig met de bestrating. Maken hiervan is een stuk eenvoudiger dan het huis, schilderen denk ik ook, maar dat zien we dan wel weer 🤣 Ik heb overigens nog een foto met een StuG gezien met op de achtergrond muurreclame van Dubonnet!

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Huisje ziet er mooi uit zo in't daglicht; klaar voor vakantie 🤣 🤣

De reclame komt er ook zo mooi uit; wil ooit nog's een Normandie dio maken met zoiets. Ziet er erg goed uit :!: (Alhoewel het ook elders in europa voorkwam met zulke reclame...)

Veel plezier met het 'bestraten' 🤣

Gr Erik

Hi Erik,

De stratenmakers hebben tropenrooster, dus het is ff rustig op de bouw 🤣 Muurreclame kwam inderdaad in rest van Europa en wereld ook voor, erg leuk om te maken. Vooral van merken die niet meer bestaan of producten die niet meer bestaan.

Mvg,

Vincent

Hi,

Afgelopen tijd niet zo gek veel gedaan aan het diorama. Wel heb ik wat klein spul gemaakt wat bij een kraantje dat tegen de muur komt te zitten gemaakt. Een emmer en een gieter. De kraan zelf is afkomstig uit de bekende jerry can set van Tamiya. Daar zit een kraan met buis in voor op een oliedrum en die is perfect geschikt 🤣

14067594_1181320175247709_4365094130284386659_n.jpg

De emmer is gemaakt van papier en een stukje ijzerdraad. Wel megamagnetisch 🤣 De gieter is gemaakt van wat dikker aluminiumfolie. Uittekenen, stansen en uitknippen of snijden. Vervolgens om een mal gemaakt van wat plastic sprue gebogen en gelijmd. Onder- en bovenzijde van dun plastic erop, bijsnijden en schuren. Tot slot boog en tuit erop en klaar. De emmer had ook van alufolie gemaakt kunnen worden, maar ik had geen strak deel meer en met papier kan het net zo goed.

Yo heren,

Hier update van het Normandië diorama.

14199690_1188093817903678_2967461790453903994_n.jpg

Straatwerk grotendeels af. Hekwerk ook al ver gevorderd. Huis aangekleed met wat details zoals een buitenlamp. Verder regenpijp verder verweerd, vond hem in zwart wat saai, springt zo veel meer eruit en is prominent aanwezig. Al wat witte ondergrond is wordt (dus) zandpad en wat vegetatie. Weet nog niet wat ik er neer zet, misschien struik of boompje links.

14203263_1188095114570215_8681564526206132693_n.jpg

14212670_1188094331236960_4975396566619317324_n.jpg

Close up van de details op voorgevel. Er komt nog een kraantje waar emmer en gietertje staan. Deze kraan zit in de Tamiya jerry can set, komt perfect van pas. Gietertje is erg klein bij nader inzien, maak nog groter exemplaar 🤣 . De buitenlamp is een verhaal apart: deze zat in de Miniart kit waar ook de kozijnen etc. toe behoren. Deze was echter veel te groot en pontificaal. Dus mes erin en de delen ingekort. De sokkel heb ik zelf gemaakt van blik, zodat het net siersmeedwerk lijkt. De peer van de lamp heb ik tot slot gemaakt van transparant plastic. De natuurstenen vloer is nog niet af: er volgt nog een witte coat, doe ik als die vast zit. Alles, ook het huis, staat nu nog los dus. Ik ga ook nog een klassiek tuinbankje maken, zoveel is zeker. Dan is dit hoekje mooi gevuld met details, dat maakt het af.

Hoi Vincent,

Leuke updates weer :!:

Persoonlijk zou ik een tuintje voor de deur willen hebben, dan natuurstenen vloertje... 😉
En straatje nog wat meer variatie geven door enkele stenen in een andere kleur doen, zoals het dak?
Vwb de gieter, ik heb er ook een op m'n Oosterbeek dio staan, welke ik gewoon uit een plastik pijpje heb gemaakt (posting van 7 aug staat midden boven achter het kanon, ff geen detailfoto's; staat al vast op't dio...!) Is misschien wat stabieler als alu Folie; Ook een manier he... 😉

Lampje en regenpijp zijn mooi geworden!
Ben benieuwd naar het struikgewas.

Gr Erik

Hi Erik,

Ok thanks. Ja ik had ook gras in eerste instantie in gedachten. Ik vond echter een paar mooie pics van bestrate en omheinde voortuintjes van Franse huizen, vandaar dat ik het zo heb gedaan. De kasseien zal ik nog wat contrasteren. Ik had het grijs her en der met witte olieverf behandeld, maar daar is na de kleipoeder laag niet veel meer van te zien. Deze is dus krachtig. De struik ga ik maken zoals Marcel het heeft gedaan voor zijn dio. Ik weet alleen niet of hij zeeschuim voor de takjes heeft gebruikt, ik vermoed van wel. Wat dat betreft ben ik nog zoekende wat de beste methode is om een boom of struik vol in het blad te maken.

Dat kleine metaalwerk: ja dat kun je op verschillende manieren maken. Denk zelfs van papier. Maar ja, met dat materiaal kun je wel meer maken zoals hier op het forum wel bewezen wordt 🤣

Ik vind het maken van een dio wel leuk. Veel variatie en er komen verschillende disciplines samen. Ik heb het idee, vier dio's te maken per jaargetijde in de periode 44/45. dat zijn:

Lente 45: Berlijn/Pruisen (nog geen idee hoe en wat)
Winter 44: Oostfront, wordt het eerder gemaakte schuurtje icm een SU-76 en wellicht wat Russische infanterie in de sneeuw
Herfst 44: uitgebrande Hetzer, Brabant. Dit dio heb ik als eerste gemaakt en is al grotendeels af. Wel voeg ik nog 2 Amerikanen toe van Alpine Miniatures die ik inmiddels al heb.
Zomer 44: dit dio dus.

Daarna ga ik denk ik of tussendoor nog een paar voertuigen maken waar ik toch de focus op wil leggen. Heb nog een Tasca Luchs, Tamiya Marder 3 en Jagdpanzer 4 en een Bronco sd kfz 6/2 op de plank liggen en een Puma in de menie dus ik kan voorlopig vooruit 🤣

Mvg,

Vincent

Heren,

Weer ff een update. Het schiet nu echt op!

14224763_1194210877291972_752922602249453173_n.jpg

De ondergrond is bijna helemaal af. De natuurstenen vloer is opnieuw ingewassen. Wordt nog donkerder na een wash. Het zand is gemaakt van een mix van kleipoeder, water en witte hobbylijm. Oogt nog donker, moet nog volledig drogen. De ondergrond is gemaakt van restanten piepschuim, isolatieschuim, afgewerkt met witte voegpasta. Deze is nog te zien op de overgang van zandpad en kasseien. Moet ook nog bijgewerkt worden. Volgens mij is alles aardig in balans zo. Alleen achter de Tiger is het wat saai en open, daar moet nog iets kleins geplaatst worden. Ik zat eerst te denken aan een zijspan of Schwimmwagen, maar dan wordt het te druk. Ik denk dat ik een grenadier er neer zet die staat te gebaren naar andere voertuigen en manschappen die eraan komen, is er meteen meer interactie met de onzichtbare omgeving. Wat denken jullie?

14292362_1194210763958650_1789138006625953876_n.jpg

Het hekwerk moet nog verder afgewerkt worden. Op de pilaren komen nog tegels en het hekwerk zelf moet nog verder verweerd worden met o.a. roest tinten. Deze is overigens eerst zwart geschilderd met emaille verf en daarna met acryl. Zelfde als de regenpijp. Bij het verweren ging het hier echter her en der mis: het zwart liet ook los op sommige plekken. Komt waarschijnlijk door de vele hoekjes waardoor de verf kwetsbaar is bij wrijving, kan niet door de alcohol komen. Leuk detail is het kraantje. Hier komen nog emmers en het gietertje te staan. Het schaaltje had ik nog, wordt nog geschilderd en gevuld met water voor de huisdiertjes Ook komt er sowieso nog een lattenbank op het terras te staan. Net onder de loop. Ik zou er niet zo snel gaan zitten zo...

14344893_1194210513958675_4865078610378440104_n.jpg

Close up van het kraantje. Komt nog water in en wat verdampd water erom heen.

14264078_1194210433958683_2651795940916405056_n.jpg

Close up zonder de omgeving.

Weer of geen weer, we denderen door. Ben nu bezig met de vegetatie. Gras is grotendeels aangebracht. Hier wat foto's.

14333579_1196694690376924_8475174672981172826_n.jpg

Er worden nog wat bloemen toegevoegd en misschien ook nog vlinders. Die steken mooi af wat in het diorama van Erik ook opviel. Nu nog ff checken welke vlinders gangbaar zijn in juni/juli 🤣

14370083_1196694757043584_8545522051628445453_n.jpg

Al doende leert men: nadat de haartjes bevestigd waren wilde ik ze schilderen. Het meest logische leek me in eerste instantie deze te schilderen met zwaar verdunde acrylverf. Dat kost a veel tijd en ten tweede plakken de fijne haartjes tegen elkaar aan. Het resultaat is gras dat eerder in een zompig terrein staat. Toen met de airbrush gedaan. Had ergens gezien dat dat ook gaat. Wat heet. Dat gaat kinderlijk eenvoudig en snel. Bovendien geeft het meteen al veel variatie in de tinten.

14355509_1196694587043601_382167870310637053_n.jpg

Nieuwe aanplant om het stukje te corrigeren. Het gras is gemaakt van de schil van een noot. Geen idee welke boom het is, blad lijkt op een esdoorn, maar die boom kan het niet zijn volgens mij . Zoals te zien zijn de haartjes perfect om (korter) gras in de schaal 1:35 na te bootsen. Het bevestigen gaat ook simpel en snel: grond insmeren met witte hobbylijm, de haartjes van de schil trekken en in uiteen getrokken plukjes planten. Laten drogen en met de airbrush verven en het is grotendeels af. De haartjes zijn al lichtbruin, wat al een mooie kleur is voor oud gras. In eerste instantie had ik de haartjes van de schil gehaald en netjes in een doosje gedaan. Dat moet je dus NIET doen. Want probeer de haartjes dan nog maar eens in de goede richting te krijgen, gekkenwerk. Door ze op de schil te houden is dat geen issue dus. Wel moet ik de ondergrond her en der nog corrigeren, omdat de witte hobbylijm her en der glanzend is opgedroogd. Daar was de laag te dik, al had ik daar niet op geteld.

Hoi Vincent,

Mooie updates weer!
Vwb het gras; was het bij mijn dio te grof; vind ik dit weer te fijn naar mijn mening... 🤐 Blijft erg moeilijk (vind ik) om de natuur 'in scale' na te bootsen 😱 Alhoewel ik ook denk dat dit niks afdoet aan het geheel als je eenmaal klaar bent! Ben benieuwd, ga je SMC halen?
Vwb de vlinders moet je even kijken of dat ze niet te dicht bij een figuur staan, als je die van Busch wilt gebruiken(?) Deze zijn ook tamlijk 'grof' voor 1:35 (dus zeker voor HO! 8) ) Die van mij zijn vosjes; past(e) goed bij brandnetels! (komen die er ook (nog) op?...)

Gr Erik

Ha die Vincent,

Ik volg deze al een tijdje in stilte. Heb wel eens een "postje" gedaan maar meestal geniet ik gewoon in stilte. Ik deel de mening van Roger dat jouw bouwniveau in de afgelopen tijd met sprongen omhoog is gegaan. Het huis is voor mij echt een voorbeeld. Denk nu aan mijn brug-diorama waarbij ik ook een Frans huis op de hoek heb staan. Hier zit een "emaillen" reclamebord aan de zijkant, maar die geweldige reclame van jou doet me er sterk aan twijfelen of ik ook niet zoiets kan/ga doen... Zit hopelijk geen © op je idee?

Jij schreef:
Alleen achter de Tiger is het wat saai en open, daar moet nog iets kleins geplaatst worden.......Wat denken jullie?

Ik dacht eerder aan je naamplaatje, op deze manier:

4dh3.jpg

Er zal dan iets ruimte overblijven waar je dan die Grenadier zou kunnen plaatsen. Het overdenken waard zou ik zeggen 😉 ....

Succes met de laatste loodjes!

Groeten, Richard.

Heren,

Ok merci!

@ Richard: gewoon proberen die muurreclame. Ik heb geen geheimen doe ik dat heb gemaakt, zie deze post ergens medio juli 😉 Just do it 🤣 Ik heb liever dat de hobby gezamenlijk naar een hoger level wordt gebracht! Van elkaar leren.
@ Erik: gras is er in diverse breedtes. Als een spriet 2 mm breed is dan is deze in schaal 1:35 miniscuul.

Heb nu de struik ook af en nog wat kleiner spul.

14344862_1198858710160522_1654812342265042434_n.jpg

De struik is gemaakt volgens de methode zoals Marcel hem heeft gebruikt voor zijn Panther dio. Ik vond die struiken er zeer realistisch uit zien namelijk. Zeeschuim inspuiten met haarlak, mix van Noch blaadjes erop loslaten en in no-time heb je een prachtige struik. Dit was ook een enorme meevaller qua tijd!

14330022_1198858610160532_2110681986116335934_n.jpg

Helemaal op het puntje komt nog een grenadier van Dargon te staan. De linkerarm heb ik aangepast. Opgeknipt en ingekort, met messing draad juiste houding gemaakt en dit gevuld met Milliput en afgewerkt met verdunde acryl. De arm hing eerst naast zijn lichaam, maar dat is tamelijk statisch. Nu maakt hij een gebarende beweging, wat suggereert dat er nog meer versterkingen onderweg zijn. Zo is er ook meer interactie met de directe omgeving buiten het diorama. Figuren zijn niet mijn sterkste kant en al helemaal niet aanpassen, maar ik denk dat dit wel acceptabel is. Een plaatje toevoegen op de ondergrond gaat helaas niet voor meer vulling, aangezien het zandpad onregelmatig is en afloopt.

14370253_1198858533493873_3801109142708371895_n.jpg

Close-up van de vluchtende haas en de struik. Losse blaadjes worden nog verwijderd. Verder komen er nog wat bloempjes te staan. De haas staat in de basislaag, moet nog verder geschilderd worden. De voorpoten, staart en oren heb ik zelf gemaakt. Dit was namelijk eigenlijk een dood konijn uit een set van MB Models (Engelse paratroopers).De oren, poten en staart waren echter te kort, dus vandaar de aanpassing. Gemaakt van Milliput.

Vincent,

heb deze post ook al een poos gevolgd. Ziet er heel goed uit. Ook die stenen facade, de muurreclame, die struiken... Goed ook dat je open staat voor op- of aanmerkingen, wat betreft de kleuren en zo.
Ik ga niet opsommen wat ik allemaal goed gelukt vind, want dat duurt te lang.
Daarom meteen spijkers op laag water zoeken; al vanaf die eerste foto's van je groene luiken dacht ik; die lijken wel heel erg dicht tegen de muur te hangen.
Als je in Frankrijk loopt, zie je vaak dat die dingen eigenlijk een eind van de muur af hangen. (Met lekker verroest hang- en sluitwerk en zo'n raar vrouwenkopje als grendel.) Maar da's misschien te veel werk, nu.

En komt er nog een drempel bij de deur? Mooie natuurstenen drempel? Evt wat uitgesleten? Ik roep maar wat.
En tenslotte: een haas? Echt? Wordt het een Disney-film? Ik vind het echt afleiden van de rest. Je hebt er al een TIJGER staan.
Een haas.

Groeten

O ja; en heeft er, na al die comments, nog steeds niemand een decal opgestuurd voor de voorkant van je Tiger?

Hi Antonie,

Ja je hebt wel een punt met die luiken. Als ze strak tegen de muur zitten dan kunnen ze ook aangetast worden door vocht. Het moet wel kunnen ademen. Misschien dat ik dat nog kan fixen, nog even over nadenken. De luiken moeten nog wel verwijderd kunnen worden, maar het steenwerk kan aangetast worden dan vrees ik.

Er komt zeker nog een drempel voor de deur. Die moet ik nog maken, net als stenen ter afwerking van de zuilen waar het hekwerk in zit. Die haas: ik vind het wel geinig 🤣 Maar ik denk dat een beetje haas al lang het hazenpad had gekozen als zo'n gigantische predator eraan komt rollen, anders is die het haasje 🤣 Misschien maar weglaten dan. Die decal heb ik inderdaad helaas nog niet nee, hopelijk kan iemand me er nog mee verblijdden!

Mvg,

Vincent

Heren,

Hier nog een paar foto's van de update. Vraag was of dio ook te zien zal zijn in Veldhoven volgend weekend. Zal niet het geval zijn, aangezien ik te weinig tijd heb om het af te ronden. Verder kan ik zondag niet. Heb eerlijk gezegd ook niet stil gestaan bij deze show, aangezien ik nooit meegedaan heb aan een show! Maar goed, ik zal deze wel meenemen naar Overloon volgend jaar, dat moet wel te doen zijn 🤣

De focus zal komende tijd op de figuren en omlijsting komen te liggen.

14358894_1201995596513500_5302448722474479498_n.jpg

Lattenbank gemaakt. Gemaakt van stripjes blik en karton (latten). Frame wordt zwart geschilderd, hout in houtkleur.

14463132_1203712736341786_6866741727706585576_n.jpg

Brandnetels gepoot 🤣 Net als wat wilde rozen om de vegetatie wat meer aan te kleden. Brandnetels zijn van het merk Noch, de bloemetjes zijn echte bloemetjes van een mossoort. Geairbrushed en bloemetjes rood geverfd. Verder nog wat eiken en lindeblad aangebracht.

14463306_1203712846341775_8900113933337167642_n.jpg

Begin gemaakt met de figuurtjes, ten eerste met de smock van de grenadier. Blurred edge patroon zoals te zien in boek van Michael Beaver. Is geverfd met acryl mixen van Tamiya (geelgroen, roodbruin en donkergroen). Ik wilde het hoofdje vervangen door een van Hornet, maar die kan ik zo niet vinden. Heb het originele hoodje daartoe iets aangepast. Verder heb ik de dakgoot eraf gehaald. Deze heb ik vol blad gedaan, dus François heeft wat achterstallig onderhoud aan zijn huis 🤣 . Idee is dus verstopte dakgoot met water erin. Water volgt nog volgende week, wil ik maken met still water van Vallejo.

Hi all,

Afgelopen week vooral bezig geweest met de drie figuren. De figuren zijn voor 95% af. Grotendeels geverd met acryl. Ik moet nog een wash aanbrengen zodat de details en schaduwen o.a. tussen de vingers tot leven komen. Verder nog het gezicht van Woll iets bijwerken. Ook ga ik nog het leer met boenwas oppoetsen en geweer plaatsen etc. Het meeste werk heb ik gehad op het rechter uniform. Het dot pattern is vrij arbeidsintensief, maar ik ben er wel tevreden over. Dots gedaan met een cocktailprikker. Het eind van het diorama komt hiermee hoe dan ook in zicht!

14462822_1209739262405800_7923737627531533218_n.jpg

Basislaag is met airbrush gedaan. Bij Wittmann broek blauw gespoten, droogde echter niet mat op! Was Vallejo air. Later met Revell emaille over gedaan, wat wel mat resultaat gaf na paar lagen. Iemand soortgelijke ervaringen?

14469714_1209739145739145_6699938315703809179_n.jpg

14519905_1209739065739153_4464800562696390212_n.jpg

De Grenadier is afkomstig uit een oudere Dragon set uit de jaren 90. Kwalitatief minder dan de Alpine figuren, maar toch nog acceptabel. Oak leaf patroon en blurred edge smock zijn met acryl geschilderd. Broek trouwens ook.

14502794_1209739019072491_5863236635500485250_n.jpg

14469604_1209738915739168_7651207504136548151_n.jpg

De figuren bij de box art. De figuren van Alpine zijn super en een feest om te schilderen. Het geld dubbel en dwars waard.

Ha Vincent,

je bent lekker op dreef!

Ik heb geen ervaring met Vallejo air,wel met de andere verfjes van Vallejo, maar sommige hebben inderdaad de neiging niet matt op te drogen. Een tip (heb ik van Erik Gideonse 🤣 ) is met een beetje Tamiya flat base X-21 te mengen.

Maar ik heb ook zeer goede ervaringen met ultra mat van AK-interaktive !

Betreft de Pea-dot: mijns inziens een van de moeilijkste camo's om goed neer te zetten. Ik vind je figuur goed geslaagd. Wellicht nog wat meer stipjes toevoegen (bijv op de basiskleur).

Ben benieuwd naar je vorderingen!

Groet,

Rob.

Hi Rob,

Merci, ik zal eens flat base eraan toevoegen ja. Overigens doet zich dit niet voor bij alle verf van Vallejo: zo heb ik de basis laag van Bobby Woll ook met Vallejo bruin gedaan, maar dan de normale verf verdund met wat water. Dat werkt ook perfect en geeft een matte laag. Vervolgens heb ik her en der vlekken aangebracht in een lichtere variant van die kleur en wat groen en donkergroen. Hierbij heb ik het boek van Michael Beaver als referentie aangehouden. Deze zijn ook met acryl geverfd, mix van Vallejo en Tamiya. Vroeger schilderde ik alleen met emaille, maar ik moet zeggen dat dit ook prima gaat zolang de verf maar nat blijft dan 🤣 Droogt lekker snel ook.

Mvg,

Vincent

Hi all,

Gisteravond het diorama zo goed als af gekregen. Nog een paar kleine dingetjes, zoals wat modder op loopwerk tank en olievlekken. De Tiger zit overigens vast met een moer. De figuren schilderen vond ik resumerend het moeilijkste. Of beter gezegd de ogen, maar dat hoor je wel meer. De pupillen moeten niet te groot zijn dat ze eruit zien alsof de poppetjes een komkommer in de kont hebben 🤣 . En het moet symmetrisch zijn natuurlijk. Meestal lukt het niet in een keer de ogen goed te krijgen, dus heb het een paar keer overnieuw gedaan totdat ik tevreden was. Hier wat foto's en ik verneem uiteraard graag feedback om het af te ronden.

14671252_1220399881339738_5400535163578651746_n.jpg

14695340_1220399841339742_4914760396007558916_n.jpg

Wittmann kijkt van onder de pet uit. Ogen zijn wat lastiger te zien door de klep. De leren jas is met boenwas opgeboend, veel echter kan het daarmee niet. De schoenen ook, maar die krijgen nog een laagje stof.

14680759_1220399814673078_6999676736972443815_n.jpg

De grenadier heeft een bijrol, maar is ondanks dat die kwalitatief wat minder is gegoten toch goed gelukt vind ik. De broek ga ik nog wat retoucheren, het wit van de drybrush komt er te sterk doorheen zoals te zien.

14680687_1220399778006415_890199753130443758_n.jpg

14680584_1220399698006423_6506760307244573628_n.jpg

de dakgoot is een eycatcher met het blad en de laag water die erin staat. Gemaakt met Vallejo still water, mooi spul. Idem voor de blauwe kom die bij het kraantje staat.

14650126_1220399628006430_770964371075812563_n.jpg

Het hekwerk was een van de laatste grote dingen die ik moest verweren. Viel achteraf reuze mee. In eerste instantie wilde ik het beperken tot witte afgebladderde verf, maar ik had snodere plannen: roestig maken. Kijkt veel mooier, veel meer variatie.

14695410_1220399614673098_2799926113568840570_n.jpg

Totaalbeeld van boven. Op achterzijde huis komt nog een collage van foto's en op de voorkant een plaatje met een titel. Hier zit ik nog over te denken. Als titel zat ik aan 'La douce France' te denken. Het huis ademt dat uit (hoop ik), in contrast met de Tiger van 56 ton die dreigend naast het huis staat. Een andere titel die ik in gedachten heb is The Eye(s) of the Tiger. Verwijzend naar Tiger aces Witmann en Woll die naar de horizon staren waar de loop ook naar wijst. Overigens is het diorama historisch niet helemaal logisch. Deze Tiger aces zaten namelijk bij de tweede compagnie. De verschillende onderdelen werkten echter wel samen, dus dit stelt zo'n moment voor.

Hi Mathieu,

Merci! Ja ik kan dat figuurtje natuurlijk nog gemakkelijk verplaatsen. Wittmann en Woll verhuizen zal daarentegen niet straffeloos gaan, aangezien dan de kasseien beschadigd zullen raken.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent heb je hele proces stilletjes gevolgd en mooi resultaat geworden. Aantal zaken heb ik maar even opgeslagen voor zelf x te gaan proberen.
Het lijkt mij, kan bedrog zijn, dat bij Woll zijn voet (op de foto gezien rechts) iets van lijm te zien waar ie mee is vastgeplakt aan de stenen. Maar kan bedrog zijn.

Ik zou nog wat groene aanslag/mos aanbrengen op de muren op sommige plekken.
Je dakgoot ligt mooi vol met zooi maar mis wat vuil/water strepen vanaf het dak naar de dakgoot en denk dat je dat deel ook nog wel wat meer spannend kan maken.

Je hebt wat zaken de muur opgehangen, voor de vlag, lamp, etc. en ook daar kan je wat doen met kleine vuil/roest streepjes.

Je huis kan nog veel meer spannend worden door her en der wat kleine nuances aan te brengen en denk ook bij je muur, los van wat mos/groen aanslag.

Waarom Alpine/Man-Jin Kim de broek van Wittmann in jeans kleur heeft gedaan is mij nog steeds een raadsel en had die broek zelf ook in zwart leer of zwart stof gedaan. Dat zal wel een figuren dingetje zijn van die gasten zeg maar.

Als je wat meer naar de figuren kijkt...gedaan met Vallejo?....kan je daar evt. nog wel meer uit hebben gehaald en als ik je een tip mag geven, je zou nog wat meer uit figuren willen halen in de toekomst dan kan ik je deze 2 absoluut aanraden:

http://www.scale-world.nl/e-store/products/317/6608/

http://www.scale-world.nl/e-store/products/317/6524/

Ortiz is één van de weinigen, misschien wel de enige, die aan de hand van een boekje je heel duidelijk kan meenemen in de wereld van acryl verf.

Mooie setting en nog paar puntjes aandacht naar mijn smaak.

Groetend, JW

Hi Jan-Willem,

Ok merci! Hier wat antwoorden:

Het lijkt mij, kan bedrog zijn, dat bij Woll zijn voet (op de foto gezien rechts) iets van lijm te zien waar ie mee is vastgeplakt aan de stenen. Maar kan bedrog zijn.> Ja klopt, dit moet ik nog wegwerken. Ik moet de laarzen sowieso nog iets corrigeren omdat de verf losgelaten heeft op sommige plekken.

Ik zou nog wat groene aanslag/mos aanbrengen op de muren op sommige plekken. Ja dat is nog niet gedaan. Idem voor het dak. Daar moet ook mos en aanslag op komen. Nog niet gedaan, omdat ik eerst moet kijken hoe dat eruit ziet op een leien dak. Volgens mij hecht mos door het gladde oppervlak van lei niet zo snel aan een dergelijke ondergrond, zal volgens mij vooral aan de randen en naden zijn. Moet ik nog uitzoeken, dak zal iig levendiger worden al zorgt de variatie per lei daar al in vind ik zelf.

Je hebt wat zaken de muur opgehangen, voor de vlag, lamp, etc. en ook daar kan je wat doen met kleine vuil/roest streepjes. Ja lijkt me ook nog wel een mooie toevoeging.

Je huis kan nog veel meer spannend worden door her en der wat kleine nuances aan te brengen en denk ook bij je muur, los van wat mos/groen aanslag.

Waarom Alpine/Man-Jin Kim de broek van Wittmann in jeans kleur heeft gedaan is mij nog steeds een raadsel en had die broek zelf ook in zwart leer of zwart stof gedaan. Dat zal wel een figuren dingetje zijn van die gasten zeg maar. Geen idee eerlijk gezegd. Ik beschouw Alpine als een autoriteit en heb me daarom braaf aan hun afbeelding gehouden. Op andere kits van o.a. Dragon zie je ook een blauwe broek. In diverse boeken kan ik er echter ook niets over vinden. Wellicht dat er incidenteel canvas broeken gedragen werden? Je zou zeggen dat het blauw toch ergens op gebaseerd is.

Als je wat meer naar de figuren kijkt...gedaan met Vallejo?....kan je daar evt. nog wel meer uit hebben gehaald en als ik je een tip mag geven, je zou nog wat meer uit figuren willen halen in de toekomst dan kan ik je deze 2 absoluut aanraden. Figuren grotendeels met Vallejo gedaan vwb kleding, op de broek van Wittmann na dan die met Revell emaille blauw is gedaan. Rest eveneens emaille en olieverf. Gezichten geschilderd grotendeels volgens methode zoals Roger het me ooit heeft uitgelegd. Zal eens een van die boekjes kopen, valt zeker nog wat te leren. Calvin Tan vind ik in ieder geval een mooie stijl hebben.

De blauwe broek van Wittmann zou een Luftwaffe Drillich Mechaniker Overall (visgraat katoen overal voor mecaniciens) kunnen zijn. Deze bestonden ook in een gevoerde versie dus lekker warm. De kleur van deze overall is vergelijkbaar met die van een jeansbroek. https://cn.weitze.com/onload/shop/gastfotos/08/194208/194208_1.jpg

De jas van Wittmann is per slot van rekening ook niet organiek voor pantsereenheden maar een U-bootjacke van de Kriegsmarine.

Geen fotografisch bewijs kunnen vinden van het dragen van deze overalls maar misschien een logische verklaring voor de kleur....

Hi Jack,

OK interessant. Zou kunnen, al lijkt het me wel een warme combinatie: naast deze overall nog een jas en daarover nog een leren jas. Ik kan me niet voorstellen dat men dat in de zomer draagt, zeker niet als je ook nog eens in een tank zit. Een katoenen broek lijkt me nog wel plausibel. Wellicht de mythe van de blauwe broek?

Mvg,

Vincent

Terug
Bovenaan