The Gentle Giant

Re: What's that gentle sound......

Hell, Peter!!!!

Je had het er in Folkstone over gehad, maar heb het topic voorheen nooit gezien!
Tja, wat wil je als je 20 jaar onder een steen hebt geleefd en al de plakzooi ergens in een ver donker hoekje weg hebt gestopt!

Nu snap ik dat je vertelde dat je het niet meer zag zitten door alles wat je er op, om, bij, boven onder...what ever.....bij had bedacht!

Complimenten voor de super duidelijke foto's en uitleg van de details.

Ik ga het nog eens een keer allemaal op mijn gemak door lezen, want ik heb al diverse tips gezien waar ik denk ik zelf ook wel wat aan heb!

Ga deze zeker blijven volgen!

Re: What's that gentle sound......

1 Goeie zaterdagmiddag (schrijft-ie, met de ogen knipperend en zich nogges lekker uitrekkend) 😀 ,

Deze updater is voor mij een opwarmertje, en voor de kijkers/lezers een voorafje.
Het nieuwe is al "oud" eigenlijk.
Het is werk dat reeds gefotografeerd is, maar nog niet geplaatst was.

Het échte nieuws is dat het diorama gereduceerd wordt tot een vignette en waarom ?
Het is gebleken dat ik iedere keer een project start vanuit een duidelijk, maar niet al te uitgebreid idee,
en het dan (met mijn fantasie en liefde voor detail) laat uitgroeien tot een diorama van behoorlijke omvang.

Het teveel (niet essentieel) aan decor en het werk wat ik erin wil stoppen gaat me telken male tegenstaan,
wat resulteert in opzijschuiven van het project. Het duurt me simpelweg te lang en ben in m'n kop
al lang met andere ideeën bezig. Maar waar het werkelijk om gáát, wil ik nog stééds graag afgebouwd zien, waardoor ik in de
welbekende bouwdip geraak.

De laatste weken begon dit alles te dagen en tijdens het vrijdagavondmaal bij "de Pakistaan" voorafgaand aan het
EuroMilitaire feest, is het kwartje gevallen.
Nietzozeer vanwege de overheerlijke dis, maar door een aantal mensen die met rake opmerkingen kwamen.
Thanks guys 😉

"Minder is meer" zal voor mij persoonlijk het beste werken. Ik ben gék op grote diorama's, maar ik kan er beter niet
aan beginnen. Ik loop er gewoon in vast.
Er is echter één uitgebreid diorama-idee wat ik graag zou uitvoeren. Dat wordt dan een rode draad project, waar ik af en toe
eens wat aan doe, wanneer 't zo uitkomt, zonder streven om ooit af te bouwen, gewoon voor de leut dus, en het is
getiteld : Army of Darkness. Een paar pagina's terug in dit topic kun je er iets van zien in de vorm van een Sonder Fahrzeug...
[EDIT 27-08-15 : Oog grote diorama's zal ik aankunnen, maar dan gewoon minder superdetail toevoegen.]

Nu even de achterstallige post grrrrrrètverdrie :

Waar was ik gebleven........
Ach ja, ik vond het toch wel belangrijk om bedrading van het dashbord aan te leggen.
Hoe ánders zou het mogelijk zijn om het Sonder Kraftfahrzeug in gebruik te nemen......
De draadjes zijn met CA in voorgeboorde gaatjes in 't dashbord vastgezet.
De eerste 3 foto's laten het passen zien : draadjes door de gaatjes steken en door aan de draadjes te trekken,
komt het dashbord op z'n plek. Het positioneren werd aldus eenvoudig, want al die koperdraadjes voorzien gezamenlijk
in een buigzame, doch stevige ondersteuning.

Het dash-aangezicht met de cabinebeplating op z'n plek (immer nog niet in aanmerking komend voor verlijming,
want ook de "raam-subconstructie" moet nog gebouwd en worden afgestemd in verband met ruitenwisserbedradig).

En wat is een teller/meter/schakelaar zonder behuizing ??? ganz und gar níchts, meine Damen und Herr'n......

Dit maar effe rustig laten zakken zeg ik.
Ik ga nu effe realtime wat lekkers nuttigen met m'n meissie, en wanneer dat een beetje gezakt is,
haal ik de vriendelijke reus uit z'n gerieflijke vitrinekast en verhuist-ie linea recta naar de bouwtafel,
alwaar we ons eerst eens gaan buigen over de nieuwe setting en voertuig speciefiek : het raam.

En wáár is toch die hoge hóéd gebleven.......... ach gut, ik heb 'm óp 😉

Herfstig, maar niet minder zonnig groetje 😀
Peter

Laatst bewerkt:
Re: Gentle voorgerecht 24-09-2011

Boah....

Vertaling uit Limburgs dialect:
Het betekent niet Bah of Bwah of zoiets maar is een geluid van ontzag, zoals "boah wat een grote toren" etc.
Het hoort langgerekt en laag uitgesproken te worden, bijna als een alpenhoorn "booooooah"

Is hier dus volkomen van toepassing !!

Mooi Peter dat het kwartje is gevallen, soms moet je eventjes het licht zien en dan weet je dat sommige ideeen heel leuk zijn, maar het realiseren ervan een heel ander verhaal is, i have been there .....

Stoer dashboard, de kabeltjes geven het een extra cachet .... het blijft interessant om te volgen ...

Grt

Ja idd...zelf dit monster ook gebouwd, maar deze ziet eruit of die als die af is ronkend en grommend wegrijdt met al die hypermicrodetails. 8) 🤣

Ha die Peter,

waar een gesprek bij de Paki in Folkestone al niet toe kan leiden.
Ik denk dat in een kleinere setting je verhaal exact hetzelfde wordt verteld en je hyperdetailling op de Famo gewwon beter tot zijn recht zal komen.

Nog ff vijf dagen nachtjes doorbuffelen en hij is af, toch? 🤣

Goeie maandag mensenkinderen 😀

bedankt voor de enthousiaste reacties !
En wat Robert zei is een opsteker voor een ieder die zichzelf gek maakt met obsessie voor detailering :
Ik denk dat in een kleinere setting je verhaal exact hetzelfde wordt verteld en je hyperdetailling op de Famo gewwon beter tot zijn recht zal komen.
en bij "Famo" mag u elk willekeurig item invullen uiteraard.

"HET RAAM" zei ik..... nou, de raam-subconstructie (van de Aber heren) is inmiddels voor 90% in elkaar gezet,
maar was niet tevreden over de foto's. Die volgen in de volgende editie.
Heb wél een plaatje van enkele onder-danen, danwel -delen.

Dan nog maar een stukje electrische uitrusting...
Met koperdraad en putty kun je eenvoudig leuke contact- of zekeringdozen maken :

Mozeskriebel...... en 't mot ok nog geverfd worden 😱 Het moeilijke dááraan is, om die fijne
lettertjes op de bedrading aan te brengen....... bel maar vast 't busje, dwangbuis ben ik intussen zélf al handig mee 🤣

Op een moment dat nú nog in de toekomst ligt... 🙄 ...... leest en ziet u het vervolg ➡️ ➡️ ➡️

Laat-septemberig groetje 😀
Peter

Laatst bewerkt:
Re: Gentle Giant voortgang 26-09-2011

Tuttuttut.... Denk je wel om de kleurcodes van de bedrading?
En niet alle lettertjes erop zijn wit, maar geel of zwart kan ook...
En wat zie ik nu? Onafgewerkte restjes op de stukjes tussen "etch" en "mate"???
Je laat steekjes vallen, mijn beste... en dat terwijl er al (hypersuperduperdetaillerings) steekjes los zitten...

Neenee... valt me tegen van je...

😱 😱 😱

😉

🤣

Re: Gentle Giant voortgang 26-09-2011

Peter van Friemelen zei:
Het moeilijke dááraan is, om die fijne
lettertjes op de bedrading aan te brengen.......

Nou moe... zou je niet eerst de isolatie aanbrengen vóór je lettertjes gaat verven? De hele zooi ligt nog bloot! 😱
Wacht nog maar effe voordat je de accu installeert...

Kanne 😉

Re: Gentle Giant voortgang 27-09-2011

OK Ron, bedankt voor de tip, maar heb toch maar besloten het "Wiring Harness ColourCodes" setje
van Archer te gebruiken. Stúkken eenvoudiger 😱
En een welgemeend excuus voor de belabberde afwerking van de deeltjes,
ik moet van de week nieuwe slijpschijven halen voor m'n Makita Powertool.

Ja Kanne, dat isoleren is écht nodig, het zal gebeuren zodra ik dat piepkleine rolletje tape weer gevonden heb,
maar je weet hoe ik m'n kasten inruim 🙂
Img0324.jpg

die "sixteen tons" moet je maar meebrullen als "eighteen tons"...... 😉

Affijn, over het Aber raampje. Ik ben gek zegt men wel eens, maar die gasten die die spulletjes ontwérpen dan.....
Toen ik de Aber instructies zat te determineren kreeg ik 't idee dat dit raam niet eens mógelijk was.
In ieder geval niet voor mij dan hè?

Gewoon maar begonnen dus, want indien total failure : pak het Tamiya spul.
Ben maar gewoon gaan vouwen en buigen.

Deel 10 is gevormd met schroevedraaiertjes, dunne metalen lineaaltjes,
stukken afbreekmes, tangetjes en o ja, de EtchMate is ook nog gebruikt.
Het resultaat was een soort van 3D-letter "E".(zie tekening).
Het was: niet recht, verdraaid, kreukelig en de twee omgebogen buitenste staanders waren door corrigerend buigen
bijna afgebroken (net als m'n zenuwen, mein Gott wát een gepruts 😱 je zou je pakkie sjek erbij opvreten)
Heb toen alle zwakke punten verstevigd door ze te solderen.
Toen wat gericht en stukje bij beetje de andere delen samengesteld en toegevoegd.
Heb daarbij zowel gesoldeerd als CA gebruikt.
Het uitklapbare raam heeft gewerkt 😛 , maar nadat een piepklein scharnierpunt weer loskwam,
heb ik de boel maar vastgezet met CA..... jammerrrrrr....

Het niet zo rechte resultaat inclusief nog wat soldeer-resten :

Tot zóver een stukkie Aber Madness pfffff......

Vóór de eindmontage van het raam ga ik 't eerst nog voorzien van ruitenwissermotors + bedrading,
en in de kleur zetten en verweren, waarna de apart geverfde wisserbladen erop komen.

En het wordt langzamerhand tijd voor de laadbak met daarin de watertank en de veldkeuken...

Bijna klaar dus 🤣

Tot de volgende episode,

Dank u allen voor u aandacht en een vrolijke groet 😀
Peter

Laatst bewerkt:

Oef Peter, dat ziet er helemaal niet onaardig uit, ik ben ook met dit setje bezig (geweest, famo ligt in de kast) en ik heb de tekening alle kanten op gehouden om enigszins door te hebben wat Aber bedoeld, nu zie ik het resultaat en het blijkt te kunnen .... als dit ooit klaar is dan is inderdaad een kleine setting zeer op zijn plaats om alle details te laten zien ...

Gr Johanna

Dank je wel Johanna 😀 ,
dat ziet er helemaal niet onaardig uit
precies goed omschreven 😉

niet onaardig groetje 😀
Peter

Ha niet onaardige vent,

Je hebt de smaak weer lekker te pakken. Ziet er erg goed uit!
Ik hoop dat je hem Gentle blijft behandelen, want geduld met Aber heb je zeker nodig.

Succes,

Gr, Corné

Heej Corneej 😀
Ik hoop dat je hem Gentle blijft behandelen,...
zekers te weten, dat raamframe tordeerde al zowat, enkel door met m'n ogen te knipperen 😱 folding with my eyes wide shut 🙄

Als ik dan denk aan jouw Multiple PE Griffon Halftrack 😱 😱 (maar ziet er wel vet uit 😛 ).
Over geduld gesproken 😉

Mazzel 😀
Peter

Captain's Log 13 oktober 2011

Welkom bij de zoveelste bijspijkering van het Vriendelijke Reus Verhaal 😀

Hede ten dage ben ik bezig met de laadbak en de lading.
Laadbak leek op 't eerste gezicht 5 minuten werk, maar na raadpleging van de fotoboeken
werd er genoeg gevonden om te verfraaien, danwel toe te voegen 🤣 .

Behalve het detail van de bak, moet er een veldkeuken en een watertank worden toegevoegd..
De veldkeuken wordt die van Tamiya, en de watertank is van de Italeri watertrailer.
Het opleuken van de watertank is terug te zien op pagina 1 van dit topic.

Het eerste opvallende missende detail van de laadbak is het luik wat toegang biedt tot de lier.
Inkrassen leek me de meest makkelijke manier.
Plaatsbepaling van het luik is gedaan door de laadvloer tegen het licht te houden. Zo kon ik de dragers goed zien,
en zolang ik daar tussen bleef zat ik goed. Heb geen exacte maten aangehouden voor het luik, ook niet geprobeerd
de exacte locatie van het luik te bepalen. Goed gekeken naar de foto's en een acceptabele schatting gedaan 🤣 .

Aldus ontstond het luik :

Ik zal de volgende keer nog even die handige gereedschapjes (scriber en Lionroar sjablonen) laten zien.

Ben nu bezig met wat uitvogelen waar veldkeuken en watertank geplaatst moeten worden.
Da's wel handig omdat ik aldus ontdek waar het zinloos is om te detaileren.
En de plaatsing van keuken en tank moet practisch zijn, en technisch verantwoord, dát wel natuurlijk...

Dus aanschouw hoe de Famo verworden zal tot deze Küchenbulle-waardige Catering Contraptie :

En voordat de ketel geplaatst wordt, is deze vast gevuld. Makkelijker dan het achteraf te doen.

O enne.... de update liet een beetje op zich wachten vanwege een homp resin die ik tijdens
Euro Militare heb gescoord van de heren van Pegaso Models. Ik móést er gewoon aan werken 🤣
Zie hier waar ik 't over heb (super offtopic, ik wéét 't jonge.... maar ik wil 't jullie tóch niet onthouden 😈 )
Leuk schilderproject deze "Fomorian" (uit de Ierse mythologie), al heb ik er ook een 'bizar' dio idee bij

Grappig hoe het mixen van schalen andere beleving van grootte der objecten geeft...

Goede bekomst en ik gaat nu weer verder met het fijne famo gefreubel 😛

Constructieve scheldpartijen blijven welkom, evenals aanverwante moppentapperijtjes.... jah Herr Reits, waar mot nu die mobiele tap eigenlijk 🙄 🙂
Vrolijke groeten en bis nächste Mal 😀
Peter

Laatst bewerkt:
Re: Gentle Giant bijspijkering 13-10-2011

Goed...
Mijn lijstje met kanttekeningen;
de layout van de laadbak oogt niet.... passend... logisch...praktisch....
De watertank zit erg hoog. Ik zou ervoor kiezen hem te verplaatsen naar de vloer, op de plek van de gulashkanone met het wateraftappunt aan de achterzide van het voertuig, waardoor dat vanaf de grond bereikbaar wordt.
De Kanone zelf zou ik verplaatsen naar de hoek, op de foto, linksvoor.... ja, gedeeltelijk over het luik... kweet't... Misschien zelfs de kasten weghalen?
De Gulash oogt goed! Maar wellicht de ingrediënten meer blenden en de kleuren afzwakken.

Je Fomorian dan;....
Leuk schilderprojekt!!! Daar kun je je echt op uitleven.
Geef hem een bovenhandse greep op de ketting. Oogt logischer en strijdvaardiger, want zo'n stalen balletje zwiept makkelijker bovenhands. De ketting zou ik vervangen door eentje met rechte schakels.
En de eerste foto ervan, met dat Duitsertje..... Perfekt om een dio-tje te maken in een soortgelijke opstelling..... Een boven het stervelingenvolk uittorenende reus, angst en terreur zaaiend...

En wat zie ik op 't laatsje plaatje? Een... een....een.... treintje? Een wagonstel??
Je blijft me verbazen......shockerend......

Zo... kun je hier wat mee??

Da's zo te zien een Kmmks51, ook wel Ts851 of Tms851 genoemd, ik denk eentje van Vleesman, zou ook van Klein kunnen zijn, dan is het een Kmmfks52. Maar ik gok op de eerste, gezien de kleur van die schuifdeksels. Leuk geweatherd, nu het dak nog.
En een leuke contraptie met die smakelijke pot. Hoop dat er wel karwijzaadjes in zitten. In een goeie goulash zit karwijzaad.

T'is al dat ik gegeten heb, anders zou een soepje er wel ingaan 😉

Denk dat de soepkar wel wat steun kan gebruiken al weet ik niet of je nog een wand er achter zet .... het idee is erg grappig en je krijgt hiermee wel een heel bijzondere famo. Mocht de famo zelf niet meer de lading kunnen trekken kan altijd het treintje de taak overnemen 🤣

Geniet ze van het soepje en goed gekruid smaakt het nog lekkerder 😉

GRtz

HA! constructieve feedback, heerlijk 😛

Ron, watertank zou (?) kunnen, maar je hebt gelijk.... is niet logisch en onpractisch. Het is allemaal licht en klein zo voor je op tafel, en ik heb domweg niet goed de 1:1 situatie doordacht.
De tank zóú daar wel geplaatst kúnnen worden, maar als je deze incl. 950l water zó hoog plaatst (vullen en aftappen is ook al niet practisch) krijg je met "moment= kracht x arm" te maken, wanneer de Famo door een oneffen terreinwaggelt, en de tank zal met frame en al zeker op straat belanden......
Tank op de laadvloer is dan toch echt wel beter ja.

Kast weghalen vind ik wel rigoreus, maar die juist gebruiken als deel van de keukensteun klinkt me wel comfortabel ja. mmmmm ik ga zo effe schuiven.
En ach...luik onzichtbaar... was toch een leuke vingeroefening, en echt niet veel werk......écht niet.................snik.....(en dan......histérish gelach...)

En ja hoor, ze zullen eens een keer níét klagen over het vreten.....................zucht 😉
Ingrediënten van het stoofpotje "meer blenden" ? hoe bedoel je dat ?

En ook nog goeie tips voor die Gruwelijke Gigant 😀 maar waarom ander type ketting eigenlijk, raakt deze soort makkelijker in de knoop ?
Niet dat ik het type ketting in dit geval echt belangrijk vind, maar wil uiteraard alles weten 🤣

En tja, lichtelijk ontspoord bén ik reeds, dus waarom niet lekker tussendoor even zo'n wagonneponnetje verweren......
Een oom van Nelleke (m'n vriendin) is een enorme spoorbaan aan het optuigen en wil zich ook het verweren van de huisjes en
het rollend materieel eigen maken.
Dit karretje mag ik me op uitleven, en wanneer tevreden, ga ik met een wash-chip-dust receptje de spoorman een SBS voordoen.
Erg leuk om te zien hoe zo'n fraai gedetailleerde, maar veel te nette wagon verandert in een spoorbak die z'n buffers verdient heeft !
Bedankt Ron voor de zeer bruikbare terugvoer 😛

Ha Kanne, geweldig man 😛 ik las dit :
Da's zo te zien een Kmmks51, ook wel Ts851 of Tms851 genoemd, ik denk eentje van Vleesman, zou ook van Klein kunnen zijn, dan is het een Kmmfks52. Maar ik gok op de eerste, gezien de kleur van die schuifdeksels. Leuk geweatherd, nu het dak nog.
Ik dacht echt: waar héb die gozer 't nou over ??? 🙄 geintje over die Famocontraptie???kaka m&m fks met 51 of 851 of 52 van Vleesman of klein?????????????????????????????ik had werkelijk keine Ahnung dat je 't over die wagon had 🙂
Enfin..... wederom gekalmeerd even Ts851 gegoegelt en kijk : daar ist 'm 😛
Dat wagonnetje was me meegegeven, maar had verder totaal geen benul van wát ik in huis had gehaald....
Het is er één uit de Märklin stal. Fraai karretje. Ik vraag me wel af hoe je kunt zien dat-ie leuk geweatherd is. Op mijn monitor is de foto redelijk donker, zeg maar donkerbruine kroeg-verlichting. Of heb je gewoon goeie ogen ?
De laatste tijd doet deze analoge bak hier voor me een beetje vreemd, en heb intussen twijfels over de helderheids- en contrastweergave.

Enne, zángzaad had ik al 'ns van geheurd, maar karwijzaad ? Is dat een pepmiddeltje ? 🙂
Bedankt Kanne, tot de volgende onsporing............

Nou Johanna, goede bekomst dan maar 😉
Je ziet nu enkel de laadvloer. De bak wordt volledig gebouwd, zij het zónder de laadklep.
En wees gerust, de Famo (ook al is het een halftrack trekker) hoeft niets meer te trekken.
Waarom het treintje niet mag meedoen kan ik helaas geen mededeling over doen (dat zou waarschijnlijk een echt foute grap zijn 8) ).
Dat met die kruiden komt goed. Ik heb ze van Mig (zéér fijn vermalen) 😉

Bedankt, fijne avond en een vrolijk gekruid, licht gedérailleerd en logisch geplaatst groetje 😀
Peter

Laatst bewerkt:

Hej Peter,
graag gedaan, hoor. Klagen over 't vreten is militairen eigen, hè. Althans dat was zo in mijn tijd... 8)
Vwb het blenden van de goulash; bij het bereiden van een dergelijk gerecht ontstaat een meer.... hoe zeg ik dat.... homogene massa van brokjes met saus, waar de individuele onderdelen in op gaan... (hmm mooie cryptische omschrijving... 🙄 )

Afgezien van het feit dat een ketting met platte schakels beter zwaait in een 1:1-situatie, denk ik dat het vooral ook uit esthetisch oogpunt beter is. Oogt gewoon beter, bruter.... denk ik.

Ha Ron, in mijn tijd bij de Koninklijke Marechaussee (voorál Koninklijk dus hè?!) was het niet anders, en ach...
de varkens waren altijd maar wát blij met wat er in de tonnen bij de uitgang van de vreetzaal gedumped werd 🤣

Ik begrijp je goulash-blend-verhaal. Maar ik denk dat als je het zo maakt zoals jij beschrijft,
het niet goed overkomt op z'n éénopvijfendertigst. Kleuren zal ik inderdaad nog wel iets afzwakken.

Die ketting dan, die zou wat bruter mogen ja. Maar eens gaan shoppen dan......

Nou, en gisteren nog effe aan het schuiven geweest met keuken en tank.
Veel beter opstelling nu, en het oogt ook beter. Tank zou meer in het midden mogen, maar ik denk dat de cateraars liever
wat werkruimte hebben dan een perfect uitgebalanceerde halftrack.
De hoogte van de keukenunit is zelfs nagenoeg gelijk aan de hoogte, wanneer deze op z'n wielen zou staan. Helemaal toppie dus 😀 .
En het luik blijft óók nog zichtbaar 🙂 .

Dannog heb ik wat plaatjes van de gebruikte tools voor het maken van dat lierluik.

Vers bereidde, aan een stoere ketting in de zon drogende, vrolijke groet 😀

Peter

Laatst bewerkt:

Mooie updates Peterr, van je vriend aan de ketting zou je zo een Panzer 88 setting van kunnen maken...uuuh idee :idea: 😉

Goed je weer aan het werk te zien hier, aankomend bouwavond moet je maar eens je updates meenemen, keep in touch.

Grtzz

Ziet er inderdaad al een stuk beter uit, Peter, maar..... daar ga ik weer.....
Even een hersenscheet.... Kanone in het midden, op de kasten. Eronder ruimte voor stookhout. Rechts, achter de watertank, opbergruimte.
Linkerzijde laadbak; werkblad met opbergruimten eronder... evt. zelfs een slachtblok.
Resultaat; een mobiele keuken met ruimte om te werken en te manouevreren.... Kun je je scratchlusten nog wat botvieren op opbergkasten, planken, rekjes en het geheel aankleden met worsten, groenten, gerei.... enz enz.....

Ha die Pjotr!

😱 Oeps... Märklin... helemaal vergeten! Zal wel freudiaans zijn, ik heb last van een zekere Märklin-antipathie 😕 Je hebt namelijk modelspoorders, dat zijn mensen die proberen zo realiteitsgetrouw een treinenwereld proberen na te bouwen, en je hebt mensen die met treintjes spelen, en daar vallen de zgn. Märklinisten per defenitie onder. Alleen al die rails met die puntjes ertussen... pathetisch gewoon
augen19.gif

Plaatst me in het dagelijkse leven wel eens voor dilemma's... 😢
Om daarmee om te kunnen gaan móét je wel een beetje ontspoord zijn (last action shot):

1924-10-11-daheim-11-02-entgleisung-aus-dem-heinrich-kley-sammelalbum-verlag-albert-langen-muenchen.jpg

Maar vertel het maar niet aan Nelleke of haar vader, straks mag je niet meer met me omgaan 🤣
Ik vraag me wel af hoe je kunt zien dat-ie leuk geweatherd is. Op mijn monitor is de foto redelijk donker, zeg maar donkerbruine kroeg-verlichting. Of heb je gewoon goeie ogen ?

Nee, ik heb lenzen. Het voordeel daarvan is dat je er dwars doorheen kunt kijken.

Maar ik zal je verder niet storen, ga lekker door met je Famodingus.

Oja, nog effe dit: karwijzaaad heet ook wel kümmel, heel lekker, mits juist gedoseerd (veel), maar sommige mensen raken ervan aan de schijterij.

Opgediste groet, Kanne

Hoi plakkers 😀

plakken wil ik ook wel, maar zat net wat te prutsen met de ingrediënten van het restaurant.
Ziet er zo gaaf uit vond ik zelf eigenlijk, dusmeteen effe posten 😛 .

Elco dankjewel, enne....o nee, ikmocht nix zéggen over je pantherprojectje...... 8)
mmmm...Pz 88 project..... zie al vóór me hoe die "goeiedag" een 251 aan de kant beukt 😈 😛
Wie weet.........

Nou Ron, ga maar tekeer hoor...... ben dol op hersenscheten 🙂 als je die niet de vrije loop laat
stollen ze volgens mij tot hersenspinsels 🙄
Goeie suggesties van je ! ik zat nog niet helemaal in het verhaaltje, na de doorstart, nu weer wel :idea:

Hoi Kanne, die spoorman (Nelleke's oom) is meer een man die graag bezig is met het diorama aspect van
z'n spoorbaan, dan dattie er mee wil rijden. Veel zélf maken vooral, en zijn 2,5 x 4 meter gronplaatje wordt
lekker druk...... enne... hij is geen MärklinManiac..... hij vindt 't gewoon mooier (maar nu dus te schoon 🙂 )
Kümmel of karwijzaad in de goulash, dat zal ik onthouden !

Zou wel gaaf zijn als we een Twenot Erwtensoepkanon zouden hebben, leuk voor een nieuwjaars receptie op de Ginkelse Hei 😛

Nou, hier de Goulassum Giganticus :

En op deze manier improviseer ik op brute wijze even een studio 😳 niet elegant, maar soms moet het meteen 🤣 .

Mazzelz en wees op je hoede voor smeulende Hedgerows 8) kijk uit!! daar komt wat áán ! de Goulash moet ....tuut-tuut-tuut-tu.....

Laatst bewerkt:
Re: Gentle Giant keuken layout 16-10-2011

Ha Peet,

😱 Krijg nou....Is dat nou je nieuwe formaat dio??? 😕 Dat afgezaagde plankie bedoelde Crombeecke vast een pietsie anders...!!!! 😉

Hij is wel erg gaaf aan het worden...maar nu effe in praktijk; wanneer de borden volgeschept zijn moeten deze weer worden doorgegeven door het hele voertuig...zulke lange looplijnen zijn in een horecagelegenheid als deze niet praktisch...
Of er zou een soort uitreikpunt aan de zijkant kunnen zijn waar de koksmaat de Gulash over het gepeupel verdeeld. stel me zo voor dat dit een opklapbare klep met een ketting is waarop zo'n man kan staan...pannetje aanpakken en dan weer doorgeven aan de kok...die plempt 'm vol en geeft 'm weer terug...
Het schijnt trouwens dat daar een speciale steun voor is uitgevonden om te voorkomen dat die man zijn evenwicht verliest...ik kan effe niet op de naam komen...iets met ding...ding...
Dat watertankje is hoog juist wel praktisch want dan kan je in de werkruimte beschikken over stromend water...handjes wassen, pannen met water vullen en omspoelen in de werkruimte. Anders moet je om water te tappen uit het voertuig.(vergelijk maar met een camper die zijn watervoorraad hoog heeft...das niet alleen om staand te douchen gok ik...) Ik vond die eerste opstelling dus wel een beetje meer praktisch maar las al dat de meningen daarover verdeeld zijn...succes dus met ons gezever!

lekker bezig in elk geval...!!!

vrolijke groetjezzzzzzzzz

heej Martin 😀 , op de foto zie je niet het nieuwe dioformaat..... het nieuwe formaat wordt een KLEIN plankje begrijp je ? 😱 ... 🙂

dat uitdelen van het eten en intussen ruimte hebben om te werken aan de volgende ketel chili (heb iktoch liever dan goulash..),
is inderdaad aanpoten in zo'n beperkte ruimte... emmertje hier, pannetje dáár..... en wat doet die roerspaan hiero !!??

Zo'n uitklapklep is handig, maar nu denk ik dat die er eigenlijk al opzat in de vorm van een laadklep 8)
En die wil ik juist weglaten zodat de trekhaak en andere bezienswaardige details goed zichtbaar blijven (ijdeltuit...pfffff, OMG, jah dúúh?!).

Op een paar tafels staan kan ook. Het is werkelijk een samengeraapt zootje, dat door die gasten van de 17e AirBorne Div.
samen met een paar monteurs uit een Britse werkplaats, klaargemaakt is voor wat ze willen voor de burgers:
Eten en water rondbrengen naar plekken waar het echt nog een bende is, en waar zo'n zware rupstrekker z'n gangenverstelling niet voor omdraait 😱
Ziet je het voor je hoe die machine langzaam en behoedzaam langs en over de puinhopen kruipt.....ok ik dwaal af.

Weet je, ze hebben er geen Winnebago van willen maken....
"The damn thing better rún....." dacht Sgt.Bill <Motorhead> Bilstene toen hij
aanschouwde wat hij mocht besturen (mits het ging lukken wat ze met mekaar hadden bedacht om de mensen te kunnen verzorgen met brood en water).
5 Dagen geleden waren ze met een squad gebouwen aan het inspecteren toen ze een enorme motor hoorde aanslaan....
Oren gespitst, de helmen af (om beter te horen) gingen ze op de zware vrachtwagenroffel af, en troffen dat enorme vehikel aan op een binnenplaats,
waar een jong duits jochie zich verschrikt vasthield aan het stuur van de ronkende trekker..... " kids..." grinnikte Bilstene.
Er bleek ook een velkeuken aanwezig in een schuur, die recentelijk nog gebruikt was. De watertank was beschikbaar bij de Motorshop van de Britten
Chassis was gescheurd, maar de tank was ok. Rest was improvisatie.

Over afdwalen gesproken dus...... ik heb nog wat zitten proberen met het oppompen van het water :

Leuk geweest zo, ik ga naar me nest zeg.

Bedankt voor 't meedenken, waardeer ik zéér :idea: 🙄 😱 😛

Vrolijke truste 8)
Peter

Laatst bewerkt:

Waar n mensch al niet aan moet denken voor de perfecte lay-out, jee. Wat is logisch in deze? Gelukkig hoeft het niet een vaste opstelling zijn aangezien het een geïmproviseerde veldkeuken is als sommige dingen maar logisch zijn. Men heeft wellicht meer te doen dus knippen plakken en weer doorgaan. Geen ruimte om goed bij de pomp te komen, misschien is een verlengstok een optie als er geen tafel bij de hand is? Panther.. die is met een paar klikken op t internet te vinden hrrrrr 🤣

Geen ruimte genoeg in de Giant, aanhangertje ernaast zetten, blijft je achterkantje mooi zichtbaar...of zat die al in de planning..weet niet tis al zo'n lange topic 🤣

Hoi Peter,

Mooi ding die Famo. Niets op aan te merken, behalve de keuken. Volgens H.Dv.476/3: Das Allgemeine Heergerat is de veldkeuken er in vier versies. Die grosse Feldkuche Hf 11 of 13, die kleine Feldkuche Hf 12 of 14, der grosse Feldkochherd 11 of 13 en der kleine Feldkochherd 12 of 14. De kleine veldkeuken heeft de bakken aan de rechterkant niet, kijkend in de rijrichting. De Tamiya veldkeuken is de grote uitvoering. De Feldkochherd was bedoeld om bijvoorbeeld in de laadbak van een vrachtwagen geplaatst te worden. Hij staat op een stalen onderstel dat iets hoger is dan de bak van de keuken zelf. De Feldkochherd is dus lager dan de Feldkuche. Onder de Feldkochherd hoort, in een beugel, een bak te staan om de hete as op te vangen. In geval de laadbak van hout is wordt er een metalen plaat onder de vuurkast van de Feldkochherd aangebracht.
Bij de Feldkochherd hoort een Kasten 'Zubehor und Lebensmittel' met de zaken die bij de veldkeuken in de voorwagen zitten. De kast doet ook dienst als werkvlak om op te snijden dergelijke, er zit een uittrekbare snijplank in het deksel. Daarnaast zijn er tafelbladen met gamellen erop en bijvoorbeeld een zaag. Ze kunnen los op bokken gezet worden.
De kast staat tegen de cabine en de Feldkochheerd aan het eind van de laadbak met de schoorsteen naar achteren. De werkkant van de keuken staat zo tegenover de kast om zo handig mogelijk te kunnen werken. Ik zou die watertank dus weglaten en vervangen door een Kasten 'Zubehor und Lebensmittel' en eventueel die tafels.
Ik kan wel wat plaatjes voor je scannen als je dat wilt.

Eet smakelijk,

Jan Coen

Hallo Peter,

Op de eerste plaats een heerlijk kijk-tafereel ! Prachtig gedetailleerd !
En daar gaat het toch om.

Voor mij persoonlijk maakt het juiste type van dit en dat niet zoveel uit, wel de menselijke logica.
Kan de kok heen en weer lopen, werken en de soep uitdelen, kan water getapt worden, dat soort dingen.
Dat zal jijzelf wel goed testen door de poppetjes virtueel in actie te denken.

Was en blijft een geweldig interessante topic,

Bewonderende (en verwonderende) groeten, Wim

Goeie morgen peter,
dacht dat ik laat in mijn mandje lag maar toen ik er weer uitkroop dook jij er pas in...productief nachie gehad!
vandaag was ook al mooi modelbouw weertje! Heerlijk zonnetje door t zolderraam!
Je verhaal erbij is geweldig...ik zie het helemaal voor me...eigenlijk zou je dat erbij moeten vertellen in een soort dagboekje van een van die Airbornes...foto van die gast erbij en je hebt voldoende inspiratie voor een nieuwe aflevering van band of others...

bouw weer vrolijk verder zometeen!!!!! 😀
Martin

Laadbak en keuken gepruts......

Hoi Plakkers 😀 de stand van zaken zoals die staat op dit moment :

bedankt voor jullie reacties, ter lering ende vermaak, altijd weer 😉

Had al eerder willen reageren maar txt verdween tijdens een verder onbetekend inlogschaandaal 😎

Goeie Tip Elco ! een stuk pijp op de pomphevel schuiven. Pompt lichter ook meteen.
Panther siet góet aus 😱 Ik wil graag wat goeie foto's maken voor je , dat is-ie zónder meer waard !
Martin had 't overigens óók over één of ander ding......us nadenken effe.......verlengstuk voor een mosterdpomp voor een tank
met 900 liter mosterd...... héérlijke dunkelgelbe Senf......lekker bij Stiehlkroketen......

Bedankt voor je aanvullende details Jan Coen ! al houd ik me niet altijd aan de voorschriften, ik wil wel graag
zoveel mogelijk weten van de toepassing , uitrusting en techniek , en niet te vergeten de "weetjes" en verhalen uit de praktijk.
De keuken staf kreeg bijvoorbeeld zo een geuzennaampje toebedeeld : Küchen Bullen.
Een veldslogan was : "Erst Fressen, dánn die Moral !" (Eerst eten, dán de moraal).

Ik zou graag bijvoorbeeld nog plaatjes en of text over de accessoires en uitrusting van (met name "Tamiya model) veldkeukens
willen zien. Hoe werd het onderhoud gepleegd. Hoe zag de inventaris van zo'n keukenstaf er uit?
Intussen al leuke artikels op het web gelezen en zeer bruikbare plaatjes gevonden. Kennis vergaren blijft leuk !
Misschien wil jij wel de plaatjes die ik heb ? 98 pix (11Mb) ik stuur ze zo op.

Je richtlijnen voor een Große Feldküche waardeer ik zeer, maar deze keer ga ik
me er niet aan houden 🤣 , gezien het improvisorish karakter van de mobiele velkeuken/waterwagen.

Dankje Wim. De praktijk uitproberen begint in m'n kop, maar ik pak er dan ook vaak wat oude figuurtjes
bij om een beter idee te krijgen van de ruimte die de figuranten nodig hebben.
Wellicht vind ik een bestaand figuur dat makkelijk aan te passen is, maar
mocht de conversie teveel werk worden, dan kan ik beter gaan sculpten.

Goeie middag Martin, of is het de preshadow van morgen 🙄
Zo'n dagboekje... ja das leuk 😛 komt vast nix van (veel te veel leuke dingen).

En ik heb nog wat gedaan ook behalve zitten wegdromen met m'n neus op de radiatorkap :

Voor de leut heb ik 't houtdetail op een oud Italeri tafeltje beetje zitten inkrassen. Mag verder verweerd ivm
schade door keukentools. Kleur is nog het bruine humbrol-laagje van 20 jaar geleden 😉

En de rongen voor het regenzeil zijn verlengd :

Waar geen rongen geplaatst worden moeten dus 6 lege exemplaren komen :

De watertank heb ik opnieuw van z'n basisframe moeten voorzien, want dat viel gewoon 🙄
in vier balkjes weer uit elkaar.......geest uit de tank 🙄 ?? Na nieuwe verlijming voor de zekerheid aan de onderkant
de boel iets verstevigd met MagicSculp.
Toen (voor een ruw keuken-werkblad) stuk traanplaat gesneden en aluminium stripjes. Gemeten, gebogen ,gepast en gelijmd.
Eerst langs één kant steuntjes aan de plaat gelijmd. Toen die plaat (incl. 3 steuntjes) tegen de tank gelijmd.
En dan aan de andere kant nog 2 steuntjes tussen plaat en tank gelijmd.
En onder de tank zitten nu vier schattige witte voetjes...

Omdat ze in de 40's geen Nivea hadden om oorlogstuig strak te trekken, kwam het strakke
gave babyhuidje op de zijpanelen me ietwat surrealistish voor als u begrijpt wat ik bedoel..
De blutswand is zo uitgelicht, om goed het effect te tonen... vraag me af hoeveel we terug gaan zien van dit effect.
Het zal moeten bijdragen aan het geheel, anders zal ik dit geschraap en gedremel voortaan achterwege laten, want
het is best inspannend voor de fijne motoriek !
[EDIT 27-08-15 : Inmiddels is ontdekt dat met olieverf de effecten van blutsen ook goed weer te geven zijn, ik denk : Mike Rinaldi "Oil Paint Rendering".]

Nou, dat was 'm weer effe. Andere paneel is inmiddels ook geblutst.
Ga eens zien waar de voorraad gestouwd kan worden en hoe en warúm denn?????
En hoe groot is de Gentle Crew.... man of 6 of 7 denk ik toch wel.
Kok, eten voorbereider, uitdeler, aanvullend assistent.
Buiten de GG : chauffeur, waterpomper...... vul maar in.

Veel plezier met jullie projecten, (ik weet 't ik laat weinig van me horen 😳 )

Vrolijke groet 😀
Peter
PS : mocht iemand van de getoonde foto's een orgineel op 3072x2304 willen, vraag gerust,
maar doe dan wel via PB aub.

Laatst bewerkt:
Verder met de laadbak... 19-10-2011

Hoi daar 😀

Heb nog wat gedaan :

Toch maar detail toegevoegd aan de scharnieren :

Ik zie nu dat het gat in de sluithaak mist (waar de borgpen in zou gaan). Kettingkje wordt denk ik PE.
(waarom kleurtjes en gekriebel ?.... daarom!)

Wát een bak 🙂 🙂 ........ nee wacht effe...... zo wordt-ie écht 🤣

Nog effe m'n matras oproken.... endan dromen over het verweren van een SdKfz 9 met ananassap of zoiets... 😛

Eén vrolijke goedemorgen 😎
Peter

Laatst bewerkt:
Re: Gentle Giant: keuken en laadbak gepruts 19-10-2011

Hejhej nachtuil!

Bent weer leker bezig zo op de halvevierkantemilimeter.... 😱

Mooi werk op het gebutste plaatwerk!

Dagpauwoog voor Nachtuil: oehoe hoeoe (komt overigens ook overeen met de lokroep van de Europese grijsstaartdakduif)...gaaf gedaan ja...die butsen. Weet niet of je het aan de binnenzijde nog ziet straks maar die zou je op dezelfde wijze kunnen verweren want het ziet er zeeeeeeeeeeeeeeeeer realistisch uit...
Wanneer er straks nog een verrufie overheen komt met nodige roest en slijtplekken is het helemaal overtuigend.
Geweldig man...Euro-militaire 2012 is haalbaar??? Hoewel dat fröbelen op vierkante halve milimeter natuurlijk wel zijn tijd vraagt.....

Allo Nighthawk.......allo, allo 🙄

Dankjewel Ron, m'n streven is om op atomair niveau te gaan werken... volgend project : de Nano Famo 😱

Hoi Martin, oehoe toe joe too 8) en die grijsstaartdakduif zie ik met regelmaat ja, maar dan ziet-ie er uit als
een hoopje veren en een gedeelte van zijn of haar inventaris. Onze struikrover Morris is er dól op 😈 .

Binnenzijde van de laadbak doe ik niet blutsen. Komt veel spul vóór te staan en te liggen. Bovendien bestaat het risico
dat door het "blutsen" (feitelijk uithollen) het plastic plaatmateriaal hier en daar al aardig dun is geworden.
Met verf is vast ook iets mogelijk, en misschien toch nog een beetje met de Dremel doen...
...Euro-militaire 2012 is haalbaar???
al eerder heb ik verschillende datums en jaartallen geroepen, dus wederom herhaal ik mijn bericht :
Euro Militaire 2012 is absoluut haalbaar, het is immer haalbaar gewéést, en zal haalbaar blijven zolang het niet af is 🤣

Auf die Beine...... nach's Hobbylabor jetzt !

Auf wiederschnizelz 😀
Peter

@ Peter
Waarachtig welke een verdekte zelfdestructieve modelbouw jij hanteert 😱
Ik ga je wederom aanraden om je model naked te laten; die compilatie van onderdelen waarmee je je Famo bouwt is ronduit snoep voor het oog :!:

@ Martin
Nog nooit van de Sturm & Dremel-serie gehoord ? Staat in deel 3, hoofdstuk 6, pagina 57 nog een overzichtelijk stappenplan hoe je harakiri kunt plegen wanneer het modelbouw-zelfvertrouwen helemaal verdwenen is. In de top-5 aanleidingen staat de aandacht van een zekere Peter von Deich vermeld. Nodigt uit om parallellen te trekken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling...

groet Frank

Heb me net weer even aan je vorderingen zitten vergapen Peter.
Over alle bouwseltjes is al genoeg gezegd en ik kan er niks aan toevoegen zonder in herhalingen te vallen. Hoewel een gepast "wow"nog wel even mag 🙂
Vind die home brew in de ketel er goed uitzien. Veel overtuigender ben ik het eigenlijk in 1/35 nog nooit tegengekomen , dus ik zou het zo laten.
Doe mijn maar een bordje 🙂

Bak en keukendetail 20-10-2011

High Boys 'n Girls 😀

Over Dremel : ik gebruik het laatste model, de Dremel 3-loops Ripsaw 😱 ........ met het conversion hulpstuk
kun je een hele hobbyzolder in enkele minuten reduceren tot 6 handzame stukken......

Frank :
Waarachtig welke een verdekte zelfdestructieve modelbouw jij hanteert 😱
dat wel natuuurlijk 🤣
Ik ga je wederom aanraden om je model naked te laten; die compilatie van onderdelen waarmee je je Famo bouwt is ronduit snoep voor het oog :!:
Dankjewel, 't is wel verleidelijk ja, om 'm naked te laten............must resist...............cannot comply.......

Hej Marv, bedankt man 😀

Wel Robert, schep lekker op jónge 😛 dat 't maar (net als de plaatjes) in de smáák mag vallen 😉

Aardig van jullie om te reageren, much obliged (i'm sure.....) 😉

Ben weer verder gegaan met de achterkant van de laadbak.
Moet nog twee randen maken aan het uiteinde van de zijwanden (waartegen de klep zou rusten, indien gesloten).
De zijwanden moeten als het ware nog even de hoek om, en daarvoor kan ik mooi de uiteinden van de Tamiya klep gebruiken (A)
De stukjes zijn met behulp van een kraspen los gekrast, toen iets dunner gemaakt en aan de zijschotten gelijmd.

Heb me toen maar 'ns op de Feldküche gestort.
Met bits en pieces kom je een heel eind.
Op de volgende foto absoluut onontbeerlijk detail 😛 en lots of fun om 't zien wanneer het nog lukt ook 😱

Eerst de grote deksel voorzien van : nieuwe handgreep ; en het scharnier met catch.
Op de "draadeinden met ring en moer" van Masterclub na, alles bits en pieces :
Handgreep : ø0,4mm draad in vorm gebogen, uiteinden afgekort en platgeknepen.

Dan nog het verstelmechaniek van de smoorklep in de schoorsteen, en de opklap-inrichting.
Vleugelmoeren (met vrij lang "draadeind" én van plastic) zijn van Bronco.
Rode deeltjes zijn plakjes van electro-isolatie. Boogjes zijn van Pak-40 handrem-inrichting.
Scharnier van schoorsteen is gemaakt met laadklepscharnier van Famo en snippertjes plastic.

Wat volgt is de vergrendeling voor het grote deksel, en dan de kleine deksels.
Maar dat is voor de volgende keer.

Een plezante avond met wat geroosterde PhotoEtch en een glaasje gechampetterde huislijm 😛

Proost 😀
Peter

Laatst bewerkt:
Kookpotdekselvergrendeling 23-10-2011

Goei daag 😀

upeetje betreffend het Feldkücke geneuzel.

Bolletje aan het hendeltje is opgebouwd met superlijm.

Plaatjes spreken voor zich denk ik zo......

Verder alles rustig aan het front 😎

Zonnige zondagse groet 😀
Peter

Laatst bewerkt:
Re: Gentle Giant: kookpotdeksel 23-10-2011

Ha Peter,

Dat gaat goed. Je bent er ook al achter dat de Tamiya keuken niet bijzonder goed gedetailleerd is. Ik ga wat ideetjes van je jatten als ik de mijne ga maken. Ik had je een mailtje gestuurd vanaf de site over het uitwisselen van info over de Feldkuche. Dat is denk ik niet goed gegaan. Ik denk dat ik naar Emmeloord ga, zullen we dan spullen uitwisselen? Doe me een PB met je email, dan kunnen we dat buiten de Famo draad om doen.

Ga zo door, ik ben heel benieuwd naar het resultaat in het echt.

Jan Coen

Terug
Bovenaan