Re: the Gentle Giant..figuur Update 02-10-2010
Tsjongejonge, tijd vliegt écht
😱 Ik had al een paar dagen na de vorige update opnieuw
kunnen vernieuwen........en nu is 't alwéér 10 dagen verder
🙄
Wel....
Even reageren :
Kanne : Bij nader inzien................voel je 'm al ?.......... laat ik de moeder in haar moment met de teddybeer. Ook al vind ik jouw suggestie
échter, bij het plannen van de conversie had ik geen trek meer om de verbouwing te hérverbouwen
🤔 .
Eelke:
jouw kunstwerkjes zijn altijd weer een lust voor het oog
pas maar op dat je ogen niet te dik worden
😉 want dan kun je óns niet verwennen met jóuw Übergefröbel
😱
Alleen dat meisje is inderdaad een beetje potig, maar dat zal wel een Lebensborn-kindje zijn of zo 😈
🙂 nee, effe serieus, het is Herr Flick incognito
😎
Je vindt de figuurtjes doordacht en naturel.... goed om te horen (bedankt).
Wijnand : Bedankt, enne......
is dat niet een mooi woord voor "obsessief gepassioneerd" ?
Johanna : Dankjewel
vooral het verbouwen van de figuren heeft mijn aandacht, wil daar ook wat meer mee aan de slag.
Nou, dan zul je wat hier komen gaat wel kunnen waarderen. Oude figuurtjes vind ik zeer bruikbaar :
Zoek er één met een geschikte pose >>Beetje zagen en vijlen>> Nieuwe pose plannen>> Plakken>> Beetje putty>> Mooi(er) koppie erop........... en voila :
je figuur op maat (én je hebt een uniek, nog nooit vertoond, origineel
😛 .
Frank : Leuk hè? dat gedetermineer
🙄 . Wel grappig ook, dat we ons vrijwillig de hersens breken over de functie van vier gaten in het
plaatwerk van een vehikel, terwijl al lang duidelijk is dat déze gaten niet belangrijk zijn voor het bouwproces. Het is de nieuwsgierigheid naar
de uitkomst van dit ontstane "raadsel" dat me veel tijd doet steken in speurwerk.......
Maarreuh..... die gaten hebben volgens foto's niets van doen met de "cabine van stof". Ik zal een volgende keer wat meer laten zien wat ik
bedoel. Heb pas ook een plaatje gevonden (notabene in het Spielberger boek
😳 ) van een dingus dat op die plek zit geschroefd (wordt vervolgd...)
Corné : Bedankt voor de figurendonaties en de MrSurfacer-tip
😀 (het dichten van oppervlakte belletjes met de Surfacer werkt goed).
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =
De Update :
▼ Nu dan verder met de vorderingen. De vrouw met de kar is af en staat met een groepje mee-eters nu in de grondverf.
Allemaal grondig nagelopen op slordigheidjes en bijgewerkt : schuren (droog en nat), likjes putty, MrSurfacer.
Even in de grondverf zetten is een aanrader, want dan zie je heel goed de onvolkomenheden die je op het glimmende lichte resin
gewoon over het hoofd ziet ! Kleine moeite om daarna die bijgewerkte plekjes weer even te primen.
Let's Putty ! :
Nu dan een bescheiden SbS over het werken aan kleding met putty. En ik zeg het nog maar even, als ik het over putty heb, bedoel
ik dat spul dat uit twee komponenten bestaat, die je samen moet kneden, waarna het verwerkt kan worden.
Het betreft de dame die de kar vasthoudt. Op dit punt is de bovenste helft al gedaan én het voorste gedeelte van de onderkant,
en gaat nu het onderste/ achterste van de jas gesculpt worden en een riem met gesp wordt toegevoegd.
(het torso met mouwen is in beginsel met dezelfde techniek gemaakt)
▼ Beginnen met vullen.
▼ Aansluiten op eerder gedaan werk.
▼ Beetje lichaamsvorm maken.
▼ Al enkele details maken.
▼ Riemdeel achterzijde.
▼ Riemdeel voorzijde.
▼ Overslag van jaspand maken.
▼ Laatste afwerking.

▲ De putty knopen zijn inmiddels vervangen door plastic knopen, en het figuur is nu een "geprimede mover"
😉
Enkele nuttige PuttyTips :
1.Kneed de bolletjes Vuller & Harder
gróndig !
Een portie ter grootte van 1 erwt minstens 3 minuten kneden en letten op een egale kleur van het putty mengsel.
2.Houdt sculpt tools voortdurend vochtig of vettig (
glád dus!) om te voorkomen dat de putty aan de tool hecht.
Ikzelf doe dat bij voorkeur door de tool langs m'n tong te halen. Behalve water zijn ook allerlei vettigheden
bruikbaar. Gebruik liefst iets dat (indien nodig) makkelijk afwasbaar is.
2a. Het plakkerige van putty kan ook verholpen worden met talkpoeder.
3. Zet een figuur vast op een houdertje zoals een boorhoudertje of op een blokje hout.
Een pinnetje in de hiel van de voet maakt het vastzetten in een houdertje makkelijk.
Door het figuur niet in de handen te nemen wordt voorkomen dat je verse details beschadigd en er is meer gelegenheid
om een groter deel van het figuur in één sessie te doen.
4. Wanneer je het figuur toch in de handen houdt, kan het volgende u overkomen :
Zodra je bijv. één hele mouw gedaan hebt, en je hebt wel putty voor twee,(én het sculpten gaat lekker.....) dan kun je
in de verleiding komen om die andere mouw ook te doen....maar pas op !
Je kunt dan makkelijk zó opgaan in het werk dat je de eerste (nog zachte) mouw "vergeet" en die per ongeluk aanraakt of plat knijpt.
Vaker dan eens ben ik in de verleiding gestonken : "kan best doorgaan.. ik let wel op hoor !......en ineens : OJA!!
😱 ..oNEEEjjj,,
😳 ...aaaaj...
Je mooie plooien naar de Galapagos.....is uiteraard te herstellen maar dat is feitelijk onnodig lijden...
Dus werken aan het figuur terwijl je het toch liever tussen je beweeglijke vingers vast houdt ? :
Doe dan steeds
één deel sculpten dat je dan eerst laat harden voordat met het volgend deel verder gegaan wordt !
Soms is het prettig om zelfs dat ene hele deel nog in twee sessies te splitsen (incl. tussentijds harden).
Voorbeeld : een broek kan verdeeld worden in linker- en rechter deel, waarvan elk deel opgedeeld kan worden in boven- en onderkant.
Dat kan dan ook weer opgedeeld worden in voor- en achterkant.
Hoe dan ook is plannen van de opbouw dus ook wel aan te raden.
5. Details zoals revers, kraag, manchetten, borstzakken, broekzakken, riem zijn beter later te maken, dus wanneer de basis jas of broek
al uitgehard is.
Genoemde details laten zich vaak op zichzelf makkelijker extra detailleren (bijv. stiksel, knopen, flapjes) wanneer ze uitgehard zijn.
6.Maak je niet te sappel over teveel putty aanmaken. Wanneer je wat overhoudt (vaak), kun je daarmee aan een ander figuurtje verder werken,
of wat oefenen, of wat gaatjes dichtstoppen enz.
▼ Hier ziet U één van de kandidaten die dól is op puttykliekjes. Een vergrootte plastic versie van een creatuur uit de microcosmos...
▼ 7. : Met een geïmproviseerd oventje hardt de putty een stuk sneller uit. Een 60W peertje geeft plenty warmte af !
Het bodemloze blik is mat zwart geverfd aan de binnenkant. (een mat zwarte ondergrond neemt het snelst warmte op en geeft die warmte net zo goed weer af).
MagicSculp is op deze manier in zo'n 20 minuten hard. Het figuur staat op een blokje, ongeveer in het centraal middelpunt.
In ieder geval niet te dicht bij de gloeilamp !
Op de foto staat de lampekap nog hoog (die zet ik voor het gewenste effect er vlak boven).
▼ Het Bolderkarretje :
Het karretje is nu veilig voor peuters. Achteraan is een verwijderbaar raamwerkje toegevoegd.
Met 2 spijltjes in de vloer te steken en de topspijl hangt dan in de vers opgesoldeerde haakjes.
Nu ja, tot zover dan maar even..... kep nog meer plaatjes, maar ik zit alweer te lang met dat toetsenbord opschoot.
Binnenkort in dit theater een update over alwéér zo'n 1:48 overloper : een Preiser mannetje dat de onderkant van de Famo gezien heeft
🙄
Zijn er vragen, kritiek, dringend gewenschte nadere toelichtingen :
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrroept U maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr 😉
Nog één sfeer plaatje tot besluit...
Nachtelijke groeten
😎 , het is nu tijd voor een matras ( neej....om óp te roken natulik......tsss...wat die gasten verzínnen joh
🤣 ),
Peter