The Gentle Giant

Re: the Gentle Giant....Update 8 Mei

Hoi Cris,

geciteerd citaat betreffende een virtuele (maar daarom nietminder reeëéle..) conversatie over huisdieren tussen Peter en Chris :
nu dienst doen als zwerfvuil, of als voer voor die
gevreesde plastic-etende bacterie (naam ben ik effe kwijt..).

was het niet je kat?
.......mmmmmmmmm 🙄 ........nnnnnee, katten schaar ik (waar het de zolder betreft) óók
onder zwerfvuil.........maar inmiddels heb ik wél Tamiya de overgebleven onderdelen teruggestuurd,
opdat ze het weer netjes in een gietraampje kunnen plakken voor een nieuwe Famo-kit... 😱

Virtuele (maar daarom nietminder reeëéle..) vrolijke groet 😉 ,
Petur

Katten zijn toch een tastbare herinnering aan de vorige avond cq nacht? Oh nee, dat waren katers! 🙂
Wij hebben hier ook wat van die wollen aandachtsmonsters rondlopen, maar die blijven gelukkig uit mijn area 51 weg, zijn momenteel ook meer geinteresseerd in de jonge vogeltjes dan in plastics.

Zonder gekheid, je bent hier echt een fantastisch apparaat aan het bouwen peter, ik kom em morgen ook graag even (nou...even???) bewonderen!
mazl e-j

Heej Ee Jee 😀
......weet je wat eens kunt proberen wanneer je een kater hebt ? Wild Turkey 😈 (of is "cold turkey" dan toch beter... 8) )
...ik kom em morgen ook graag even (nou...even???) bewonderen!
read my keyboard : bring slabbetje (stelletje viespeuken 🙂 )

Greetz,
Peter

Proost Bruce 😛
@ Eric : 🙂
Uri Geller uiteraard maar ik heb zo'n idee dat je dat al wist 🙂
🙂 🙂 ..... nee, dat wist ik niet...
Martin en Corné :
Kan het zijn dat ik een update heb gemist vandaag??? 🙂.......En ik heb vandaag de update gemist!
He Peter dat zijn geen afspraken 😉
.....???? Update ?? ..............
Ja hoor es..... de spoorbomen zaten dicht, m'n stuur was lek, en ik moest nog post censureren, en de katten
moesten nog uitgelaten worden en vanwege mijn koopgedrag moest ik óók nog langs de KvK, en de APK voor m'n Sterreschip
moet geregeld worden ........oftewel : binnen afzienbare tijd meer 🤣 .

Groetende Groetjes uit Groetjesdorp 😉 ,
Peter

kijk dat zijn nog es updeeeeeeetjes...nu weten de kijkende kijkbuiskijkertjes tenminste waar "ons Peter" zich mee bezig houdt wanneer hij niet aan de plak is of matrassen smookt...

Succes en ben zeer benieuwd naar een "wat je vannacht nu weer up deed..."(??!!)

vrolijke, zonnige bouwgroetjes.
Martin

Re: the Gentle Giant....Update 33 Augustus

1 goede avond dames en heren.

bij deze de mededeling dat m'n projectje een tikkie naar het absurdistische begint te neigen.

Ik kwam op het internet een bedrijfje tegen onder de naam RadicalResins en vond daar een
zéér interessant setje tegen voor de Famo 😱 .
Met dat setje tover je een Sd.Kfz 9 om in een Sd.Kfz 666 Ausf. Z

De resin onderdelen (niet te weinig!!) zijn van ongelooflijke kwaliteit en hebben allerlei kleurtjes 😱
Er zit ook van alles aan PE, plastic, rubber, decals, touw, kettinkjes, chroomdelen en PVD-parts bij !
De handleiding is niet duidelijk, maar wel zéér uitgebreid... verwarrend dus, maar dat vergeet je al snel, want
het bouwt zich vreemd genoeg vanzelf 🙄
Kost een lieve duit (omgerekend €275) maar wat een fantastisch pretpakket !!!

Ik ben er al een aardig eindje mee, en wil jullie dit nu wel eens laten zien !
De bijgeleverde bemanning heeft een bijzondere gezichtsuitdrukking die je
niet vaak zult tegenkomen in de schapjes van onze plastic-dealers.

Om het nog wat spannender te maken (trrrrrrrromgeroffel..) heb ik wat ruimte gelaten tussen deze text
en de plaatjes van de bijzondere conversie 😈 .

Ben reuze benieuwd of één van ulieden dit setje kent (of het merk RadicalResins)

Have a look...............................................................................................
...........................................................................................................
.........................................................................................................
.....................................................................................................
..................................................................................................
.............................................................................................
.......................................................................................
......................................................................................
.....................................................................................
....................................................................................
...................................................................................
..................................................................................
.................................................................................
.................................................................................
................................................................................
...............................................................................
..............................................................................
................................................................................
.............................................................................
............................................................................
...........................................................................
..........................................................................
.........................................................................
........................................................................
.......................................................................
.....................................................................
...................................................................
.................................................................
...............................................................
...........................................................
........................................................
.....................................................
..................................................
..............................................
...........................................
......................................
...................................
..............................
..........................
......................
..................
..............
.........
.......
......
.....
....

Gááf niet ? 🙂 Gentle Giant gone bad ? hoe gaat dit weiter ? gaat 't verder ? Ben ik nu echt gek geworden ?
Is de straling op m'n planeet gevaarlijk geworden ? Hebben commerciële zenders fatale invloed op aliens ?
Lees het allemaal in de volgende aflevering van Piiiiiiiigs inn Space ➡️ ➡️ ➡️

Vrolijke groet 😀
Pedor

Laatst bewerkt:

Links zit nog een beetje lijm in t zicht..

Hijs fijn en in t echie is ie nog gaver 8) , veel respect voor de hoofd conversies. Wacht maar tot jullie horen op wat voor een brandstof dit schatje loopt 🤣

proesttt.....

hihihihihihiih.........

HeHeHeHeHe......

WHAHAHAHAHAHAHAAAAA!!

Vrijdagochtend 0800 uur en de koffie druipt nu al van het beeldscherm............

Ge-Wel-DIG!

Hoewel ik 'm zonder de "toren" eigenrlijk bruter vindt uitzien....

Een verrassensde wending in een al op zich toch boeiend verhaal.
Lijkt me een meer warhammerrisch 40K voertuig en ik vraag me af of dit hier plaats hoort.
Ik heb even zitten denken en aangezien ik niet de persoon ben om dingen in hokjes te plaatsen moet ik zeggen, fooraalll doorgaan.
Maar probeer AUB en SVP niet de Freundliche Riese te laten ondersneeuwen.

Cheerio, Arno

Uuuhm...ja, dus eehm 🤣
Stoere bak, maar het lijkt me eerder een ausf W... de Z had voor de grotere afsleephaken, en drie extra boutjes achter het ventieldopje van het spanwiel...
dit trekt wel de aandacht weg van je vriendelijk reus.... zal ik er een appart draadje van maken?
Jan 🙂

Hoi Peter,

volgens mijn documentatie heb je goed je best gedaan, hij klopt bijna helemaal...

Wat een waanzin man, last van de stand van de sterren? Maar ik moet toegeven 'hij is wel geniaal' 🤣

Lijm maakt meer kapot dan je lief is...

Groet,
Bouke

Weet je wat het mooiste is; alles werkt echt....enne...ze hebben zich ook ingeschreven voor de twenot paintball dag...toch??????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 😈
goed bezig Peet; "armie of duisteredarkness"

oja...Jan maak hier alsjeblieft een apart draadje van want ik vrees dat de mensen denken dat er iemand in een al te ruime trui met zijn handjes op zijn rug moet worden afgevoerd...dan blijft in elk geval nog enig naslagwerk behouden uit de periode dat hij, wiens naam we niet willen noemen, nog wel onder ons was...

ik vind die hoofdjes erg gaaf
Kan je deze mischien afgieten in Resin, heb wel intresse in een setje van deze hoofdjes, voor een serie resurected soldiers.

En de tank is ook schitterd,

Groetjes Manuel

Weet je zeker dat dit een Ausf. Z is? Volgens mij is dit een SPzkpfW (SonderPanzerkampfwagen) 665 mit FlaK Zwilling Ausf. N, oftewel een hybride van een Sherman/Panther met twee 88 mm pijpjes erboven op 🤣

Re:Gentle Giant-Update 33 Augustus-reactie

Hallo daar 😉

Dank u voor de vermakelijke commentaren 🙂 . Het plaatsen van mijn kolder-update was puur een
uiting van m'n teruggevonden levensvreugde 😀 . Als je wil weten waar die was, kun je me daar gerust over
aanspreken, maar niet hier 😉 .

Het getoonde gevaarte is een item voor een ander project ("Army of Darkness") waar ik ter zijner tijd
een draadje voor zal opstarten.
Vóórdat ik nu de echte update doe, wil eerst even op een aantal reacties ingaan :
Kanne :
Volgens mij zit je ene schakeltje een beetje los 😀
Klopt, maar ik ben 't gelukkig niet kwijt 🤣
Elco :
Wacht maar tot jullie horen op wat voor een brandstof dit schatje loopt 🤣
Het ding loopt op menselijke restanten 😈 .
Jan :
zal ik er een appart draadje van maken?
...as stated above... 😉
Bouke :
Lijm maakt meer kapot dan je lief is...
U heeft gelijk Edelachtbare, maar ik heb niet geínhaleerd 🤣
Manuel :
Kan je deze mischien afgieten in Resin, heb wel intresse in een setje van deze hoofdjes, voor een serie resurected soldiers.
Ik heb ze al afgegoten, maar zal eens nadenken over de verkoop ervan 🙄
Wel wil ik verklappen hoe ik ze gemaakt heb. Men neme een plastic figuurtje. Boor, schraap, zaag, snij, vijl en schuur aan het hoofdje,
tot iets overblijft zoals te zien in de plaatjes. Soort van negatief sculpten zegmaar :idea: .
Vincent :
Sherman/Panther met twee 88 mm pijpjes erboven op 🤣
Yep, helemaal juist ! Leuk hè? die good old scrapbox 😛

Iedereen nogmaals bedankt voor het kijken en de goedbedoelde reacties ! 😀
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Update :

Sinds een week ben ik weer bezig met het Gentle Giant werkstuk. Heb de Famo even een time-off gegund (droom ervan) en ben nu
met een portie figuur-schilderen begonnen.
Heb 18 kindertjes voor me op de werktafel en ben lekker annut stoeien met Humbrol en Winsor&Newton.
Deze figs zijn RUDD met minimale veranderingen, zoals een armpje en hoofdje dat in een andere stand is geplakt.
Zie hier de figuurtjes in verschillende stadia van afwerking :

Dit zijn de eerste 18. Hoeveel kids het in totaal worden weet ik niet, maar ik wil de Famo echt met kinderen omringen (ook een paar erop/eronder).
Als jullie misschien ideetjes hebben over de combinatie : Famo + kinderen ? Laat maar horen !

Tot zover even deze Topicbijverspijkering.

Bedankt voor jullie belangstelling ! tot de volgende keer en ik groet U allen vrolijk 😀
Peter

Laatst bewerkt:

Die kindjes heb je vlot geschilderd zeg...Super mooi...dat belooft een gezellig klasje te worden!!!
Hier gaat ook weer op: "hoe meer zieltjes....!"
Die Famo is natuurlijk niet te klein dus zullen te weinig kindertjes snel in het niet vallen bij zo'n gigant!!!
Er zullen dus waarschijnlijk nog een heleboel hongerige smoeltjes moeten worden bij verzonnen worden...gelukkig heb je de componenten om 18x18x18x18:2 combinaties (ofzo...nooit goed geweest in wiskunde...het schijnt dat de kans op winst in de staatsloterij groter is dan de kans dat jij 2x hetzelfde figuur samenstelt) voor armpjes en beentjes te maken en dan kan je ook die army of Darkness koppies erop zetten voor nog meer mogelijkheden!!!!!!

vrolijke groeten en succes weer man!!!
Martin

Re: the Gentle Giant....Updeetje 4 sept

Hoi Peter,

Volgens mij heb je alle kinderen die 1/35 op de markt zijn aangeschaft !! Ziet er goed uit! Ik denk dat de famo met al die kids er om heen straks een heel leuk plaatje gaat worden.Je bent weer goed bezig Peter hou dit vast 😉

Groeten,

Roger

Peter, je kunt natuurlijk een of meer kinderen zich onder de Famo laten verstoppen, vooral de voorwielen zijn er groot genoeg voor.

Bruce

Bruce Oomen zei:
Peter, je kunt natuurlijk een of meer kinderen zich onder de Famo laten verstoppen, vooral de voorwielen zijn er groot genoeg voor.

Bruce

Alle oude kinderspelletjes zijn leuk om uit te beelden; hoepelen met een oude velg van een sdkfz 251, blinddoekje van splitterpatroonstof bij het blindemannetje spelen, in plaats van bikkelen kunnen ze met oude blindgangers jeu d boule spelen...
je kunt het zo gek niet verzinnen...en natuurlijk militairtje spelen met veel te grote helmen...
maar als er eten uitgedeeld wordt zal de prioriteit waarschijnlijk bij de Gentle Giant liggen.....

Re: Re:Gentle Giant-Update 33 Augustus-reactie

peter van dijk zei:
Dit zijn de eerste 18. Hoeveel kids het in totaal worden weet ik niet, maar ik wil de Famo echt met kinderen omringen (ook een paar erop).
Als jullie misschien ideetjes hebben over de combinatie : Famo + kinderen ? Laat maar horen !
Peter,
Kijk even bij het topic overloon 2010 genoeg kinderen op een halftrack (zelfs twenoters) 😀 😉

Herman

Ha Peter,

Dat noem ik nog eens goed bezig!
Gelukkig dat je het geluk in de modelbouw weer teruggevonden hebt, want dit projectje was echt aan een update toe 🙂
Trouwens dat terugsculp projectje gaat ook de goede kant op.
En die kinderen..ja, hoe krijg je het zo snel voor elkaar?? Vertel Vertel....want in de toekomst moet ik er misschien ook nog wel eens een paar doen 😈
Oh ja, ik mis wel een figuurtje! Eentje die onder de motorkap van een blitz staat te rommelen....of is dat nu ineens een Famo geworden 🙂
Succes er weer mee...
See you soon

Corné

peter van dijk zei:
girls_trio_stand_01.jpg

Bloody hell Peet, zie je dan niet dat die rechter een vermomde Engelse piloot die is neergestort in bezet gebied?!

😀

tja... Ptr

PE-ter v. Stiph0ut zei:
peter van dijk zei:

Bloody hell Peet, zie je dan niet dat die rechter een vermomde Engelse piloot die is neergestort in bezet gebied?!

😀

tja... Ptr

🙄 En die hebben ze dan vergeten te vertellen dat de oorlog voorbij is!!!! De titel: Gentle Giant...de subtitel is: "Essen 12 Mai 1945!!!"
Maar je hebt gelijk; enige manlijke trekjes heeft ze wel...

vergeet het puntje achter de 12 in je sub-titel niet --> " Essen 12. Mai 1945" 😉

Een geweldige serie kinderen, groot en klein. Ik meen er ook meteen allerlei bekende gezichten in te zien, van Van Agt junior tot een rennende Wouter Bos...

Wellicht kun je er een paar 'aparte' kinderfiguurtjes of een eastern egg toevoegen die alleen opvallen voor de oplettende kijkertjes; een jonge Heino (wit haar, zonnebril), een Dik Trom achtig figuur (of Billie Turf), een modern Tshirt (met bv pacman), een mobieltje in de hand... subtiel... of juist een verdwaasd, betraand Hitlerjugend ventje die 'aus der Traum' is (al zal die op 12 mei geen compleet uniform meer aanhebben)

of die zeepkist van die Ebay-foto scratchen en ernaast zetten, rennen die twee knapen daar achternaan...

Eric

Re: the Gentle Giant....reacties enUpdeetje 11 sept

Goedemiddag dames en heren,

bedankt voor de suggesties ! Bruikbaar en het geeft de fantasie een duwtje 🙄 😀 .
Martin : 18x18x18x18:2 bedoel je zóiets ?? plaatjes zeggen meer dan wiskunde 😉 .............

@ Roger : Bedankt Roger, en wat betreft de kids : inderdaad, je zult er géén meer vinden.... neenee.....
.zoekt niet verder....ze zijn allen HIER 🤐

@Bruce : Leuke suggestie 🤓 , wordt intussen aan gewerkt (ook een conversie van een Preiser pupke).

@Martin :
Alle oude kinderspelletjes zijn leuk om uit te beelden; hoepelen met een oude velg van een sdkfz 251, blinddoekje van splitterpatroonstof bij het blindemannetje spelen, in plaats van bikkelen kunnen ze met oude blindgangers jeu d boule spelen...
je kunt het zo gek niet verzinnen...en natuurlijk soldaatje spelen met veel te grote helmen...
maar als er eten uitgedeeld wordt zal de prioriteit waarschijnlijk bij de Gentle Giant liggen.....
Martin, wil je m'n spindoctor worden ? 🤔
goeie.. 👍

@herman : Bedankt man, al miste ik de interactie van kind met stilstaand vehikel....

@Corné : Bedankt, enne...hoe ik die figuurtjes zo vlot gekleurd heb ? Heb ik gedaan met de nieuwe Civilian Wash van Mig 🤣 .
Recept : donkergrijs primer >> Humbrol basiskleuren (huid en kleding) >> huid met Winsor&Newton olieverf.
De kleine kindergezichtjes hebben dan ook minder uitgesproken gezichtskenmerken, zijn veel strakker of egaler.
En die Blitz Bube was de éérste van alle figuren waarop ik m'n penseeltjes liet warmkwasten. Het manneke is bijna gereed 😎 .

@PE-ter :
🙂 🙂 🙂
Scheisse macrofotografie......ik dacht : ik doe de "tover-Herr-Flick-met-putty-om-tot-een-Helga" truc......maar jullie hebben 't al door 😈 .

@Jan :....................... 😉

@Eric : ja grappig die gelijkenissen 🙂 Easter Egg is onvermijdelijk.... verplichte kost bijna 😉 .
Heb reeds ideetje, maar dat verklap ik nog niet....
= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

WATTE !?...oja....DE UPDATE :

Erg leuk om met de figuurtjes bezig te zijn 😛

▼ Nu ben ik o.a. bezig met een etend kind, waar ik een 1:48 figuurtje van Preiser voor gebruik.
D.m.v. krassen, snijden, schuren, een beetje putty, en een koppie van Hornet wordt een 1:48 officier een 1:35 knul.
En voor ± 1 tientje heb je 2 doosjes van die mennekes : 25 stuks met veel extra armen en hoodfjes.

een paar nieuwe schoenen (heeft 'm wel z'n kop gekost..)

▼ Een aantal moeders zijn ten tonele verschenen : na het detail ophalen, luchtbelletjes dichtputty-en en hun huidjes glad schuren zijn
de dames en kids gereed voor de primer ( foto 136 onderaan).

▼ Van een kleine conversie aan de PlusModel vrouw heb ik hier een SbSje voor U.
Haar omlaag hangende arm vond ik niet spannend genoeg, dus er werd een ander armpje opgescharreld.
De hand aan die arm was goed maar de arrum zelf moest een elleboog operatie ondergaan.
Andra Sculp is de gebruikte putty, de puttytools waren onderstaande, maar een rond of plat penseeltje erbij is ook erg fijn om mee te werken.

▼ 1. Het gebruikte koperdraad is 0,6mm, gaatjes in de arm delen zijn ± 4mm diep.
Schouder draaipunt maken :
  • gaatje boren in bovenarm
  • boortje in gaatje laten zitten....arm tegen het torso houden.... boren in torso, ±5mm diep.
  • koperdraad in torso lijmen
  • draaipunt gebruiken tijdens poseren van arm
  • na fixeren van de arm de koperdraad afkorten

▼ Putty Time :
2.
Poseren van de delen >> zodra tevreden de losse delen fixeren met dunne CA.
3. Onder- en bovenarm afgeschuind om putty ruimte te geven (beter al doen voordat geposeerd gaat worden) en ingekrast om
de putty wat grip te geven (hoeft niet per se).
4. Eerste opvulronde om de arm solide te maken. Deze 1e portie moet nu harden.

5. Van schouder af naar beneden toe een kledinglaag opbouwen. Ikzelf doe dat met kleine toefjes putty.
Let altijd op bij gebogen armen dat de elleboog niet in een boog loopt maar een duidelijke hoek laat zien.
Beter iets te scherpe dan een te flauwe elleboog : te scherp is makkelijker te corrigeren.
5.+6. Het maken van een mouw-uiteinde :
Rol een kort sliertje (of klein lapje) >> druk dat zacht op de mouw >> werk de putty rond de arm >>
blend na 't aansluiten de naad glad>> .. en voila...mouwrand.... daar nu afblijven en putty laten 'opstijven'.
(een manchet maak je met een rolletje putty van gelijkmatige dikte >> werk het rond de mouw>> werk het af met vochtig rond penseeltje>>
als putty taai, dan eventueel naad en/of plooien maken >> is manchet te dik ? dan na uitharden op maat schuren)

7. Blend de putty naar achteren in de mouw. Teveel putty kan voorzichtig weggestoken worden.
8. Toen de putty taaier werd heb ik met de DIY-tool het oppervlak voorzichtig gladgewreven (vochtig of vettig houden!).

9./10. Dan plooien erin met de metalen puttytool (hoeft niet meteen perfect).
11. Met vochtig(of vettig) nylon rond #2 penseel alles mooi glad gepenseeld en de plooitjes na gelopen.
12. Na complete uitharding, het geheel met fijn waterproof schuurpapier extra glad geschuurd (is bijna polijsten..).
(na complete uitharding kan met vijltjes [driehoek, rond en halfrond] plooien worden bewerkt of nieuwe bijgemaakt)

▼ Tenslotte (voor deze aflevring dan hè...)... een plaatje van het groepje vrouwen (die dus moeders kunnen zijn).
De linker Nemrod vrouw is aangepast om bij de baby aan te sluiten (linkerarm en hoofdstand).
Het Victoria jochie heeft hier nog ruwe putty-schoentjes aan de voetjes (zijn inmiddels in model geschuurd).

Ben intussen al verder, maar dat komt dan zeer binnenkort...(er zijn al wat foto's in m'n hoge hoed gevallen...zegmaar gleufhoed 😎 🙄 🤣) .

Dank voor jullie belangstelling en reacties ! Vrolijke groet 😀
Peter

Laatst bewerkt:
Re: the Gentle Giant..figuur Updeetje 11 sept

Tja,

valt me dan toch weer tegen,

bij de vrouw van model victoria, die met de bébé op de arm,
daar had ik toch minimaal verwacht dat je de sokjes dusdanig had gedetaileerd dat je de steken kan zijn van danwel het haken, danwel het breien... 😉

Je bent lekker bezig en ik mag het graag zien,
op dit punt is het al meer dan geslaagd, net als de BR van Kanne,
of je het nu ooit af maakt of niet,...

Het stemt de bouwer vrolijk,
ondanks het feit dat hij het zelf niet kan,
dus,

een vrolijke groet,

Rico

Ik blijf het een schitterend en verfrissend thema vinden!

Petje af, jas uit en knieval makend!

Heel goed Peter, al heb je het pas in 2025 af, het blijft heel interessant dit alles te volgen! 😀 Die foto met pupkes die in een grote doos terecht zijn gekomen komt me bekend voor 😉

Wederom mooi werk, Peter. Vooral erg leuk om te zien hoe creatief je met de figuurtjes bezig bent........ en een prachtige uitleg.

arm 1/48 menneke....

Alex

Damn Peet,

dat zijn toch wel übervette zaken die je hier ff post. Respect hoor.
Heb zelf tijden geworsteld met het omkatten van enkele figuren, waaronder kinderen. Valt niet mee.
Maar goed, een beetje talent helpt natuurlijk wel mee, dus dat zit bij jou wel snor.

De creativiteit springt weer van mijn scherm, Peter. Prachtig werk. Dat 1:48 figuur is prima geschikt als kind in 1:35.

Re: the Gentle Giant..figuur Update 21 sept

Hallo Bouwers en Kijkers en Lezers (m/v) 😀

"Binnenkort meer..", zei ik nog... en intussen hebben we alweer 2 modelshows achter de rug : KmK in Mol en
Euro Militare in Folkstone. Tijd vliegt (daarom hebben we stiekum zo'n hekel aan v+++++++++n....denkik 🤣 ).

Eerst effe reageren :

Rico, bedankt, enne over die sokdetails: vanwege de limieten van Photobucket,
plaats ik hier slechts de sterk verkleinde fotootjes.
Ik verzeker je dat je op de orginele plaatjes kunt zien dat de sokjes van Angorawol zijn (pluisjes gemaakt
van zééér dun gerolde putty 😱 ).

Dankjewel Ron, en doe nou maar voorzichtig met die knieën (al heb je die voor 't bouwen geloof ik niet nodig) 😉 .

Hoi Vincent, heb je ook zo'n stapel poppetjes? Ken je Toy Story ?....... :idea: Dio-ideetje : een groep figuurtjes die
een stukje werktafel overhoop halen....of juist rangschikken....ofof..of.... 😛

Bedankt Alex, enne : hoezo "arm 1/48 menneke" ? Déze mag alvast tróts wezen dat-ie gepromoveerd is
naar de 1/35 Klasse.......... 1/35 Rules 😈 ..... 😉 .

Robert bedankt,....... en ten tweede : ik héb helemaal geen snor 🙂 .

Martin, danku vriendelijk beleeft voor uw briljante onderschrift bij de poppetjesfoto !
Ik lag letterlijk krom achter m'n toetsenbord.....een physiotherapeut zou toch beter moeten weten.... 🙂

Bedankt Eelke 😀

Tot zover de reacties op de reacties...
O ja, vóór ik 't vergeet : Zó hoort 't dus.... 😉

= = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = = =

Update Figuren :

Omdat ik het leuk vind, te laten zien hoe iets tot stand komt, (en er over een figuurtje doorgaans niet zoveel
te melden valt), zal ik hier wat uitgebreider aandacht besteden aan de conversie-bezigheden .

Al komen uiteraard alle figuren aan bod in het verslag, niet allen zullen van top tot teen uitgelicht worden.
Als u een vraag heeft over het getoonde, of juist het níét getoonde ? 🙄 Stel maar, en ik zal m'n best doen
om te verduidelijken.

Figuur Accessoire :
Het idee van Eric Reits betreffende een zeepkist : leuk idee, mijns inziens iets te afleidend maar een karretje is wel een leuk dio item,
en zo ontstond het idee voor een bolderkarretje.....met 2 vrouwen + 1 kind erbij...
▼ Eerst maar eens een karretje bouwen dan. Een leuke scratchbuild oefening, want : is simpel ontwerp, kost een drol, hoeft niet supernauwkeurig.

De Bolderkar Crew :
▼ Ik heb eerder al een vrouw samengesteld uit drie figuren, maar wist me niet goed raad met haar (niet echt doordachte) pose.
Ze komt ook wel beetje 'butchy' over... (wel geschikt type dus om een karretje te trekken.. 😉 en de kleding staat me niet aan zo want :
Die stevige blote armen in combinatie met de hoofddoek....mmm... kan wat aan gedaan worden...

▼ Poseren bij het karretje ziet er wel OK uit....linker arm kan prima zo..
Maar nu slaat die rechterarm nergens meer op (daar had ik oorspronkelijk een tas met een pan in gepland, maar die kan nu
mooi in het karretje uiteraard).

▼ Ik had ook dit duo al liggen wat nu wellicht wel mooi te gebruiken is bij het karretje...
De vrouw komt uit een setje van MK-35 "Woman pushing landau" F101. Haar handen zijn gedraaid en haar armen meer gebogen.
De peuter komt uit setje van Model Victoria (item nr. ......) hij heeft een broek en schoentjes gekregen.

▼ Iets als dit bijvoorbeeld.... het jochie zal dan wat aan moeten gebeuren...

▼ Ik laat dit jochie intact echter en heb er een backup peuter bij gepakt en verzaagd voor de gewenste pose in de kar).
(los voetje isnie conversie nie : dat brak af ... )

▼ Moeder haar hoofd afgezaagd en rechtgezet + iets naar beneden.... en dan gaat het er zó uitzien :
Scháttig, niet? 😉

▼ Extra plaatje om te illustreren hoe resin kleur bepaalt hoe goed of slecht details te zien zijn (het zijn in weze dezelfde mennekes...)
en zie hoe slordig het broekje afgewerkt is...ik zal wel in een fastforward stemming geweest zijn...

So far so good...... maar nu weer even de mevrouw vóór het karretje. In samenhang met haar reisgezel (die warm aangekleed is) klopt
de kleding nu echt niet meer (ik weet 't, alles is mogelijk...) en haar rechterarm behoeft een nog een passende actie.
Hier ziet u de oplossing :
Een stevige jas en een hond aan de lijn (die even de banden aanhaalt met een oude bekende).
Gezien de actie in de arm zal het touw (hier looddraad) nog wat strakker moeten.
De jas wordt gemaakt met MagicSculp en de knoop met flapjes van de hoofddoek met AndraSculp.
De onderste helft van de jas is onderweg..... de volgende aflevering ziet u in detail hoe dat gedaan werd.

▼ En dan nog een uitbreiding op het karretje+2vrouwen+1kind+1hond+1brandkraan : één kereltje uit het setje bokjespringers van Andrea.

▼ Het herplaatste hoofdje met nieuwe MS nek :

▼ En toen de knie en de handjes ook met MS weer bijgewerkt.

En zo krijgen de figuranten stuk voor stuk een rol in het verhaal (al moeten figuranten écht figuranten blijven).
Volgende keer een klein SbSje over een stukje putty-en en ik heb wederom een 1/48 figuur kunnen overhalen mee te doen aan
dit schier eindeloze topic (men zegt dat 't wel 2025 kan worden, ja écht......).

Ik dank u voor uw aandacht en de reacties ! tot de volgende keer.....
Veel bouw-, kijk- en leesplezier, en een groet die vrolijk is 😀,
Peter

Laatst bewerkt:
Re: the Gentle Giant..figuur Update 21-09-2010

Ha die Peter,

Ik hoop dat ik tzt dit dio live op de bouwavond mag bewonderen, maar gezien de hoeveelheid werk en detail die je er in stopt zal dat wel ergens in 201... zijn...

FF serieus: ik bewonder je creativiteit aangaande de figuren: hoe je door andere poses en door minieme sculptverschillen (dubbele woordwaarde) geheel nieuwe figuren creëert. Wanneer ik de foto's zie denk ik dat je de tijdsgeest goed getroffen hebt.

Vraagje: waar is het diorama gesitueerd? Duitsland? Na de oorlog en zo ja, hoe lang? Ik vroeg me dit af omdat er veel (verborgen) humor in de figuren zit: de "haasje over-kinderen", de plassende hond... Hoewel.... het kan ook aan je Anchora-wollige taalgebruik liggen dat ik een glimlach af en toe niet kan onderdrukken.

Toch ook een paar puntjes van aandacht:

- In close-up is bij sommige geschilderde figuren goed te zien dat ze met sculpt bewerkt zijn. Zit die verf er alleen maar op om een idee te krijgen van hoe het moet worden of zijn de figuren af? In dat geval zou ik sommige toch eens nalopen met een fijn schuurpapiertje/glasvezel-pen o.i.d.

- Op de laatste foto blijkt dat het ventje voor zijn leeftijd wel héél grote kolenschoppen heeft. Ik zou deze handen toch iets verfijnder maken (alsof ik aan zoiets zou beginnen 🙄 ...).

Werk je momenteel alleen aan de figuren of is er ook progressie bij de Famo en het diorama? Zelf kijk ik het meest uit naar een update van het dio.

Bij leven en welzijn zie ik je de dertigste 🙂 .

groeten, Richard.

edit: ik lees net nog even dat het 2025 wordt voordat het dio klaar is. Zouden we dan nog steeds bij elkaar komen met de bouwavond?

Ha Peter,

Gelukkig ben je weer lekker bezig! Wat een progressie..UNBELIEVABLE!!!
Ziet er erg goed uit. Misschien vrijdag even meenemen??

1 aandachtpuntje: de achterkant van de bolderkar is open, terwijl het kind er nu uitgepakt wordt door de vrouw.
Er van uit gaande dat het kind kan lopen...was hij er al lang uit gevlucht denk ik dan..want er staat eten op straat 🙂

Succes met de vorderingen..

Grtz,
Corné

Hoi Richard 😀
Ik zal de 30e wat meenemen. Van een diorama is nog weinig te zien.... kep nog niet eens een grondplaat 🤣 .
En ook al hebben we het met z'n allen (jaja, ik ook) over het jaar tweeduizendverweg, het is serieus de bedoeling
om het af te hebben voor EuroMilitare 2011. En dat is zeer goed mogelijk (mits ik iets minder dagdroom tijdens werktijd 😳 ).
Bedankt voor je complimentjes 😀 en dan nu je vraag : Het is gesitueerd in de stad Essen, een paar dagen ná de capitulatie.
De sfeer is dan ook van de opgeluchte soort. Vrolijkheid heeft weer een kans, ook al is de misère niet voorbij.
En kinderen blijven kinderen, ook al zijn ze getekend door de gebeurtenissen. (op pagina 1 staat ook iets over het verhaal).

Heden ten dage is het tijdperk van de figuurtjes ja, maar dat is voornamelijk om even met wat anders bezig te zijn.
Binnenkort ga ik achter een grondplaat aan, en dan even opnieuw een mock-up en een vernieuwd plan de campagne.

Je aandachtpuntjes :
De zichtbare sculptsporen : is soms slordigheid 😳 , maar soms ook, valt dit pas op door het schilderen,
of door de macrofotografie. Waar nodig werk ik dit nog af. Sommige onafgewerktheidjes vallen in realtime echt niet op 8) .
De geschilderde figuren hebben nu enkel een basislaag (behalve een aantal gezichten en ledematen). Als ik eerder geweten had
om het haasje-over jochie te gebruiken voor de brandkraan, had ik wel effe gewacht met schilderen.

De kolenschoppen van de paalzitter : was mij niet opgevallen......... in mijn ogen vind ik ze niet overdreven groot eigenlijk,
maar wel wat grof. Ik zal er nog eens goed naar kijken, en een beetje afslanken met schuurpapier is zo gebeurd.
Bedankt voor de feedback !

Ha Corné 😀 dankjewel ! en wat je aanstipt betreffende de bolder-tailgate : Je hebt gelijk..... m'n gemakzucht had al
een verklaring (lees : smoesje) doen opborrelen, maar nu besef ik dat de achterkant afsluitbaar moet worden.
Met een stukje kippengaas of een kettinkje of een houten schotje.... komt in orde...
Bedankt voor het meedenken !

Vrolijke groet 😀
Peter

Je bent weer geweldig bezig geweest gedurende onze afwezigheid... blij te lezen dat je voor Euro 2011 een target hebt gezet...we hebben nog net niet gereserveerd maar ik begrijp dat het weer een driepersoonsfeestje...(en met de mannen van Zutphen en Eindhoven is het al helemaal geweldig)
vrolijke blije groeten,
Martin

Hoi Peter,

Heb met veel belang en respect all detailfotootjes van je GG projectje downgeload. Aangezien ik zelf ook een famootje op stapel heb staan maar dan, natuurlijk in een andere setting. Op een gegeven moment noem je dat je je referentieboeken ten alle tijden klaar hebt liggen, Welke boeken gebruik je hiervoor en heb je event. isbn nummertjes?? Zou het zeer op prijs stellen.

gr. Frank

Terug
Bovenaan