Teigetje 1/16

Zij er nog dingen die jullie zien die missen
Hoi Ronald,

Paar dingetjes die me opvielen is de schade ander de rechter loopwielen, de romp links en de inslag schade links boven het bestuurders kijkgat aan de voorkant (tussen kijkgat en lamp, gekeken vanuit de rijrichting, altijd... Dus rechtsboven of de desbetreffende foto 😉) Kijk ff bij mijn Tijgetje)

Op naar het verfwerk!

Grtz
Erik

De latere rupsbanden van de Tiger waren hetzelfde aan allebei de kanten, gewoon achterstevoren gemonteerd. De vroege waren wel elkaars spiegelbeeld, links en rechts.

Hallo, daar ben ik weer
Ik was even van de lijn ivm een cursus in buitenland.
In de tussentijd is er nog wel het een en ander gebeurd , al zij het effectief niet veel.
De meest in het oog springende update is de krik. Ik heb met de hulp van Eelke Warrink (Zavod 3D miniatures) de juiste krik kunnen bemachtigen( nogmaals dank daarvoor ). IMG_1299.jpeg

Daarnaast zag ik bij Ahhq nog een mooie modificatie van de sleep - en track kabel…….Hierbij was de “plastic “ kabel van het sleepoog vervangen door de bijgeleverde koperen kabel. Dit heb ik ook geprobeerd met volgend resultaat….
IMG_1301.jpeg
De bovenste is het origineel zoals bedoeld
In het midden de aangepaste sleepkabel en daaronder de ook aangepaste trackkabel.

Het grootste probleem op het ogenblik is nog de early tracks , wat late tracks moet zijn). Ik ben begonen met het aanpassen van de tracks , maar dat is behoorlijk tijdrovend en het wil daarnaast ook niet echt goed lukken. Heb al verschillende pogingen gedaan met zelfgemaakte malletjes maar nog zonder bevredigend resutaat , daarbij moet ik dan zo‘n kleine 200 tracks aan gaan passen 😥.
Ik zit nu hard na te denken over een goede list om dit probleem op te lossen…..
IMG_1302.jpeg

Aftermarket tracks 🤔……..maar die zijn vrij prijzig……

Wordt vervolgd
greetz Ronald

Tja, een "oplossing" kan zijn het onderstel goed in de vette modder te zetten.
Je zag met name in Rusland dat voertuigen helemaal vol met modder zaten.

aanpassen van de tracks , maar dat is behoorlijk tijdrovend en het wil daarnaast ook niet echt goed lukken.
Volgens mij is een chopper de oplossing omdat wat je nodig hebt bestaat uit vierkantjes en paralellogrammen.
Het choppen zou je kunnen improviseren met een malletje waar je strips schuin kan afsteken, soort van verstekbakje zegmaar ?

Of dus toch investeren in een Chopper ? weet echter niet hoe dik materiaal je voor de tracks nodig hebt.

Of misschien is een verstektang een bruikbaar hulpje ? bij HBM al te koop voor een tientje.
Heb zelf ook zo'n ding. Knipt 5mm plastic netjes af.

verstektang.jpg

Of dus toch investeren in een Chopper ?
Koop dan zéker geen The Chopper van NSWL — ik wil niet zeggen „waardeloos ding” maar het is wel Amerikaanse kwaliteit … Ik ben veel blijer met de tegenhanger van RP Toolz.

Het afknippen is niet zozeer het probleem….maar het positioneren van de “cleats“ op de juiste positie en dan zo‘n
200x op de tracks op precies dezelfde plaats is de uitdaging.
De uitsparingen in de early tracks zijn al gevuld met stripjes evergreen en ik heb een setje 1x1 mm evergreen voor de cleats… dat wil dus nog niet erg naar m‘n zin lukken…..

greetz Ronald….

het positioneren van de “cleats“ op de juiste positie [...] is de uitdaging.
ach so ja 🤔

misschien een L-vormig sjabloon waar uit één zijde de paralellogrammen zijn gesneden ?
Dat sjabloon op een track link leggen en langs de uitsparing streepjes krassen ?

Dan zou ik het uit metaal maken, de mal anders is ie met 5x krassen weg. Kun je een mal met zaagtandfiguur maken (3 3 hoeken)mop rij, van bvb een stukje messing plaat, en dan van styreen een houder waar de track in ligt, met die mal op een vaste plek, waardoor je in elk geval de handeling 200x hetzelfde kunt herhalen, desnoods met een contra zaagtandmal waar je je styreen stripje tussen laat liggen?

De styreen die op de track komt mag best ruim zijn, je kunt het super eenvoudig afsnijden, schuurblokje eroverheen en het is voldoende netjes verwacht ik.

Of een andere manier vinden waarbij je 3x een V van styreen op dezelfde manier op een linkje kunt plakken? Lastig, maar een leuke uitdaging

ach so ja 🤔

misschien een L-vormig sjabloon waar uit één zijde de paralellogrammen zijn gesneden ?
Dat sjabloon op een track link leggen en langs de uitsparing streepjes krassen ?
Deze optie heb ik nog niet geprobeerd ..Ik had wat malletjes gemaakt waar de stripjes in lagen en dan vanuit het malletje op de track plakken ..dat werd dus niks .
Ik ga deze week eens kijken …en dan van metaal zoals Timo voorstelt.
Bedankt voor de tip

greetz Ronald.

Helaas kon ik afgelopen weekend niet in Veldhoven zijn, maar heb wel wat tijd gehad om aan Teigetje te werken. Wederom met de tracks bezig geweest. En ik denk dat nu wel een manier gevonden heb om de cleats erop te krijgen .
Ik heb een malletje gemaakt van wat overgebleven PE.IMG_1307.jpeg

vervolgens heb ik een aantal tracks gemodificeerd …..IMG_1306.jpeg

Nog maar 19 van deze stukkies …… en nog bedankt voor het meedenken

greetz Ronald.

Respect Ronald, hell of a job maar ziet er prima uit😉

19 van die stukken voor de hele rupsband, of alleen voor de zichtbare delen? Want als ik eerlijk ben zou ik het stuk dat op de grond komt te liggen, mooi overslaan 🙂

Very nice tracks dude.... of om in stijl te blijven : affengeile Raupen Kerl 👍

Allereerst …prettige kerst allemaal,🎄🎄🎄
Het heeft een tijdje geduurd, maar daar ben ik weer.
Was een beetje druk op werk en ook nog een week weg geweest. maar tussendoor toch nog hier en daar wat tijd gehad om wat te doen …..en nu eindelijk de tijd om met redelijk daglicht wat foto’s te maken van de voortgang.
In de tussentijd heb ik de juiste krik bemachtigd via Zavod 3D van Eelke Warrink, en een spare 88 mm granaat van Stijn Westerbos gekregen .Deze granaat heb ik wat aangepast om er een lege huls van te maken. Spare wheel op het op het motor deks een “verbouwd” wiel van de kit zelf en de jerrycan had ik nog .Vervolgens ben ik de strijd aangegaan met de luchtkwast om de basis kleuren aan te brengen . Nu ben ik voorzichtig begonnen met weatheren voorlopig alleen nog met verf/kwast en bruine inkt ( heb ik een keer gezien bij een workshop van Marcel du Long)

IMG_1341.jpegIMG_1340.jpegIMG_1342.jpeg
Nog een hoop te doen, maar het begint een beetje op een Tiger te lijken …hoop ik….
Greetz Ronald

Laatst bewerkt:
Ik had lekker een snipperdag dag vandaag🙂. Dus vanmorgen niet zo heel vroeg m’n bed uit en toen de spulletjes gepakt en aan de gang .Ik vond het nu wel eens tijd om wat aan de tracks te gaan doen. De metalen versie ( Toro) van de late tracks vind ik niks (althans van de foto’s) En om nou de tracks van Trex of Panzerart erop te zetten moet eerst Gaston van de postcode loterij eerst effe langkomen🫤
De tracks zijn nu af ( hoop ik) het hangt een beetje af hoe ze na de schilderbeurt eruit komen te zien….. De eerste zwarte laag zit erop met daarover heen wat modderkleur van Ammo .Nu goed laten drogen en dan lekker gaan knoeien met roest , modder enz
Dit is de huidige conditie van Teigetje……IMG_1371.jpegIMG_1369.jpegIMG_1366.jpegIMG_1367.jpeg
Ik heb inmiddel ook contact gehad met Blacklion Decals ,maar ik moet nog effe goed meten hoe groot de decals moeten worden ,maar ik ben er van overtuigd dat dat goed gaat komen .
greetz Ronald.

Er bestaat een redelijk kans dat ik deze nu wel eens af gaat maken.Dus moet ik me maar eens druk gaan maken hoe ik teigetje neer gaat zetten.
Het origineel stond in een parkje tussen de Brandenburger tor en de Reichtag.

IMG_1372.jpeg
Ik wil dan ook een ”klein” dioramaatje maken waar hij op staat met wat boompjes
IMG_0866.jpeg

Mijn vraag : Heeft iemand een tutorial om een beetje fatsoenlijke 1 /16 boom te maken .Ik heb zelf wel wat geprobeerd met ijzerdaad enz ( wat je wel ziet bij 1/35 j., maar de geleerden waren het er niet over eens wat dit nu precies moest voorstellen 🤔 laat staan dat ze er een boom inzagen….
Naast de bomen zie ik op de foto nog iets van een straatlantaarn of zo. Zou ook wel leuk zijn om erbij te zetten maar op 1/16 lijkt het mij sterk dat zoiets te koop is…..
zit nog te twijfelen of ik er een russische officier bij zet…..

Ik hoop wat van jullie te horen….
greetz
Ronald.

Laatst bewerkt:
Ik zou de russische officier erbij doen maar geen geheel ondergrondje maar zo klein mogelijk, eventueel wel met een losse boom, en dan als achtergrond die kaart en een pijl naar waar ie stond? Iets educatiever maar wel geheel duidelijk wat je uitbeeld? Moeilijk te omschrijven vindt ik dat

Voor kale bomen zijn er vaak prima geschikte wortels van struikjes etc te vinden. Wel goed drogen voor je ze plaatst.
En vergis je niet in hoe snel dat erg hoog wordt op een diorama.
Een boompje van 8 meter hoog is al weer 50cm op je diorama.

Volgens mij hoeft een boom naast deze Tiger ook niet veel voor te stellen als ik naar die foto kijk.
Bomen op een slagveld zijn veelal ontdaan van bladeren en takken waardoor er slechts een armetierig en verminkt stuk hout overblijft.
Zoiets zou ik ook zeker bij deze tank plaatsen met daarbij ook wat vers afgebroken takjes en/of grote tak.

Lantaarnpaal zou ook nog kunnen maar misschien geknakt achterlangs de Tijger ? dat is wel een mooie gelegenheid om het
straatnaambordje te kunnen tonen.

Hoe dan ook, maak het niet te groot, wel rommelig. Figuur erbij kan zeker maar die moet naar mijn mening dan wel goed aansluiten
bij het verhaal van juist deze Tiger. Anders kun je het verhaal ook vertellen door te laten zien dat de bemanning verslagen is en de tank verlaten
door kapotte en achtergelaten uitrusting.

Tijgetje ziet er in ieder geval alvast goed uit 👍 veel plezier met de afwerking en de omgeving 😀

Heren
Ik sta niet echt bekend om mijn groen vingers , maar ben toch met een boom aan de gang gegaan. Ik herrinerde me gisteren dat ik nog ergens een setje boommateriaal moest hebben. Het was effe zoeken, maar gevonden.
Vandaag een paar takken gezocht en als een volleerd boomchirug ben ik aan de gang gegaan .
IMG_1378.jpegIMG_1381.jpegIMG_1379.jpeg

Ik zou graag jullie eerlijke mening horen over het resultaat tot nu toe ( lijkt dit ergens op ?)
Aan de verbinding tussen stam en takken moet nog het een en ander gebeuren en de luchtkwast eroverheen ….

greetz Ronald.

Dat ziet er niet slecht uit maar ik zou die toegevoegde takken zeeschuim een beetje uitdunnen. Vooral het fijne spul bedoel ik dan.
Naar mijn smaak ogen deze takken nog een beetje als boompjes op zichzelf.

Ja, je ziet op de foto's dat de bomen best wel kaalgeschoten zijn, en hoewel het tijdens de slag volop voorjaar was, is dit te vol, uitdunnen dunkt mij, maar t begint een mooie boom te worden!

Ik denk dat je op de goede weg bent maar vergeleken met de bomen op de foto zit er nog veel blad en twijgen aan jouw boom. Kale takken met hier en daar een (restant) van de kleine zijtakken en twijgen met hier en daar een blaadje erop benadert de foto's meer.
Het kan door de hoek waarop ze gefotografeerd zijn komen maar het lijkt me dat sommige takken nagenoeg even lang zijn. Dat oogt te regelmatig.
Overigens doe ik je dit allemaal niet na maar als werkbegeleider bij het onderhoud van het openbaar groen........pretendeer ik dan wel een aardige kijk op planten te hebben 😁

Nee hoor Ronald, jouw boom is zeker bruikbaar, maar mag nog wat meer snoeiwerk ondergaan.

Vooral waar het zeeschuim 'dicht' is mag er meer weg. Een paar takken afkorten mag ook nog.
Ongeveer zoals ik hier probeer aan te geven : uitdunnen waar omcirkeld en afkorten bij de streepjes.
IMG_1382a.jpeg

ter inspiratie (waaruit blijkt dat je best alle fijn spul kunt wegknippen) :

war-tree1.jpgwar-tree2.jpgwar-tree3.jpgwar-tree4.jpg

Precies zoals Peter zegt, iets meer snoeien en het wordt prima.
Zoals ik al zei: "ik denk dat je op de goede weg bent"..........maar je moet wel nog even doorlopen!

Ik vind het nu een boom die uitstekend past bij de locatie die je gekozen hebt en prrima door kan gaan voor de "originelen".

Goed gedaan!

Toch nog enige aanpassingen ..
Aan de uiteinden van de takken toch wat kleine takjes zeeschuim geplakt en de verbinding tak /stam opgevuld met putty…. Hij is nu 47 cm hoog wat volgens mij neerkomt op zo’n 7,5 meter in het echt… wel veel lager dan op de foto, maar om nou een boom van 1 meter te maken …….dus dan maar zo….
Nu nog een boomkleurtje.

IMG_1391.jpeg

greetz Ronald.

Die extra toefjes zeeschuim waren niet nodig geweest, maar de boom is nu 100% beter dan de eerste uitvoering 👍

Niks meer aandoen, behalve een kleurtje....

Lijkt er inderdaad wel op …… maar zie wel wat verschillen met de originele foto waar ik van uit ben gegaan.
Ziet er wel goed uit.
Ik ben afgelopen week nog wat bezig geweest met de boom.
Schilderen van zo‘n boom is zo makkelijk nog niet.
De basis kleur vind ik prima zo …ga nog iets proberen met wat pigmenten om er iets meer kleurschakering in te krijgen….IMG_1404.jpeg

Fraaie boom zo Ronald! Eventueel wat splinters uit de bast (of kwam deze ongeschonden uit de strijd?) en mooi af te werken met wellicht wat korstmossen op de stam (al was de lucht niet zo schoon daar)

Heren

Het is even geleden ,maar daar is ie weer….
De reden van het oponthoud was:
een kleine dip en de decals .
Ik was effe klaar met de tiger. ,maar in de tussentijd wel bezig met een 1/16 Pz 1A (DAK).
Het andere was de decals van de koepel nummer.
Aan de hand van de foto’s had ik ze omgerekend naar 1/16. En vervolgens wat tekeningen gemaakt en toen opgestuurd naar Michel Boer ( Black lion). Die heeft ze perfect gemaakt voor me. Maar toen ik ze op de koepel had aangebracht kwam ik erachter dat ze veel te groot waren …?.🫤
Bleek dat ik het verkeerde documentje had doorgestuurd met verkeerde maatvoering🤨
Gelukkig was Michel zo vriendelijk ze nog een keertje voor me te printen en nu zijn ze volgens mij helemaal goed.IMG_1482.jpeg

IMG_1481.jpeg

Ik zit nog wel een beetje met de swastika die op de originel foto’s op de koepel
Tegenwoordig best wel een heikel punt .. Ik zou het liefst wel , omdat ik zoveel mogelijk de foto wil na maken .maar daar zijn de meningen wel over verdeeld……
Ga in ieder geval weer verder met de weathering en hoop hem binnenkort “af” te hebben .

Greetz Ronald.

Terug
Bovenaan