Teigetje 1/16

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
Hoi allemaal

Deze week voorzichtig begonnen met het Teigetje
IMG_1110.jpeg

Natuurlijk niet deze , maar de AHHQ 1/16 versie.
Ik ga proberen de Tiger1 early van panzerabteilung “Muncheberg‘ zoals die in 1945 bij de Reichstag In Berlijn werd achtergelaten, na te maken
IMG_1112.jpeg

Er is gelukkig enige info over te vinden op deze site: Post Page
Ook het schitterende “Panzers in Berlin” boek heeft een hoofdstuk gewijd aan deze Tiger.
Daarnaast is de site Tiger 1 tank : technical descriptions, diagrams, photographs, etc. How this well-known weapon worked. | TIGER1.INFO van David Byrden …een geweldige bron voor info over de Tiger 1.

Er zijn best wel een aantal foto’s van deze Tiger te vinden. Menig Rus heeft zich laten vereeuwigen op of voor deze Tiger . Waarbij de Tiger ook zichtbaar verschillenfe stadia van verval ging vertonen
Ik heb al enige after market setjes , zoals de wielnaven van AFV Modeller en late type sproket wiel naaf deksel van MR. Ik zit nog te twijfelen of ik de PE set van Aber ga aan schaffen en ik moet nog wat met de kist op de koepel , die is namelijk behoorlijk gehavend op de foto’s. Er moet nog een andere luchtinlaat op (De Fiefel filters zitten er op deze versie niet meer op ). De uitlaten moeten aangepast worden en er moeten late type tracks onder….. Vervolgens de foto’s goed bestuderen voor de verschillende missende onderdelen en schades. Ik ben dus nog wel effe bezig vrees ik …….

Heb al een beetje zitten knoeien met de fenders….IMG_1107.jpeg

IMG_1111.jpg
wordt vervolgd…….maar eerst effe 2 weken de Oostenrijkse bergen in 😀
greetz Ronald

Bijlagen

• IMG_1111.jpg
    IMG_1111.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 11
Tracks en plastic surgery

Zo….
Na twee heerlijke weken in de oostenrijkse bergen (beetje regen, maar vergeleken met hier was dat goed te doen)
zijn we weer terug in Nederland. Met nog wat daagjes vrij🙂. Dus Teigetje maar weer uit de doos gehaald. Eerst maar effe het vervelende werk de 1,5 meter tracks schoonmaken, en dan zijn het eigenlijk nog niet eens de goede….

IMG_1130.jpeg
(De guide horns moeten er nog op)
Verder kwam ik erachter dat de kit is voorzien van uitlaatpijpen die dicht zitten door een klep . Deze stond normaal open,alleen tijdens ”wading “ werd deze handmatig gesloten (aldus de tigerinfo site van mr Byrden) .en moest dus aangepast worden.Gelukkig zijn er 2 versies in de kit beschikbaar. En kon ik van deze 2 een openstaande maken ….. Het is wel geen David Parker uitvoering , maar ben wel redelijk tevreden hierover….

IMG_1134.jpegik

wordt vervolgd
greetz Ronald

Bijlagen

• IMG_1128.jpg
    IMG_1128.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 10
Zekers een hele mooie tank die Tiger1 , ga hem ook volgen😎

Kleine update…..

Ik ben de laatste dagen bezig geweest met de voorplaat en de pompstokken ( zo heten die houten stokken toch die je in elkaar moet schroeven ?)
De onderdelen in de kit zijn netjes opgeborgen in de des betreffende rekken zoals het hoort op de standaard Tiger, maar ik ga voor de afgeragde versie van Berlijn 1945 en dat zag er waarschijnlijk wat minder formeel uit, vandaar wat aanpassingen. Ik heb voorzichtig de stokken losgesneden van de klemmen en aan de hand van een voorbeeld op internet ga ik ze op onderstaande wijze neerleggen.
IMG_1143.jpeg

De voorplaat moest ook een modificatie ondergaan,de opklapbare fenders zijn bij de Berlijn versie verwijderd, maar die waren bij het model helaas aan de plaat meegegoten , dus het mes erin ……IMG_1140.jpeg
Op de foto’s is op de plaat ook nog een van de toolclamps van de schep zichtbaar ,deze clamp zat ook mee gegoten op de schep….. dus; mes erin …en voorzichtig de clamp van de schep verwijderd…. Misschien ga ik deze nog eel vervangen voor een PE versie……IMG_1142.jpeg
wordt waarschijnlijk wel vervolgd
greetz Ronald

Nog een updeetje
Hoewel de Berlin Tiger een early version was. was het Feifel (aircleaner) systeem verwijderd. Dat betekent wat aanpassingen op het engine deck, zoals een aangepaste inlaat cover. Schumo models had een 1/16 resin versie , alleen niet meer leverbaar …dus: zelf pielen met info van de Tigerinfo site.IMG_1146.jpegIMG_1144.jpeg

IMG_1145.jpeg
Er moeten nog wel boutkoppen boven op…..

Ps :Als er nog iemand op zoek is naar een 1/16 Feifel set …….

Laatst bewerkt:
Weer een updateetje…..
Naast wat beperkte vordering met de koepel en romp ben ik begonnen met de grootste uitdaging….. de rommel/ stau kist (turret stowage bin) van deze Tiger.
Op de foto’s is te zien dat deze behoorlijk is toegetakeldIMG_0868.jpeg

Dan wordt het natuurlijk wel raar om dan op het model de perfect uitziende kist uit de kit te zetten. Om de plastic kist uit het model te gaan slopen zag ik niet zo zitten Met klooien met een soldeerbout en/ of schuurpapier krijg ik geen dubbelgevouwen kist voor elkaar…. dus wat te doen? Aber heeft wel een PE versie van een Tiger1 kist, maar
is een beetje prijzig……
Ik gebruik nu de origele kist uit de kit als mal en met behulp van dun aluminium ( bakje voor de barbeque) ga ik de kist namaken. Dit aluminium is vrij stevig , maar dun genoeg om die eens bruut te gaan mishandelen Dit is m’n eerste poging, dus effe kijken of het allemaal lukt zoals ik bedacht heb ,en dan ga ik voor de echte versie ( waarbij ook de klinknagels en sloten worden meegenomen). Lukt het niet ……jammer dan , maar heb in ieder geval nog de originele uit de kit nog over en ga ik wat anders proberen

IMG_1152.jpeg

IMG_1154.jpeg

IMG_1156.jpeg
Ik ben hoopvol…..
wordt vervolgd

greetz Ronald

Laatst bewerkt:
Het voordeel van aluminium is dat je de klinknagels van binnenin erin kunt drukken, als je wat oefent tot je de juiste maat vindt ziet het er meestal prima uit, maar aan de andere kant is 1:16 ook wel een schaal waarbij plakken ook prima lukt

Weer een updeetje.

Van de week rustig aan verder gegaan. De koepel was eerst aan de beurt. De grote onderdelen zitten erop , nog wat klein grut , zoals de spare trackhouders moeten nog , maar een aantal dingen hoeven ook niet zoals bv de rookpotten ( lekker makkelijk). Ook met de romp ben ik bezig geweest .En ook daar zijn verschillende missende onderdelen , een van de lichten, verschillende gereedschappen en de brandblusser, maar de beugels zitten er weer wel, dus dat moet wel effe opgelost worden. De sleepkabel is ook wel een ding, hoewel van metaal is het best wel een ding om die in de goede vorm te “boetseren “. Ook het onderstel is aan de beurt geweest aan de hand van de tiger1 info site, heb ik de hoogte van de assen bepaald en de assen vast gelijmd , dus geen verende wielen op dit model……De sprocket wielen zijn inmiddels voorzien van de juiste caps ( MR models) en achter de missende loopwielen komen nog AFV hub caps.. Op de foto ‘s zie je een loopwiel op het motordek. Daarvoor heb ik een van de toch missende wielen met de scalpel bewerkt zodat het een beetje lijkt op een los loopwiel. Nu komt de fase van goed de foto’s, en andere modellen bekijken ( Bijv die van Erik Gideonse) hoe de details ( bv schades ) erop de tank uitzien……
IMG_1179.jpeg

IMG_1181.jpeg

IMG_1182.jpeg

IMG_1184.jpeg
wordt vervolgd…..

PS
voor er een opmerking gemaakt wordt over de sparetracks aan de voorkant …, er zaten in het echt ( om onbegrepen redenen ) panzer 1 tracks op…..
IMG_1185.jpeg

Laatst bewerkt:
Hi Ronald,

De Rommelkasten is lekker naar de gallemiezen op je Tiger veteraan, overtuigend! Je had deze misschien ook van papier kunnen maken overigens. Interessant van de Panzer 1 tracks, ik denk dat ze die als extra bepantsering hebben geplaatst ihvk roeien met de riemen die je hebt. Op het eind van de oorlog zag je wel gekkere dingen zoals dat boek Panzers in Berlin wel laat zien, zoals de inzet van de Mark tank uit WO1 en de Panzer 1 met een StuG3 kanon 'upgrade'.

Mvg,

Vincent

Hoi Ronald!

Interessant onderwerp! Ik heb destijds de bewuste Tijger in 1:35 gedaan. Er zijn zo een paar specifieke dingen aan deze tank, een beetje mengelmoesje van verschillende batches. Er zijn ook hier veel meer foto's van, tenminste van alle vier de kanten en het motordek (ietwat schuin). Helaas geen foto's van de bovenkant van de toren.
Mocht je meer info willen hoor ik het wel.

Mijne in 1:35 (hakenkruis 'gecensureerd' voordst de FB politie komt... 🙄😉)
Of in AFV Magazin #126 😉
FB_IMG_1693253731098.jpg

Grtz
Erik

Hoi Eric,
Leuk dat je reageert.
Toen ik de AHHQ Tiger had besteld had ik eigenlijk geen idee welke versie ik zou maken, tot ik in “Panzer in Berlin 45” deze aangepaste early versie tegenkwam. daar staan al vrij veel foto’s van deze tank in. Via Google kwam ik via de verschillende modelbouwsites (Missing Lynx) al gauw op jouw 1/35 versie .Ik ben zo vrij geweest om alle afbeeldingen die ik van jouw model kon vinden op te slaan en te printen ( Ik heb er volgens mij een stuk of 6) ,samen met nog meer info van onder meer 3DBattleart New artwork and content en heb zo een leuke database over deze tiger bij elkaar geharkt , maar moet eerlijk toegeven dat de foto’s van jouw model bij mij de doorslag gaf om deze Tiger op 1/16 na te maken. en lekker dingetjs zelf verzinnen en proberen aan te passen….
Ik mag slecht hopen dat mijn versie enigzins in de schaduw van die van jouw kan komen te staan.
Mocht je dingen zien die fout gaan naar jouw mening ,laat het dan vooral weten….
greetz
Ronald

maar hier mag het 😁
I know (gelukkig!) , had ff geen onbewerkt plaatje bij de hand... 🙄😉

@Ronald : My pleasure als Ik je kan inspireren! 😁 Idd in dit boek staan meerde plaatjes waaronder ook een hele scherpe van schuinboven waardoor men het motorluik kan zien en alles wat daarop ligt.
Het www heeft er nog meer, moet men Ff zoeken (of "bei Bedarf" kan ik je ze wel mailen...). Het zijn, zoals gezegd vooral de kleine dingen die net ffanders zijn. De kabelophanging van de tracks of ook de battle damage bijvoorbeeld. Ook de kleurgeving heeft me wat moeite gekost, om de zwart-wit plaatjes te vertalen naar wie, wat waar komt welke kleur en in welk patroon. Ik denk ook dat wat op mijn tijgetje zit een redelijk goeie interpretatie geeft. (Al zeg ik het zelf... 🥴😎😅)

'k Zal dit draadje nauwlettend (😉) volgen, een 1:16 Tank is wel ff wat anders qua detail. Maar wel ontzettend cool!! En bovenal; have fun!

Grtz
Erik

Idd in dit boek staan meerde plaatjes waaronder ook een hele scherpe van schuinboven waardoor men het motorluik kan zien en alles wat daarop ligt.
Erik
over welke foto heb jij het ?… ik kan in “Panzers in Berlin “ niet zo’n foto vinden die jij omschrijft….

Ik ben weer verder gegaan
Zoals eerder aangekondigd heb ik me op een Aber PE toolclamp gestort…Half uur klooien met secondenlijm,
pincetjes , een behoorlijk vergrootglas en een hoop geduld ….heeft dit opgeleverd …

IMG_1190.jpeg
Het leuke is dat clamp nog echt werkt ook …
Gelijk de plastic clamp van de Tiger gesloopt en vervangen door deze versie….IMG_1192.jpeg
Nu de rest nog ….
Ik ben ook met de trackholder (of wat daar nog van over is) aan de gang
gegaan . Op de linkerkant van de koepel waren er een paar afgebroken .maar de lasranden waren nog zichtbaar …ik heb er dit van gemaakt …
IMG_1194.jpeg
Ze moeten nog wel een beetje bijgewerkt worden …..
wordt vervolgd
Greetz Ronald

Mooie stappen Ronald! Bagage bak achterop prima ingedeukt ook 🙂
Die klem voor de schep op de voorplaat... zat inderdaad bij de early Tiger maar zat die er in 1945 nog steeds op deze tank?

Hoi Ronald!
Blz 171. Hier kan je net een beetje het motordek zien. In het boek is de foto scherper! (met wat kleine details als je goed kijkt)
sd.kfz-181-323-pzkpfw-vi-tigre-i-panzerdivision-muncheberg-porte-de-brandebourg-avenue-unter-d...jpg

Die klem voor de schep op de voorplaat... zat inderdaad bij de early Tiger maar zat die er in 1945 nog steeds op deze tank?
Yup, dit was een 'mi' Tiger (met hier en daar wat tussen modifikaties als ik me goed herinner... 🙄😅 Vraag ff niet welke, zou ik weer moeten opzoeken... 😁)
De klem voor de schep zat daar nog steeds zoals ook op dit plaatje te zien is. 😉👍🏻
IMG_20230831_055759.jpg

@ Erik Oh je bedoeld die foto, ik kreeg de indruk dat je een foto bedoelde die meer van boven was genomen , zoiets als deze …..
IMG_0886.jpeg
Het kan zijn dat deze foto vaag bekend voorkomt.😉
@Eric ik had deze foto ook als referentie naar de toolclamp. Als ik het goed zie is de clamp aan de andere kant wel
eraf….
greetz Ronald

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan