Tamiya T34/76 1942

Marc Moerland

Lid van de TWENOT
Interesses
Fallschirmjager, Russisch T-34/76 85, SU-85, Pools.
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Tamiya T34/76 1942, Zvezda SU-85
Goedemiddag,

Ik ben nu bezig met deze bouwdoos. De T34/76 uit 1942.

701f9cde-8d72-449c-956f-8206291455f6.webp

HIeronder de opzet van het diorama. De boom heb ik gevlochten van maar liefst 9 meter ijzerdraad. De takken zijn ingesmeerd met AK Sandy Desert. Helaas heb ik de takken te dik gemaakt op het uiteinde en is het verloop niet goed. Met Heki wil ik mos simuleren. Een nieuwe boom oogt beter maar ik heb er zoveel werk aan gehad dat ik deze wil houden. Blaadjes maak ik m.b.v. een apparaatje van The Green Stuff. Het schuim is styrofoam. Doordat het ook niet lukt met de vierde! grasapplicator die ik aangeschaft heb ga ik een sneeuwdiorama maken m.b.v. producten van AK. Het wordt afgewerkt met balsahout dat gelakt gaat worden met CetaBever beits.

289a5dbf-18f1-4621-947c-bff5f709b84f.webp

Ik heb al een paar onderdelen met de spuitbus gespoten. Helaas was er gisteren op de wielen ineens een soort van glans te zien. Geen idee hoe dat komt. Bus is wel leeg aan het raken.

10670e41-4456-4a22-abcc-3fe3aa9f43c0.webp

Met Russian Green ga ik de wieldoppen schilderen. Deze kleur blijkt het beste overeen te komen met de 4BO kleur van de spuitbus van Vallejo.

90e8c0a3-ae0b-4b10-b4ee-5d42c211604c.webp

Het handige Quickwheel werkte dan weer niet doordat het wiel er niet goed in paste.

fff298d5-f194-4e55-ab03-4a5d774afba0.webp

Vinyl tracks die ik ga primen met Humbrol enamel. Als ze deze dingen gaan verbieden dan stop ik er per direct mee!

9ce4cf09-4ed5-4ce3-9720-8e297913263e.webp

Katoenen vlaggetjes.

3d2052f9-bf02-4b84-8485-c4d3e21d83b6.webp

Diverse AK producten voor sneeuw.

mvg

Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
En toch en toch ben ik niet geheel tevreden. Ik ben heel kritisch. Het lijkt erop dat het groen twee kleuren heeft. Helaas ging de verf gisteren ook wat spetteren. Het bovendeel vanochtend dus nog een keer overgedaan en het zit me nog niet lekker. Het wijkt af en het voelt ook korrelig aan. Het komt uit een spuitbus van Vallejo Russisch Groen 4BO. De zwarte Spectrum verf daarentegen vliegt werkelijk tegen het model aan en alles is in no time gedekt. De belofte op de bus doet zijn naam eer aan hoor👍 Misschien toch iets te dun gespoten nog. Volgende keer maar eens een spuitbusje van Tamiya proberen.

9196f438-d414-4c89-8e61-d2e6e35828cf.webp

a50014e8-e65b-4415-91fe-31bc737b4e22.webp

Als de verflaag heel erg mat en "korrelig" is heb je de verf te droog gespoten.dan krijg je dat de druppeltjes onderweg tussen spuit en model al deels drogen en als het ware kleine bolletjes vormen.
Te droog kan door verschillende oorzaken komen maar vaak is het een combinatie van factoren:
Te weinig verdund
Van te ver met te veel lucht gespoten
Te hoge luchtdruk
Een erg warme omgeving.

Met een airbrush bouw je hele dunne laagjes verf op, soms wel 5 tot 10 keer, die nog even nat moeten blijven op je model. Dan trekt de laag mooi strak en krijg je de beste resultaten

De zwarte Spectrum verf daarentegen vliegt werkelijk tegen het model aan
Is dat de grondverf van de Action? Ik heb daar grijs en wit van geprobeerd, en heb bij allebei ervaren dat het relatief makkelijk loskomt van plastic — niet wat ik wil bij grondverf (of bij andere verf, maar zeker van grondverf verwacht ik dat hij góéd hecht).

Dat klopt is inderdaad van Action. Improved Quality and 50% better coverage aldus de opdruk 👍 Heb er een paar jaar geleden wat modellen mee gespoten. Bij eentje die ik heb weggegeven zit alles er nog op. De witte en grijze heb ik ook maar nog nooit gebruikt...

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja, het is niet alsof de verf er zo vanaf komt als je het model oppakt (dat is bij grondverf van Vallejo …) maar wanneer er iets scherps of hards tegen het model kwam, gebeurde het een aantal keer dat er gewoon een schilfer verf loskwam. Ik ga die verf niet meer gebruiken.

Hallo,
Sommige modelbouwers zweren bij het gebruik van een airbrush bij een primer en verven van hetzelfde merk, b.v. Tamiya.
Zou dat bij het gebruik van spuitbussen niet hetzelfde zijn, om tenminste een deel van de verfproblemen van Marc op te lossen ?

Geen idee.
Maar ik gebruik op plastic modellen meestal geen primer en spuit rechtstreeks met Tamiya/IPA zo op het model. Nooit geen problemen mee gehad.
Als ik primer gebruik op figuren of resinkits zijn het altijd de spuitbusjes van Tamiya of die chaos black primer van Games Workshop.
Qua hechting of detailverlies nooit problemen mee gehad. Ja het is prijzig spul, maar bezuinigen op een kit van 55 euro met een vage primer van de Action en dan alles verkloten???
Soms is goedkoop duurkoop toch?

Dankjewel. Er is een busje remolie onderweg om de verf te verwijderen. Dat wordt dan geen Vallejo grondverf. Haal wel een busje primer van Tamiya van de week en dan ga ik het model spuiten met TS-91. En vandaag nog een keer oefenen op het model en vanaf een kortere afstand spuiten kan ook geen kwaad.

Als ik primer gebruik op figuren of resinkits zijn het altijd de spuitbusjes van Tamiya of die chaos black primer van Games Workshop.
Ik kan daaraan toevoegen: Mr. Surfacer Primer 1000 van GSI Creos en de grondverf van Vallejo uit een spuitbus — die werkt wél goed, maar de soort die Vallejo in flesjes verkoopt om te airbrushen veeg je letterlijk met je vinger van het model af.

Voor de airbrush schijnt vms heel goed te zijn, ik heb zelf goede ervaringen met one shot, zwart en grijs, kan goed door de airbrush, maar, wel een waardeloze verpakking

Ik kan daaraan toevoegen: Mr. Surfacer Primer 1000 van GSI Creos en de grondverf van Vallejo uit een spuitbus — die werkt wél goed, maar de soort die Vallejo in flesjes verkoopt om te airbrushen veeg je letterlijk met je vinger van het model af.
Een hele geruststelling dat de Vallejo primer in spuitbus goed werkt. Ik vind Russian Green 4BO van hen namelijk heel mooi. En een airbrush is wel een dingetje qua ruimte/budget en mijn twaalf ambachten/dertien ongelukken modelbouwniveau 🙂

Toch nog maar eens een poging gewaagd met de spuitbus en het zit er nu goed op. Slechts 10 cm afstand gehouden en het model ook nat binnen kunnen zetten. Details zijn ook nog goed zichtbaar. Het was weer even finetunen. De eerder mislukte hull gaat vanmiddag badderen in de remolie🤣 En misschien nog even de rupsbanden in de Humbrol primer zetten👍

7100e06d-33fd-416f-9dd8-488a1713d2e1.webp

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan