Tamiya cromwell 1/35

Daar hadden ze ook wat op de spatborden liggen 🙂
Ik heb de indruk dat die vooral van boven vastgebonden zitten. Er zit touw rond de dekens (?) om ze bij elkaar te houden, maar het geeft mij de indruk dat die bundel op het spatbord hangt in plaats van eraan vastgebonden is. Bij het setje van Black Dog zitten er riempjes over de bepakking heen die ergens middenop de spatborden vast zouden moeten zitten, maar daar zit niks om dat aan te doen.

Dat is bij Black dog wel vaker, er moet veel op zo'n voertuig geplempt worden, of dat realistisch is is niet zo belangrijk. Ik heb nog een set voor de Firefly liggen, daar haal ik af en toe wat uit voor op andere voertuigen. Op de sas jeep zit ook een beetje van die set, pas gezaagd/ gesneden, gecombineerd met andere zaken kun je er dan wat natuurlijk ogende bepakking van maken.

Dat is bij Black dog wel vaker, er moet veel op zo'n voertuig geplempt worden, of dat realistisch is is niet zo belangrijk. Ik heb nog een set voor de Firefly liggen, daar haal ik af en toe wat uit voor op andere voertuigen. Op de sas jeep zit ook een beetje van die set, pas gezaagd/ gesneden, gecombineerd met andere zaken kun je er dan wat natuurlijk ogende bepakking van maken.
Ach ze konden goed vol liggen hoor 😛
Kon de gif hier helaas niet direct uploaden ivm dat die te groot was. Dus maar even ergens anders tijdelijk geupload. Gene idee hoelang die blijft werken.... 😛

Op goed geluk de gif:

Doet die het bij jullie?

Anders een direct linkje er naar: rgpoulussen-1723585239010656604 hosted at ImgBB

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mij werkt dat prima

Kon de gif hier helaas niet direct uploaden ivm dat die te groot was.
Voor foto’s is GIF een heel slecht formaat 🙂 Ik zie nu dat het een filmpje is, oftewel een geanimeerde GIF. Was het dat niet, dan zou je hem om kunnen zetten naar JPEG, maar dat zal hierbij alleen een stilstaand beeld opleveren.

Hallo heren,
Ik ben nu al een paar weken met ups en downs bezig met de ondergrond van mijn cromwell.

Nu zit ik te stoeien met de grote hoogte van de woning op de achtergrond. De hoogte van de muren is nu 13 centimeter tot de dakrand. Ik had had als idee een begane grond een aantal kleine ramen op de eerste verdieping en een dakkapel op het dak zelf om het leiendak een beetje breken.

Het figuurtje bij de gevel is even ter aanduiding.
20251120_193857.webp20251120_193853.webp20251120_194716.webp

Is dit wel reëel of is er een ander hoogte beter. Of heeft iemand een beter idee?
Alle hulp is welkom.

Groetjes Reitze

Op zich kan dit zeker, maar als het gebouw puur als prop gebruikt wordt is het misschien wat veel en zou een verdieping minder ook goed zijn.
Wanneer het bedoeld deel uitmaakt van het verhaal gaat het qua werk wellicht veel extra werk opleveren, maar dat is dan een bewuste keus.

De keuze wordt makkelijker wanneer je het diorama voltooid probeert te visualiseren....

Juist, als het huis belangrijk is in de dio, omdat het historisch is en wellicht herkenbaar, dan zou ik het doen.
Resulteert natuurlijk wel in veel extra werk zoals Peter ook schreef.

Nav het formaat, het kan een stuk ondieper en het huis net een cm of 2 achter de figuur op laten houden, dat scheelt al heel veel werk, het is "slechts" achtergrond voor en naast de tank is ook nog fors ruimte, dus aan de achterkant wat minder diepte is niet erg

Een bewuste (prima) keus dus 🙂 ik zeg : veel plezier ! maak er wat moois van Reitze

Dit lijkt inderdaad iets heel leuks te gaan worden.
Ik zou zelf een foto gebruiken voor de opzet van het huis.heb in het verleden al meerdere keren een geveltje verzonnen wat vervolgens bouwtechnisch eigenlijk niet klopte. (Denk hierbij aan verhoudingen van gevelstenen, ramen, kozijnen of dakspanten)
Ben benieuwd naar het vervolg.

Waarom investeer je niet in een huis van Diodump? Mag wat kosten, denk 40 tot 55 euro maar mooier dan dat ga je niet snel vinden....
(Foto's komen van de Diodump.com website.
73bc69_3c07d9028d674d4bac4dc6f3969a4ecb~mv2.webp

diodump_dd215_french_cafe_1.webp

Laatst bewerkt:
En ik heb deze ook nog, setje was 24 euro en je kan er lekker veel aan klussen.

20251123_202752.webp

Laatst bewerkt:
Zoiets ja. Temu, en ik wil er eventueel afstand van doen.

Een bewuste (prima) keus dus 🙂 ik zeg : veel plezier ! maak er wat moois van Reitze
Gaat goed komen.
Dit lijkt inderdaad iets heel leuks te gaan worden.
Ik zou zelf een foto gebruiken voor de opzet van het huis.heb in het verleden al meerdere keren een geveltje verzonnen wat vervolgens bouwtechnisch eigenlijk niet klopte. (Denk hierbij aan verhoudingen van gevelstenen, ramen, kozijnen of dakspanten)
Ben benieuwd naar het vervolg.
Ik bestudeer de foto's hoe het zit bij ouder huizen. Een voorbeeld wat ik gebruik is deze momenteel its-a-photo-of-an-old-house-in-stone-in-normandy-in-countryside-of-CP31HY.webp
Waarom investeer je niet in een huis van Diodump? Mag wat kosten, denk 40 tot 55 euro maar mooier dan dat ga je niet snel vinden....
(Foto's komen van de Diodump.com website.
Het prachtige dingen maar wil eerst op m'n eigen manier proberen.
Waarom makkelijk doen als het op de Bierma manier kan😉

Het is weer een tijd voor een update.

De muren heb ik tot zo ver klaar en kan mij eindelijke focussen op het leien dak.
Maar waar mij de volgende vragen opdoen

A. zal ik nog een dakkapel op het lange dak toevoegen om het grote vlak te breken.

B. wat is een maatvoering leisteen per deel. Voor op het dak, En wat doet dit in de schaal 1:35

C hoe zit het bouwtechnisch en de afwerking waar de dakdelen bij elkaar komen.

Als iemand hier al kennis van heeft. Zouden jullie dat willen delen. Alvast bedankt. 😊

Hierbij nog een aantal foto's van de stand tot nu toe
20251228_194901.webp20251228_194918.webp20251228_194930.webp

Alvast een fijne jaarwisseling.

Groetjes Reitze

Reitze,
Zie hieronder het vervangen van mijn dak. De schuinen raakvlakken worden afgedekt met nokpannen ( zijn half ronde dakpannen)

Bijlagen

• IMG_4885.webp
    IMG_4885.webp
    285,9 KB · Weergaven: 8
A. zal ik nog een dakkapel op het lange dak toevoegen om het grote vlak te breken.
Ik zou van stevig papier een dakkapel vouwen en kijken hoe het staat. Wat betteft architectuur past deze recht boven de deur in de lange gevel.

Mooie opzet overigens. Leuk om aan de kopse gevel nog wat spullen of een (burger) figuur te plaatsen.

Succes!

Jan
(die ook nieuwsgierig is naar de andere antwoorden).

Ok, de vraag hield me toch bezig dus ik ben nog ff verder gaan spitten.

Er schijnt eenlei bijbel te zijn. Misschien wat overdreven om aan te schaffen voor een dio, maar mogelijk dat je online delen ervan kunt vinden ofzo : The slate roof bible. Via deze link gevonden trouwens Leien dak redding

Dan kwam ik deze nog tegen : Jenkins slate
Met daarin een berg info, en onder andere general installaties guidelines. Vooral hoofdstuk 4.3 is belangrijk.

Last but not least: Eaves Slate is de benaming van een eindpan, die je normaliter inzet bij de dakgoten. Maar als ik het goed begrijp ook op andere delen waar het dak ophoudt ( zij of nok) dus aan te raden om daar even in te duiken

Hoop dat je er wat mee kunt. 👍🏻

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik denk lood, eronder misschien zelfs, waardoor het niet in de kop van de planken loopt maar er langs naar beneden, en dan moet het weer drogen tussendoor..just my two cents

Heren dank jullie voor meedenken.
Ik heb veel dingen wel mogen leren over een leiendak Dankje voor het delen van de informatie.
Inmiddels al weer een stuk verder met de woning en het begint al aardig voor te krijgen.
De naden in het dak moeten nog weg gewerkt worden en het daklood nog op de dakkapel.
De situatie tot nu toe :
20260118_155429.webp20260118_160004.webp

Groet Reitze

Mocht er iemand nog op of aanmerkingen hebben hoor ik graag .
Heel erg mooi gedaan, mooie verhoudingen en opbouw met hoogtes.
Een detail hier of daar en gaan afwerken. Met detail bedoel ik gereedschap, een stapeltje brandhout of stenen. De spulletjes en de beestjes zeg maar.

Het ziet er allemaal weer pima uit Reitze, zoals we van je gewend zijn, alleen kan ik die dot groen gras tussen het vergeelde gras niet plaatsen.

Heel erg mooi gedaan, mooie verhoudingen en opbouw met hoogtes.
Een detail hier of daar en gaan afwerken. Met detail bedoel ik gereedschap, een stapeltje brandhout of stenen. De spulletjes en de beestjes zeg maar.
Dat komt zeker nog aanbod. Zit nog te dubben of ik een stapeltje leistenen langs de muur wil zetten of dergelijke. En voor inbhet gras nog een stapeltje stenen of keien om het geheel daar een beetje te breken.

Het ziet er allemaal weer pima uit Reitze, zoals we van je gewend zijn, alleen kan ik die dot groen gras tussen het vergeelde gras niet plaatsen.
Dat is een plek die plaatselijk wat meer pokon heeft gehad.😉

Straks met het schilderen spuiten komen de goede kleuren tevoorschijn. Het is nu nog enkele bij elkaar geraapt setje tufts.

Terug
Bovenaan