Stummel Oderfront

Elco Elings

Lid van de TWENOT
Tijd voor wat nieuws na het SMC geweld! Al heb ik de SPW Ardennen staan heb ik er altijd graag wat naast. In dit geval een soort gelijke bouw 🙂

Setting is Oderfront gebaseerd op wat video stills en een combinatie van onderstaande foto’s.

Een beginnetje is al gemaakt! De Stummel is van Dragon en het figuur is “opnieuw uitgevonden” voor deze setting ( verfwerk nog niet af!)

IMG_6458.webp
IMG_6451.webp
IMG_6456.webp
IMG_6644.webp

Bedankt allemaal, hopelijk kan ik snel een goede slag maken met de ruwbouw. Tussendoor verder met de figuren 🙂

Hans, klop deze komen uit de laatste Wochenschau.

Eric, bedankt, hopelijk vind je het een leuk artikel🙂

Heb je wel eens geprobeerd om de Tamiya XF kleuren op te mengen met ca. 20% Tamiya Clear?
Dat geeft een altijd lukkende strakke gladde satijn finish die prima geschikt is voor verdere bewerkingen en er ook best goed uitziet. Na afloop van je weatheringstappen kan je natuurlijk desgewenst de kit afwerken met een matte vernis.

Die vordert mooi Elco 👍
Zoals-ie er nu bijstaat heeft het behandelde plaatwerk wel wat weg van gegalvaniseerd metaal... best mooi effect eigenlijk !

Dit maakt het geheel levendig. Is een heel klusje, gezien wat je er allemaal in hebt liggen.

Succes, Jan

Knap hoor! Bij schilderen heb ik het geduld niet voor, ik kan dat veel makkelijker opbrengen veel tijd in (om)bouwen te steken dan in het schilderen.

Ik neem ook aan dat het een laken is 😆

Begrijp je punt, ik moet zeggen het is een eerste probeersel is met MS. Dunner rollen dan dit lukt niet. De rek is er uit. In t echt ziet er meer overtuigend uit maar idd nog niet met volle tevredenheid.

het is ook niet echt makkelijk om van magic sculpt een mooi dun laagje te maken!
Ik gebruik altijd hiervoor veel talkpoeder en rol het uit op een glasplaatje.
De kunst is om de MS op het juiste moment uit te rollen,doe je het te vroeg dan blijft het plakken,doe je het te laat dan gaat het breken!
(Ook bij gebruik van te veel talkpoeder)
Gewoon paar keer proberen Elco dan komt vast een goeie uit!😉

Moest ook even aan Lester's 251 denken deze lakens zijn ook met MS gemaakt!
IMG_3243.webp

Laatst bewerkt:
En anders kan je MS, of eventueel ook A+B putty, en Greenstuff uitstekend op 50/50 basis met elkaar mengen. Dat geeft een lichtgroene putty met de beste eigenschappen van beide merken. Gewoon de 4 componenten tegelijk door elkaar kneden, een drupje water (in de praktijk meestal een beetje spuug) maakt het soepeler. Verder idd uitrollen met wat talkpoeder tegen het plakken.

Het is eerder welke eigenschappen het wel heeft.
GS is vrij taai, plakt heel erg en is erg glad en plasticachtig qua oppervlakte. Ook hoe het reageert op gereedschap om bijvoorbeeld plooien aan te brengen is anders, het spul lijkt wat boller te willen blijven staan.
MS scheurt dan weer wat makkelijker en wil wel eens barstjes krijgen maar reageert weer wat beter op tools. Combineer de 2 en je hebt in mijn ogen een perfect verwerkbare putty

En mocht je helemaal klaar zijn met dat kneden en rollen zou je ook een stukje latex handschoen (chirurgische handschoen) kunnen gebruiken, die zijn er ook in hele dunne varianten, laten zich prima vormen, lijmen en schilderen.
De luifel van deze kubelwagen is met zo'n handschoen gemaakt.
Screenshot_20260110_121255_Chrome~2.webp

Deze was nog vrij dik, er zijn dunnere in omloop.

Laatst bewerkt:
En mocht je helemaal klaar zijn met dat kneden en rollen zou je ook een stukje latex handschoen (chirurgische handschoen) kunnen gebruiken, die zijn er ook in hele dunne varianten, laten zich prima vormen, lijmen en schilderen.
Welle lijm gebruik je daarvoor Jan?

Weer wat vorderingen gemaakt, nog geen laken maar die komt uiteraard nog, samples van Putty heb ik binnen van Rob 😉

Basis lak en camo aangebracht met Tamiya mixjes en afgeplakt met stencils en Tamiya tape. Een lichte afgesleten whitewash voornamelijk aan de voorzijde is gedaan met haarlak en Vallejo wit.

IMG_7368.webp
IMG_7372.webp
Met olieverf heb ik een begin gemaakt met de weathering.

IMG_7413.webp
IMG_7414.webpIMG_7407.webp
IMG_7440.webpIMG_7443.webp

Noice, meneer Elings!! 👌🏻
Vin'k altijd wel wat hebben, winter camo op camo...! 👌🏻👌🏻👌🏻
Sluit me aan bij de anderen vwb de GS/MS mix of ook wel GS/AB mix wat ik persoonlijk nog beter vindt voor dit omdat dit alle goede eigenschappen van beide materialen verbindt. Door ervaring vindt ik dat MS krimpt na verloop van tijd, AB niet!
Bijgevoegd plaatje van een vlag met het GS/AB spul. (Idg beetje meer GS als AB, maar werkt net zo goed! Zomaar, omdat ik het over had... Vindt misschien nog wel es een plekje op een vignettje of zo...)
20260202_172055(1).webp

Succes! Wordt nog es wat 😜✌🏻(Klaar voor KMK?)

Grtz

Bedankt heren! @Erik ik ben benieuwd, heb wel zin in een lekker dun lakentje 😅. Ik zal m’n bevindingen uiteraard delen!

KMK.. wie weet.we zien t wel. Ik heb meer afleidingen dan deze.. 😛

Ik heb op een stevig plastic plaatje een aantal evergreen strips gelijmd, evenwijdig aan elkaar, steeds 2 van de zelfde dikte met 10 cm ertussen. Van ca. 1,5mm naar 0,5mm in 4 stappen.
Zo kan ik met een metalen buisje en flink wat talkpoeder steeds dunnere vellen rollen.
Al gebruik ik ook wel eens loodfolie van ik geloof 0,3mm dik om vlaggen en doeken van te maken. Om er nette rollen van te maken is dat dan weer minder geschikt omdat het wat stugger plooit dan putty.

Terug
Bovenaan