StuG III ausf G "minen kommando Danmark" KLAAR

Ik heb niks meer toe te voegen aan wat er al gezegd is.
Hoewel, hoe langer ik naar de platen kijk die de opening afsluiten waar ooit het kanon in zat, hoe meer ik het idee krijg dat ze donkergeel zouden moeten zijn en niet donkergrijs. Misschien heeft iemand dit een tijd geleden al geopperd, maar ik heb even geen zin meer om 13 pagina's door te scrollen 🙂 Hoe dan ook, een heel erg mooi model. Met water erbij wordt het echt een topdiootje.

Update: Water

IMG_5510k.jpg

Het water gemaakt met polyesterhars (gekleurd is met acryl)
Next: oliespoor uit de transmissie vooraan en natuurlijk het figuurtje afwerken. Figuurschilderen 😕 daar gaan we weer...

Tot devolgende,
Staf

Mooi Staf,

Het water heeft naar mijn idee de juiste kleur m.b.t. het zand dat er doorheen gespoeld is. Ik ben benieuwd wat je met de olie doet. Wellicht kun je proberen iets van die regenboogachtige kringen te creëren op het water. Succes daarmee!

groetjes

Bloody marvelous,

erg overtuigend water, mooi die lichte golving erin. En idd die toproller die daar nog net zichtbaar in 't water ligt, subliem.

Please Staf, enlighten me in your secret waterworld.
Hoe heb je het zo mooi gekregen?

Het enige wat ik idd ook nog mis zijn oliesporen in 't water.

Greetz
Axel

PS, ben je nu niet bang dat je konijn verzopen is 😕: 🙄 😉

Boris & Dirk, bedankt voor de reactie!
Axel Repping RHvS zei:
Please Staf, enlighten me in your secret waterworld.
Hoe heb je het zo mooi gekregen?

PS, ben je nu niet bang dat je konijn verzopen is 😕: 🙄 😉

Waterles gehad van Marijn op de clubavond vorige week vrijdag. Kei-interessant! We hebben wat zitten "klooien" en experimenteren (Lees ikke toch 😳 ) met Polyesterhars. Het hele clublokaal rook overhéérlijk!!!
De golving is een kwestie van timing. Net in het geleerstadium de golven aanbrengen. Te vroeg en alles is weer weg, te laat en je toplaag is naar de kl@&!e. Ik kan je zeggen dat het met een klein bang hartje modelbouwen was gisterenavond 😕

Nu je het zegt... het konijn 🙂 Ik ben direct gaan kijken. Gelukkig staat er geen water in het hol. Hij maakt het goed!

Groeten,
Staf

andré, Jelle,Alex bedankt!

De rand heb ik afgeschermd met een plaatje printersheet. Normmaal gebruik je glas, maar in de hoek was zo'n plaatje (90° geplooid) wel handig. Geen kans op lekage in de hoek. Met glas zou dat iets moeilijker geweest zijn. De plaatjes werden op hun plaats gehouden door middel van elastieken rond de base. Er zijn in totaal 5 dunne laagjes gegoten. Dat is om het hol opdrogen te voorkomen.

Staf

Dat water is erg goed gelukt Staf! Mooie kleur ook.

Hoe heb je die rimpels erin gemakt? Met een föhn of met penseel?

Volgende week zal ik hem eens goed bekijken.

Groeten,
Hugo

Mooi gedaan Staf. Water ziet er erg realistisch uit.

Het zal in jullie lokaal wel lekker geweest zijn zeg. Mijn hele huis ruikt momenteel naar die hars. Ben ook weer met water aan de gang. Zojuist nog een laagje gegoten en nu al een stervende koppijn 🙄

Maar back on topic.....subliem diootje. En dat figuur komt ook wel goed hoor. Gewoon ogen dicht en juu 8)

grt

Robert

Staf,

ik heb nog een vraagje over het gebruik van glas- en andere plaatjes. Die ene keer dat ik glas gebruikte bij het hars gieten heb ik dat er na het uitharden van de hars er af moeten breken en bikken omdat het glas aan de hars hechtte of andersom 🙄 . Lieve Mona, wat doe ik verkeerd?

grt
Robert

Robert Crombeecke zei:
ik heb nog een vraagje over het gebruik van glas- en andere plaatjes. Die ene keer dat ik glas gebruikte bij het hars gieten heb ik dat er na het uitharden van de hars er af moeten breken en bikken omdat het glas aan de hars hechtte of andersom 🙄 . Lieve Mona, wat doe ik verkeerd?
Misschien Vaseline aan de binnenkant van het glas smeren??? Ik heb er absoluut geen ervaring mee, maar dit kwam zo in me op.

Groeten, MartinD

Robert Crombeecke zei:
Staf,

grt
Robert

Waarom überhaupt weghalen? Is het niet een extra stevigheid/zekerheid voor je "water"?

JW

Heren, Sorry voor de wat late reply maar ik ben net terug van een korte zakenreis.
Gaan werken is niet zo erg maar er gaat al gauw heel wat vrije tijd inzitten...😉

Hugo, Wim : Bedankt!. Ik heb het juiste moment afgewacht ( als het polyester begint te harden en aanvoelt als gel) om dan met een houtje de beweging in het water aan te brengen.
Ik heb het geprobeerd met de airbrush maar dat gaf toch niet echt het gewilde resultaat.

Mark : prima! Tot vrijdag!

Jan en Bas : Bedankt! Ik zal later deze week nog wat foto’s nemen en posten.

Kristof : Mercie!

Robert : Thanks, inderdaad! Lekker geurtje verzekert. 😕 Toch moet ik zeggen dat het wel meeviel. Je hebt steeds kleine hoeveelheden van het polyester nodig en ik heb het idee dat het mogelijk ook daar mee te maken heeft. Mijn vrouw heeft in ieder geval zondag niet geklaagd over geurhinder toen ik boven aan het werk was 8) . Nochtans ligt onze slaapkamer naast de hobbykamer 😳 .
Over het kleven aan het glas: Ik heb er in ieder geval geen last van gehad. Nochtans heb ik printersheet gebruikt wat toch wat ruwer zal zijn dan glas. Ik heb pas ’s anderendaags het aluminium plaatje weggenomen toen het hars doorgehard was. Ook Marijn heeft er naar eigen zeggen nooit last van gehad, hij gebruikt wél glas.

WIP: De ingenieuze opstelling. Let vooral op de creatieve aandrukpunten:
over sense and simplicity gesproken... Voor de afdichting tussen plaatjes en base heeft blue tack gezorgd.
IMG_5498k.jpg

JW : Extra stevigheid is mijn inziens niet nodig. Het hars is bikkelhard!

Tot devolgende,
Staf

Zo zie je maar weer dat een modelbouwer wel zeer creatief is met oplossingen te bedenken zo dat hij weer verder kan 😀 😀 😀 😀 😉
Maar nu wat anders Staf het ziet er super uit man ik verheug men al op Lier zo dat ik het live kan zien 😉

Een bijzonder handige foto. Het water is net zoals de rest van je dio: geweldig.
Mss had je hem gewoon op de eerst volgende beurs kunnen zetten voor het water, maar dan had je er natuurlijk minder controle over gehad en resin zal waarschijnlijk ook wel een stuk mooier zijn dan kwijl 😱
Ik kijk er naar uit om deze in het echt te zien in Lier!
Jesse

Update: de laatste rechte lijn tot de finnish!
IMG_5541K.jpg

IMG_5536K.jpg

IMG_5533K.jpg

het figuurtje is nog in progress (kleding glimt nog van de natte olieverf 😕 ) De broek en schoenen moeten nog stof en vuil ontvangen 🙂
Zondag zal alles wel klaar zijn.
Groeten,
Staf

Update: KLAAR!

Laatste foto's:
IMG_5627k.jpg

IMG_5598k.jpg

IMG_5593k.jpg

IMG_5603k.jpg

IMG_5583k.jpg

Ik wil graag van deze laatste posting gebruik maken om iedereen te bedanken voor de belangstelling, motiverende woorden, opbouwende kritiek en waardevolle tips!

Tot devolgende,
Staf

Prachtig Staf,ik noemde het al een stukje modelbouwkunst en dat is het zeker,het is gewoon heerlijk om naar dit diorama te kijken!
Deze is echt prachtig geworden en de oliesporen in het water zijn goed gelukt zeg!

Grtz Jelle.

Jawadde 😱 😱
Ongetwijfeld je beste tot nu toe - mede dankzij het prachtige grondwerk en dat sublieme figuur.

Ook ik breng zondag een kwijlbakje mee.

Dirk - die nu toch wel heel benieuwd is wat er gaat volgen op dat Alan ding en stiekem hoopt dat het touwtjetrek toch doorgaat 😈

hier ben ik van onder de indruk :!: :!: :!:

ik kan er wegens een sterfgeval in de familie zondag niet bij zijn maar ik hoop deze op een van de volgende beurzen es 'live' te zien

enige minpuntje (een kleintje) is de broek van de figuur, die ziet er nogal aan de grote kant uit, of heeft hij kleine voetjes ? 😉

cheers
Dom

Heren bedankt voor alle leuke reacties!

@ Axel : Dank je. Ik ben blij dat je het goed vind.
@ Alex : Bedankt!
@ Boris : Dank je. Het oliespoor heeft de voorbije dagen voor redelijk wat kopzorgen gezorgd. Ik ben blij dat het een beetje overkomt!
@ Jelle : Bedankt voor de positieve feedback!
@ Robert : Slechts twee woorden terug : dank U !
@ Dirk : Tof dat je goed vind. Diorama's of vignettes zijn een ware uitdaging. Ik heb dan ook erg veel respect voor mensen zoals Marijn, Per Olof Lund, Roy of andere dioramameesters. Het touwtjetrek is nog steeds in de scope 😉
@ Jan : Dank je voor de opbouwende commentaar en je aanmoedigingen! idd. tot zondag!
@ Roy : Dank je. Ja dat kun je wel stellen! leuk maar ook best intensief en zoooveel kansen om fouten te maken... Het blijft idd. in mijn ogen het summum van de modelbouw.
@ Kristof : Mercie jom! das tof da ge 't ferm vind. Hoe is't met de char? da zal ok wee wel goe kome!!!
@ Dominique. Bedankt voor de motiverende kritiek. De broek is op de orginele foto natuurlijk ook wel lekker los...
@Peter : Thanks!
@Wim : Ik neem 'm vrijdag mee. Waarschijnlijk kom ik weer thuis met een ganse "to-do" lijst 😕
@ Jeroen : Dank U. Goed idee van die foto onder dezelfde hoek. Ik zal eens kijken of dat een beetje lukt.
@Maarten : Dank je.
@ Mark: Ik neem 'm vrijdag mee. maare...Niet naar Lier? dan ga je toch een toffe beurs missen hoor!
@ André : Niettemin toch geapprecieerd André. Tof dat je even reageert.
@ Eric : Bedankt!
@Devlin : dank je!
@Jesse : Dank je, het metaaleffect is iets wat ik "gepikt" heb van Roy z'n Famo (thans Roy). Het is een basis van Vallejo 822 (German camo brown geloof ik..?) en daarna met je vingers wat grafiet opwrijven. De haak heeft dan nog stoffiltertje gekregen om het glanzen tegen te gaan (Mercie voor de tip Rudi!)

Tot devolgende,
groeten,
Staf

Terug
Bovenaan