Steyr RSO - updateje 3-12

A

Anonymous

Ondertussen werk ik af en toe nog aan de Steyr RSO van Italeri. Ook nog een Eduard updatesetje en Fruil tracks.
De kit is al zeer oud en heeft zijn moeilijkheden om het zacht uit te drukken. Veel schuur en plamuurwerk dus.
Ik ga er de nieuwe aanhangertjes van Italeri aanhangen. Maar weet iemand hoe die bevestigd werden?
In de Steyr kit is alleen een open oog voorzien. Werd deze dan via een pin aan het ronde oog van de aanhangwagen bevestigd?

Enkele foto's:

De Fruil tracks passen perfect over de aandrijfwielen.
steyr03.jpg

Het linkse roostertje is niet echt goed uitgesneden maar toen had ik nog geen perfect snijplank. Nu wel (bedankt hé Hugo - een palmke staat al koud)
steyr04.jpg

steyr05.jpg

Ik ga de rooster er met de drie op laten zitten want ik heb hier al een paar foto's van gezien. In de lampjes komen rode lensjes te zitten want dit waren reflectoren.
steyr06.jpg

De binnenkant van de deuren waren zo slecht dat ik maar eens geprobeerd heb om zelf een binnenkant te fabriceren (bedankt Bas voor de inspiratie) De handvaten zijn gemaakt van restjes PE

Elke commentaar is zoals steeds weer meer dan welkom.

Dirk
steyr07.jpg

He Dirk, dat ziet er goed uit, hier en daar een mm scheef but what the heck zou ik zeggen...herken ik m'n kitje daar trouwens 😉 , ondertussen heb ik deze opnieuw gekocht met Modelkasten tracks en jaja opnieuw hetzelfde gevoel, wat een slechte kit 😢

cheers en succes verder

mvg
Dominique

Inderdaad, D - het is jouw (ex)kitje.

Nog snel een kleine update:
Ik heb de scharnierpunten nagemaakt met ijzerdraad en nog even een dryfit.
steyr08.jpg

Hoi Dirk,

Goeie keuze van jou voor dit toch wel originele model, ook al zitten er wat haken en ogen aan de pasvorm, maar daar is overheen te komen.

Mooi plankje trouwens waar ie op staat 8)

Groeten en succes ermee,
Hugo

Ziet er veelbelovend uit. Heb je al een idee over de eenheid waartoe deze zal gaan behoren?

Ik had ergens gezien dat de twee stoelen eigelijk op een metalen buizen frame gemonteerd zijn, ipv de manier waarop ze in de kit gemonteerd zijn. Als je de deuren dicht laat, zal dat zowiezo niet te zien zijn. Misschien heeft iemand hier foto's van?

Ik heb er trouwens ook nog een liggen. Zal waarschijnlijk een Pak of le FH 18 trekker worden in een Infanterie Divisie, Oostfront, najaar 1944. 8)

Bedankt voor de commentaren.

In de laadbak komt van alles te liggen. Gaande van een ton en een houten vat tot een melkkan, jerrycannen, wat rantsoenen, een wiel etc.

Ik ga er ook de nieuwe aanhangwagen van Italeri aanhangen (denk ik). Eerst nog even uitvogelen hoe ik die ga vastmaken.

Over de eenheid heb ik nog niet nagedacht. Ik laat mij inspireren door de RSO van Mario Eens dus het gaat in ieder geval een 'gele' worden.

groeten,

dirk

Ben ondertussen weer een beetje verder met de Steyr. Er moet nog veel gebeuren en voor de foto is alles gedryfit dus niet letten op de kieren.
Het aanhangertje is van Italeri en valt goed mee.
Elke commentaar is welkom.
Dirk
steyr09.jpg

steyr10.jpg

Ik ga er langs 1 kant een ander wiel aanzetten. Gewoon om een beetje varatie te krijgen. Ook met de deuren van de RSO ben ik zoiets van plan.
Zou het mogelijk zijn dat met te velde wel eens een deur vervangt met een exemplaar uit een ander voertuig? Dit geeft nl leuke perspectieven. Bv een deur uit een RSO ambulance of met een volledige andere kleur of camoschema.
steyr11.jpg

Hey Dirk,

je idee is wel orgineel en goed, maar,
bij je ene wiel tel ik 5 wielbouten/moeren,
terwijl er bij de ander 6 op zitten, althans de gaten...

Het lijkt mij onwaarschijnlijk omdat je dan 2 verschillende assen hebt,
en dit lijkt mij geen aanpassing die ze zouden doen, zeker niet te velde...
Heb je hier referentie materiaal van ? Dan heb ik nl. niets gezegd...

En voor de deur gaat denk ik het zelfde verhaal,
als hij makkelijk past zullen ze hem zeker gebruiken indien nodig,
maar om een deur passend te maken... 😱 😕:

Rico

Ik ga met Rico mee wat het wiel van de aanhanger betreft. Er zou op zijnminst een wiel met dezelfde 'steek' op moeten. Kun je niet iets doen met een andere band om dezelfde velg?
De deur vind ik wel een goed idee, dat geeft toch iets aparts.
Jan 😀

Deuren werden tot in de jaren '70 zelfs bij de KL 'geroofd'...
Als je een NEKAF had met slechte deuren, en je kwam ergens een goede deur tegen... Even de eigenaar afleiden en ...
(Ja, ook ik 😳 !!)

Ziet er erg leuk uit!!

Ik kan me natuurlijk vergissen, maarreh.... hebben de tracks niet wat weinig spanning???
Op de foto's die ik ken liggen ze er strakker om...

mijn opa had een maat die op een RSO reed (helaas overleden 2 jaar terug), maar wat ik van die maat (dhr Karweg) begreep was dat een groot probleem van de RSO die radern waren, die liepen er vaak vanaf. zoals ik het van hem heb begrepen liepen de rupsen van een RSO er vrij snel vanaf omdat ze niet echt strak zaten, dus dit zou goed mogelijk zijn!

trouwens wel een leuke anekdote, mijn allereerste 1:35 model is de steyer RSO van italeri met de pak 40 erachter, en ik heb em nog steeds!

Timo

Zo, eindelijk nog eens aan de RSO kunnen werken. Ik ben begonnen met het verven van interieur.
Eerst een laagje XF20 Medium grey + XF2 Flat white, vervolgens wat filterlaagjes van Humbrol 7
De vuile plekken op de vloer zijn gedrybrushed met Humb 170+33 en zijn in het echt niet zo rood als op de foto.
Chipping zijn gedaan met Humbrol 182+184+177+33.
De binnenkant van de cabine nog en de twee hendels en dan kan ik glazen gaan snijden en proberen om de deuren te laten passen.
Wat een krengen.
Tips/opmerkingen zoals steeds welkom.
dIRK
steyr12.jpg

steyr13.jpg

steyr14.jpg

steyr15.jpg

Dirk dit ziet er goed uit ik ben benieuwt naar het eind resultaat.De RSO is een favoriet voertuig van mij ik wacht zelf nog op een ombouw set om de rso tot workshop voertuig om tebouwen en de Royal model sets, mooi grt Jelle. 🙂

Mooi werk Dirk, ook dit gaat een mooie worden 😀 Misschien kun je de hele donkere chips nog iets lichter maken, maar dat is een persoonlijke smaak.

Groeten,

Bas

Bedankt voor de replys mannen,

De bedoeling is dat ik in de donkere en grote chips nog een streepje brown bess zet.
De wat ronde chips krijgen nog een dun lijntje van puur wit.
Dat is tenminste toch de bedoeling - of het mij gaat lukken is een ander.

dIRK

Dirk,

Komt weer dik in orde zo te zien..
Ik heb deze Italeri set aangeschaft in Bunnik. Mijn besluit nadat ik de doosinhoud eens rustig heb bekeken...

Dirk,"Je bent een moedig man"!
Ik denk dat ik van de kit enkel de cabine en de deuren ga gebruiken en de rest...t'ja 't zal veel scratchwerk worden.

Chapeau !
Staf

Bedankt voor de comments mannen,

Wim, gewoon doen en luisteren naar tips die je krijgt. Oh ja en lid zijn van een fantastische modelbouwclub helpt ook natuurlijk. De hulp die je daar krijgt is onbetaalbaar. Je moet er alleen een hoop gezaag bijnemen 😈

Staf,
Ik begin het ook te denken 😳 Oh ja vergeet die deuren maar want die passen dus echt niet.

Veel succes met het scratchen.

dIRK

Even geprobeerd om wat witte lijntjes te trekken.
Valt me niet mee. Interieur is voor mij af nu.
Op naar de binnenkant van de cabine.

Hendrik, geen pigmenten. Gewoon drybrush met humbrol brown bess en zwart.
Is het beter nu?
steyr16.jpg

Erg mooi Dirk. Was het misschien handiger geweest om eerst met wit te chippen, en daarna met bruin? Je kunt de bruine lijntjes dan in het wit zetten 😉
Jan 🙂

Zo, weer eens even tijd gehad om nog wat te prutsen.
Ik heb eerst Tam Hull Red gebruikt als basis. Daarna dark yellow gemengd met flesh.
Het onderstel heb ik een laagje flat earth overgezet.
Nu vrijdag ga ik hem meenemen naar de club om te kijken hoe ik nu verder moet. Vooral over de kleur van de camo twijfel ik nog. Ik wil een geaderd motief van licht/roestbruin doen.
Interieur beschouw ik als af. Zoals steeds zijn alle opmerkingen welkom.
dIRK
steyr20.jpg

steyr21.jpg

steyr22.jpg

steyr23.jpg

steyr24.jpg

steyr25.jpg

steyr26.jpg

steyr27.jpg

steyr28.jpg

steyr29.jpg

Dirk,

ziet er goed uit. Mooie pre-shading !

De linker deur komt wat (té) lichtgrijs over op de foto...zou denk ik een tintje donkerder mogen als je de bedoeling hebt om ze panzergrijs te maken.

Ik zal helaas vrijdag niet op de club zijn... maar ik ben zaterdag wél in E'hoven !

Groeten,
Staf

Zeer goed Dirk! Prachtig tot zo ver. Vooral de chips op de witte ondergrond met extra witte onderliggende chip's zien er goed uit!
Ben benieuwd naar je vorderingen!

groetjes

ff inhaken hier,

wat betreft die deur, die wordt vanzelf donkerder na de filters and washes etc...

je kunt beter wat lichter van kleur beginnen dan donkerder, simpelweg omdat het vrij lastig is iets wat donker weer licht the krijgen.

Zet er maar eens een donkerblauw filter over en je hebt een ander donkerder geheel

En een beetje wat contrast mag best, persoonlijk vindt ik het geheel best passen bij elkaar

komt wel goed Dirk

Groetjes Raymond

Omdat het modelletje bij iemand thuis staat ben ik maar begonnen met een gedeelte van de cargo.
Een paar kistjes zijn al klaar.
Is best wel leuk werk, steekt alleen veel tijd in.
Zoals steeds zijn alle tips weer meer dan welkom.
dIRK

steyr30.jpg

steyr31.jpg

steyr32.jpg

steyr33.jpg

steyr34.jpg

Mooie cergo Dirk, de kisten zijn top, en mooie 3d chips op de gamellen!
1 minpuntje... de tekst op de postkist is verkeerd gepeld
steyr31.jpg

Het moet "Deutsche Reichspost" zijn...maar als je er iets strategisch op zet ziet niemand dat 😉
Jan 🙂

Yo de mannen,

Jan, Meneer Verlinden heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Was nl een dry transfer. De 'H' van Deutsch is niet volledig gelukt. Ik zie net dat ik de naad van het hout moet laten doorlopen over de transfer en niet andersom.

De kisten. Er is wel wat werk aan geweest maar je moet iets met je vrije tijd, niet 😈

De gele:
basis van XF1 flat black
panelen goed opvullen met XF60 dark yellow en daarna met zelfde kleur lichtjes misten om het zwart weg te werken.
Een paar filters van humbrol 18 orange
Een washje met Vandyck Brown

De groene:
basis van XF1 flat black
panelen goed opvullen met XF67 nato green+XF 57 Buff en daarna met zelfde kleur lichtjes misten om het zwart weg te werken.
Wash van Vandyck Brown
Drybrush met humbrol 121 pale stone
Chips zijn gedaan met humbrol 250
Vervolgens Europe dust pigment erover
In het midden van de panelen light dust
Alles fixeren met white spirit.
Op de foto is het niet goed zichtbaar maar de 2 laatste plankjes in het midden van het deksel hebben een aparte groene kleur. Dit kwam omdat ik een dry transfer erop wou zetten. Dit mislukte en er kwam een hoop verf vanaf. De twee plankjes werden dan met het penseel geverfd vooraleer de pigmenten er aan te pas kwamen.

hth

Dirk

De camo zit er op. Deze werd gespoten door Rudi Meir op de demodag in Eindhoven en ziet er bangelijk goed uit.
Volgende stap is om met een oranje filter terug wat diepte in het model te krijgen. Nu begint het ergens op te lijken.
dIRK
steyr35.jpg

steyr36.jpg

Hey Dirk,

Ziet er idd zeer goed uit. Goed idee van je om 'm aan goede handen toe te vertrouwen voor het camo-spuitwerk. 😉

Ik hoop de RSO deze vrijdag eens van dichtbij te kunnen aanschouwen.

Groeten,
Staf

Kleine update: qua verfwerk is er niets meer gebeurd maar ik heb de remorque afgewerkt.
In welke kleuren werden deze zoal gespoten? Alleen grijs en geel?

steyr37.jpg

steyr38.jpg

steyr39.jpg

Tot de volgende.

dIRK

Ik zit even de thread van dit onderwerp door te nemen en ben onder de indruk van het model. Allemaal erg netjes en gedetailleerd. Ik volg t met belangstelling.

De bladveren zitten inderdaad verkeerd onder het karretje en zoals gezegd...een prachtig ventieldopje 😉 Heerlijk dat soort details.

Hoe heb je eigenlijk je steyr zo immens glad kunnen spuiten? Wat is je truc vertel 😀

Groeten en succes,
Bouke

Oei, ik zal dan maar eens een dikke klachtenbrief naar Italeri moeten schrijven.
Ik heb de handleiding nu zo'n 10keer bekeken en ze staan er toch echt zo in. Ook op de foto van het afgewerkt model zitten ze zo (grootste vanonder - kleinste vanboven). Ik kan zo direct op Google geen afbeelding vinden. Op de kitreview bij Perth wordt hier toch ook niets over gezegd.
Ik kan het in ieder geval niet veranderen. 😈
Nou ja, pech gehad.

dIRK

Terug
Bovenaan