Ik wil graag, gezien de reacties, nog een en ander delen over hoe ik de basis heb aangepakt. Al eerder heb ik genoemd, dat de grond zelden geheel vlak is. Een weg heeft een bolling ten behoeve van de waterafvoer, een pad vaak sporen van al het verkeer dat is gepasseerd. Ook de grond is zelden vlak, en vroeger gold dat nog meer dan nu.
Hoe krijg je meer leven in je setting. Een basisregel is: zet de onderdelen nooit evenwijdig met de randen.. Verticaal kun je ook aan de slag. Hierboven vermeld ik al, dat een bodem zelden vlak is (meestal staan onze modellen niet op een voetbalveld, nietwaar?). Breng kleine hoogteverschillen aan: een berm ligt vaak iets hoger dan een pad of loopt juist in dwarsrichting af vanaf het wegdek. Breng dus niveauverschillen aan. Dit hoeft op schaal maar 4-5 mm te zijn: ons oog ziet dat. Geef een weg ook in de lengte gerust een helling, al is het maar 2 mm per 100 mm. Ons oog neemt (onbewust) elke scheefstand waar. Maar met een scheefstand creëren we dynamiek in wat je ziet (is niet gelijk aan beweging).
Dan de setting voor deze pantserwagen. De greppel had ik al in een vroeg stadium in gedachten. Deze foto was mijn eerste inspiratie voor een ondergrond:

waarbij ik dit voertuig in gedachten had:

Het project liep op een bepaald moment niet meer, totdat ik deze foto tegen kwam:

De wielen staan gestuurd, wat bij de eerste foto en mijn model niet het geval was. De toren gedraaid, de bemanning in een lage positie voor observatie.
Wat betreft de bepakking had ik geen foto van de achterkant van dit voertuig, maar wel van een andere in dezelfde periode. Men had of veel eten bij zich of vond de kisten handig:

Zo is het uiterlijk van het voertuig kenmerkend voor deze periode en staat het in een waarnemingspositie, waarbij het voertuig zoveel mogelijk in dekking staat, de toren bewust in een gekozen richting en ook de bemanning zorgt dat ze hun werk kunnen doen, zonder zelf gezien te worden. Passend bij het soort werk van deze eenheden. Geen heftige scene, maar wel actie dus.
Ik hoop dat deze korte toelichting jullie weet te motiveren om in de presentatie iets te laten zien van het gebruik van een voertuig.
Groeten, Jan