Staghound A/C 1/35 'Hercules'

Ik breng de vernis aan met een zachte kwast. Wit uitslaan heb ik een keer gehad. Volgens de winkel heeft dat te maken met of een te koude omgeving waar je werkt of vocht( water) in je kwast. Ik bewaar de vernis nu op kamertemperatuur en zorg ervoor dat ik een schone droge kwast gebruik.
De vernis droogt strak op, ik gebruik voor mijn figuren best een stevige laag om ze ook vast te kunnen houden. Soms een tweede laag om het echt hartstikke mat te krijgen

Dankjewel Paul.

En water en terpentine basis bijt elkaar, klinkt logisch.

Groeten, Jan

Mooi hoor, Jan. Prachtig gebruik van “diorama-groen”. Je bent daar echt een meester in!

Dankjewel Tini, ik vind het ook leuk om te doen. Ik hoop overigens dat dit navolging krijgt: met relatief eenvoudige materialen kun je al iets leuks maken, waardoor het onderwerp staat waar het thuishoort. Een gebouw is echt meer werk, al hoop ik die ook eens toe te voegen.

Ik vind 'm top! Kan er niets aan vinden om over te zeggen, behalve hoe mooi ik 't vind. Vooral de setting naast het weggetje geeft er leven aan.

De struiken zijn voornamelijk gemaakt van zeegras, met enkele fijne takjes of wortels. Als je naar vorige posts gaat, kun je ze nog zien. Ik heb ze bruingroen gespoten. Vervolgens verdunde houtlijm erop en bestrooien met bladstrooisel, wat ik ook voor Hill 112 heb gebruikt. Omdat dit nazomer is, de donkere kleur, met een beetje bruinig strooisel. Dat laatste ligt ook het en der op de grond. Een beetje aanstippen met licht- en roodbruin, vanaf het wet pallet. Ook het gras heeft diverse kleuren groen meegekregen. Voor dit soort dingen werkt het wet pallet erg goed, je hebt oneindig tinten beschikbaar.
Het materiaal onder de struiken zijn ook wortelresten, uit een afvalcontainer geraapt.
Het camouflagenet bestaat uit camouflagenet voor modelbouw met smalle strookjes van papieren zakdoek. Met pincet ertussen steken en dan verdunde houtlijm erover. Goed kijken op foto's hoe het over de voertuigen hing! Kost allemaal relatief weinig. Voor zo'n opgerold net pak ik als basis papieren zakdoek of verbandgaas. In vorm brengen met verdunde houtlijm, ongeveer 1:1.

Ik wil graag, gezien de reacties, nog een en ander delen over hoe ik de basis heb aangepakt. Al eerder heb ik genoemd, dat de grond zelden geheel vlak is. Een weg heeft een bolling ten behoeve van de waterafvoer, een pad vaak sporen van al het verkeer dat is gepasseerd. Ook de grond is zelden vlak, en vroeger gold dat nog meer dan nu.
Hoe krijg je meer leven in je setting. Een basisregel is: zet de onderdelen nooit evenwijdig met de randen.. Verticaal kun je ook aan de slag. Hierboven vermeld ik al, dat een bodem zelden vlak is (meestal staan onze modellen niet op een voetbalveld, nietwaar?). Breng kleine hoogteverschillen aan: een berm ligt vaak iets hoger dan een pad of loopt juist in dwarsrichting af vanaf het wegdek. Breng dus niveauverschillen aan. Dit hoeft op schaal maar 4-5 mm te zijn: ons oog ziet dat. Geef een weg ook in de lengte gerust een helling, al is het maar 2 mm per 100 mm. Ons oog neemt (onbewust) elke scheefstand waar. Maar met een scheefstand creëren we dynamiek in wat je ziet (is niet gelijk aan beweging).
Dan de setting voor deze pantserwagen. De greppel had ik al in een vroeg stadium in gedachten. Deze foto was mijn eerste inspiratie voor een ondergrond:IMG_20230720_200621060.jpg
waarbij ik dit voertuig in gedachten had:Lt-Col-H-A-Smith-CO-of-2nd-Household-Cavalry-Regiment-arrives-in-his-Staghound-armoured-car-1.jpg
Het project liep op een bepaald moment niet meer, totdat ik deze foto tegen kwam:ic06nco5zjs41.jpg
De wielen staan gestuurd, wat bij de eerste foto en mijn model niet het geval was. De toren gedraaid, de bemanning in een lage positie voor observatie.
Wat betreft de bepakking had ik geen foto van de achterkant van dit voertuig, maar wel van een andere in dezelfde periode. Men had of veel eten bij zich of vond de kisten handig:4bf5e2c0db9c41c11ca26475b268067a6ce62aa8b66f359eb0f1804bc108e915.jpg
Zo is het uiterlijk van het voertuig kenmerkend voor deze periode en staat het in een waarnemingspositie, waarbij het voertuig zoveel mogelijk in dekking staat, de toren bewust in een gekozen richting en ook de bemanning zorgt dat ze hun werk kunnen doen, zonder zelf gezien te worden. Passend bij het soort werk van deze eenheden. Geen heftige scene, maar wel actie dus.

Ik hoop dat deze korte toelichting jullie weet te motiveren om in de presentatie iets te laten zien van het gebruik van een voertuig.

Groeten, Jan

Prachtig resultaat Jan en je motivering en uitleg zijn helder en nuttig !

Mijn favoriete POV want : voor mij zie (beleef) ik duidelijk al die 'stille actie'.

fav-pov1-jvh.jpg

Mijn favoriete POV want : voor mij zie (beleef) ik duidelijk al die 'stille actie'.
Kleine aanvulling, hier zie je ook hoe de loop horizontaal staat, terwijl het voertuig in een dwarshelling staat. Naar mijn idee zijn dat dingen die helpen iets uit te beelden.

Kleine aanvulling, hier zie je ook hoe de loop horizontaal staat, terwijl het voertuig in een dwarshelling staat. Naar mijn idee zijn dat dingen die helpen iets uit te beelden.
De pose van een figuur vertelt veel en dat gaat ook op voor de pose van een voertuig dus ben het helemaal eens met wat je uitlegt.

Komt enorm realistisch over in de hele setting! Echt heel mooi gedaan!

Allen dank voor de positieve reacties. Ik heb uiteindelijk best wat broeduren in dit project zitten. En niet alles leent zich voor zoiets. Maar het smaakt naar meer.
Heb je nog vragen, dan probeer ik die te beantwoorden.

Overigens heb ik op deze manier aardig geruimd in mijn 'bijna klaar' projecten, ik wil de komende dagen een keuze maken voor de komende periode. En daarmee aandacht blijven besteden aan mijn technieken: blijven doen. Want ik zie zeker verbeterpunten, maar het hoeft niet perfect. Van elk project leer ik. De figuren in dit dio waren een opstap naar Hill 112.

En als laatste: deze Staghound komt nog bij Rob de Jong vandaan en heeft daarom voor mij een aspect van herinnering.

Terug
Bovenaan