"Sneeuw" (Klaar....)

Goed

Hoi Robert-Jan,

Dit ziet er al goed uit, vooral het leder vind ik al erg mooi. Wel vind ik dat je véél meer contrast mag gebruiken om je mooi sculpteerwerk en de volumes van het figuur beter te doen uitkomen. Ik hoop jou en je Sneeuw vignette in Antwerpen te zien?

Groetjes,

Gino

Hoi,

Benjamin, bedankt, maar kunst is een te groot woord, het blijft een hobby hé.

Gino, bedankt, je hebt gelijk t.a.v de contrasten, hoewel op de foto de contrasten wat wegvallen en het in het echt meer is. Maar dit is hoever ik op dit moment durf te gaan.
Ik heb met dit figuur al weer geleerd, vooral wat je niet moet doen, t.av. het schilderen van figuren. In Antwerpen mag je me hier meer over vertellen over hoe jij het doet. 😉
En er moet ook eens een figuur af...anders blijf je er te lang mee wostelen, het kan natuurlijk altijd beter, maar ik moet nu oppassen voor "paralysis by analysis"...

Dat is ook weer een reden om naar Antwerpen te komen. Ik wil al die figuren wel eens in het echt zien en kijken hoe de meesters het doen. Hier in het hoge noorden krijg je daar niet zoveel kans voor.

Enfin, hier de voortgang na gisteravond;

(foto's zijn niet echt fantastisch….en photobucket heeft weer wat nieuws waardoor het bewerken in de soep loopt 🙄 Foto's zijn dus wat klein)

Het beeld heeft zijn eerste sneeuw gekregen. op de andere vleugel komt ook nog sneeuw, maar dan moet eerst de kraai klaar zijn, die komt daar namelijk op.
De sneeuw is van Grey Funnel Line, wat het precies voor spul is weet ik niet, maar met 50/50 houtlijm en poeder krijg je een zeer mooi resultaat en de bewerking gaat erg goed en is controleerbaar.
DSC04279.jpg

Verder de linten voor de bandana gemaakt van loodfolie, er moet nog een knoop van Duro gesculpt worden. De linten zitten nu nog los en worden dan eerst geschilderd en dan bevestigd.
DSC04275.jpg
DSC04274.jpg

De hond heeft zijn staart gekregen en staat inmiddels in de humbrol primer, aangebracht met een kwast.
DSC04276.jpg

groet,
RJ

RJ

ten eerste: mooi gesculpt! ik doe het je niet na; maar wat me opvalt, ik weet niet of het door de belichting is, maar er is zo weinig diepte in het figuur. Net alsof het er gewoon een basislaag op staat and that's it...

groeten
Wesley

Hoi Wesley, bedankt voor je compliment.
T.a.v van de contrasten zie onderstaande quote.
En daarbij ben ik een slechte (ongeduldige...) fotograaf.

robert jan de wit zei:
Gino, bedankt, je hebt gelijk t.a.v de contrasten, hoewel op de foto de contrasten wat wegvallen en het in het echt meer is. Maar dit is hoever ik op dit moment durf te gaan.
Ik heb met dit figuur al weer geleerd, vooral wat je niet moet doen, t.av. het schilderen van figuren. In Antwerpen mag je me hier meer over vertellen over hoe jij het doet. 😉
En er moet ook eens een figuur af...anders blijf je er te lang mee wostelen, het kan natuurlijk altijd beter, maar ik moet nu oppassen voor "paralysis by analysis"...

groet,
RJ

Hoi,

Wesley, geen probleem.. 😉 Wanneer gaan we trouwens eens weer wat van jou zien?

Weer een kleine update na de laatste ontwikkelingen. Deze keer grote foto's (photobucket doet niet wat ik wil... 😕 ) Het is dus allemaal erg uitvergroot. (En ik ben nog steeds een slechte fotograaf, de 'eindfoto's ' laat ik maken door iemand die daar verstand van heeft...)

De hond in de humbrol basislaag.
DSC04280.jpg

en een eerste laag met olieverf. De ogen en neus heb ik even aangestipt om te kijken hoe het een beetje lijkt en blijven dus niet zo.
De vacht krijgt hierna ook nog diverse bewerkingen. Let niet op de glans, dat komt van de natte olieverf. De foto doet de kleur trouwens geen recht.
DSC04290.jpg

Het beeld op zijn plek en de eerste laag sneeuw op de basis, de rest van de sneeuw komt pas als de figuren helemaal gereed zijn.
DSC04293.jpg

DSC04288.jpg

DSC04286.jpg
DSC04289.jpg

Ik kan de Grey Funnel line sneeuw aan iedereen aanbevelen, zeer goed te verwerken en niet duur. Het droogt mooi mat op met een glittering van kristallen en wordt keihard na droging. Met water kun je "blenden".

groet,
RJ

Deze foto's smaken naar meer...
Ik ben echt wel benieuwd naar het eindresultaat!!

Voor meer werk van mij kan je mss nog wel een hele tijd wachten 🙂
Ik zit met de oprichting van een demonstratieshow en een jumping dit jaar, waar zeer veel werk in kruipt (paarden), en ben ondertussen ook bezig met ander werk te zoeken in die sector, zowel buitenland als binnenland. Ik ben dus veel bezig en de laatste maanden klop ik lange dagen. Maar ooit 😳 komt er nog wel iets!

Hoi R.J.
dit is gewoon genieten, man!

Waar haal jij dat spul van Grey Funnel Line dan vandaan?
Ik heb nog wel wat sneeuwideeën, dus lijkt me dit wel een oplossing.
Ik heb dan uiteindelijk wel een doosje natrium bicarbonaat op de kop weten te tikken, maar ik sta open voor meer alternatieven!

Hoi,

Wesley en Ron, bedankt 😀

Ik heb de sneeuw via hun site besteld, maar ze staan ook geregeld op beurzen. Hun gras, etc is ook erg goed

http://www.greyfunnelline.de/ShopD/assets/s2dmain.htm?http://www.greyfunnelline.de/ShopD/index.htm

groet,
RJ

Ik denk dat je nu jezelf te kort doet door alleen maar een dikke "hoed" van sneeuw op het beeld te maken.
Ten eerste verlies je veel detail en ten tweede is het niet zo heel realistisch.
Mooier is als je op alle min of meer horizontale vlakken een dun toefje sneeuw zou leggen, dus bijvoorbeeld de veren in de vleugel, de groeven in de stenen van de sokkel, etc etc
Doe dit alleen aan 2 kanten en hou dit vol door het hele diorama. Dat geeft een windrichting aan.
Ook je grondwerk wordt mooier als je hier en daar een stuk betonblok uit de sneeuw laat steken ipv ze helemaal weg te begraven in de sneeuw.
Verder natuurlijk petje af voor het sculptwerk.
Hou dat nivo vol door het hele diootje.

Hoi Rob,

Bedankt voor de tips en de complimenten.
De betonblokken die nu onder de sneeuw liggen kan ik niks meer aan veranderen. Misschien dat ik nog een betonblok toevoeg waar ik een punt van laat uitsteken. Ik zal kijken wat ik met de windrichting kan doen. Vind ik een goed idee.
Ik denk dan zelf dat de wind vanuit de achterkant van het beeld de beste optie is.
Ik probeer zoveel mogelijk in de geest van de strip het vignetje vorm te geven en daar is over het algemeen sprake van een flinke, volle laag sneeuw, maar er komt inderdaad wel eens wat bovenuit.

groet,
RJ

Hey RJ,

Mooi werk tot nu toe. Zeer orgineel en goed uitgevoerd.
Ben het wel met Rob eens dat je het wat te heftig hebt laten sneeuwen.
Vergeet niet om wat subtiele sneeuw aan te brengen in de groeven tussen de stenen van de sokkel. Maar niet te veel !
Doe dat dan wel aan een kant, anders wordt het weer onrealistisch.

gewoon doojjjgaan! Goe bezig.

Robert

Hoi allen,

Hier weer een update.
Het project nadert zijn einde. Sneeuw is zo goed als geschilderd, alleen de linten van zijn bandana moeten nog worden toegevoegd, die zijn geschilderd en liggen nu te drogen. En nog wat highlights op zijn handschoenen. En dan nog een laatste controle.
Ook de hond is zo goed als klaar, morgen nog proberen een underline en een highligt op zijn halsband proberen te schilderen, en even goed onder de lamp om de olieverf droog te krijgen. Ik hoop dat hij met een lichte satijnsglans opdroogt.
Dan hoop ik het geheel donderdag of zo onder te sneeuwen en er een beetje een windrichting in te krijgen en mogen jullie hem op de SMF demo dag keuren.
Ik heb zelf al genoeg dingen gezien die ik een volgende keer anders zou gaan doen, maar ben benieuwd naar jullie "live" reacties. Op de foto is het toch anders dan in werkelijkheid.
Als het helemaal af is laat ik door een neefje met goede fotoapparatuur foto's maken en die zal ik hier op het forum plaatsen.

Ik zit nog met de naam. Er zijn drie opties:
de originele Franse naam NEIGE
de nederlandse naam SNEEUW
of internationaal engels SNOW

Welke denken jullie dat het beste past?

Deze foto's zijn gemaakt met flits, en hoewel er niet gigantisch veel contrast in het schilderwerk van de figuren zit, zijn die nu bijna helemaal weggevallen.Maar ik hoop dat het een beetje een indruk geeft.

DSC04300.jpg

DSC04303.jpg

DSC04304.jpg

DSC04305.jpg

DSC04306.jpg

groet,
RJ

Noem het beestje maar gewoon Sneeuw. We zijn hier in Nl. n'est pas?

En ik zou me niet druk maken of de sneeuw realistisch is, het gaat er om dat het op de strip lijkt. Maar dat is slechts mijn bescheiden mening.

Verder kijk ik elke keer weer op wat voor kunsten hier vertoond worden; misschien dat mijn 'talenten' ook wat gescherpt kunnen worden, zodat mijn creaties zich met anderen kunnen meten.

Teleurgesteld

Hallo Robert-Jan,

Het spijt me dit te moeten zeggen, maar ik ben eigenlijk wel wat teleurgesteld. Er zit weinig tot geen leven in wat betreft de schildering, vooral de hond, en het figuur en de hond zweven boven de sneeuw. Vooral het plekje "sneeuw" onder de voet die op het stuk puin staat illustreert dit enorm. De sneeuw komt niet realistisch over, maar eerder als plaaster, maar dit was misschien de bedoeling om in de stijl van de strip te blijven. Nogmaals, het sculpteerwerk vind ik nog altijd super, maar het lijkt me alsof je na het sculpteren geen zin meer had om te schilderen en een deftige basis te maken (er zijn bv. ook geen sporen in de sneeuw). We praten er anders volgend weekend wel over in Antwerpen. Dit is zeker niet negatief bedoeld, en ik hoop dat ik je hiermee kan aanzetten tot het iets serieuser nemen van de schildering en afwerking.

Vele groetjes,

Gino

Ik dacht eerst dat het nog niet klaar was..
Ben het zeker qua schilderwerk eens met Gino.
Je hebt zeker talent, en met iets spannender schilderwerk maak je het figuur veel interessanter om naar te kijken en heel belangrijk: je sculptwerk komt ook vele malen beter tot zijn recht. En dat verdient het gewoon. Het geheel ademt iets onafs uit, en dat is gewoon zonde.

hmmmmmmmmmmm...

ik begrijp het wel.

Bij strips is er al een hoop gedeformeerd, het is juist door het life-like maken van deze figuren en de omgeving dat het aan kracht moet inboeten.
Wil je de handtekening van deze tekenaar pakken, en dat is al knap wanneer je de contouren van de stripfiguur moet missen, ben je gewezen op vormen en eenzelfde inkleuring van deze strip.
Door toevoeging van realisme zou dit een conversie worden á la 'Kuifje en het geheim van de blauwe sinaasappels'.
Ik denk, en weet eigenlijk zeker, dat Robert-Jan's technieken beter toepassing vinden in een vignet met Storm en Nomad ( en wordt er hard gejoeld om Roodhaar...)
Nu heeft hij een goede vertaling van de strip weergegeven.
Denk je Sjors en Sjimmie eens in, of zo je wil Claire, het is de vraag of een verfijning van de figuren recht doen aan de stijl van R vd Kroft.

Ik denk ook dat dit een typische gevoelskwestie is.
Bij mij is't net andersom, moet soms kinderstrips maken, me verplaatsen in het gevoel van een kind.

maar dit terzijde.

ik vind het geslaagd!

René

Als direkte copie van de strip is het zeker geslaagd, als figurenschilder is je focus gewoon anders dan die van een striptekenaar.

Mogelijk, en toch ook weer absoluut.
De middelen heiligen hier het doel en er is, in tegenstelling tot ons kleinschalig realisme, een top bereikt.

Zou Robert-Jan bijna willen aanraden wat foto's naar de tekenaar zelf te sturen.
Niet om een enge productielijn in gang te zetten, maar voor een reactie van deze geestelijk vader.

René

robert jan de wit zei:
Dan hoop ik het geheel donderdag of zo onder te sneeuwen en er een beetje een windrichting in te krijgen en mogen jullie hem op de SMF demo dag keuren.

Als het helemaal af is laat ik door een neefje met goede fotoapparatuur foto's maken en die zal ik hier op het forum plaatsen.

Rob, Gino,....goed lezen mannen...... 😉
Niettemin erg bedankt, ik kan er wel wat mee.

Maar ik denk dat deze foto's jullie op het verkeerde been hebben gezet.

De basis is nu inmiddels helemaal voorzien van sneeuw (met sporen...), en de laatste details aan de figuren toegevoegd en vastgezet op de base
Ik ga binnenkort goede foto's laten maken.

Het concept en schilderwerk is grotendeels hoe ik voor ogen had dat het zou moeten zijn. Ik had de strip voor ogen met een dosis realisme en de sfeer zoals dat in de strip naar voren komt.
Maar ik kan me voorstellen dat gemiddelde figuurschilder, modelbouwer of leek denkt wat te missen. Misschien had ik daar een concessie in het schoilderwerk moeten doen, maar dan komt ook talent en techniek om de hoek kijken.
Ik ben geen topschilder en pretendeer dat ook niet te zijn, ik heb hier nog enorm veel in te leren, maar ben voor nu tevreden. Ik neem al jullie tips en comments mee naar het volgende figuur.
Bij dit project moest ik ook gewoon zeggen stop, dit is het. Anders is er 99% kans dat ik het schilderwerk ga verkl#ten...Zoals dat het met de projecten was waar ik hiervoor mee bezig was.
En ondanks alle foutjes die ik gezien heb en dingen die ik een andere keer echt anders zou gaan doen ben ik voor nu tevreden.
En eindelijk is er dus nu weer wat af.. 😀

Dus, straks een nieuw project, nieuwe problemen en nieuwe doelen en benadering.

Gino, hij gaat mee naar Antwerpen, dan hebben we het er nog wel over. 😀

Rob, bedankt voor je complimenten en feedback.

Rene, bedankt voor je complimenten en input vanuit de andere invalshoek.

groet,
RJ

Robert-Jan,

ik heb je helaas niet meer gezien voor je vertek uit Merksem maar was blij verrast met jou werk. Je hebt de strip goed getroffen en hoop dat de trip je veel heeft gebracht. De demo van Bill Horan was in ieder geval iets wat ik niet had willen missen, wat een talent en snelheid in werken.
Helaas dat dit de laatste show was die de AMSS organiseert, ik ben er nog kapot van. De redenen waren het verlies van de lokatie en de slechte gezondheid van de organisatoren. Ik hoop dat er iets voor in de plaats komt dat ons de mogelijkheid bied om ons werk te kunnen tonen en vergelijken. Ik leer het meest als ik één op één kan praten met mensen als Gino Poppe, Marc van Megroot, Marijn van Gils, Adrian Hopwood en sculpters zoals jij. Communiceren via een forum is goed maar direct kontakt is toch leuker en duidelijker.
Ach ja ik mag toch niet klagen over de respons en tips en natuurlijk de onverwachte Commended voor de Sutherland Highlander.
Misschien dat de SMC in Eindhoven kan uitgroeien tot een vergelijkbaar event.

Groeten, Willem

Terug
Bovenaan