SMC2025

@Ron van Wiggen
Volgens mij zijn dat de zelfde lampje die Walter altijd in Goes op de stand heeft staan, ik dacht dat die van Ikea afkomstig zijn.
Kennen ze die winkelketen daar in Zweden??
🤔🤔

@Rob Plas Klinkt vaag bekend. Ik vroeg me af hoe de lichtopbrengst en kleur is?
Ik heb nu zo'n T-lamp, zoals die naast de radio en dat licht is veel te koud/wit. En behoorlijk fel.

@Paul Mееlеn fijne dag gewenst morgen.
Neem een rugzak en contant geld mee!
Ik was zwaar onder de indruk.

Enerzijds is er héél veel meer mogelijk geworden door 3D-printen (en etch).
Ook op het gebied van vegetatie en accesoires voor diorama's geldt tegenwoordig: "The sky is the limit"
Zien = kopen. Lekker ... vandaag geen verzendkosten!
Ik heb ondermeer een doosje met veertien geprinte paardenbloemen gescoord á € 15,-
Daarbij viel me weer eens op dat de hobby wel duur aan het worden is.
Onlangs telde ik op wat ik voor één conversie bij elkaar had gekocht en kwam rond de € 400,- uit.
Het is er. Het kán en het is prachtig maar wanneer is het te gek?
Zo bezocht ik een stand die enkel geprinte updates voor shermans verkoopt.
Een kraam vol. Prachtig, maar is er een grens?

De prima uitgelichte wedstrijdruimte:
IMG_1037.webp

Veuul handel, veel uit het oosten van Europa. Ik heb de indruk dat het internationaler is dan bij de ESM. Neem dus cash mee!
En pak die kans om dingetjes te kopen die anders, met veel porto, het uitproberen niet waard zijn.
Ik heb lang gekeken bij een fransman die miniatuur motortjes, verlichting en geluidsmodules voor inbouw in 1:35 levert.
Alles bedienbaar met een app. Je zou het bijna gaan proberen.

IMG_1038.webp

De modellen waren in overvloed aanwezig, vaak héél origineel en vaak BRILJANT uitgevoerd.
Gelukkig had ik er al enkele gezien hier op het forum. Dan weet ik een beetje waar ik naar moet kijken.
"Triumph des willens" en "Valley of the crosses" zijn in het echt nóg mooier.
De kits en dio's waren inspirerend en tegelijk beangstigend.
Ik kan een behoorlijk stukje plakken, al zeg ik het zelf.
Maar veel van wat ik vandaag heb gezien, gaat mij nooit lukken.

IMG_1036.webp

De zalen zijn helaas wat onoverzichtelijk: wéér een deur door en wéér een zaaltje. Maar dat is dan ook het enige om op te merken.
Ik heb écht onze Twenot-plakkers gezocht, maar pas ná het verlaten van de zalen liep ik tegen @Walter Jonkers aan.
(Een veel lelijke, slecht geklede mannen gezien. Maar dat ter zijde)

De conclusie is dat de hobby nog lang niet dood is, in tegendeel.
(tenzij je aan de modellen komt)

IMG_1035.webp

Laatst bewerkt:
@Ron van Wiggen
Volgens mij zijn dat de zelfde lampje die Walter altijd in Goes op de stand heeft staan, ik dacht dat die van Ikea afkomstig zijn.
Kennen ze die winkelketen daar in Zweden??
🤔🤔
Nee niet van IKEA maar deze LED Moderne Bureaulamp wit | 5 Watt | Draadloos opladen | Dimbaar | 3000K-6500K | Wit Kopen? | Ledloket

Aangeschaft voor regio Zuidwest en Zuidoost. Ideaal voor bij beurzen/shows omdat ze lekker compact zijn en verschillende kleurwarmtes kunnen geven.

….maar pas ná het verlaten van de zalen liep ik tegen @Walter Jonkers aan. (en veel lelijke, slecht geklede mannen gezien. Maar dat ter zijde)
…in één adem genoemd 😱🙄😂

Voor wie ons morgen wil bezoeken bij SMC: we zitten in de voormalige kapel, stemmig tussen de glas-in-lood ramen, weggestopt. Ver weg van het overvolle looppaden gebeuren en CO2 gehaltes met een ongekend broeikas effect (micro klimaatverandering!). De ingang naar de ruimte zit bij het restaurant en daar rechtsaf door een kleine doorgang. Stand X14.

IMG_3503.webp

broeikas weet ik nog wel te herinneren van vorig jaar in de wedstrijdhal. Daar ben ik toen ook eerder weggegaan omdat het echt te warm werd daar om rustig naar de modellen te kunnen kijken. Wat extra ventilatie daar zou fijn zijn geweest toen 😛

Ik ben zaterdag naar de SMC gegaan.
Tot mijn verbazing heb ik merken/stands gemist, die er volgens het floorplan hadden moeten zijn, maar die ik niet gezien heb.
Kan het zijn, dat sommige handelaren zich teruggetrokken hebben, maar dat het floorplan niet is aangepast ?
Specifiek bedoel ik RADO (R3), Black Dog (L2), AMMO (J2) en PanzerArt (A10).
Wie weet hier meer van ?

Je kunt bij de paal in de hal betalen of bij de slagboom zelf. En aangezien er in de hal een flinke rij stond ben ik doorgereden naar de slagboom die zo open ging nog voordat ik mijn pasje erlangs kon halen. Minder als 3 uur is gratis, maar langer als 3 uur ( in mijn geval) blijkbaar ook 😉

Laatst bewerkt door een moderator:
Weet iemand wie dit is/welke stand?
Ik kwam binnen, direct rechts voor ModelbouwCompany langs,
doorlopen met de wand aan je rechterhand
Aan het einde, bij die stand met die prachtige scenery artikelen (Martin Welberg Scenic Studio?) linksaf
Weer langs de wand lopen, en dan ongeveer halverwege:
makethemmove.com

Hun rijdende modellen vragen om problemen, het ziet er niet uit. En de video's op de site zijn ook 'met de Franse slag'.
Maar wie weet wat je er nog meer mee kunt?

die zo open ging nog voordat ik mijn pasje erlangs kon halen. Minder als 3 uur is gratis, maar langer als 3 uur ( in mijn geval) blijkbaar oo
Tsjek, dat had ik ook.
Compenseert een beetje voor de rugzak vol met goodies.

😢
Kijk ik thuis nóg een keer goed...
heb ik een enorme fles GLANZENDE blanke lak van Valeo gekocht.
huilie huilie
€ 15,- of zo naar de galemiezen

Buying frenzy noemen ze dat in de US,
Ik logeerde ooit een keer bij een internet maatje de dag voor mijn eerste AMPS show in Maryland.
Hij liet me zijn 200 dollar budget zien, en toen zeker wetend dat the misses niet meekeek, kwam er een envelop met nog eens 2000 dollar te voorschijn voor zijn beoogde aankopen.....
De volgende dag was het zo hectisch dat ik mezelf betrapte dat ik een aluminium loop wilde kopen voor een bergepanther...
Een wijze les, 2 jaar later was ik er weer, mijn vliegticket betaald door een artikel van 7 paginas gepublicerd in Military Modeling over die BergePantherm zonder de aluminium loop.
😉

Tot mijn verbazing heb ik merken/stands gemist, die er volgens het floorplan hadden moeten zijn, maar die ik niet gezien heb.
Kan het zijn, dat sommige handelaren zich teruggetrokken hebben, maar dat het floorplan niet is aangepast ?
Specifiek bedoel ik RADO (R3), Black Dog (L2), AMMO (J2) en PanzerArt (A10).
Helaas hebben we niet alles in de hand
IMG_8901.webp

En dan nog een floorplan aanpassen is niet te doen op de dag zelf

Jeetje wat een (voor nu) vervelend bericht in dit draadje. Mooie beschrijving @Arne Ρоirοt en leuk dat ik je nog kort even tegen kwam. Bij mijn eerste deelname heb ik echt m'n ogen uitgekeken en bij sommige stallen was het meer dat geweldig snuffelen. Heel selectief geweest in de aanschaf van m'n spulletjes, en ben megablij met hetgeen ik mee huiswaarts heb genomen. Ik was samen met mijn oom die een knaller van een pakket heeft meegenomen, Gevalletje de beginner af neemt beginner mee op sleeptouw. Superleuk bij elkaar en niet normaal wat een mooi's er werd getoond in de wedstrijdhal. Zwaar onder de indruk en met een grote glimlach op m'n gezicht een mooie dag rijker geworden. Voor degenen die nog gaan, heel veel plezier 😉

Mann o'Mann, zoals ze dat in Duitsland plachten te zeggen.
In een aanrijding/ongeluk raken is nooit leuk.
Als modelbouwer/verkoper onderweg naar een evenement nog minder leuk.
En dan als klap op de vuurpijl je vingers in de kreukels..... is helemaal zuur.
Latern we hopen en bidden dat alles weer helemaal goed komt met de mannen, hun gezondhed en hun aardse bezittingen.

Hallo Martin,
Uiteraard is het aanpassen van het floorplan in zo'n geval niet te doen, begrijpelijk !
Laten we hopen op een spoedig en volledig herstel !

Ik ben minder enthousiast...
Tuurlijk, het is heerlijk om een paar uur rond te kunnen banjeren in een soort enorme one stop shop, maar het valt me op dat gaandeweg de bulk verkoop steeds meer de boventoon begint te voeren, zonder noemenswaardige beursaanbiedingen, wat je vroeger wel veel vaker zag.
Het verbieden van rugtassen bij de wedstrijdtafels, irritant als het is om in te moeten leveren en weer op te halen, is een idee dat ik volledig begrijp en toejuich. Maar dan zie ik vervolgens mensen die per se een close up foto moeten maken (jongens, moderne telefoons hebben een prima zoom functie!) en hun telefoon dusdanig dichtbij dat model op de achterste rij houden, dat hun bierpens letterlijk op een model op de voorste rij ligt (true story). Ik vrees dat binnen nu en een paar jaar er zelfs hekken tussen de modellen en het publiek komen te staan, omdat er altijd een paar mensen zijn die geheel geen situationele bewustzijn hebben.

Ik begin ook steeds meer het gevoel te hebben dat de locatie ondertussen de massa niet meer aankan. Dat begint al bij de ingang; de "fast lane" voor mensen die al een ticket hebben is langer en langzamer dan de rij voor mensen die willen betalen aan de deur. Overigens werden de tickets niet gescand en had men makkelijk 10 keer hetzelfde ticket kunnen overhandigen.
Ook de situatie rond de parkeerkaarten is bijzonder. De hele dag wordt er omgeroepen dat je een parkeerkaart moet hebben om van het terrein af te komen en je kunt deze alvast aanschaffen bij de machine bij de ingang. Nu hangt er slechts één machine voor al die mensen die een kaart nodig hebben en deze zegt dat je een uitrijtijd hebt van 60 minuten. Met andere woorden, als je betaald hebt, moet je weg (volgens dat apparaat in elk geval). Maar vervolgens loop je er tegen aan dat het apparaat 90% van de kentekens niet herkend. Maar geen nood, je kunt ook bij de slagboom zelf betalen! En dan gaat de slagboom vervolgens vanzelf open, zonder betaald te hebben. Ik klaag niet, ik hou van gratis parkeren, maar het voelt allemaal zo zinloos, helemaal als je eerst met zijn allen in de rij hebt gestaan voor dat ene apparaat...
De toiletten zijn smerig. Te smerig. Hoe men het voor elkaar krijgt is mij een raadsel, maar in de ochtend zitten er urine vlekken op de bovenkant van de urinoirs en deze zitten er later op de dag ook nog steeds. Er wordt dus tussentijds niet of slecht schoongemaakt.
De catering is ronduit schandalig. Te langzaam, met een enorme rij tot gevolg en dan betaal je prijzen die in Disneyland niet misstaan voor iets van een middelmatige kwaliteit. Dik 4 Euro voor een flesje drinken... Meer punten waar men eten kan kopen zou al wat helpen met de boel te versnellen.
Begrijp me niet verkeerd, ik weet wat er komt kijken bij het organiseren van grootschalige evenementen, dus ik heb diep respect voor de mensen die dit er naast hun "echte" leven nog bij moeten doen. Ik ben alleen van mening dat de locatie deze mensen naarmate de jaren vorderen steeds meer in de steek laat. En dat is oprecht zonde.

Het catering verhaal snap ik helemaal, dat is ook bedroevend. De prijzen zijn hoog, maar dat kun je verwachten, dat is tegenwoordig op alle evenementen zo. Je kunt natuurlijk ook zelf eten en drinken meenemen, met als voordeel dat je meer geld over houdt voor aankopen 😉De toiletten zijn inderdaad niet heel fris, ik heb tussendoor wel schoonmaak gezien, maar als gasten de boel zo versmeren is dat waarschijnlijk ook niet bij te benen voor die mensen. Ik vind het onbegrijpelijk hoe mensen zich op het toilet gedragen, ik mag toch aannemen dat ze dat thuis ook niet doen?
Echte beurs aanbiedingen heb ik ook niet kunnen vinden, is dat erg? Nee, niet echt, hoewel het natuurlijk altijd leuk is om iets met korting te scoren. Bij diverse stands was ook wel te praten over de prijs, zeker bij wat grotere aankopen. Het aanbod is wel divers genoeg, en er is genoeg bijzonders te vinden, maar sommige handelaren hadden erg weinig voorraad mee, bij Thunder model/ LZ was een aantal kits bijvoorbeeld al om 9.45u uitverkocht op de zaterdag! Ook is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien, zo ben ik diverse keren de stand van Arto voorbij gelopen, zonder m te zien, terwijl ik ernaar op zoek was 🫣
@Hans Peulen : rado was wel aanwezig op de beurs, net als ammo. Zij stonden in de zaal waar alle fantasy figuren verkocht werden. Die zaal heb ik in eerste instantie ook overgeslagen, tot ik op zondag erachter kwam dat ze daar stonden.

Nee hoor, Rado stond in de andere zaal, niet bij de fantasyfiguren. Althans, op zondag wel. Hij had soort van één stand met Quicktracks.

De catering is inderdaad erg langzaam, maar de prijzen zijn voor hedendaagse begrippen niet eens zo hoog. Reken maar dat je in Disneyland tegenwoordig het driedubbele betaalt. Voordeel bij de SMC is wel dat je je eigen mayo kunt doseren, waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt 😎

Over de wc's: die zijn inderdaad altijd schandalig vies. Als je de show binnenloopt, is het eerste wat je opmerkt een enorme piswalm die je tegemoet waait.
Ik had Arto ook bijna niet gezien, maar er hing een plattegrond.

Er zijn meerdere parkeerautomaten, maar je moet wel weten waar ze staan. Ik heb betaald bij de automaat in het gebouw dat recht tegenover het parkeerterrein staat. Maar ja, als de slagboom gewoon opengaat, had ik me dus meer dan 4 euro kunnen besparen 🙁

Nee hoor, Rado stond in de andere zaal, niet bij de fantasyfiguren. Althans, op zondag wel. Hij had soort van één stand met Quicktracks.
Klopt, zij stonden samen in zaal 3, Ik had ze daar niet verwacht, maar via de plattegrond op de website van de SMC uiteindelijk toch gevonden 🙂

Bij mijn weten staat de organisatie open voor feedback, voor zover zij dat zelf in de hand hebben. Zij gaan dit echter niet van ons forum afplukken, dus een berichtje richting de daadwerkelijke organisatie van SMC doet wonderen in deze. 😉

Ik was eigenlijk samen Ruud vrij enthousiast over deze editie van SMC.
Door de aangepaste opzet op diverse plekken leek het iets minder druk dan voorgaande jaren en had je hierdoor wat meer beweeg ruimte.
Zondag ochtend was het nog niet zo druk bij de wedstrijd tafels en hebben hierdoor alle mooie inzendingen kunnen bekijken.
Aanbod van de handelaren was ook prima! ( we hebben in ieder geval genoeg gekocht!😊)
Catering hebben we deze keer niet veel van gezien,Ruud had lekkere bolletjes meegenomen!
Al met al een heel leuk weekend gehad en veel kunnen kletsen met diverse modelbouwers die uit diverse hoeken van de wereld waren gekomen om dit mooie evenement mee te kunnen maken!

O ja en er zijn nog genoeg andere wc's in het gebouw dan die vieze links bij de ingang!😉

Laatst bewerkt:
Het parkeerkaarten gebeuren is inderdaad erg vreemd. Dat was bij eerdere edities ook zo. Ik heb bij de wedstrijdtafel doodenge dingen gezien van mensen al dan niet met dikke buik die stonden te wijzen naar modellen of breed armzwaaiend discussiëren en blijkbaar niet bewust zijn dat ze modellen vooraan wel heel dicht naderen. Ook bij onze eigen TWENOT tafel gebeurde dit trouwens dat ik soms mijn hart vasthield of een model toch maar wat verplaatste.
En daar zit ook wat het probleem. Vieze WC’s en te weinig aandacht of bewustzijn van kwetsbare modellen ligt bij de bezoekers. Bij deze beurs mag je ervan uitgaan dat bijna iedereen iets met het onderwerp heeft en dan kan ik dit gedrag, inclusief naast de WC pot mikken gewoon niet snappen. Maar een rondgang door de beurs leert ook wel dat het gehalte aan ogenschijnlijk wat wereldvreemde types wat bovengemiddeld lijkt te zijn, maar de relatie met het gedrag wat ik beschreef kan ik daarbij niet aantonen.
Catering tussen 12 en 14 uur is niet door te komen maar om 11:45 kon ik zonder te wachten direct wat halen zonder wachten. Maar ook dat kan niet allemaal op organisatie worden afgewenteld.
Ik heb het naar mijn zin gehad …maar soms verbaas je je behoorlijk!

Dit jaar de parkeerautomaat binnen overgeslagen en gewoon bij slagboom gedaan. Koste mij 1,50 euro. En geen wachtrij 😛
Lunch was zoals elk jaar hetzelfde, witte bolletjes met speculaas erop. WC's waren in mijn geval schoon toen ik binnenliep. Had die achterin bij het eetgedeelte genomen. Was ook rustig daar rond 1 uur (zondag). Wel stonden daar de verwarmingen vol open te gloeien. Gas zal goedkoper zijn in veldhoven denk (of restwarmte van ASML?) 😛

Voelde wat minder druk dan vorig jaar wat in de ochtend wel prettig was bij het wedstrijd gedeelte. Stuk minder benauwd warm.
Wel inderdaad momenten gezien van de combi persoon/camera/telefoon......... Je zou verwachten dat mensen wat meer zouden nadenken.......
Was wel prettig en leuk om eens keer wat meer nieuwe modellen/dios daar te zien. Afgelopen edities leek het wel steeds erg op elkaar of steeds dezelfde modellen. Had voor mijn gevoel nu meer nieuw spul zien staan daar.

Opzet en ruimte zijn voor mij nog prima. En stuk beter zoals het vroeger was. Kan mij nog goed herinneren dat het destijds in mijn oude school was in eindhoven. Toen was het pas krap in die gangen 😛 (en in het weekend alsnog in school rondlopen voelde ook fout 😛)

Veel van de meningen hierboven ben ik ook toegedaan.
Ik denk dat het evenement uit zijn kluiten is gewassen en wellicht beter tot zijn recht zou komen in bijvoorbeeld de Jaarbeurshallen. Dat is SMC eigenlijk niet te verwijten.
Voor mij persoonlijk was het té druk, dat komt mede ook door mijn Tinnitus,
die als een Doomsday-sirene me vertelt dat ik moet luisteren en de rust moet opzoeken🚨.
Ik ben binnen 3 uur vertrokken, dus dat was mijn financiële meevaller 😉.
Dus sorry aan iedereen met wie ik een hand wilde schudden.
Opsteker van de week (ondanks vele ouwe l*llen):de hobby is alive & kicking!

Yep, vind het allemaal prima, overleef het wel die twee dagen. Ben alleen die lauwe vette bek daar wel beu. Dus vrijdag gauw 'n zak bolletjes (dacht krenten, maar bleek met chocolade) bij de super gescoord, boter erop en hop in de tas. Nog ff wat boterhammen kaas erbij en onderweg. Prima voor de zaterdag. En zondag buikje rond in de ontbijtzaal (het ontbijtbuffet is geweldig!) En kon er de hele dag tegen!

Volg mij voor meer 'Hoe overleef ik SMC' tips! 😁

Een spoedig herstel gewenscht Jan, en anders maar geen ESM hoor, gelukkig kun je prima online bestellen tegenwoordig

Oei, een gebroken enkel.... in het gips zeker ? Sterkte toegewenst voor een volledig herstel 👍

Terug
Bovenaan