SMC2023

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Beste leden,

Er zijn nog een paar plaatsen vrij om op zaterdag of zondag 14/15 October voor de clubtafel van de Twenot op SMC. Mensen die het afgelopen jaar al veel voor de club gedaan hebben, krijgen voorrang. Als je geïnteresseerd bent, dan hoor ik dat graag. Bij teveel aanmeldingen gaan we loten.

Ten overvloede : het is wezenlijk dat je een aanzienlijk gedeelte ook bij de clubstand aanwezig kunt zijn en niet bijvoorbeeld de hele dag workshops bezoekt. Daar tegenover staat dat je gratis entree hebt.

Met vriendelijke groet,

Bas Slaats

Wij zitten ook plek S6. Er is nog steeds plek.
FB_IMG_1695561097962.jpg

Ik heb nog een paar plaatsen over voor mensen die 1 dag willen komen bouwen, liefhebbers kunnen zich melden.

gr Bas

Ik kan de 15e hele dag.

Ben de hele dag met workshops bezig geweest, dus heb nog nauwelijks iets van de beurs en wedstrijd zelf gezien, maar dat staat dus morgen op het programma. Wat ik begrepen heb van de andere is dat het in ieder geval goed bezocht wordt en dat ook de Twenot stand voldoende aandacht krijgt.

Gr Bas

20231014_093421.jpg

Iknheb Gert even gesproken en je modellen bewonderd, zowel oo de stand als in de wedstrijd. Je Clouded Leopard zit echt strak in het patroon.

Mooie foto's, ik heb een paar livebeelden gekregen van mn maat, ik had graag heen gegaan, maar helaas, t is ook pas 11 jaar terug dat ik er ben geweest als ik heb zo effe uitreken

Vandaag gezellig druk. Maar je hebt ogen tekort! Wat zijn er toch kunstenaars in de modelbouw. Prachtige dingen. De nodige bekenden gezien en langs de TWENOT tafel gehad.IMG_2502.jpegIMG_2501.jpeg

Dat diorama van die walvisvaarders vind ik werkelijk geweldig. Daar zit enorm veel leven in.

Groet,

Arjan
Heeft (terecht) best of show gekregen in de ordnance (alle niet figuur) klasse.

Het waren twee zeer intensieve dagen, maar ik heb echt iedere seconde genoten. Ik wil graag beginnen om de Twenot stand bemanning te bedanken, zowel vandaag als gisteren. Heb alleen maar positieve mensen gesproken en verrassend veel mensen bleven even hangen om een praatje te maken en modellen te bewonderen.

smc1.jpg

Daarnaast vandaag tijd gehad om bij de wedstrijd te gaan kijken, het niveau was wederom fenomenaal en je kwam letterlijk ogen te kort. Gelukkig heeft Erich alles op de gevoelige plaat vastgelegd voor het nageslacht, zodra er hier een link naar toe is melden we dat hier. Om een kleine impressie te geven.

smc2.jpg
Vandaar ook dat ik aangenaam verrast was toen er een stickertje op mijn model aantrof. Aan het einde van de dag een zilver plak mogen ontvangen in de Standard vignette klasse. Echt superblij mee. Ook alle andere medaillewinnaars: van harte, daar kun je terecht trots op zijn!
smc3.jpg

Volgend jaar zeker weer!

gr Bas

Laatst bewerkt:
Volgend jaar zeker weer!

gr Bas
Je mag mij vast noteren voor minimaal 1 dag op de stand volgend jaar! En dan heb ik wel een berg cash bij me, heb echt te veel moois moeten laten liggen bij diverse handelaren...🤔

Jup, alle winnaars hier op het forum gefelicteerd met jullie welverdiende prijzen!

Grandioze show! Ik was er helaas pas halverwege de zondag, omdat ik eerst nog wat tijd nodig had om dingen af te ronden die ik had beloofd af te leveren op SMC (gelukkig niet voor de wedstrijd!).....maar ik kwam ogen en oren te kort. Fantastische opkomst in de wedstrijd......je weet haast niet waar je moet kijken. Mooi aanbod van handel...en naar mijn idee ook steeds meer "plastic" fabrikanten die op de show staan; MiniArt, IBG, HK models, Thunder en AFV-club. Prima weer geregeld met horeca en voldoende plek om rustig bij te kletsen.
last but not least....super dat de entree inclusief parkeren is, dus niet meer met z'n allen in de rij aan het aan van de show om parkeergeld te betalen bij de automaat!

SMF...Well done!

En om weer even terug op aarde te komen. 😉

Ken vergelijkbare gedachten tav de diorama's: technische perfect, maar het mist die X factor, zeker als je dan een volgende gang in loopt en dan de fantasy modellen gaat bekijken. Guilty as charged...

Gr Bas

Ja, zeer herkenbaar waar Mike het over heeft ! interessante materie en mooi dat-ie dit in de (internationale) groep gooit 🙂
(nu dus alleen effe iets nieuws en origineels verzinnen...)

Het gaat niet om even iets nieuws en origineels te verzinnen. Hier wordt duidelijk iets anders aangesneden: een gevoel van een soort gearriveerdheid bij een gevestigde groep master-modellers die geen significante vooruitgang meer maken sinds een flink aantal jaren. De creativiteit en evolutie is er uit. Veel hetzelfde en het blijft hetzelfde zoals hij aangeeft. En eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat de wedstrijdruimte mij ook weinig boeide in die zin dat ik niet echt verrast werd met het WOW gevoel. Natuurlijk perfecte modellen en diorama’s waar ik alleen maar van kan dromen maar die me ten diepste niet echt raakten (op uitzonderingen na)…hoewel ik het ook zo zou willen kunnen. Er is sinds Verlinden een enorme ontwikkeling geweest in technische zaken, details, verftechnieken ….in essentie is het ook veel hetzelfde gebleven. Maar de vraag is: wat moet je dan anders doen. We maken het beeld van de werkelijkheid na en die werkelijkheid heeft nu eenmaal op militair gebied een bepaald beeld. De vraag van Mike naar next-level is een lastige. Onze hobby moet wel leuk blijven en niet een soort arrogantie van een groep krijgen die een soort van noem het next-level literaire master-klasse gaan vormen waarbij je bij ieder model en diorama zoals bij literatuur het thema, leidmotief, diepere gevoelens er achter en meer van soort dingen moet zien te doorgronden om vervolgens met een (bijna) natte broek van opwinding oh en ah te roepen omdat het zo doordacht en diepgaand is. Bedoelt hij dat? Wat bedoelt hij eigenlijk? Weet hij zelf wel wat hij bedoelt. Hij merkt iets op, terecht, maar wat is het antwoordt… geen verdere technische perfectie, die misschien helemaal niet boeiend is voor een ander, niet meer zo realistisch mogelijke gruwelijkheden (waarom zou je dat willen). Ik ben benieuwd of deze oproep wordt gehoord, goed valt en de volgende editie ook zichtbaar is. Maar het lijkt me buiten kijf dat het (zolang je het als ontspannende hobby ziet althans) vooral leuk moet blijven voor de bouwers. Zie je het puur als competitie en zal en moet je de beste zijn dan hoort daar echter pijn lijden en frustratie bij en is de oproep van Mike terecht dat er vernieuwing moet komen omdat het (te) stil lijkt te staan. Dat is de consequentie van meedoen in dat circuit denk ik. Maar ik ben dus echt benieuwd waar dat nieuwe moet liggen en ik echt WOW zeg (met droge broek graag) zonder de weergave van de werkelijkheid geweld aan te doen (zoals we bij doorgeslagen weathering hebben zien gebeuren).

Ik heb Mike vorige week ook even gesproken.
Hij vertelde mij hetzelfde verhaal zoals hierboven vermeld staat.
Dit was ook de reden van hem om geen gouden medailles toe te kennen aan de AFV masters.
Later is dit trouwens wel aangepast!
Hij had zelf ook een model meegenomen,een brumbär met whitewash deze gaf bij mij geen “wow” gevoel!.. sterker nog,vond het een van zijn minder geslaagde modellen!
Als hij het allemaal zo goed weet dan zou ik zeggen laat dit dan eerst op je eigen model zien!
ik denk dat het meeste aan technieken inmiddels wel bekend is!
Over de top modellen a la Adam Wilder hoeft van mij ook niet!
Persoonlijk vind ik de mooiste toevoeging van een model als er een verhaal bij zit al dan niet historisch correct! Verder vind ik dat de figuren het model altijd pas echt tot leven brengen en mits goed gedaan mij dit een wow reactie geeft maar dit wordt helaas niet beoordeeld als je meedoet in de categorie AFV!

Laatst bewerkt:
….Persoonlijk vindt ik de mooiste toevoeging van een model als er een verhaal bij zit al dan niet historisch correct! Verder vind ik dat de figuren het model altijd pas echt tot leven brengt en mits goed gedaan mij een wow reactie geeft maar dit wordt helaas niet beoordeeld als je meedoet in de categorie AFV!
….Eens….precies de reden dat “Father forgive them …..” bij mij wel een WOW gevoel opriep.

Een van mijn favoriete thema's, het Kano theorie dillema. Iets wat 10 jaar geleden fantastische en vernieuwend was, wordt nu als normaal beschouwd en zal geen Wow effect teweeg brengen. Mooiste voorbeeld was het model van Olaf van de Walvis. Origineel idee, perfect uitgevoerd. Terecht best of show, maar tevens ook een inspiratie voor een hele generatie modelbouwers. En dat missen we dus een beetje in onze tak van sport.

Denk dat wat dat betreft jouw Walcheren verhaal een goede gaat worden, Roger. Pure inspiratiez waardoor je zin krijgt om je volgende model nog net iets extra's wilt meegeven. 👍

Gr Bas

Soms krijg ik ook wel een beetje het gevoel dat ook in de modelbouw 'de boel' een begint te verzadigen.
Het internet staat bol van inspiratie in vele vormen... de beschikbaarheid van materialen, kits, boeken en weet ik wat is ENORM dus de
fantasievolle ideëen worden volop uitgewerkt en dan ook op vele manieren en plekken getoond.
Met zoveel deelnemers nemen de nieuwtjes steeds toe maar kan niet oneindig blijven toenemen...
More is nu less omdat we beginnen uitgekeken te raken ?
Niet persoonlijk op je eigen creativiteit maar op de wedstrijden ?

Laatst bewerkt:
Ik ben een fan van het werk van Mike, maar na het kijken van dat filmpje heb ik vooral een gevoel van "weer een half uur dat ik nooit meer terug krijg".

Originaliteit vind ik altijd iets belangrijks in onze hobby. Maar dat zegt het al..........."hobby". Als we het gaan hebben over verantwoordelijkheid ten opzichte van de volgende generatie modelbouwers, dan haak ik wel een beetje af.

Peter,
Er is inderdaad te veel van alles!
Ik vraag mijzelf soms af wie koopt dit toch allemaal ?
Als ik op de beurs kijk zie ik toch elke keer dezelfde personen die elk jaar een beetje ouder worden!😊
De vergrijzing neemt helaas in onze hobby ook toe!
De jeugd ( op enkele uitzonderingen na) heeft door de jaren heen andere hobby’s gevonden en heeft te weinig geduld voor modelbouw!
Het zijn daarom dus ook meestal dezelfde bekende namen die meedoen met een wedstrijd die elke keer hun kunstje laten zien!

We moeten daarom wat meer naar onszelf kijken en proberen uit onze comfort zone komen en proberen onze grens wat te verleggen!
Dit was voor mij de reden dat ik nu iets Brits bouw in het water!😁

Laatst bewerkt:
Ik vraag mijzelf soms af wie koopt dit toch allemaal ?
Henri, ikke en nog iemand...

Dat terzijde.... vergrijzing is een feit, maar voor de nieuwe generatie is geduld al minder nodig omdat met de steeds (ver)nieuwe(nde) technieken
er minder inspanning nodig is. Nog even en men kan een 'Snap Fit Dio' bestellen waarbij je dan nog wel zelf de componenten kunt uitkiezen.
Geen idee waar deze hobby heen gaat maar ik geloof echt niet dat-ie aan het uitsterven is.

En nu mijn initiële gevoel van "ja Mike, je hebt hier iets (?) te pakken" wat gezakt is (ook door jullie reacties) en nu ik weer die geweldig mooie
creaties zit te bekijken vraag ik me af wat Mike Rinaldi nou eigenlijk wil of naar verlangt ?? hij was feitelijk nogal vaag...
Doorzichtige diorama's of zwevend misschien ? of moet ik het aandurven om een Leopard te breien of in 1:1 te gaan werken ?
Vernieuwing kun je wel pushen maar wat is het gevolg... dan MOET het en dat werkt dus niet in een hobby of passie.

Nu vind ik dat wat Roger zei zeker belangrijk is :
We moeten wat meer naar onszelf kijken en proberen uit onze comfort zone te komen en de grens te verleggen!
ik geloof dat dit het meest oplevert, ook voor de lange duur en daardoor blijft het zich vanzelf vernieuwen toch ? bovendien gaat het ook op voor meer dan alleen modelbouw...

Als ik dan eerlijk ben zeg ik dat mijn comfortzone nu meer de PC monitor is dan de hobby tafel(s)...
Ik ben me er gelukkig bewust van en zoek al maanden een manier om weer goed op gang te komen. Ik doe wel wat maar er zit steeds veel tijd
tussen de vorderingen.
Welnu... er lijkt zich door het voorgaande bij mij iets duidelijk te worden :

Al een tijdje zit ik (vanwege bouwfilmpjes op YouTube) te spinzen om een bepaald project terug op te pakken dat gestart was omdat
het een retegaaf model betreft én dat behoorlijk buiten mijn comfort zone ligt en dús een uitdaging is en laat juist dát (vanwege ADHD) een
goed middel zijn om aan de gang te gaan... en te blijven.
Dat betekent dan wel dat ik hier op het forum minder ga vertoeven want het betreft een vliegtuig met dubbele vleugels, drijvers en draadjes.
Even minderen met forum en YT voelt al ongemakkelijk maar ik geloof in dat fenomeen van uit je comfort stappen...
Dit weekend maar'ns een knoop versplinteren dan 😬

Laatst bewerkt:
Toch blijft de variëteit aan voertuigen, figuren en diorama's geweldig en inspirerend... geen waanzinnige scenario's maar genoeg unieke en leuke details, van duiven tot magere Hein. De aanwas van nieuwe modelbouwers is laag maar ik zag genoeg kinderen langs de Twenottafel lopen, en denk dat games als War Thunder en andere games ook leiden tot meer modelbouw -al hebben die nog een lange route om tot bouwavonden en bijeenkomsten te komen.

_aMG_8403b.JPG_aMG_8475.JPG_aMG_8626c.JPG_aMG_8931.JPG_aMG_8488b.JPG

Al een tijdje zit ik (vanwege bouwfilmpjes op YouTube) te spinzen om een bepaald project terug op te pakken dat gestart was omdat
het een retegaaf model betreft én dat behoorlijk buiten mijn comfort zone ligt en dús een uitdaging is en laat juist dát (vanwege ADHD) een
goed middel zijn om aan de gang te gaan... en te blijven.
Dat betekent dan wel dat ik hier op het forum minder ga vertoeven want het betreft een vliegtuig met dubbele vleugels, drivers en draadjes.
Even minderen met forum en YT voelt al ongemakkelijk maar ik geloof in dat fenomeen van uit je comfort stappen...
Dit weekend maar'ns een knoop versplinteren dan 😬
Volg je hart waar je echt zin in hebt. Ik heb op dit moment ook een “where is the flow” probleempje en herpakken kan dan nodig zijn. We vergeven je dat het een vliegdinges is…maar beloof niet te ver weg te vliegen want je inbreng in dit Forum is toch altijd erg stimulerend moet ik zeggen en dat zal ik gaan missen. In die zin zijn we hier toch een beetje oude mannen maten club (zonder in een café te hangen dan). YT even aan de kant kan nooit verkeerd zijn. Daar gaat heel wat tijd in zitten als je je erdoor laat meezuigen…..waardoor je in dat soort Mike beschouwingen komt waar je je achteraf van afvraagt wat je er mee moet. En in het (virtuele) café deel van dit Forum mag je altijd alles van je vorderingen laten zien.

Als hij het allemaal zo goed weet dan zou ik zeggen laat dit dan eerst op je eigen model zien!
Weten en kunnen zijn wel twee verschillende dingen. Je kunt ergens heel veel theoretische kennis van hebben, maar het zelf niet in de praktijk kunnen op hoog niveau — en ook andersom. Ik ben niet zo van die Amerikaanse mentaliteit van, „Als je het zo goed weet, waarom doe je het dan niet zelf?” Nou, omdat ik dat niet kan, want mijn vaardigheid is niet goed genoeg daarvoor. Maar ik kan daarom toch best naar het werk van een ander kijken en zien wat er goed of niet goed aan is. Of, zoals je dat tegenwoordig schijnbaar moet zeggen: „welke verbeterpunten er zijn” — wat er niet goed aan is, dus.

Het was mijn eerste beurs in jaren, ieder geval in Nederland en voor mij was het belangrijkste om vooral weer vele bekenden en vrienden, soms na vele jaren, weer in het echt te zien. En nog belangrijker zien of ik weer in een bepaalden modelbouw mojo kan komen. Heb de wedstrijdzaal gemeden, wou alleen de diorama's zien van Elco, Roger, Rob, Erik en die van Bernhard Lustig en Christian Schiller uit Duitsland. Wetende dat Eric toch wel foto's maakt het daar ook bij gelaten. Vooraf een keuze gemaakte welke verkoopstands ik wou bezoeken en wat aan te schaffen. Vooral, niet eens met iedereen helaas, bijgepraat en weer wat modelbouw-inspiratie-energie opgedaan. Heb het half uur van Mike niet volgemaakt, ben klaar en was het ook al, met al dat geneuzel en gezeik. Dat was voor mij ook wel de grootse boosdoener om jaren terug de hobby bijna gedag te zeggen en geen shows meer te bezoeken. Al dat soort zelfbenoemde modelbouwprofeten, kan er helemaal niks mee.
Heb een mooie dag gehad en hulde aan het SMC team die het toch maar weer voor elkaar heeft gekregen. Volgend jaar weer van de partij en wellicht dat ik weer een keer 2 dagen ga aansluiten.

Gr.JW

Terug
Bovenaan