Jan van Harn
Lid van de TWENOT
- Interesses
- Britse Gemenebest WW2
- Schalen
- 1:35
- Nu bezig met
- Fordson WOT 6 GS, AEC MkI, Scammell Pioneer Recovery
Helemaal mee eens! Tegelijk heeft ieder werk zijn waarde, zeker voor de bouwer.Persoonlijk vind ik de mooiste toevoeging van een model als er een verhaal bij zit al dan niet historisch correct! Verder vind ik dat de figuren het model altijd pas echt tot leven brengen en mits goed gedaan mij dit een wow reactie geeft
Ik heb het verhaal van Mike deels beluisterd.
Enkele gedachten (niet bedoeld om een discussie aan te zwengelen):
1. de ontwikkelingen zijn naar mijn indruk snel gegaan. In dat tempo kun je sowieso niet doorgaan.
2. ik vind het het mooiste als iemand er een verhaal in stopt. Vaak kun je dat zien aan het model met de basis en vooral de figuren: samenhang, het ziet er natuurgetrouw en logisch uit, enzovoorts.
3. Hier komt wel een stukje artistieke vrijheid bij: een diorama is vaak niet 1:1 iets namaken op schaal, maar er iets van jezelf in leggen. Op dat vlak heeft de een echter meer bagage en inzicht dan de ander. Wat doet de compositie, voeg je iets toe of laat je iets weg?
4. Als ik aan schilderijen denk, dan kun je daarin extra expressie aanbrengen door kleurgebruik, lichtval, vulling van de ruimte. Op dat vlak kunnen we een stapje verder. Maar dan moet je hier wel kennis van en inzicht in hebben. En dat mist de gemiddelde bouwer, inclusief ikzelf. Ik weet dat je in een winters schilderij vaak meer blauwe tinten ziet. In een zomerse setting bijvoorbeeld geel en/of rood. Dan heb je nog iets van harmonie. En realistisch of abstract. Op dat vlak kan er nog wel iets. Of iedereen het waardeert is dan wel weer een vraag. Maar je mag gebruik maken van artistieke vrijheid.
(denkend aan lichtval: je kunt proberen om op een andere manier licht en schaduw aan te brengen dan recht van boven. Bij een schaalmodel geeft dit wel een extra uitdaging, omdat je een schaalmodel anders ziet dan iets in 1:1. En ik weet ook dat hiertoe pogingen worden ondernomen.)
5. Tegelijk proberen we de werkelijkheid op schaal weer te geven. De geschiedenis te laten zien. Dat laatste zie ik ook als zinvol. En wat is er dan mooier dan dat het klopt (zonder klinknagels te tellen). Het verhaal en hoe het er uit zag, is geweest.
6 Kijkend naar iemands creatie: waardeer wat iemand erin heeft gestopt, probeer hem/haar te volgen. En natuurlijke mag je laten weten wat je ervan vindt. Liefst op een manier waar iemand wat aan heeft.
En als laatste: blijf energie halen uit wat en hoe je iets doet, ieder op zijn wijze. Dat is vele malen belangrijker dan competitie. Vind je iets mooi en wil je het maken, doe het. En presenteer het op een strakke ondergrond of in een fantastisch diorama.