Sherman Firefly - Slag om de Schelde

Hoi,

Ik wil deze week aan de ondergrond beginnen, maar over sommige dingen twijfel ik nog.
Op de referentiefoto is bijvoorbeeld te zien dat de weg rchting het kanaal bestaat uit betonplaten (zo lijkt het).
Dit zie je ook op de onderstaande foto:
Screenshot_20240422-161048_Chrome.jpg

De weg van de zanddijk lijkt donkerder dan de weg naar het kanaal, als ik het goed heb lagen de betonplaten er toen nog niet zo lang.
Wat is de beste manier om die betonplaten na te maken? En hoe kan ik de normale weg (kruisende weg) maken?

Aan het begin van het volgende filmpje is dit korte fragment te zien.

Screenshot_20220119-115052_YouTube.jpg
Het moet wel op Zuid-Beveland gefilmd zijn, want de tweede tank vanaf rechts is ook te zien op deze foto, let op de stowage voorop.
Screenshot_20210928-171513_Google.jpg
Heeft iemand enig idee waar dit is gefilmd en of dit misschien zelfs op dezelfde plek kan zijn als bovenstaande foto?

Pas heb ik de stowage geschilderd, vooral het hout vond ik een leuke uitdaging. Wel moeten de grootste kleurcontrasten van het hout nog iets verminderd worden.
20240422_161833.jpg
20240422_161820.jpg
Van de stowage voorop moet een deel nog geschilderd worden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is de beste manier om die betonplaten na te maken?
Zelf heb ik geen ervaring daar mee, maar....

Voor dit detail zijn er genoeg manieren te vinden zoals hier op YouTube.

Welke ikzelf wel gaaf vind (vanwege het maken van de barsten) is deze :
(het ingrediënt "hydrocal" is gietgips)

Uncle Nightshift heeft ook een mooie manier met kurk :

Hoi,
Bij de Tiger van mijn vorige project had ik de oil streak methode al uitgeprobeerd. Voor deze leek me dit ook wel een goede methode, dus heb ik de olieverf er weer bij gepakt. Dit is nu voor het grootste gedeelte klaar:
20240511_141200.jpg
20240511_141230.jpg

Ik vind dit zelf een van de beste manieren om je voertuig te verweren.
Achteraf gezien had ik denk ik beter eerst de decals erop moeten zetten, maar dat zijn er niet zoveel.
Ik denk dat dit alleen het markeringsnummer aan de achterkant is en het divisieteken.
Of moeten er nog meer de decals bij?
Die zijn op de foto in ieder geval niet te zien.

Eerst maar eens inlijnen, dan zien we wel verder. De tracks zitten trouwens al aan elkaar. Die gaan binnenkort in de primer.

Christian

Mooi Christian,

Overigens begin ik meestal met inlijnen, dat geeft diepte in de basis.

En nog een tip: met oil streaks boots je aflopend vuil na. Door ook een lichtere kleur olieverf bij te gebruiken, krijg je het effect van stof en zand. Gewoon random door elkaar opbrengen. Verder zit er voor net zoveel op als achter. Voor loopt er echter ook vuil van het schuine frontpaneel naar voren. Ook rond de toren is het oppervlak kleiner. En bij het achterdek krijg je meer troep van de gemorste brandstof en vettigheid door onderhoud aan de motor.
De intensiteit van aflopend vuil is achter dus groter dan voor. Voor mag (de volgende keer) dus wat minder.

En decals: vaak zie je ook de registratie nummers, bij Britse tanks beginnend met een T. Deze waren wit of heel lichtblauw en staan op de zijkanten en achterkant. Op je foto's zie ik ze niet en ze missen vaker. Ik vermoed dat ze aan deze kant van de plas weleens werden overgeschilderd, omdat ze op afstandop kunnen vallen.
Het AoS nummer en Unit sign stonden op de voor- en achterkant, maar waren door bepakking niet altijd zichtbaar. Unit sign links, AoS nummer rechts, altijd in rijrichting gezien.
Decals zie ik als basiskleur, maar ik heb ze in het begin van het proces ook wel eens vergeten en later aangebracht.

Succes, Jan

Als het een betonplaten weg is dan is die nog redelijk nieuw omdat de nieuwe rijksweg kort voor de oorlog is gereedgekomen. Er zijn maar weinig stukken waar de rijksweg op een dijk lag zoals hier de bomendijk. Zal dus ergens in Zuid-Beveland zijn op een dijk. Na oversteek over het kanaal zijn ze doorgereden naar Goes (er zijn foto’s dat ze daar op de rijksweg langs het spoor rijden). Meest waarschijnlijk is dat de dijk ergens in de gemeente Reimerswaal is.

IMG_8519.jpeg
Hier foto van destijds de nieuwe rijksweg (Patijnweg) in Goes.

Hier vind je de foto’s van de Shermans die Goes in komen (ik heb deze foto’s inmiddels ook zonder de stift markeringen via de verkoper gekregen).

Gaat een mooie sherman worden. De loopwielen bewerk ik altijd door stukjes van het rubber eruit te snijden/vijlen (met driehoekvijltje) de rubber lagen op de loopwielen werden nl erg snel beschadigd door oa stenen die tussen rupsen en wielen terechtkwamen.
Je verweringsstrepen gaan er goed uitzien!

Christian de loopwielen moeten wel supermat en vuil hoor!

De tank zelf mag wat mij betreft ook wat matter, stuifzand is tenslotte niet glanzend (tenzij nat natuurlijk).

Maar misschien wist je dat al of ben je er nog niet aan toe gekomen.

Zie deze fotos uit 1944 van de WO2 beeldbank..

4th Armoured Brigade, Weert, 22 sept '44 (4).jpg

4th Armoured Brigade, Weert, 22 sept '44 (4).jpg

Je kunt op allebei die foto’s goed zien dat bij Shermans eigenlijk de hele zijkanten van de onderkant van de romp en de wielstellen onder de stof en modder kwamen te zitten.

Maar misschien wist je dat al of ben je er nog niet aan toe gekomen.
Dat klopt, voordat ik met de olieverfverwering begon, had ik de tank een glanslaag vernis gegeven. Uiteindelijk komt er een matte vernislaag oveeheen.
De loopwielen bewerk ik altijd door stukjes van het rubber eruit te snijden/vijlen (met driehoekvijltje)
Goed idee, misschien ben ik daar nu wat te laat voor, maar dan is dat gewoon voor de volgende sherman.
Hier vind je de foto’s van de Shermans die Goes in komen
Bedankt Walter, mooie foto's die ik nog nooit gezien had! Geeft altijd weer inspiratie voor een volgend project. Ik heb de otter (verkenningsvoertuig) van IBG models nog liggen. Misschien kan ik daar wat mee.

Hoi allemaal,

De laatste weken waren erg druk maar dit weekend toch nog even tijd gevonden hiermee verder te gaan.
Vanavond eens geprobeerd de blauwe strepen te spuiten mbv een mal.
Het moet nog wat aangepast worden, maar over het algemeen ben ik best tevreden.
IMG-20240622-WA0004.jpg

IMG-20240622-WA0005.jpg

Zoals jullie misschien al bekend is, zal dit diorama (als hij af is) in september en oktober te zien zijn in het historisch museum de Bevelanden in Goes.
Hartstikke leuk natuurlijk.

Binnenkort maar eens verder de tracksporen en andere details op het diorama. Daarna de tracks zelf afmaken en dan istie bijna klaar.

Fijn weekend allemaal,
Christian

Elke vordering is er één en deze ziet er ook alweer prima uit 👍

Het gaat er al echt op lijken 🙂

Zorg wel dat het in het museum achter glas komt te staan, anders is er binnen de kortste keren weinig meer van over. Ik zou ze ook op het hart drukken dat, als het diorama afgestoft moet worden, ze dat niet zelf doen maar jou vragen om even langs te komen.

Ja het komt als het goed is in een vitrine, dus de hoeveelheid stof zou mee moeten vallen.
Ja het komt in een vitrine te staan. Zet hem er zelf even in als het zover is. Nu weten de mensen van dit museum hoe ze met museumstukken om moeten gaan maar ik zou het (letterlijk en figuurlijk) zelf in de hand houden.
Gaat mooi worden !

Mooi Christian,

Je werkt netjes. Op de 1e foto zie ik een looprol zweven. Ik vermoed dat je nog met de basis bezig bent. Probeer om ze allemaal contact met de ondergrond te laten maken, als dat nu niet het geval is. Succes!

Groeten, Jan

Zeker op een diorama zou ik de wielarmen vastlijmen, maar pas als de rupsband rond de wielen zit. Lijm ertussen laten lopen, model op z’n plaats op het diorama en aandrukken zodat alle wielen goed de rupsband raken, en dan niet meer aankomen totdat de lijm droog is.

Hoi allemaal,

Nu de basiskleuren van het diorama klaar zijn, ben ik begonnen met de modder op de weg. Dit heb ik gedaan met Vallejo Dark Earth pasta en wat losse tracks.
17198540264433179751648547713916.jpg

Ik ben er redelijk tevreden over, wel moet de bermkleur nog aangepast worden naar de kleur van de modder op de weg.
Zoals te zien is, heb ik naast de weg bandensporen gemaakt waar later water in komt te staan.

Een ding mist nog en dat is de tankbestuurder. Hiervoor heb ik een koppie nodig met een tankerbril op.
Nu is de vraag, heeft iemand zo'n hoofdje en ben je bereid deze te verkopen, stuur me even een pb.
Want hierdoor blijft het diorama zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid op de foto.

Alvast bedankt,
Christian

Ha Leon,

Bedankt voor je voorstel, als deze het worden ga ik voor de linkse op de foto.
Maar mijn omschrijving was niet helemaal compleet (mijn fout) want ik bedoelde eigenlijk een hoofdje met de bril op zijn ogen, ipv op het voorhoofd.
Heeft een van jullie zo een nog over?
Zo niet, dan ga ik voor het linkse hoofdje van Leon.

Christian

Hoi,

Afgezien van wat kleine dingetjes, is deze af. De tracks heb ik verweerd met vallejo pigments en nog wat modder. Ik zie nu dat de tracks nog wat zweven, maar dat ga ik nog oplossen.
1000016857.jpg
De ophanging heb ik nog verder verweerd, eerst drybrush voor het stof, daarna vallejo thick mud.

De bestuurder is gemaakt van een Hornet hoofdje en een Tamiya romp.
1000016869.jpg

Intussen is de wegwijzer ook af. Op de borden zijn de randen van de decals duidelijk te zien. Daarom ga ik de rest van de borden nog wat donkerder maken, zodat dit niet opvalt.
1000016863.jpg

En dit is em dan in zijn geheel:
1000016860.jpg1000016846.jpg
1000016842.jpg

Tips en kritiek zijn zeker welkom!

Christian

Zal de Zanddijk niet een klinkerweg zijn geweest? De Sherman komt namelijk van de Zanddijk. De wegwijzer komt nu wel in het vrije profiel van de Rijksweg en dat zal niet de bedoeling zijn geweest destijds.
Wellicht de rand de kleur van Zeeuwse klei geven met een bordje er op.

Wat bedoel je hier precies mee? De
wegwijzer staat trouwens nog niet vastgelijmd, dus de stand daarvan kan ik nog veranderen.
Een vrij profiel betekend dat er geen obstakels zoals wegmeubilair (borden, hekken, verlichting) in de weg zitten voor wegverkeer. Ik zie nu dat één van de wegwijzer panelen over de Rijksweg steekt. Iets draaien dus.

Mooi gemaakt Christian 👍 de moddersporen op het beton vind ik een opvallend en geslaagd detail.
De oer-nederlandsche wegbewijzering is vanwege kleur en stijl ook steeds een fraai accessoire (maar mag wel iets viezer ?).

Wat mij niet zo bevalt is de omlijsting vanwege het effect alsof alles in een bakje staat

Veel plezier met de laatste loodjes

Ik vind de kleuren van de Firefly en de benanning op de foto's goed getroffen. Dat geldt ook de rupsen. Wat je hieraan nog kunt doen, voor zover niet gedaan, is de delen die in contact met de weg komen, grijs schilderen. Hier slijt de roest af. Eventueel daaroverheen met een (zacht) potlood er overheen in de rijrichting. Grafiet geeft een licht glanzend effect.

Het gras zou ik nog iets kleur geven met bijvoorbeeld de airbrush of verdunde verf. Kies bruinig, gelig, donkergroen. Desnoods in meerdere dunne laagjes. Dat past beter bij november.

maar mag wel iets viezer ?).
Ha Peter, goed punt, er komt nog wat roest en modder op.

Wat mij niet zo bevalt is de omlijsting vanwege het effect alsof alles in een bakje staat
Ja dat valt wat meer op dan ik verwacht had. Een optie is nog dat ik het schuim lossnij en het iets ophoog. Nu lijkt het inderdaad of het in een bakje staat, wat opzich ook waar is.
de delen die in contact met de weg komen, grijs schilderen
Goede tip, ik heb nu alleen nog maar dat met het potlood gedaan, maar het is idd beter zichtbaar als daaronder een laag grijs zit. Dus dat ga ik binnenkort ook nog doen.
Speciale reden dat de sherman geen belettering heeft? Unit/gewicht/t nr
Op de foto was er geen beletterimg zichtbaar, dus alleen op de achterkant een Unit sign en AoS-nummer. Maar die staan inderdaad niet op de fotos in mijn laatste post. Bij de eindfotos maak ik daar ook een foto van.
kwam de foto nog tegen in stripverhaal versie
Altijd leuk, ik zag hem gisteren ook nog in de boekenwinkel😀

Christian

Hoi,

Nu heb ik van het museum de vraag gekregen of het mogelijk is om het witte paaltje links in beeld ook nog op het diorama te zetten. 1000005601.webp

Weten jullie wat dit voor soort paaltje is en vooral wat er op de bordjes aan de voorkant ervan zou kunnen staan.

Alvast bedankt, Christian

Het ziet eruit als een eenvoudige houten paal die op een punt gekapt is, met een tijdelijk bordje eraan voor de Britse troepen misschien?

Groot voordeel hier is dat, als je geen foto kunt vinden die van de andere kant genomen is, je alleen maar iets geloofwaardigs op het bordje hoeft te zetten.

Op deze foto wat duidelijker. Ziet er niet uit als een paaltje dat je even neerzet om bordje aan te hangen. Moet een andere functie hebben gehad. Verder staat er nog een rond verkeersbord aan weer een andere paal (welk bord was dat? Fietspad?) en dan nog die draden die omhoog lopen vanaf de grond (of die omlaag hangen?)
IMG_2258.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
Die tanks die vanaf de Zanddijk de Rijksweg op draaiden kwamen dus direct in de file te staan. Er moest eerst een pontonbrug over het Kanaal door Zuid-Beveland gereed komen. Hier mooi beeld van de Rijksweg gezien richting het westen. Op de achtergrond zie de dijk van het kanaal.IMG_2259.webp

Laatst bewerkt:
En hier een foto van de Rijksweg vlakbij het Kanaal naar het oosten toe genomen. Ook hier de fietspaden aan beide zijden goed zichtbaar en we weten nu direct wat er op het verkeersbord bij de afslag Zanddijk staat (waarvan achterzijde dus zichtbaar is op de “tank met ANWB bord foto”): een bord fietspad, net als hier op deze foto naast het fietspad staat. Grote mysterie blijft wat op de borden op de stevige paal heeft gestaan…..IMG_2260.webp

Laatst bewerkt:
Die tanks die vanaf de Zanddijk de Rijksweg op draaiden kwamen dus direct in de file te staan. Er moest eerst een pontonbrug over het Kanaal door Zuid-Beveland gereed komen. Hier mooi beeld van de Rijnstraat gezien richting het westen. Op de achtergrond zie de dijk van het kanaal.Bekijk bijlage 41876
Hele mooie foto die duidelijk laat zien wat een enorme overmacht aan materieel de geallieerden ter beschikking hadden.
En het luchtoverwicht natuurlijk. (Anders laat je zo’n colonne niet netjes op de weg wachten)

en dan nog die draden die omhoog lopen vanaf de grond (of die omlaag hangen?)
Die draden lopen volgens mij naar de hoge paal, waar ze daarna over de weg geleid worden. Ik vermoed dat het draden van een veld telefoon zijn.
De bordjes zijn waarschijnlijk Brits, zoals Jakko al aangaf, en geven misschien de route aan naar het verzamelgebied? De manier waarop ze bevestigt zijn met draad geeft een tijdelijke indruk, iets wat permanent geplaatst is wordt meestal beter vast gezet.

Op deze foto wat duidelijker. Ziet er niet uit als een paaltje dat je even neerzet om bordje aan te hangen. Moet een andere functie hebben gehad. Verder staat er nog een rond verkeersbord aan weer een andere paal (welk bord was dat? Fietspad?) en dan nog die draden die omhoog lopen vanaf de grond (of die omlaag hangen?)
Bekijk bijlage 41875
Ik denk een ANWB paal

Omdat het wit geschilderd is dit er bewust geplaatst. Dus geen rest van een afgebroken telefoonpaal oid. Zou het misschien een blokkering voor motorverkeer zijn bij een fietspad? Het wit schilderen duidt erop dat het snachts zichtbaar moet zijn vermoed ik.

Terug
Bovenaan