Sherman Firefly - Slag om de Schelde

Omdat het wit geschilderd is dit er bewust geplaatst. Dus geen rest van een afgebroken telefoonpaal oid. Zou het misschien een blokkering voor motorverkeer zijn bij een fietspad? Het wit schilderen duidt erop dat het snachts zichtbaar moet zijn vermoed ik.
Iets met slagboom?

Ik denk dat Maarten gelijk heeft met zijn fietspad!
Je ziet dat nog steeds in bosgebieden, afschermen van een fietspad mbv lage paaltjes en het sluit aan op het ronde verkeersbord.

Het lijkt me niet echt dat deze paal bedoeld is om het fietspad af te schermen van auto’s. Dat deed men toen niet of nauwelijks — zie bijvoorbeeld de andere foto’s van ditzelfde fietspad — en op de plek waar die paal staat is dat sowieso niet nodig omdat het ANWB-bord er vlak voor staat (maar het kan natuurlijk dat de witte paal er al stond toen de ANWB daar een bord zette).

Ik kan alleen niet bedenken waar hij wél voor gediend heeft, en proberen dat op te zoeken gaat nogal ingewikkeld zijn, want meneer Google is niet zo goed in begrijpen dat je geen paaltjes voor in de tuin bedoelt 🙁

De paal zie je wel bij uiterwaarden, of in elm geval bij een veerweg ook wel, aan de andere kant van de weg staat er dan nog eentje mogelijk, voor een ketting bij hoog water? Op het bordje staat dan veer 200 meter oid.
Oppassen dus bij donkerte..

Hoog water zal hier niet spelen. Paal was zeker niet voor afschermen fietspad want op alle andere foto’s waar de Rijksweg met fietspaden op staat staan er nergens paaltjes

Laatst bewerkt door een moderator:
Aan de witte verf te zien stond hij er iig al een tijdje, de verf is aardig "geweatherd".

Er is iets vreemds aan die paal. Moet je op de beide foto’s eens naar de onderzijde kijken. Het lijkt net of hij er staat neergezet met een kluit grond er aan/onder. Dat ziet er echt uit als aarde met wat gras maar dat hoger komt dan de tussenberm …is deze paal hier dus gewoon toch niet tijdelijk geparkeerd?

is deze paal hier dus gewoon toch niet tijdelijk geparkeerd?
zou maar zo kunnen kloppen.... want het is een onlogische plek om daar een bordje duidelijk leesbaar op te hangen omdat het vanaf rechts
gezien achter de ANWB paal staat.
En als de 'kluit' met onkruid natuurlijk zou zijn zou er bij de ANWB paal ook veel meer begroeiing moeten zijn ?

Dat zou een knap staaltje van balanceren zijn als deze paal los neergezet was. De paal staat namelijk nogal scheef, dus zou op zijn minst instabiel staan. Zoiets zou plat gelegd worden als het tijdelijk aan de kant moest staan. De bordjes erop zouden ook aan de anwb paal bevestigd kunnen worden, dus de paal staat daar niet om die reden.
Ik denk dus dat hij vast staat.
Kan het misschien een soort van 'paddestoel' zijn? Je weet wel, die wegwijzers van de anwb voor fietsers en voetgangers, of waren die er toen nog niet?
Een andere mogelijkheid zou een (deel van een) wegversperring kunnen zijn, de Duitsers hebben zo her en der wegen afgezet, hier in Arnhem waren hele delen van de stad afgezet om de doorgangen te beperken, en zo makkelijker de controle te bewaren. De wegen richting de kust, en dus de Atlantikwall, waren natuurlijk ook sperrgebied.

Laatst bewerkt:
Kan het misschien een soort van 'paddestoel' zijn? Je weet wel, die wegwijzers van de anwb voor fietsers en voetgangers, of waren die er toen nog niet?
ANWB-paddenstoelen zijn er al 105 jaar, zodat er toen gewoon eentje van beton gestaan zou hebben als dat de bedoeling was. Maar er staat al een ANWB-bord, een paddenstoel ernaast om dezelfde richtingen aan te geven (want het fietspad volgt de weg) is dan ook niet logisch.

Een andere mogelijkheid zou een (deel van een) wegversperring kunnen zijn (…). De wegen richting de kust, en dus de Atlantikwall, waren natuurlijk ook sperrgebied.
Dat lijkt me een mogelijkheid, hoewel de wegversperring op deze plek niet gelijk zou zijn om toegang tot de Atlantikwall te voorkomen. Heel Walcheren was verboden gebied, waarbij een vergunning nodig was zowel voor buitenstaanders om te komen als voor de bewoners om weg te gaan, maar de locatie van deze foto is zo’n 20 km van Walcheren vandaan. Misschien dat de paal te maken had met een versperring om toegang te belemmeren tot de verdedigingslinies rond het Kanaal door Zuid-Beveland?

Daarvoor lijkt de paal me te oud en verweerd

Of gewoon heel rudimentair in de witte verf gezet, nogmaals was er geen veer of iets van een brug op deze plek bij het kanaal, misschien Chris?
Er was wel een baileybrug over het kanaal gelegd, de vlakebrug was kapot. Deze paal zou misschien te maken kunnen hebben met de brug.
Daarvoor lijkt de paal me te oud en verweerd
Het kan dus misschien wel zo zijn dat de paal betrekking had op de Vlakebrug.

Thanks, in Nederland zetten we overal een bord voor neer, dus een brug (wegversmalling) is zeker geen sinecure, u nog even bedenken wie die paal er neer gezet heeft, de bordjes lijken metaalplaat te zijn..

Ik heb nog een decal met 'minefields' liggen die precies op het onderste bordje past.
Is zoiets hier realistisch? (Vooral omdat een groot deel van de omgeving geïnundeerd is).
Voor het bovenste bordje zat ik te denken aan de snelheidslimiet.
Of werd dit op een andere manier aangegeven?

Is die paal wel wit geschilderd?
Kan het zijn dat het een net, met een bijl o.i.d, geschild stuk van een stam is? Of kaal beton?
In alle gevallen geldt wel: waarom staat dat ding daar? Volgens mij net náást het fietspad.

Laatst bewerkt:
Ik denk het wel. Het wit is eraf op de randen van de punt, en aan de onderkant zitten er beschadigingen aan de paal, die ook niet wit zijn.
Ik zou ook maar wit met beschadigingen doen. Verder is het gissen wat er op stond. We waren er niet bij en vermoedelijk leeft niemand meer die erbij was. Buitenom de rijksweg en de (binnen)dijken stond de boel (de toen nog veel grotere Yerseke Moer) onder water.

FKK staat er dan op het bord...gek genoeg vind je ook daar wasmachines en drogers in het toiletgebouw op de camping...ask me how i know.

Op het witte bord een pijl vooruit, op het blauwe bord rechtsaf, niemand die het weet, maar het maakt het misschien wel plausibel, ik zou zeggen met een feldpostnummer of iets van de Reichs Arbeits Dienst erbij, die gasten zaten in elk geval in de spergebieden te "ietsen"

Ha Jakko,
De originele foto is met AI bewerkt.
Dit is te zien aan o.a. de volgende punten:
  • Kijk maar naar de plaatsnamen op het ANWB-bord. AI heeft daar maar iets van geknutseld, bijvoorbeeld ''Vlissnsen''
  • Ook stond daar geen huis (die is in ieder geval niet zichtbaar op onderstaande luchtfoto)
  • AI heeft het witte paaltje naast de wegwijzer een stuk langer en smaller gemaakt.
  • Op onderstaande luchtfoto is te zien dat de rijksweg (lichtgekleurde weg) op de locatie van de foto enkele meters boven het grondoppervlak ligt, om de Zandweg op gelijke hoogte te kunnen kruisen. Ik heb de foto-locatie aangegeven met de rode pijl.
Op de AI foto ligt de kruising echter op gelijke hoogte als het grondoppervlak.

Luchtfoto kruising Rijksweg-Zanddijk.webp

Christian

Inderdaad een vreemde AI foto. Kijk ook maar eens voor het huis. De hele weg is er niet meer zichtbaar en inderdaad: dit was een verhoogde dijkkruising waarbij de secundaire waterkering die de Zanddijk vormde door de verhoogde Rijksweg werd gekruist. Ook de hele configuratie van wegen en fietspad klopt gewoon niet.

Eind oordeel: onzin foto!

Terug
Bovenaan