Sherman Dozer(update 17-6 verf!)

Johan Bijl zei:
Hoi Richard,

Vakwerk :!:

Maar ik ben het met Eelke eens NA Overloon de spuit erover en dan weer in Bunnik tentoonstellen :idea:

Tegen die tijd heeft Alex zijn DD-Sherman ook klaar 😉

Groeten
Johan Bijl
Hey Johan,

Eigenlijk vind ik dat best een goed plan. Aan de ene kant vind ik het zonde om er een verfjasje over heen te gooien, mede doordat ik niet zeker ben van mijn verweerkwaliteiten. maar vanavond ben ik zo'n anderhalf uur bezig geweest om washes op mijn KV aan te brengen en het resultaat was best bevredigend. Ik geloof dat Bas hier ook zo over dacht.

Dus...na Overloon gaat de spuit over de sherman 😀

groeten,

Richard

Update van de YPR geplaatst, nu de update van de sherman. Inmiddels heeft de sherman een mooi verflaagje. op de foto's komt deze niet helemaal tot zijn recht. maar dat licht aan mijn fotografische kwaliteiten.

Na een grondlaag en pre-shading is er tamiya olive drab overheen gegaan. deze is vervolgens een aantal keren lichter gemaakt met tamiya dark yellow. en over het resultaat ben ik eigenlijk best tevreden.
d1.jpg

d2.jpg

d3.jpg

d4.jpg

d5.jpg

op de foto's is wel goed te zien dat de delen van de dozer een donkere kleur hebben dan de rest van de tank. de gedachte hierachter is dat de sherman al een redelijk tijdje heeft rondgereden voordat er een dozer is opgezet. en op deze manier krijg je ook een beetje leuke speling in de kleuren(vind ik 😛 )

het dozerblad. deze is alleen nog in de basiskleur gespoten en krijgt nog een iets lichtere kleur eroverheen.
d14.jpg

Het rubberen gedeelte van de wielen zijn geverfd met een mix van Tamiya zwart en duits grijs. De laag is niet helemaal dekkend en met wat heen en weer gerol over de snijmat ziet het er redelijk realistisch uit. op de foto's is dit niet echt goed te zien. wat wel te zien is is dat ik de wielen wel even schoon had mogen maken voordat ik de foto's nam 😕
d7.jpg

Op de sprockets heb ik de slijtageplekken nagebootst met grafietpotlood. Dit geeft niet het "zilver" effect, maar een mooi donkerglimmend effect. Op de Idlerwheels heb ik de loopvlakken en randjes ook bewerkt met grafietpotlood. Dit is de eerste keer dat ik grafietpotlood gebruik en dat is echt mooi spul.
d6.jpg

d8.jpg

1 van de .30 machinegeweren. deze heb ik eerst zwart geschilderd waarna er een drybrush(lees: een poging tot) van vallejo oily steel overheen is gegaan. en als laatste iets bewerkt met het grafietpotlood. de blauwe waas die over het wapen zit, zit er in het echt niet op.
d9.jpg

Het gereedschap. Dit heb ik op dezelfde manier geprobeerd te schilderen als de schep in de Ariëtte van Bas. Die van mij vind ik vanmindere kwaliteit maar ben er zelf redelijk tevreden mee. Riempjes moeten nog gedaan worden.

d10.jpg

d11.jpg

d12.jpg

een gedeelte van de rupsbanden. deze wilde ik een roestig uiterlijk geven op de plekken waar dan kan. de slijtageplekken zijn wederom bewerkt met grafietpotlood. Misschien is dit iets overdone. de rest van tank zal hier denk ik wel op aangepast moeten worden.
d15.jpg

Tot zover weer even een update. Op en aanmerkingen zijn van harte welkom. Naast het e.e.a aan verf wat er in dit model is verwerkt heeft het ook nog een partij zweet gekost. Ik kan jullie aanraden dat als je de spuitcabine op zolder hebt staan om tijdens warme dagen niet te gaan spuiten 😉

groeten,

Richard

Hey Richard,

Ziet er goed uit! Mooie kleuren gebruikt..Maaruh... over die track's... ik vind ze niet overdone... juist erg goed en duidelijk in gebruik geweest!

mzzls

Mooi werk Richard!
De dozer in een donkerder kleur geeft inderdaad wat variatie straks.
De tools en de tracks vind ik er ook al goed uitzien.
Jan 😀

He Richard,

Dat ziet er inderdaad erg mooi uit. De kleur is ook goed getroffen. Vaak wordt OD nogal groenig (heb ik zelf ook last van 😳 ) maar dit is erg mooi. Tools zien er toch wel goed uit naar mijn mening hoor. Misschien dat je daar nog wat variatie in kunt brengen door sommige met 'verser' te maken dan anderen. Goed idee trouwens van het dozerblad. Als je deze dan ook niet al te smerig maakt, komt het idee helemaal goed uit de verf (irresistible pun intended 🙄 )

Groeten, MartinD

Hoi Richard,

dit wordt helemaal top! De rupsen vind ik er goed uitzien. Voor zover de foto mij dat toelaat. De contact vlakken moet je inderdaad helemaal blank maken, ik heb veel foto's waarop de vorm van de chevron enorm glimt door de zon.

groeten Maarten

...die al een tijdje erg weinig gedaan heeft aan modelbouw 🙁

Heren dank u 🙂

@ Gjalt: Yep, dit is hem.

@ Dirk-Jan: Grafietpotlood is idd geen gewoon potlood. Het is wel i verschillende hardheden(schrijf ik dat zo goed? 😳 ) verkrijgbaar. Hiermee kun je goed kale metalen delen nabootsen. Deze zijn verkrijgbaar bij de betere hobby/teken-zaak.

Groeten,

ichard

Hey Richard,

Niet om te slijmen of zo, maar de foto's doen echt afbreuk aan je gespoten model. Ik heb hem afgelopen donderdag in het echie kunnen zien en de kleuren variatie is perfect. De postshading zie je niet goed op de foto's en ogen te effen. Misschien komt dit door de belichting?

Groeten,

Bas

Hey Bas,

Ik dacht een redelijk goede setting voor de foto's te hebben maar dat viel toch nog tegen.Zal daar morgen eens mee knoeien, kijken of ik er verbetering in kan krijgen.Zal de sherman donderdag iig meenemen.

Groeten,

Richard

Richard,

Ik ben blij dat je toch hebt besloten om de dozer te spuiten. Ik zit zelf ook vaak met het probleem of ik een model wel of niet zal spuiten, maar kies toch ook eigenlijk altijd voor spuiten.

Alex

Heren, dank u voor de reacties 🙂

@ Alex: Die gedachte heb ik soms ook, maar gelukkig hebben we dan altijd nog de foto's van het ongespoten model 😉

Groeten,

Richard....die wel heeeel zeker weet dat de YPR geen verflaagje krijgt 8)

Zoveel werk en dan een model niet spuiten? 😱

Snap er niks van, maar let maar niet op mij.... Waarschijnlijk ben ik niet de 'sharpste tool uit de shed' 😉

Peter, als je zoveel werk in een model gestoken hebt, en je ziet er zo weinig van terug na het spuiten, denk je wel 2 keer na over het spuiten.

Jan 😉

Terug
Bovenaan