Sherman Crab Mk. I — keer twee

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
1:35 Israëlische M247 DIVADS en MIM-14 Nike Hercules
Een paar jaar geleden kreeg ik het in m’n hoofd om een model van deze tank te gaan bouwen:

Crab.jpg


En dan ook precies déze tank: Sherman Crab Mk. I met WD-nummer T148656 — en zoals hij er ten tijde van deze foto bij stond, vlak ná de oorlog in de Zuidstraat in Westkapelle.

Het leuke aan deze tank is dat de geschiedenis ervan nadat deze foto genomen werd, ook goed gedocumenteerd is (hoewel de precieze data vaak niet meer te achterhalen zijn). De tank is aan land gekomen op 1 november 1944 tijdens operatie Infatuate II, de landingen bij Westkapelle. Hoewel er bekende beelden zijn van aan land komende Crabs, zijn die niet van deze tank maar twee andere.

Hij is dan al snel gestrand, schijnbaar omdat de Engelsen er niet bij stilstonden dat het ’s nachts hoogwater zou worden en het dorp dan onderliep, zodat er meerdere tanks verdronken zijn. Dit is T148656 verderop in de Zuidstraat, waar hij zo te zien origineel achtergelaten was:

0391.jpg

(Bron: via Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

De markeringen op de tank geven aan dat hij in LCT 650 ingescheept was: zowel Cherry als 6 verwijzen naar dit landingsvaartuig (het is niet, zoals vaak gedacht wordt, de naam van de tank zelf). Ik heb de indruk dat dit een foto is van Britse soldaten die de tanks aan het bergen waren — volgens mij liggen er bijvoorbeeld sleepkabels op de grond voor de tank. Tegenwoordig ziet deze locatie er trouwens zo uit:

IMG_1926.jpeg

De tank heeft daarna in elk geval eerst een aantal jaar gewoon in de straat gestaan, vlakbij twee andere Crabs:

1461.jpg

(Bron: via Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

Helemaal links T148656, daarachter een Crab genaamd Dandy Dinmont (WD-nummer onbekend), en dat is wél één van de twee tanks die gefilmd zijn bij het aan land komen uit LCT 737 (Bramble/nr. 5). Van de tank rechts is het WD-nummer mij ook niet bekend, maar deze kwam uit dezelfde LCT en is daar dan dus ook bij gefilmd.

De plek van de foto met de soldaten is veel verderop richting de Toren, buiten zicht op deze foto maar wel aan dezelfde straat. Achter de fotograaf zag het er toen trouwens zo uit:

0944.jpg

(Bron: via Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

Er stond ook nog een Churchill Mk. IV AVRE, maar die wordt hier aan het zicht onttrokken door de linkse Sherman Mk. V.

Goed, terug naar T148656 :) Vermoedelijk in 1947 werd hij van z’n plek gesleept:

0891.jpg

(Bron: via Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

De tanks waren officieel eigendom van het Bureau voor Overtollige Legergoederen van de rijksoverheid, van wie een Middelburgse sloper, N.V. M.L. Polak en Zoon, ze toen gekocht had met natuurlijk de bedoeling om ze allemaal in oud ijzer te veranderen. Al snel na het wegslepen, echter, ontstond onenigheid over het eigendom van de tank. Het Zeeuws Oorlogsmuseum in Middelburg beweerde namelijk dat deze tank door veldmaarschalk Montgomery aan dat museum geschonken zou zijn; navraag in Den Haag leverde echter op dat die het recht niet had de tank weg te geven, of hij dat nu gedaan had of niet. Polak besloot in overleg dan om de tank aan het museum te schenken. In Westkapelle was ook een oorlogsmuseum, in een voormalige Leitstand van de kustbatterij op de dijk, en de tank werd daarbij neergezet. (Als terzijde: het Westkapelse museum beschouwde zichzelf als een dependance van dat in Middelburg, terwijl men in Middelburg vond dat het Westkapelse museum volledig onafhankelijk van hen was …)

In 1955 wilde het museum er alweer vanaf, want men kon er eigenlijk niks mee. Polak heeft daarop 2.000 gulden voor de tank gegeven, maar toen z’n mensen hem in stukken begonnen te snijden, drie jaar later, werd dat door de politie tegengehouden omdat de tank eigendom zou zijn van Stichting Westkapelle Herrijst — waar Polak zei nog nooit van gehoord te hebben. Na deze gedeeltelijke sloop was dit nog over van T148656:

2392.jpg

(Bron: via Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

In juli 1960 besliste de rechter dat de tank eigendom was van Westkapelle Herrijst, waartegen Polak in beroep ging. Daaruit volgde de tegenovergestelde conclusie: Polak was eigenaar van de tank en de Stichting moest hem teruggeven, op straffe van een dwangsom als ze dat niet deed. Uiteindelijk kwam men in november tot een overeenkomst: Polak zou de tank voor onbepaalde tijd in bruikleen geven aan de gemeente Westkapelle, op de voorwaarden dat hij vóór 1962 als monument op de dijk geplaatst zou worden, dat de gemeente de verantwoording voor het onderhoud op zich zou nemen, en dat de tank er fatsoenlijk uit moest blijven zien. Wordt aan deze voorwaarden niet langer voldaan, dan vervalt het bruikleen.

Hij is dan inderdaad al snel als monument op de dijk gezet. Hier een foto uit vermoedelijk de jaren ’70:

2149.jpg

(Bron: via Stichting Cultuurbehoud Westkapelle)

Zoals te zien is, zijn eigenlijk alle Crab-specifieke dingen eraf gesloopt. De spatborden zijn vervangen door rechthoekige, er is een plaat gelast over de opening voor de overbrenging naar de mijnenveeguitrusting en ook het motordeksel was vervangen door een paar eenvoudige staalplaten. De markeringen zijn niet echt correct, maar ook niet fout als zodanig (hoewel de driehoek op de toren volgens mij totaal fictief is).

In 1994 is de tank gerestaureerd opgeknapt bij de bedrijfsschool van scheepswerf Koninklijke Maatschappij De Schelde in Vlissingen (tegenwoordig onderdeel van Damen Shipyards), waarbij onder meer de rupsbanden vervangen zijn door T54E1’s. Verder is het uiterlijk niet echt veranderd, behalve dan dat het motordeksel nu vastgezet is met bouten in plaats van op z’n plek gelast. Sindsdien is er weinig meer mee gebeurd:

IMG_1805.jpeg

Inderdaad, hij is nu in een staat waardoor het eigendomsrecht zou horen te vervallen aan Polak :(

Goed, aan het begin zei ik dat ik hier een model van wilde maken :) Ik had al een Asuka Sherman V gekocht plus een Resicast Crab-ombouwset, en kwam toen goedkoop een Dragon M4A4 tegen. Dat gaf me het idee om de tank niet alleen te maken zoals hij er in de jaren ’40 bijstond, maar ook zoals hij nu is.

IMG_5875.jpeg

Op de foto bijna alles dat ik verzameld had voor deze twee modellen: niet alleen wat ik al genoemd heb, maar ook diepwaaduitrusting en een kanon van Resicast, twee sets rupsbanden van Panda Plastics en een Academy M36 tank destroyer voor het interieur van de bestuurderspositie. Daarnaast natuurlijk nog wat allerlei voor details e.d. :)

De eigenlijke bouw zal ik in volgende berichten laten zien, dit is voor het moment wel even voldoende voor één bericht, denk ik …
 
Laatst bewerkt:
Het idee is om de twee modellen tegelijk te bouwen, zodat de bouw ongeveer gelijk opgaat. Met andere woorden: dat ik bijvoorbeeld aan de wielen of de bovenkanten van de rompen van allebei tegelijk werk. Natuurlijk moet er veel meer gebeuren aan de 1947-tank dan aan de 2020-tank, dus het werk aan die laatste zal soms stilliggen, maar toch wil ik ze zo goed mogelijk gelijk laten lopen qua bouw.

Ik ben, redelijk natuurlijk, begonnen met de rompen:

IMG_5987.jpeg

Groen is Asuka, grijs Dragon, voor wie niet bekend is met de merken :) In de romp van Asuka heb ik een Resicast brandschot gezet, dat afkomstig is uit de set met Chrysler Multibank-motor en in de romp van Dragon staat het brandschot uit het Asuka-model. Achteraf heb ik allebei weer verwijderd, omdat bleek dat op het Dragon-model het brandschot helemaal uit zicht zou zitten (de enige opening zal het gat voor de periscoop in het commandantsluik zijn) terwijl bijna al het detail op het Resicast-onderdeel ook verspild is aan wat er daadwerkelijk zichtbaar zal zijn. Maar goed, in ht begin was het zoals op de foto :) Bij de Asuka-romp heb ik een stuk dunne plastic plaat langs de zijkanten gelijmd om de holtes erin (waar de wielstellen komen) te verbergen, en naast de bestuurderspositie heb ik daar ook bouten aangebracht omdat die zichtbaar gaan zijn door het open bestuurdersluik.

De transmissiebehuizingen van de twee modellen:

IMG_5992.jpeg

Die van Asuka voelt gewoon beter dan de tegenhanger van Dragon, en als je wat verder bouwt blijkt dat eigenlijk bij alle onderdelen op te gaan. Het detail is beter, net als de pasvorm, en volgens mij ook de nauwkeurigheid. Zie bijvoorbeeld de gaten voor de bouten bij Asuka, die op het model totaal buiten zicht zullen zitten — maar je hebt zo wel de mogelijkheid om een model te bouwen waarvan delen gedemonteerd zijn (als je zelf het interieur erbij maakt, dan).

De achterkant van de romp voor Dragon:

IMG_5995.jpeg

Dit is aangepast aan wat er op de monumenttank te zien is, plus het groene dinges (ik weet niet waar het voor dient, maar het lijkt Engels te zijn) dat van Asuka komt omdat Dragon het niet levert. Voor het Asuka-model heb ik geen foto van de achterplaat omdat dat weinig voorstelt: de diepwaaduitrusting komt daar te zitten, maar dat zal pas komen als de romp helemaal in elkaar zit.

Zoals ik zei heb ik een Academy M36 gebruikt voor het interieur van de bestuurderspositie:

IMG_6001.jpeg

Ik heb hem wat af moeten vijlen om goed te passen, en de randen met bouten toegevoegd omdat de M4A4 een driedelige transmissiebehuizing had, maar de M36 een ééndelige. Hier zit de volledige vloer van de M36 er nog aan, maar toen ik wat meer bekeek waar andere onderdelen uit moeten komen, kwam ik tot de conclusie dat het ontsnappingsluik te ver naar achteren zit voor de M4A4, dus heb ik de vloer afgezaagd:

IMG_6003.jpeg
 
Nice, leuk idee ook. Als je zo leest is het zonde geweest hoe men met oud materieel omgegaan is. Een complete crab zou toch fantastisch zijn geweest als model.
Ik kijk uit naar je werk.
(ik moet er ook nog een afmaken...)
 
Fantastisch als monument, bedoel je? Tja, ik kan me herinneren dat een tante van me ooit tegen me zei dat ze als kind met de kettingen tegen de tank aansloeg vanwege de klap die dat gaf … Of de tank als monument dan zo erg lang goed gebleven was, vraag ik me wel af :)

Na de bestuurdersruimte e.d. ben ik verdergegaan met het loopwerk. Eerst de wielen:

IMG_6004.jpeg

Maar elf wielen voor de 1947-tank, want zoals je op de eerste foto in dit onderwerp kunt zien, ontbreekt nummer 5 aan de linkerkant. Voor de monumenttank heb ik één schijfwiel uit het Asuka-model gepakt en van een ander de spaken weggeschraapt, omdat er tegenwoordig twee van zulke wielen op zitten (op de foto is dat laatste wiel nog niet echt goed, onder meer vanwege die foto heb ik er daarna nog meer m’n best op gedaan :)).

Je kunt hier ook zien dat de Shermans van Dragon uiteindelijk teruggaan op de oude Italeri M4A1 (76) VVSS: de tandkransen van een oud Italeri-model passen gewoon perfect op de naven van Dragon. Later keek ik wel beter naar m’n foto’s van de echte tank en zag ik dat er geen „vlakke” kransen opzitten maar met van die uithollingen, behalve dan rechtsbuiten. Ik heb daarom later die voor linksbuiten vervangen door eentje van Dragon, maar de rest laten zitten want die zie je toch amper. Van het Asuka-model had ik ook de verkeerde aandrijfwielen gebouwd, dus die staan ook op de foto hierboven. Daar zitten ook alledrie de standaardmodellen bij, dus ik heb later toen ik dit ontdekte even de juiste in elkaar gezet.

Wel een strafpunt voor Dragon is hier:—

IMG_6020.jpeg

Jawel, de assen van de aandrijfwielen zijn te lang om te passen … Dit blijkt te komen door een fout in het ontwerp die zo simpel is dat je niet goed snapt hoe ze hem hebben kunnen maken: de gaten zijn niet diep genoeg. Er zit bij de doos ook een ééndelige transmissiebehuizing, en daar passen de assen wel goed in, maar bij de driedelige niet … Door de assen af te knippen ter hoogte van de tandkransen past alles wel goed, maar waarom zijn die asgaten gesloten in plaats van open aan de binnenkant? Bouwt niemand bij Dragon een proefmodel of zo?

Bij de monumenttank zijn de banden niet bepaald meer in goede staat, dus dat moest ik natuurlijk ook namaken:

IMG_6007.jpeg

Sommige wielen zitten binnenstebuiten, dus met de smeernippels aan de binnenkant, omdat dat bij de echte ook zo is. Ik heb de wielen ook zo goed mogelijk in dezelfde stand gezet als bij het voorbeeld.

Omdat bij de Crab de veeguitrusting nogal veel woog en de vering niet aangepast was, staat zo’n tank met z’n neus naar beneden. Gelukkig zijn de wielstellen van Asuka helemaal beweegbaar net als de echte, dus dat is na te maken. Ze leveren er een velletje rubberachtig plastic bij waar je stukjes uit moet snijden om werkende vering te krijgen, maar gelukkig ook een paar raampjes met plastic plaatjes van verschillende diktes voor wie vaste vering wil hebben — alleen vertellen ze je niet hoeveel je van elk nodig hebt … Na wat proberen kwam ik uit bij combinaties die een redelijk effect geven:

IMG_6023.jpeg

De wielstellen zitten nog niet aan de romp gelijmd maar met Blu-Tack op hun plaats en in het model staat een blokhaak om genoeg gewicht aan die kant te geven zodat de vering ook echt ingedrukt wordt terwijl de lijm op de armen droogt.

Toen werd het pas echt leuk, want de arm voor het ontbrekende loopwiel werd op de echte tank omhooggehouden met een ketting.

IMG_6027.jpeg

Die ketting heb ik zelf gemaakt omdat ik er geen bij de hand had van ongeveer de juiste afmeting. Ik heb koperdraad om een stukje 2×0,75 mm plastic strip gewikkeld en dan in stukjes gesneden zodat ik schakels had die ik in elkaar kon haken en dan dichtbuigen. Dat deel van het werk ging best goed, in elk geval toen ik het na de eerste paar een beetje in de vingers kreeg. Het moeilijke stuk kwam daarna pas: op de echte foto is te zien dat er drie harpsluitingen achter elkaar zitten, eentje om de as en dan nog twee (zo te zien wat kleinere) met de ketting pas aan de laatste. Ik vond één zo’n sluiting in plastic en de andere twee heb ik gemaakt van sleepogen van dit model, door ze ietsje open te buigen en een stukje plastic staaf als de pin ertussen te lijmen.

Dat klinkt allemaal eenvoudig, maar het is zulk ontiegelijk priegelwerk om te doen, en hoewel brekende sluitingen klinken als een probleem bleek dat uiteindelijk in m’n voordeel te werken omdat ik op die manier alles beter aan elkaar kon koppelen. En toen ik de sluiting eenmaal op z’n plek had aan de as, kwam ik er pas achter dat het niet te doen was om de ketting over de bovenkant van het wielstel te halen en dan het andere einde vast te maken. Dus alles weer los, de ketting gesplitst en allebei de uiteinden in de sluiting gezet, waarna ik allebei de eindes gewoon rond het wielstel gelijmd heb omdat dat toch niet te zien is.

Wat je hierboven op de foto ziet heeft denk ik anderhalf uur gekost — en dan bedoel ik alleen de ketting en harpsluitingen …

Nog beter is dat ik me dáárna pas realiseerde wat het ding is dat tussen de ketting zit: een houtblok, zo te zien een stuk balk of zo. Dat betekent dat ik de helft van de ketting weer los moet maken en veranderen/opnieuw doen, want m’n aanname dat allebei de uiteinden in dezelfde sluiting zaten, klopt niet — er kan nu namelijk geen blok hout meer tussen. Dat heb ik nog niet gedaan, want ik had het er wel even mee gehad :)

Dus wat makkelijkers: roest op de vering van de monumenttank:

IMG_6031.jpeg

Aan de hand van foto’s van de echte heb ik met putty en een afgesneden oud penseel een brobbellaagje aangebracht dat hopelijk door kan gaan voor dikke roest.

Volgende keer gaan we verder met het interieur!
 
Hallo Jakko,

Leuk idee om de tank te bouwen in beide tijdsbeelden.
De bouw ziet er super uit.

De groene dinges op de achter plaat is een restant van een neerklapbare trekhaak zodat de luiken geopend kunnen worden.
IMG_20180525_111843084.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ah, ja, natuurlijk. Die heb ik wel eens zien zitten, maar er nooit goed genoeg naar gekeken dat ik dat beugeltje ermee in verband bracht.
 
Zoals beloofd, verder met het interieur. Omdat de bestuurders- en commandantsluiken openstaan, is er best veel van de binnenkant van de tank zichtbaar — veel meer dan je zou denken door zulke kleine luikjes. De bestuurdersruimte kon ik uit het M36-model halen, maar helaas zit er nog veel meer binnenin een Sherman dat daar niet vandaan kan komen, en dan heb je nog dat het interieur van de Crab natuurlijk anders is door de overbrenging naar de mijnenveeginstallatie. Die bestaat voornamelijk uit een grote kettingkast achter de stoel van de hulpbestuurder, van de aandrijfas naar de rechterzijkant van de romp boven de rupsbanden.

Vooral dat laatste bezorgde me nogal wat hoofdbrekens. Ik kon welgeteld één afbeelding vinden, in het Osprey New Vanguard-boekje over deze tanks, maar dat bleek niet genoeg om het na te bouwen voor dit model. Gelukkig kwam @Alex van de Wetering te hulp nadat ik hier op het forum een vraag gesteld had, zodat ik een tekening in 1:35 kon maken van wat ik nodig had (ik heb die bij dit bericht gevoegd, zie onderaan). Dan was het een kwestie van plastic plaat op maat snijden en in elkaar plakken:

IMG_6032.jpeg

Dan nog wat detail toegevoegd uit meer plaat, geponste bouten e.d., strip en staaf en wat zooi uit de onderdelendoos:

IMG_6037.jpeg

Aan de achterkant zit niks behalve wat je op deze foto kunt zien, want ik heb niet de moeite genomen dingen te bouwen die gegarandeerd uit het zicht zullen zitten.

Op z’n plek in de romp met bijna alle andere dingen die daar nodig waren:

IMG_6039.jpeg

Je kunt hier zien dat ik het brandschot van Resicast weer weggehaald heb en vervangen door dat van Asuka, met wat zelfgebouwde details erop. Hier ontbreekt voornamelijk nog het 75 mm-munitierek links naast de bestuurder, dat ik daarna gemaakt heb van plastic en aluminium strips:

IMG_6047.jpeg

Die golfjes kostten me heel wat moeite bij een vorige Sherman, maar de oplossing bleek héél eenvoudig:

IMG_2711.jpeg

Het plastic deksel van zo’n set met boortjes (0,3 mm – 1,6 mm) afgehaald, de aluminium strip erop gelegd en dan met cocktailprikkertjes aanduwen. Gebruik er wel twee of meer, zodat je er minimaal eentje kunt laten liggen en de volgende daar weer naast doet, anders wordt het niks :)
 

Bijlagen

  • Sherman Crab chain case.png
    Sherman Crab chain case.png
    121,6 KB · Weergaven: 301
Hoi Jakko,

Ik ga dit topic volgen!
Te meer omdat ik altijd geboeid ben geweest door de oorlogs geschiedenis van Walcheren.
14 jaar ben ik er met mijn ouders op vakantie geweest, tussen Zoutelande en Westkapelle, in de tijd dat het allemaal nog minder toeristische was.
Pfff....ik realiseer mij nu dat ik oud begin te worden!
Nadien nog vaak terug geweest.
Zelf ook spul gevonden daar wat uit de duinen kwam na weer eens een fikse februari storm.

De Sherman op de dijk heeft mij altijd getrokken!
Toendertijd niet specifiek als jochie bezig met geschiedenis en dus ook geen weet hebbend dat dit een voormalige Crab was.

In de jaren 80tig ben ik IN deze tank geweest!
Ik kwam er achter dat het noodluik onder niet afgesloten was.
Anders gezegd, alles was dicht gemaakt, behalve dat luik en niemand die er ooit naar keek.
Op een gegeven moment ben ik onder en in de tank gekropen.
Alles zat er nog in, dat wil zeggen, de motor, besturing, etc.

Het was echter in een tijd waar nog geen mobiele telefoons bestonden en men dus niet altijd een camera op zat had.

Nu achteraf heb ik er veel spijt van dat ik dus nooit terug ben gegaan met een camera om de binnenzijde te fotograferen.
Zeker nu ik weet dat dit dus een Crab was.

Heel benieuwd wat je er van gaat maken!

Grtz.
Henri
 
In de jaren 80tig ben ik IN deze tank geweest!
In die tijd klom ik er ook wel eens bovenop (m’n opa woonde in de Dijkstraat — z’n achtertuin was een deel van wat nu de parkeerplaats bij de dijk is) maar eronder heb ik nooit gekeken, laat staan gezien dat het noodluik er niet inzat.

Alles zat er nog in, dat wil zeggen, de motor, besturing, etc.

Het was echter in een tijd waar nog geen mobiele telefoons bestonden en men dus niet altijd een camera op zat had.

Nu achteraf heb ik er veel spijt van dat ik dus nooit terug ben gegaan met een camera om de binnenzijde te fotograferen.
Inderdaad, dat zou wel mooi geweest zijn. Helaas … Misschien dat er bij de opknapbeurt in 1994 foto’s gemaakt zijn, maar zelfs als dat gedaan is, waar zouden die dan nu zijn?

Heel benieuwd wat je er van gaat maken!
Nou, na de romp ben ik verdergegaan met de toren, want met het commandantsluik open blijkt ook daar een he-le-boel te zien te zijn. Als eerste heb ik de vloer van de torenmand gemaakt uit plastic plaat. Die bestaat uit de eigenlijke vloer van traanplaat en een buitenring die hoger ligt, dus ik heb die uit plastic plaat gehaald met een cirkelsnijder, plus een stuk dun plastic traanplaat als eigenlijke vloeroppervlak:

IMG_6040.jpeg

Dit is het handboek voor de M4 en M4A1, ter illustratie van de onderdelen die eronder liggen van plastic plaat :) Door een opstaande rand aan de vloer te maken en dan de ring erop te lijmen had ik de basis van de vloer. Voordat ik dat kon doen moest ik het hoger liggende deel van de vloer voor de schutter maken, door er een deel uit te snijden en met wat randjes plastic strip weer op z’n plek te zetten. Ook heb ik het vloerluik erin gekrast met zo’n stuk gereedschap dat gebruikt wordt om paneellijnen op vliegdingen aan te brengen. Ongeveer op z’n plek in de romp:

IMG_6048.jpeg

Na wat inlezen over de modificaties aan Shermans, trok ik de conclusie dat deze tank waarschijnlijk de volledige torenmand nog gehad zou hebben: hij heeft niet de extra pantserplaten op de zijkanten van de romp, dus vermoedelijk ook niet de verbeteringen binnenin zoals gepantserde munitierekken en het verwijderen van de zijwanden van de torenmand (zodat de bemanning beter kon ontsnappen in geval van nood). Die moest er dus ook aan. Aan de hand van deze site had ik een goed beeld van hoe die mand eruit zou horen te zien, maar bepalen waar de steunen e.d. moesten komen was nog niet zo makkelijk. Gelukkig kon ik dat halen uit de bouten in de torenring, met een eenvoudig hulpstukje:

IMG_6049.jpeg

Een stuk papier met een cirkel van dezelfde diameter als de buitenste ring van de vloer en dan 16 lijnen die door het midden ervan lopen om de posities van de 32 bouten aan te geven. Snel te maken in een grafisch programma (hier Adobe Illustrator) en dan uitgeprint zodat ik ze met een potlood af kon tekenen op de vloer en dus ook waar de stangen en de openingen in de wand moesten komen.

IMG_6058.jpeg

Ik heb eerst de stangen van plastic strip op lengte gesneden, aan de vloer gelijmd en dan aan de koepelring. Dat was nog niet zo heel eenvoudig, maar met een beetje moeite kwamen ze op de juiste plekken uit. Daarna heb ik er van Aber 0,6 mm „drilled plate” en wat meer plastic strip de wanden aangelijmd. (Het gaatjespatroon zit verkeerd, het zou 45 graden gedraaid moeten zijn. Pech :))

Toen keek ik beter naar foto’s en zag ik dat de vloer onder de schutter niet halverwege moet zitten maar gelijk met de buitenste ring, en ook dat ik hem wat te smal gemaakt had, dus heb ik hem maar verbreed en verhoogd:

IMG_6070.jpeg

Wederom heb ik geen moeite gedaan om dingen netjes af te werken als die toch buiten zicht zitten, zoals bijvoorbeeld de linkerkant van het verhoogde stuk :) Na nog allerlei details aangebracht te hebben had ik:

IMG_6080.jpeg

De 75 mm granaat (van de 75 mm M1A1 pack howitzer van Vision Models) staat er even bij ter illustratie van het munitierek aan de torenwand, hij is niet aan het model gelijmd :)

En nog wat later:

IMG_6099.jpeg

Alleen moet de torenaandrijving (dat ding met het handwiel vóór de stoel van de schutter) opnieuw, want deze bleek achteraf veel te hoog te zijn. Ik had hem gebouwd aan de hand van tekeningen en foto’s in het handboek, maar het bleek dat hij niet ver genoeg naar voren kan, want dan botst de bovenkant tegen de schuine voorkant van de toren — zelfs nadat ik er een stukje afgezaagd had. Dit kwam door een inschattingsfout van mij, waardoor de maten die ik uit foto’s in het handboek nam, ook niet klopten. Met de foto’s op deze site kon ik een veel betere schatting van de afmetingen maken, waardoor ik de tweede poging ondertussen grotendeels klaar heb, maar nog niet helemaal af, dus foto’s volgen later. (De stoel van de schutter zit nog los, om het schilderen makkelijker te maken. Misschien moet die ook nog wat naar voren.)

Ook nog even het kanon: ik had er eentje van Resicast gekocht omdat ik het binnenwerk nodig had, want dat is nogal goed zichtbaar door het opene luik. Helaas passen de kanonschilden van Resicast niet in de Asuka-toren, dus ik heb die van Asuke zelf aan moeten passen:

IMG_6050.jpeg

Met de beschermbeugel erop:

IMG_6077.jpeg

De linkerkant daarvan was heel erg verbogen, maar een föhn verhielp dat goed. Geen coax-mitrailleur, want het lijkt me sterk dat die er nog ingezeten heeft, gezien er een foto is van Britse soldaten die hoogstwaarschijnlijk allerlei bruikbare delen uit de tanks aan het halen waren (op de meeste na-oorlogse foto’s is bijvoorbeeld te zien dat de periscopen allemaal verwijderd waren, dus mitrailleurs zullen ze ook wel niet hebben laten zitten).

O ja, en detail aan de torenwand bij het commandantsluik:

IMG_6100.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Kleine update:

02CD8DDB-16BB-47A3-BC5A-59620BCC1222.jpeg

Klein in afmetingen, dan vooral :) Dit is de tweede versie van de torenaandrijving, lager, nauwkeuriger en beter gedetailleerd dan de eerste. Hoewel hij nog niet helemaal af is, dacht ik dat een foto wel leuk zou zijn om te laten zien hoeveel werk erin zit.

De tandwielkast van de aandrijving (het hoekige onderste deel) is voornamelijk gemaakt uit 2 mm vierkante plastic staaf die ik gelamineerd heb tot een blok, de motorbehuizing (de ronde bovenkant) uit 7 mm plastic buis met daarin 5,5 mm buis zodat ik de bovenkant rond kon vijlen. De details zijn dan vooral dunne plastic plaat, strip en wat ronde staaf, op maat gesneden, gevijld, geponst en wat dies meer zij. Wat nog nodig is, is vooral de elektrische bekabeling (aan het kastje op de motorbehuizing en het kastje vanonder aan de voorkant) en een schakelaar op het vierkante doosje tussen tandwielkast en motor (dat is de schakelaar om de toren snel te laten draaien). En dan moet natuurlijk het handwiel er ook nog op.

Dat handwiel is gedraaid van een stukje 7 mm buis met de naaf en spaken uit plastic plaat en dan opgevuld met putty omdat dat wiel in het echt gegoten was. Hier moet voornamelijk de knop nog op, waarmee het wiel rondgedraaid kon worden, nadat de putty droog en wat bijgeschraapt is.
 
Elevatiemechanisme voor het kanon:

AE655B2E-C2B5-4BAE-8F32-7FCAA675E405.jpeg

Het handwiel is dat wat op de eerste poging van de torenaandrijving zat, want het onderdeel (van een 1:72 model) lijkt wél op het wiel dat hier zat op de echte tank.

De drie hoofdonderdelen van de toren:

38B9A2DD-7F1D-4A61-A853-FA8AD1155BB6.jpeg

Rechterzijwand van de toren, met meer details dan de vorige keer (zie boven):

B23541AC-C412-4017-9FAE-83BD76D5E5FD.jpeg

En wat je van de schutterspositie kunt zien door het commandantsluik:

1AB42193-049F-4A2D-B1EE-3B85CED0E53A.jpeg

Ik denk dat ik eindelijk bijna klaar ben met dit interieur, en het dus binnenkort zal kunnen schilderen. Eindelijk! :)
 
Er is een set van Resicast, maar die kost twee keer zoveel als de tank zelf dus dat vond ik nogal gortig. Eentje van MiniArt zou leuk zijn, ik zag gisteren dat ze een set met Shermanwielen uit gaan brengen, dus misschien is er hoop :)
 
Heel fraai werk Jakko! Mooi in beeld gebracht met leuke tips.

Nice, ik heb nog steeds mijn hoop op een full interieur Sherman van Miniart ofzo. Ben benieuwd naar je verf fase
Dat zal vast niet lang meer duren tot een merk dit gaat doen.......de M3 Lee is toch al met volledig interieur, of ben ik in de war?
Ik heb nog wel eens wat gedaan met een interieur set van Verlinden, maar dat was echt een beste klus om daar wat van te maken.
 
Beste Jakko,

Vakmanschap is meesterschap: ik vind wat je laat zien leerzaam en inspirerend. En volgens mij geniet je hiervan. Bedankt voor je toelichting.

Jan
 
Het kan echt beter dan dit, hoor :) Omdat ik veel moest schatten zitten er bijvoorbeeld fouten in sommige afmetingen zodat er dingen niet op de juiste plekken zitten, maar het belangrijkste is dat het er overtuigend uitziet door de luiken.

Nu nodig eens verder met het schilderen, dan kan ik eindelijk de boel toemaken en verder met de buitenkant …
 
Zo gezegd, zo gedaan: net eens verdergegaan met het weatheren van het interieur, maar laat ik bij het begin beginnen :) Ik heb eerst alles wit gespoten met een spuitbus Vallejo Surface Primer, dan een zwarte wash (Tamiya Flat Black) over alles heen en wanneer dat droog was, zwaar gedrybrusht met wit. Dan details geschilderd en beginnen met afgebladderde verf, vuil en roest aanbrengen. Dat brengt me tot:

F7E90FD9-AC6E-4733-9897-A6A31F4EA16B.jpeg
EC06F2A6-DE22-441D-95A6-75C8E997965B.jpeg
B5EF87DD-01CB-4F3C-AA5B-47B0356B04BF.jpeg
EF665FD5-4D83-4B60-B8FD-12175707F0EA.jpeg
125049DA-1117-487F-B0DE-8BA4E4D4C4E2.jpeg
34C7E595-F444-4E6A-9A47-395B1A003EC7.jpeg

Er moeten nog wat details gedaan worden, maar er zit schot in de zaak, als je het mij vraagt.
 
Heel fraai werk Jakko! Mooi in beeld gebracht met leuke tips.
Om eerlijk te zijn zou ik graag zien dat mensen hier dat meer doen, in plaats van alleen foto’s plaatsen :)

Dat zal vast niet lang meer duren tot een merk dit gaat doen.......de M3 Lee is toch al met volledig interieur, of ben ik in de war?
Ik geloof het wel, maar schijnbaar staan er geen Shermans in hun catalogus voor dit jaar (las ik elders), dus eentje met interieur zal dan nóg wel langer op zich laten wachten.

Ik heb nog wel eens wat gedaan met een interieur set van Verlinden, maar dat was echt een beste klus om daar wat van te maken.
Ik geloof dat best, Verlinden was vroeger behoorlijk goed, maar is daarna behoorlijk wat steken beginnen te laten vallen in de interesse van veel en relatief goedkoop te kunnen produceren.
 
Om eerlijk te zijn zou ik graag zien dat mensen hier dat meer doen, in plaats van alleen foto’s plaatsen
Ik vind dat een verrijking en waardeer het. Een korte toelichting van het hoe is leerzaam. Wat dat betreft hoop ik dat de huidige foc een aanzet is voor het fotoalbum.

Je schilderwerk oogt goed.

Nogmaals mijn dank, Jan
 
Terug
Bovenaan