SdKfz 9 mit SdAnh 116 und PzKpfw III Ausf. G

Paul Boellaard

Lid van de TWENOT
Interesses
Militair materieel vnl. van 1939 tot 1942
Westfeldzug
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Lorraine 38L VBCP, PzJg I vroeg model, PzJg I laat model, 7TP
Een jaar of twintig geleden heb ik, in een opwelling, de welbekende Famo van Tamiya aangeschaft. Ik zou weer met modelbouw gaan beginnen maar dat bleek van vrij korte duur.
Sinds een paar jaar dus wél weer actief met bouwen en al een tijdje heb ik het idee om deze SdKfz 9 mit SdAnh 116 af te gaan bouwen. Nog steeds druk bezig om de plankzitters tot een Kast-Met-Ramen te laten promoveren en nu is dus de beurt aan deze.
Het eerste idee was om het voertuig tot 16. PzD te laten behoren en een diorama in Italië te maken. De landing bij Salerno om preciezer te zijn. Achterop zou een defecte en/of beschadigde PzKpfw IV Ausf. H komen te staan.
Die Pz IV heeft ook lang en halfgebouwd op de plank gestaan maar twee jaar geleden is hij volkomen onverwacht overgeplaatst naar 20 PzD in 1944 in Rusland. 😳
Op de bouwavond in Baarn ben ik begonnen aan de PzKpfw III Ausf. G van Dragon. Het geheel gaat in Afrika terechtkomen.

De Famo ziet er al 20 jaar zo uit:
SdKfz 9, 001.webp

Die gaat dus geheel nieuw in de kleur gezet worden nadat er nog wat extra details aan zijn toegevoegd.

De Pz III
PzKpfw III Ausf. G, 001.webp

De vijf meegeleverde figuren vormen een aardige basis voor wat ik aan manschappen van plan ben maar daar komt nog meer bij. Het plan is om ook een begin te maken met het sculpten van figuren. Niets al te inrukwekkends, vooral armen en benen aanpassen naar de gewenste houding.

De Pz III ben ik nog maar net aan begonnen
PzKpfw III Ausf. G, 002.webp

Weet iemand wat de richtlijnen waren voor tranktransporteurs ten aanzien van het zekeren van luiken en het meerijden van de bemanning?
Ik speel nu met idee om de luiken open te zetten en de bemanning op en rond de tank te plaatsen maar weet niet hoe plausibel dat is.
Alvast dank voor het meedenken!

Groet,
Paul

Toen maalde niemand erom dat de bemanning in/op de tank zat, vermoed ik. Dat is zo’n moderne arbo-regel die in de jaren ’40 absoluut niet bestond.

Dank! Dat filmfragment kende ik nog niet. Een paar karakteristieke poses tijdens het manouvereren, vooral de man op het spatbord rechtsvoor. Daar ga ik zeker wat mee doen 😀

Mooi filmfragment !
Overigens zijn de twee halfrupsen in het begin van het clipje, de Sd.Kfz. 8.
Zie de vergelijking met een Sd.Kfz 9 hieronder
Je kunt het verschil goed zien aan de vorm van de gaten in de loopwielen.
1737587113285.webp vs 1737587410285.webp

Voorts meen ik als eenheid, de 23. Panzerdivision te herkennen.
Heel vaag zie je het embleem, de Eifeltoren, alhoewel ik niet zeker ben, of dit het regiments-embleem -Panzer-Regiment 201/Panzer-Regiment 23- is, of het divisie-embleem.
1737587651251.webp

Je kunt het verschil goed zien aan de vorm van de gaten in de loopwielen.

Makkelijk en snel identificeren (mits goed te zien) lukt inderdaad vaak via de loopwielen :

"Agujeros" = gaten
"Ruedos"= loopwielen

halftrack-compare.webp

Laatst bewerkt:
Omdat ik ook moeite had met Duitse halfrupsen van elkaar te onderscheiden.
Heb ik voor ieder type , van dit soort determinatie-kaartjes gemaakt!

dit is de Krauss Maffei, Sd.Kfz.7

Schermafbeelding 2025-01-23 194733.webp

dit is de Daimler-Benz, Sd.Kfz.8

Schermafbeelding 2025-01-23 200227.webp

dit is de Büssin-NAG, Sd.Kfz.6

Schermafbeelding 2025-01-23 200821.webp

Het begint op een tank te lijken.
De luiken gaan toch dicht. Ik had nog niet in de gaten dat de romp van een StuG III de basis voor dit model vormt en dat maakt zoveel zaagwerk nodig voordat ik een (rudimentair want je ziet er hoe dan ook nagenoeg niets van) interieur kan scratchen dat ik er simpelweg geen zin in heb. Aan de andere kant........je ziet naar binnen toe toch bijna niets, bemanningsleden ongeveer voor de luiken.....wat is nou eigenlijk het probleem?
Even nadenken dus nog maar.
Komend weekend ga ik naar de verbeteringen voor zowel de Pz III als de Famo kijken en daarbij de accessoires bepalen.

Gaat lekker zo 😀

PzKpfw III Ausf. G, 003.webp

Zo zal het geheel op een ondergrond komen te staan. Van een weg afdraaiend het terrein van de Werkstattkompanie op. Ik moet rekening houden met een plankbreedte van 70 cm en diepte van 28 cm, zo past ie maar net.
Het geheeld zal behoren tot Panzerregiment 5 dat weer deel uitmaakt van 5. leichte Division. 16 juni 1941, tijdens Operation Battleaxe.

SdKfz 9, 002.webp

Morgen beginnen met de figuren, veel denken, proberen, passen, meten en meer van dat 😀

Dat is behoorlijk groter dan de Diamond met Rogers trailer. Dan zit je op een 45 cm lengte. En ik zit al te puzzelen hoe ik die kwijt kan. Daar komt een oplossing voor, maar niet op korte termijn waarschijnlijk. Maar dit is jouw topic:

Ik vind de positie van de trekker en aanhanger mooi gekozen. Tip: om de bewegingsrichting wilt laten zien, zou ik vooraan en rechts de meeste ruimte laten, daar stuurt de combinatie in. Je kunt de trekker nog een helling op of af laten rijden, terwijl de aanhanger nog vlak staat.

Succes met deze mooie en stoere combinatie.

Groeten, Jan

om de bewegingsrichting wilt laten zien, zou ik vooraan en rechts de meeste ruimte laten, daar stuurt de combinatie in. Je kunt de trekker nog een helling op of af laten rijden, terwijl de aanhanger nog vlak staat.
Dat is dan ook precies wat ik van plan ben Jan!

Al met al ging het zaterdag voorspoedig! Vooral met de figuren bezig geweest waarbij een flink aantal poses die ik in gedachten had nagenoeg recht uit de doos gemaakt kan worden. In totaal komen er op de voertuigen en aanhanger 12 figuren waarvan er 6 geen aanpassingen behoeven, 3 waar de stand van een arm iets veranderd is en 3 waar (deels) nieuwe armen en benen voor gemaakt moeten worden.
De Famo is voorzichtig gesloopt zodat die straks beter in de verf gezet kan worden. Daarbij kan ik zo de zijpanelen van de motorkap verwijderen. Dat brengt dan weer de nodige scratchverbeteringen onder de motorkap met zich mee maar ik wilde toch al een kleine verbeteringsslag maken (nee, géén setjes van Aber!).
Er is nog een setje figuren, een Kfz 15 en wat detailspul vanuit Polen onderweg, ondertussen kan ik verder met het proberen weer orde in de chaos te krijgen.

Voorlopig zit ik nu op het punt waarbij ik de wenkbrouwen frons, armen over elkaar, kin gesteund op één hand, vorsend de bende aanschouw en mezelf afvraag: "en, heb je nou je zin?" 🙄 😀

SdKfz 9, 003.webp

Haha, in ieder geval lekker bezig ! Wat een BAKBEEST en tof dat je ‘m weer op de werkbank heb gezet. Mbt: en heb je nu je zin? Dit zijn de momenten die straks de glimlach alleen maar groter maken als ie straks in afgeronde staat op een mooie plek bekeken mag worden… [ komt straks ook ff een diadoramaatje bij kijken zeg, OEF 😉, ik zou de reservering bij ballast nedam vast plaatsen ] Groetjes Richard

mezelf afvraag: "en, heb je nou je zin?" 🙄 😀

haha ja... zal wel voelen als een stap voorwaarts gevolgd door twee terug 🙃 maar het verleden 'bestaat niet' dus je kunt weer fijn vooruit 😁😉

maareh... hoeveel subassemblies hebbie nou ? stuk of 37 ? 😆

Happy Modelling 👍

maareh... hoeveel subassemblies hebbie nou ? stuk of 37 ? 😆
Mwah, zoiets ja 😀 .
Ondertussen maak ik wel dankbaar van jouw draadje over de Gentle Giant om een paar kleine verbeteringen aan te brengen, nog geen 10% van wat jij allemaal gedaan hebt en ook niet voor 10% zo nauwkeurig maar het helpt me wel! 😁
#gaatgoedkomen

Een beetje zitten prutsen met evergreen, koperdraad, looddraad, ijzerdraad, secondenlijm en een flink assortiment vijltjes en schuurpapier. Er moet nog wel wat bijgeknipt en geschuurd worden maar zo ongeveer gaat het worden.
Rondom het voertuig en aanhanger zijn nog wat andere kleinigheidjes gedaan zoals bedrading van verlichting.
Beter wordt het niet 😀 . Dikke vingers, slechte ogen en te weinig geduld (vooral die) maken dat ik hier tevreden mee moet zijn. Het draadje over de Gentle Giant geeft mooie voorbeelden over hoe het óók kan maar @Peter van Dijk is een klasse apart.

SdKfz 9, 004.webp
SdKfz 9, 005.webp
SdKfz 9, 006.webp

En wat zou ik graag dit nog doen:

SdKfz 9, 007.webp

Nee, zelfkennis......vooral niet aan beginnen want dan eindigt het geheel wéér voor twintig jaar in een Kast-Zonder-Ramen 😁.

Nou Paul, jouw details zien er uitstekend uit hoor 👍 Had ik destijds een tandje lager tekeer gegaan was het project misschien niet gestrand 🤔

Dat doorleefde plaatwerk vind ik verschrikkelijk werk. Ik doe het steeds weer hoor maar dat komt omdat ik het zo gaaf vind en dan begin met
een spatbord en dan realiseer dat er nóg een stapel plaatwerk aan het voertuig zit uugghh 😩

Hoe dan ook... je gaat lekker zo 👍

Maak je met de ronde frees deukjes, die je vervolgens blend met een mes waardoor de scherpe randen verdwijnen? Ik heb veel moeite met het kleurtje van het plastic...

Maak je met de ronde frees deukjes, die je vervolgens blend met een mes waardoor de scherpe randen verdwijnen?

ja inderdaad Timo. Met de scalpel schraap ik de deuken glad en kan ze zo ook blenden met andere oneffenheden.
Ik gebruik hierbij zelden schuurpapier want daarmee kan het makkelijk te gladjes worden. Het schrapen met een (halfronde) scalpel geeft
steeds weer extra 'doorleefdheid' in de vorm van fijne oneffenheid.

Tja, kleur van het plastic moeten we het maar mee doen (mijn foto is wel wat meer verzadigd )
Zelf heb ik een hekel aan dat donkere (zwart?) plastic van Italeri.... wit ben ik ook niet dol op.

In grote lijnen is dit waar ik heen wil met de SdKfz 9.
Er moet nog heel veel gebeuren aan vrijwel alle delen van het voertuig en de bemanning maar dat zit vooral in het verder verfijnen en schoonmaken. Daarbij moet er nogal wat aan "bepakking en bezakking" bij komen.
Oppassen dat ik mezelf er niet in verlies, het ding is zo groot dat ik eindeloos door kan gaan met verbeteringen die nooit op zullen vallen omdat dat ding zo groot is. 🙄
Bovendien moet ie ook een keer af. 😇

SdKfz 9, 008.webp
SdKfz 9, 009.webp
SdKfz 9, 010.webp

Plus het is een tamiya kit, die zijn kwa detail al best oke, dus met eenvoudige etsonderdelen en bvb betere tracks en wielen, of wat eenvoudige toevoegingen als canvas deuren en wat schade kom je al een heel eind

Weer wat verder.
Een Kfz 15 aan het bouwen en een aanhangertje met een brandstofvat erop.
De bedoeling is een weg te tonen die een bocht naar links maakt, aan het begin van de bocht was om één of andere reden de beste toegang tot het terrein waar de Werkstattkompanie of een Instandsetzungsgruppe verblijven. Links langs de weg staat een muur. Ik ben er nog niet uit of het een laag stenen muurtje wordt of een (witgekalkt?) deel van een gebouw. In de bocht staat een palmboom om de leegte daar op te vullen en wat hoogte aan te brengen. Er liggen witgekalkte stenen langs de weg, bij de "ingang" een stapeltje van verplaatste stenen.
Om een aanwijzing naar bedrijvigheid te geven staat het brandstofaanhangertje er met daarnaast een stapel kisten of vaten. Een Kfz 15 (moet de nummering veranderen) van de Instandsetzungsgruppe staat op punt om te vertrekken.

Dio 04.webp

Er moet nog steeds wat gebeuren op het gebied van plakken, snijden, vijlen, schuren, schrapen enz. maar het zal waarschijnlijk wel lukken om de hele handel volgend weekeinde in grond verf te zetten.
Het moge duidelijk zijn dat de zaklantaarn even voor een palm probeert door te gaan. 🙂

Maar goed, zoiets wordt het dus. Denk ik nu.....maar erg veel zal er niet meer veranderen. De maten van het geheel staan vast want ik ben niet bereid er een nieuwe kast voor te kopen.

Dio 01.webp

Zo'n combinatie werd door drie mensen bediend. Daarom heb ik het aantal figuren op de Famo verminderd naar chauffeur, bestuurder aanhanger en de commandant die op het spatbord staat te gidsen. Vanwege de krappe bocht is een monteur (?) op het achterste deel van de aanhanger geklommen om de bestuurder te helpen.
De Famo komt nog vol met gereedschap, onderdelen, kisten, vaten enz. Ook op de banken voorin. De bemanning van de tank kon dus niet meerijden op de plaatsen die voor hen bestemd zijn.

Dio 02.webp

Bij de Horch heb ik nog een derde figuur gepland maar die moet nogal fors omgebouwd worden om daar in de gaten te houden of de Famo er wel goed langs komt.

Dio 03.webp

Figuren zijn van Dragon, MB, Mini Art en Tristar.
Het is een hoop werk maar elke dag een beetje maakt dat het gestaag voortgaat. 😀💪

Wauw! Nou dat je vordert is een understatement 😉 Volgens mij ben je onderweg naar een supergaaf geheel. Tips en truucs durf ik je niet te geven, maar COMPLIMENTEN zeker. Keep on going zou ik zeggen. Ik zit er dicht tegenaan een lintje te starten mbt bandvgn, die ook aardig richting zijn afronding loopt. Zie je met de bouwavond 😉 Ben ik voornemens om je nog te komen spammen met wath how to’s mbt diorama en bouwtechnische snuisterijen.

Laatst bewerkt:
Door een onhandig moment met een mesje heb ik een forse snijwond in de rechterwijsvinger. Natuurlijk niet de moeite genomen om het te laten hechten waardoor het wat langer duurt voor de boel bij elkaar blijft zonder pleisters. 😢
Het einde is in zicht, nog een dag of twee dan kan ik weer met kleine prutsonderdeeltjes gaan werken. 😀
Afgelopen week dus niets aan welk model dan ook gedaan maar wel aan het denken geweest over hoe het verder moet met de Famo.

Ik wilde eens een gebouw gaan maken. Nooit eerder gedaan waardoor Lybië zich uitstekend leent omdat de meeste bebouwing in de buurt van Bardia, Sollum, Musaid en Fort Capuzzo heel éénvoudig en weinig inspirerend is:

De hoofdstraat van Bardia:
Gebouw 02, Bardia.webp

Bardia:
Gebouw 03, Bardia.webp

Sollum en Musaid stelden nog minder voor en ik kon er niets mee, sprak me in het geheel niet aan. Wat dan wel?
De Italiaanse coloniale bouw was in de buitengebieden functioneel maar in de grotere plaatsen stonden prachtige gebouwen, vaak in Art-Deco stijl maar altijd met een flinke stoep tussen gebouw en weg. Dat past niet op mijn diorama, door de kast van de bekende zweedse winkel blijft het beperkt tot 74 x 26 cm.
Compromis sluiten en "artistieke vrijheid" op het podium laten treden is wat er dan nodig is. Historisch besef? Jazeker! Maar nu even niet. 😁

Het oude stadhuis van Benghazi sprak me wel aan:
Gebouw 06.webp

De verdieping van het rechter deel gaat eraf en het torentje houdt wél een verdieping over maar wordt niet veel hoger dan de ramen met het balkon. Sterk vereenvoudigd. Moet te doen zijn.

Tot ik een close-up zag:
Gebouw 07.webp

Hoe ik de details moet gaan maken is me voor nu een raadsel maar aangezien de aanhouder wint..........zal het vast wel goed gaan komen. 😳

Palmen wil ik ook. Oude, ongecultiveerde dadelpalmen om precies te zijn:
Palm 01.webp

Ik heb een begin gemaakt met het dio, onder de boeken ligt wat op elkaar geplakt balsaspul te drogen, verder wordt er gemeten, gesneden, geplakt en gaat het vooralsnog allemaal best wel aardig.
Dio 07.webp

Het begin van de palm is er ook:
Palm 02.webp

Op het gemakje voortpruttelend zal er een dag komen waarop het "af" is.

Je mist even een belangrijk deel van je motoriek, maar je motivatie heeft er niet onder geleden!

Succes, Jan

Gaaf plannetje Paul 😃 Veel plezier met deze nieuwe Eerste Keer 💪😄

Historisch besef? Jazeker! Maar nu even niet. 😁

ga dus ook niet te diep met detailleren... ook daarmee kan men zich in de vingers snijden 😉

Happy Moddeling 👍

De palm heeft wat meer vorm gekregen. De bedoeling was om een methode te testen met klei en het definitieve ding met Magic Sculp te maken maar de tweede oefenpoging kan er wat mij betreft wel mee door. Misschien verander ik nog van gedachten.........dat dan weer wél 🙄

Het ijzerdraadgeraamte bedekt met DAS klei en daar een touwtje omheen gewikkeld, eerst linksom en dan rechtsom en vervolgens met een siliconenpenseel nog wat bijgewerkt. In het echie oogt het beter dan op de foto, al ware het maar omdat het dan niet op een nogal rare ranzige worst lijkt 😆

Palm 03.webpPalm 04.webp

Het gebouw begint ook vorm te krijgen, erg pril nog maar ik weet hoe ik verder moet. Denk ik.

Dio 08.webp

Een combinatie van schuim en balsahout waar nog veel aan moet gebeuren. De kleinste details doe ik als laatste met Evergreen strips.

had je het touwtje er nu omheen gedaan om de boel bij elkaar te trekken tijdens het uitharden?
En na uitharding eraf gehaald om vervolgens het oppervlak na te bewerken?
Of is het erom gebleven?

Interessante vorderingen 👍

Palmboomstam ziet er al goed uit ! dat touw is zeker bedoeld als 'wapening' van de klei ?
Het lijkt mij dat de stam wel iets korter mag ? ik zou er zeker 5cm afhalen wanneer ik kijk naar de palmbomen hierboven.

Ah, iets meer uitleg over het touwtje is wel op zijn plaats zie ik.
De "stam" van een palm is geen stam maar een opeenstapelling van bladvoeten, ofwel de eerste aanzet van ieder blad. Nadat het blad sterft en eraf valt blijft een ruitvormig litteken over. De stam bestaat dus uit een opeenstapeling van ruitjes. Bij de dadelpalm is dat duidelijk zichtbaar maar bij veel andere soorten niet of nauwelijks. Ruitvormen moet je overigens niet al te letterlijk nemen, ovalen en driehoeken komen bijvoorbeeld ook voor.
Op deze foto is het patroon heel regelmatig, wordt vermoedelijk onderhouden in een tuin of op een plantage. Bij in het wildgroeiende palmen is het patroon veel onregelmatiger.

Palm 05.webp

De klei is stevig in geraamte van ijzerdraad gedrukt en door het omwikkelen met het touw krijg je een om de "stam" heen draaiende lijn. Haal het touw eraf en wikkel het de andere kant op er nog eens omheen en je hebt de basis ruitvorm in de nog zachte klei gedrukt.
Daarna nog wat bijwerken en zorgen dat de regelmaat die wij mensen vanzelf aanbrengen zoveel mogelijk verdwijnt en je hebt iets dat voor een dadelpalm door kan gaan.

De lengte in verhouding tot de diameter maakt niet zo uit Peter, er zijn ook foto's van dadelpalmen te vinden met lange en heel dunne stammen. Ik heb een soort "tussenmaatje" gemaakt.
Voor nu vind ik het best zo maar ik weet pas zeker hoe het allemaal gaat worden wanneer ik alle losse componenten van het diorama samenvoeg.........Morgenavond hoop ik daar tijd voor te hebben!

Interessant en leerzaam 👍 (en met zo'n nat Palmpje ernaast nog plezant ook 😎)

Bij gecultiveerde palmen op plantages en in parken worden de (bijna) afgestorven bladeren afgezaagd, ik heb dat in Spanje vaak genoeg gezien.
Dat geeft die mooie rechte, vlakke vlakken zoals de foto.
Bij palmen waar dat op natuurlijke wijze gebeurt is dat veel onregelmatiger en ligt er ook veel meer bladafval onder de bomen. Maar al met al ziet die stam er erg goeg uit. Waar ga je het blad mee maken?

Het blad maken ben ik nog een beetje huiverig voor. Lange en saaie klus.
Het liefst zou ik etsdelen gebruiken maar die hebben het nadeel dat ze er precies hetzelfde uitzien, Daarbij zijn ze behoorlijk aan de prijs. Een snelle berekening leerde dat ongeveer 80 Euro een boom met identieke bladeren op gaat leveren. Daar is iedere verhouding, in mijn beleving, zoek.
Een zoektocht op youtube leert dat de beste methode is om een stuk gesmolten en uitgetrokken gietraam op papier te plakken, daar een ander papier overheen te plakken en goed langs de 'nerf' aan te drukken zodat die duidelijk zichtbaar blijft.
Daarna het papier aan beide zijden van de nerf inknippen. In de filmpjes wordt er doorgaans recht ingeknipt maar ieder blad heeft toch echt een punt aan het einde en is smal op het punt waar het aan de nerf vastzit. Met een nagelschaartje dus om de vorm van de bladeren goed te krijgen en een heel klein stukje tussen de bladeren wegknippen om de ruimte ertussen te doen ontstaan.Palm 06.webp

Dat knipwerk moet dan ad nauseam et infinitum herhaald worden. 😱
Gelukkig houdt mjin vrouw zich graag bezig met de papieren modelbouw en wil ze helpen met het knipwerk. ❤️

Hi Paul, leuk en leerzaam wat je deelt. Balen van je duim ! Neig bijna een poging te ondernemen om een palm voor mijn humvee landje te proberen, maar daar sta ik nog ff vanaf. Succesmet het verdere…. LEUK!

image.webp
En een live foto van een ongesnoeide palmboom vanuit mijn hotelkamer 🇲🇦

Er zijn laser cut palmbladeren te koop bij dominomodels.be
Even zoeken via scalemates.com
Palm leave laser cut, € 8,50 per zakje

Laatst bewerkt:
Dank voor het meedenken Arne maar het is het allemaal net niet. Er zit helaas echt niets anders op dan zelf maken.
Mooi uitzicht!

Traag maar gestaag vorderingen aan het maken met de palmbladeren. Het eerste probeersel heb ik los uit de hand met het timmermansoog gemaakt en was al goed genoeg om op de boom te mogen. Daarna nog wat aan het verfijnen geweest met hulplijntjes om het knippen makkelijker te maken maar daar grotendeels weer vanaf gezien, ieder sprietje meten heeft geen zin dus staan er om de anderhalve centimeter strepen dwars over het blad om een beetje een leidraad te hebben. werkt prima zo.

Gewoon standaard printpapier gebruikt en de gesmolten en uitgerekte sprue uit de voorbeeldfilmpjes vervangen door ijzerdraad met een diameter van 0, 4mm .

Eerst lengte en breedte van de bladeren bepalen. Ik ben begonnen met 12 bij 3,5 cm en dat wordt de "standaardmaat". Voor de variatie zijn er inmiddels ook een paar van 15 x 3,5 cm en die op de foto worden 13 x 4 cm. Later nog een stuk of wat van bijvoorbeeld 10 x 3 cm en/of 8 x 2,5 cm.
Palm 07.webp

Hier zijn de dwarsstreepjes op 1,5 cm van elkaar erop gezet om het knippen beter te leiden. Slechts op één kant van het blad, voorkomt verwarring en zo......lang verhaal.........gewoon zó doen!. 😇

Palm 08.webp

IJzerdraadje op het papier geplakt met de lijm die mijn vrouw bij haar booknookplakkerij gebruikt. Het zit niet meteen vast en dat beetje speling is best handig. Het papier insmeren met gewone houtlijm en vervolgens de beide kanten van het toekomstige blad op elkaar plakken.

Palm 09.webp

Omdat het papier nog een beetje soppig is van de houtlijmj en de nerf nog niet helemaal vastzit met de contactlijm kun je met je nagel de nerf duidelijk naar voren laten komen. Gewoon in de langte erlangs gaan en aldoende trek je de ijzerdraadje vanzelf wat rechter.

Palm 10.webp

Dan het knipwerk. met een nagelschaartje om de paar millimeter inknippen. Schaartje omdraaien en de andere kant van de sprieten knippen. dan de tussenstukjes omhoog vouwen en vervolgens langs de nerf wegknippen. Alle vier de stappen in één plaatje 🙂

Palm 11.webp

De top van de stam moet nog aangepast worden om de bladeren goed te kunnen plaatsen. Ik weet al hoe het moet maar ga me eerst even bezighouden met blaadjesknippen. Voor het idee:

Palm 12.webp

Ik blijk ongeveer 10 minuten voor een blad nodig te hebben. Dat, maal ongeveer 40 bladen......ben wel even zoet 😆
Overigens is het helemaal geen vervelend werk......zeg ik nu, na drie bladeren afgemaakt te hebben.........na nummer twintig 🤐

Een prachtig vorderend monnikenwerkje 👍 gezien het resultaat absoluut de 'moeite' waard 😅

Mooi man.
Ik geniet weer eens van zo'n inventiviteit!
Dat probeer ikzelf ook altijd, probleemstelling en dan de uiteindelijke oplossing (met welke middelen en materialen dan ook).

Een stuk huisvlijt dat je werkelijk een mooie boom oplevert. Super werk en beter dan op je telefoon scrollen.

Als je kijkt wat de hobby je op deze manier per uur kost, dan snap je niet dat er niet meer mensen modelbouwen.

Groeten, Jan

Dit weekeinde weer wat vorderingen gemaakt met het gebouw. Ondertussen wordt er de hele week zo af en toe wat geknipt aan de bladeren van de palm.........langzaam maar zeker, ben bijna op de helft 🙂 .

Het gebouw wilde ik simpel houden dus in eerste instantie besloten om met balsahout wat lijsten aan te brengen en het daarbij te laten. Al snel kwam dan toch het idee om meer detail aan te brengen maar dat bleek met balsa niet mogelijk. In ieder geval niet met mijn combinatie van balsa, gereedschap en geduld 🙄 .
Evergreen dus!

De simpliciteit van de eerste opzet, zonder nog echt nagedacht te hebben over het verder zou moeten:

Dio 09.webp

Te simpel dus gaan experimenteren hoe de ramen goed vorm te kunnen geven. Dit is zo'n vallen en opstaan proces geweest dat ik er niet aan gedacht heb foto's te maken. De bovenkant van de deur wordt echter nagenoeg hetzelfde, alleen wat groter, die zal ik wel op de foto vastleggen om te laten hoe ik heb zitten prutsen om dit te bereiken 🤐 . Bladeren....overal liggen palmbladeren 😱 .

Dio 10.webp

De lijsten om het gebouw worden in delen opgebouwd, zijn hier nog lang niet af.
De opsmuk van de ramen moet nog wat aan gedaan worden: gaten vullen, schuren en zo vast nog wel wat. Liggen er hier los op voor de vorm.

Dio 11.webp
Dio 12.webp

Duurt ff maar ik kom er wel 😀

Dio 12.webp

Mooie vorderingen Paul 👍

Je zou die raamversiering kunnen afwerken met Mr.Surfacer 500 of 1000. Vult de kiertjes, maakt het tot een geheel en geeft textuur.

Alles provisorisch op z'n plek gezet om te testen of het wat wordt. Het lijkt me prima zo en ruimte om uit te wijken is er toch niet. 🙄
De camera heeft wat moeite met scherpstellen.........of ik snap het niet .......dat kan natuurlijk ook. 😆

Het bouwen is bijna klaar, aan het gebouw moet nog wel iets gebeuren en een flink aantal bladeren aan de palm moeten ook nog gemaakt worden maar het hele gevaarte is op de goede weg naar de grondverf!

Dio 13.webp
Dio 14.webp
Dio 15.webp

Dit ding gaat een hele plank vullen in de zweedse boekenkast en ik speel nu met het idee om de achter- en zijwanden van de kast te voorzien van een afbeelding van de woestijn. Slechts een idee, nog geen notie wat voor soort foto ervoor nodig is en of het überhaupt een reëel idee is. 🧐

Terug
Bovenaan