Sdkfz 251/9 "wiking" diorama klaar! 22/8

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 05-05

Hoi Jan Willem,

Foto's zijn altijd welkom.
Ik ben er inmiddels wel achter dat de foto's die ik tegenkom van Stuhlweissenburg bijna allemaal uit de wochenschau gehaald zijn!

Gr,

Roger

Super mooi werk weer Roger!
Een ding stoort me wel... de geëtste houtstruktuur op de kist in de 251 ziet er op de foto verschrikkelijk nep uit.... is dat niet te vervangen door een stukje evergreen met zelf gekraste houtstruktuur?
Jan 😉

Jan Peters zei:
Super mooi werk weer Roger!
Een ding stoort me wel... de geëtste houtstruktuur op de kist in de 251 ziet er op de foto verschrikkelijk nep uit.... is dat niet te vervangen door een stukje evergreen met zelf gekraste houtstruktuur?
Jan 😉

Of een stalen deksel. Ik heb zelf nog geen voorbeelden gezien van een houtendeksel. Iemand.....foto`s!!
Verder mooi werk Roger

Greetz Jacco

Jan/Jacco

Ik heb diverse foto's van deze ammobox maar helaas niet zo close-up dat ik kan zien of het hout of metaal is .Al lijkt het naar mijn mening toch wel het meeste op hout.Jan ,ik ben je eens dat het motief wel iets minder had gemogen!Het lijkt nu een beetje op de notenhouten tafeltje van mijn oma 😉 .Ik zal eens kijken wat ik er nog aan kan doen!

Gr,

Roger

Heren,

Is een nerf op die schaal uberhaupt wel zichtbaar....? Zelfs als de deksel hout zou zijn geweest was er vast een laag verf overheen gegaan ter bescherming en was de nerf....niet meer zichbaar...

Ronald

Ja die nerfstructuur lijkt me ook iets te veel van het goede. Verder ziet het er wel heel strak uit, dit wordt wel een gave bak, of ja dat is het al 😉

bedankt voor jullie reacties!
Nu wil ik nog een paar figuren voor naast de spw maken! 1 is er al klaar,het is een figuur van Evolution met een nieuwe broek van magicsculp gemaakt,de handen en hoofdje zijn van hornet,helm en kraag Dragon,riempje is van Aber en de mg is dragon met adlernest loop.
DSC00846.jpg

Groeten,

Roger

Kijk, kijk, mooi figuur Roger!
Ik zou hem niet meer als Evolution figuur herkennen.
Zorg nog wel even dat het bij zijn keel goed aansluit. Daar zit nog een gat.

groet,
RJ

Niels ,bedankt voor je reactie
Robert Jan,Het gat is gedicht 😉 Ik had trouwens ook een figuurtje van Mantis aangeschaft om ook in dit diorama te plaatsen maar deze zijn veel te klein uitgevoerd.Er past geen enkel hornet hoofdje op ,ze zijn veel te groot.Wel jammer want het is verder een mooi gedetailleerd figuurtje!Ik heb er nu maar een Alpine hoofdje op gedaan en ga hem dan maar een keer op een sokkeltje plaatsen.

Hier het verschil:
DSC00849.jpg

Groeten,

Roger

Tjonge Roger, je gaat weer helemaal "all-out"!
Hele mooie conversies en ook de 251 ziet er zeer strak uit.

niels huijnen zei:
het linkse figguur is niet zo mij fovoriet 🙂 🙂 😕 😕 😕
Nee, en ook niet die van Roger.
Als je had gelezen wat hij schreef, snap je de foto ook beter.

@Roger: dat is een flink verschil 😱
Ik had een Mantis figuur op het oog (de rennende Britse soldaat), maar die ga ik dan wel even inspecteren voor ik hem koop.

Groet, MartinD

Hoi Martin,

Dat is inderdaad een mooi figuurtje.Ik weet niet of alle figuren van Mantis zo klein uitgevallen zijn maar qua details ziet het er in ieder geval goed uit. Als je er verder geen ander merk figuren bij plaatst maakt het zowiezo niet veel uit!

Groeten,

Roger

Deze Mantis figuur heb ik ook gekocht en past aanzich wel goed bij Alpine figuren qua volume. Bij Evolution figuren gaat het inderdaad wat lastiger worden. Hopelijk valt het verschil qua detail met je Dragon (deels ombouw) en Evolution figuren mee in de totale setting. Het valt me op dat je een gaatje boord in de helmpjes (opzich natuurlijk goed) maar kan je niet beter de bestaande "puntje" weg halen met een mesje en dan vanuit de Aber German helmets-liners-chinstraps set 35A69 opplakken? Geeft je een mooier detail!!

JW

Hoi JW,

Bij de gaten in de helm zit er niet een losse rivet omheen maar is het geponst daarom heb ik alleen met een naald in het plasic geprikt waardoor er een gaatje inkomt en het omliggende plastic iets omhoog gaat
Hierbij een foto van mijn helm....
DSC00851.jpg

Groeten,

Roger

Thanks voor de interessante tip!! Zie ook even in je mail box 😉

JW

DSC00884.jpg

DSC00887.jpg

Zo,de kop is er weer af! Dit is het eerste figuur wat ik geschildert heb voor mijn nieuwe diorama.Nog 5 te gaan 😉

Gr,

Roger

Hoi Roger, weer lekker bezig zou ik zeggen!! Het gezicht is heel pakkend en sprekend en de totale weathering van het uniform mag er zeer zeker, wederom, ook zijn! Ik kijk alleen wat vreemd tegen de pijp aan, en dan aan de onderkant/kuithoogte van het linkerbeen (vanaf de achterkant gezien). Vanaf het bovenste deel van het been naar beneden toe lijkt het wat van dun naar dik over te gaan, waarbij de verhouding wat scheef is. Het kan optisch bedrog zijn van de foto en de genomen hoek!! Dus misschien nog een foto van de zijkant genomen?

Maar verder weer strak werk!!!

JW

Hoi Jw,

Foto vanaf de zijkant staat erbij!
Je moet niet vergeten dat hij grote winterlaarzen aan heeft (je weet wel met dat vilt aan de bovenkant)vandaar een beetje die verspringing!

Gr,

Roger

Zit weer met een glimlach te genieten man man wat kan jij schilderen zeg 😱

JW heeft een punt met de broek inderdaad :idea:

Goed, weer in de afwachtende houding van wat komen gaat 🤣

Ja nu zie ik hem heel mooi en komt ie goed tot zijn recht op de foto en het beeld op de foto is altijd wat vertekenend!! Mooi gedaan en groot compliment.

Ben zelf met deze 2 heren bezig en denk dat deze 2 ook goed passen jouw setting. Heb de linker wel voorzien van hornet handjes en hoofdje want het origneel is qua detail niet zo bijzonder komt wat merkwaardig over.

35027.jpg

Komt ook in een Hongarije setting maar dan bij Biscke!!

JW

roger hurkmans zei:
Hoi Jw,

Foto vanaf de zijkant staat erbij!
Je moet niet vergeten dat hij grote winterlaarzen aan heeft (je weet wel met dat vilt aan de bovenkant)vandaar een beetje die verspringing!

Gr,

Roger

Haahh post wat zo'n beetje tegelijk..

JW,

Ik ben as we speak bezig met dit setje!Tenminste die met parka komt er zeker bij,hij mag de ammobox van de mg dragen 😉
Ik moet zeggen dat ik steeds meer gecharmeerd raak van de figuren van evolution.Met wat aanpassingen zien ze er best aardig uit.ze komen binnenkort ook met een wintercrew voor de pzkfw 4 dit is een prachtig setje!
Zo ga nu weer verder knutselen...
Gr,

Roger

Behalve de figuren is ook het gebruikte materiaal, resin, van een ander soort kwaliteit en dus beter. Die van jouw een MG kist en die van mij een Tellermine. Hoop dat ik dit weekend in Munster, weer zo'n vervelende 2 dagen in een Panzermuseum doorbrengen met modelbouw 😉 😉 🤣 🤣 , wat foto's kan laten maken.

Succes!!

http://hosted.wargamer.com/Panzer/munster/SdKfz2519/index.html

Zoiets? 😉

JW

Mooi figuurtje, vind het goed geschilderd.

Op zich vond ik de twee figuren helemaal niet zo vreemd naast elkaar, in de echte wereld is ook niemand hetzelfde en ik geloof niet dat de Duitsers in WOII er nu echt in geslaagd waren allemaal kloons te maken van de perfecte soldaat 😉

Hi Roger,

Prachtig geschilderd, vooral het gezicht! Hoe heb je dat gedaan, want ik denk dat velen er van kunnen leren. Meerdere lagen olieverf lijkt me op een bepaalde basislaag?

Grtn,

Vincent

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 19-05

Iedereen bedankt voor de reacties.

Vincent.
Het hoofdje heb ik alsvolgt geschildert:

1.Basislaag vallejo skintone 815
2.ogen met wit/pupil blauw of bruin/randje ogen boven rawumber,onder rawumber met cadmium rood
3 schaduw gezicht verdunde raw umber (binnenkant oor/neus/onderkantkin etc)
4 donkere huidskleur aanbrengen met mix van gebrande sienna en napelsgeel rood
4a wangen en neustopje blenden met kraplak
5 highlights met napelsgeelrood en daarna met extra wit
6 baard groei met raw umber
7 onderlip met mix van cadmium rood en raw umber
8 tanden wit met beetje raw umber
9 als het droog is mat coaten
10 onderlip en ogen een beetje clearvernis aanbrengen

Ik heb bij dit figuur het contrast iets groter gemaakt omdat ik hem battleweared uit wilde laten zien
Ik hoop dat nu een beetje duidelijk is hoe ik hoofdjes schilder.

Groeten,

Roger

Mooi Roger,
Erg grauw maar realistisch. En die combinatie is vaak moeilijk. Mooie highlights en vooral devingers zijn erg goed!

Groetjes

Prachtig werk, Roger. Dat is een simpele maar erg effectieve conversie, hij is helemaal overtuigend. En het schilderwerk is top, je hebt een erg prettige, herkenbare stijl.

Boris, grauw ,dat is precies wat ik in gedachten had,dus dat komt goed over dan 😉
Eelke,Dank voor je reactie!Deze stijl van schilderen heb ik nog niet zo lang.Eigenlijk pas vanaf dat ik de figuren met olieverf ben gaan schilderen.Veel figuurschilders vergeten trouwens vaak om de uniformen en handen wat verweerd te schilderen en dat is eigenlijk iets wat toch wat realistischer overkomt (ligt natuurlijk wel aan de setting waarin het diorama zich afspeelt)en met olieverf kun je dit mooi aanbrengen.

Zo,ga nu pakken voor een lekker weekend Normandie 😉

Groeten,

Roger

Hoi Lars,

Ik schilder de figuren altijd eerst voordat ik het voertuig ga opspuiten! dus dat duurt nog even want ik moet nog 5 figuren schilderen.Na een lang weekend Normandie kan ik nu eindelijk beginnen aan het 2e figuur

Hier een kiekje van een restant van de mullbery haven in Arromanches met op de voorgrond mijn vrouw, die trouwens dacht dat we naar cannes zouden gaan maar het werd natuurlijk Caen 😀

Gr/Roger
P5240191.jpg

Ik weet 't niet, hoor Roger, maar als ik naar die foto kijk, dan heb ik toch zo mijn voorkeuren.... 😉

Niets ten nadele van die bonk metaal/beton op de achtergrond, hoor.....

Even terugkomend op je schilderwerk; Je legt de lat voor de rest van de figuren weer Hurkmansiaans hoog!
Ik ben heel erg benieuwd hoe de sfeer van het dio straks in z'n totaliteit gaat worden.

Hi Roger,

OK bedankt voor je werkwijze mbt schilderen gezichten, ik zal eens kijken of ik daarmee mijn figuurtjes op een hoger niveau kan krijgen. Het best gelukte figuurtje van mij lijkt nog het meest op een slecht geschminkte travestiet, dus ik heb hoop 😉

Grtn,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Het best gelukte figuurtje van mij lijkt nog het meest op een slecht geschminkte travestiet, dus ik heb hoop 😉

Grtn,

Vincent

Rokje dr omheen sculpen en een Thailand dio maken!

Ben benieuwd naar het 2e figuur Roger... ennuh dat Caen/Cannes is een goed idee 😈

Dit is het 2e figuurtje dat ik nu klaar heb.deze is even als de 1e ook van Evolution.Ik heb het hoofdje en de rechter hand vervangen met hornet.De kol van de trui heb ik opnieuw gemaakt met magicsculp om een betere aansluiting met het hoofdje te krijgen.Ook heb ik de stand van de schoenen wat veranderd omdat ik vond dat het origineel wat statisch was.
DSC00913.jpg

DSC00914.jpg

Zo,nu op naar het derde figuurtje dat word er een van warzone.

Groeten,

Roger

Re: Sdkfz 251/9 AA11 kanonenwagen 02-06

Puik! Hij lijkt op Ribery, dat is het eerste wat me te binnen schiet trouwens.

Hoi Roger, mooi stukje werk en goed dat je het orginele hoofd vervangen hebt. Ga je zijn maatje uit dit setje ook nog gebruiken? Deze is qua gezicht beter!

JW

Erg fijn gedaan Roger, ik vind de kleur van je gezichten echt top. kun je eens vertellen welke mix je hiervoor gebruikt?
Dus opzetten, highlights en shades inc de tonen van de baard....ben erg benieuwd. Ik schilder nog steeds de basis met yellow ochre en wit, cadmium red en burnt sienna. Daarna umber of juist wit. Maar dan krijg ik meestal toch nog vrij ''nette'' kleuren en niet de moeheid/grauwe uitstraling tenzij ik veel wit toevoeg.

Zie je zaterdag, kan ik het sowieso aan je vragen.

grzz John.

Jan Willem; Ik weet nog niet of ik het andere figuurtje ga gebruiken in dit diorama
John: Kijk even op pagina 5 van mijn berichten daar heb ik omschreven hoe ik gezichten schilder,mischien moet ik een keer een sbs maken!
Tot zaterdag.

Groeten,

Roger

Ha Roger,

prachtig gedaan man.
Wat me telkens opvalt zijn je uitgekiende kleursamenstellingen in je uniformen/camo en de fraaie gezichten, afgewerkte handen.
Mooie eigen stijl.

snap dat het wat werk zal zijn enige stappen te fotograferen na het schilderen maar weet zeker dat menigeen je dankbaar zal zijn.

zou je topic in elk geval met een open vizier aanzien en met een hoop ' what if's ' achterblijven ( wat als die vent nu eens 1/16 ging schilderen...)

veel geluk,

Rene

Terug
Bovenaan