SdKfz 251/7 D (pioneerswagen) met zimmerit Dragon/Atak

Hallo allemaal het is alweer een tijd gweleden dat ik me op dit forum heb aangemeld. Nadat ik een tijd terug mijn eerste topic gepost had dacht ik van : daar krijg ik wel wat reacties op, maar helaas was dat niet volgens de gang van zaken geplaatst en werd de topic op slot gemept.
Daarna had ik het er een hele poos behoorlijk moeilijk mee om nog op 't forum te komen daar ik van alles probeerde maar ik mezelf maar niet kon inloggen. Maar zoals te zien (en ik hoop dat 't dit keer wel blijft bestaan en niet op slot word gegooit 😉 ) ben ik er weer en val ik maar meteen met de deur in huis met een aparte topic van een SdKfz251/7 D pioneerswagen met zimmerit. Het voertuig is afkomstig van Dragon en de zimmerit (een gloedje nieuwe produktie) van Atak.
Ik denk dat de foto's wel voor zich zullen spreken he dus vooruit met de geit, daar komen ze,
Allereerst de doos en een blik op de inhoud:
zimm001.jpg

zimm002.jpg

De opbouw van het voertuig:
zimm003.jpg

zimm004.jpg

zimm005.jpg

zimm006.jpg

zimm007.jpg

zimm008.jpg

zimm009.jpg

zimm010.jpg

De zimmerit komt er bij kijken en wordt aangebracht:
zimm011.jpg

zimm012.jpg

zimm013.jpg

zimm015.jpg

zimm016.jpg

De leggers en een eerste laag zwart en wat dark yellow op de plaats waar strax de leggers worden bevestigt:
zimm017.jpg

zimm018.jpg

zimm020.jpg

zimm021.jpg

Het model is klaar en krijgt zijn basis kleur dark yellow opgespoten.
Echter kom ik nu bij toch wel een leuk punt uit namelijk hoe ga ik verder
met airbrushen, geef ik 'm een three tone scheme (in brede verticale strepen) laat ik 'm dark yellow of spuit een witte laag over 't gele kleurtje, wat zouden jullie doen?
Kijk in 't echt hebben de duitsers wel degelijk een halftrack (251) met zimmerit gehad echter dit was een ambulance versie. Maar ja ik wijk wel eens meer af van de werkelijkheid want zoals je reeds hebt gezien is dit een pioneerswagen.
Maar toch ik twijfel dus nog over de kleur.
Verder met de foto's want we zijn er nog niet he, daar gaan we weer.
Het model in zijn gele jasje , leuk detail is dat 't klepje (op die onduidelijke foto) zonder lijm bevestigt is. Het zit er goed en stevig in zodat je 't niet meteen kan verliezen.
zimm022.jpg

zimm023.jpg

zimm026.jpg

zimm024.jpg

zimm025.jpg

Nou gasten dat was 't dan wel.
Leuke starter he en toch een beetje uniek zo'n halftrack met zimmerit.
Mannen ik ben benieuwd naar jullie commentaar hierop, vragen ook welkom.
Groet
Eric

aan de manier van bouwen kun je wel zien dat je een beginner bent, maar aan de manier van afwerken zeker niet, ik vind het er prima uitzien, al had ik na de eerste foto (van het onderstel, met die lijmvlekken) er een beetje een hard hoofd in, maar het is helemaal goedgekomen. misschien dan wel niet historisch correct, wel leuk, en ik wacht dan ook op de weathering van dit dinkie!

Timo

ik vind het er best aardig uitzien. net wat timo zei, in de eerste foto dacht ik van "wat gaat dit worden"
zimm op een halftrack is nieuw voor me. het ziet er wel goed aangebracht uit in ieder geval. dit patroon, alleen horizontale streepjes ken ik echter niet.
de foto's hadden echter wat duidelijker gemogen. de kwaliteit van de zimm en de bouw is nu toch wat minder goed zichtbaar.

dan over de kleuren... aangezien er zimm opzit zou ik in ieder geval geen primerkleur gebruiken. misschien wel op de wielen om de kleur wat te breken en wat variatie erin te brengen. zandgeel met groene en bruine strepen, lijnen, vlekken zijn een goede optie. alleen pz geel is ook een goede optie. deze laatste optie is misschien wat saai maar ik weet niet wat je verder kunsten zijn op t gebied van verweren van een voertuig. persoonlijk vind ik een flink verweerde pz gele halftrack een heel stoere bak.

grtz jeroen

ja, met de randen van de panelen veel grijzer als de rest van het voertuig! 😀

hoe is de passing van de upper hull en de lower hull bij de ausf. D eigenlijk? ik heb hier een B in aanbouw en een B in de doos, maar ik vind de upper en de lower hull pasvorm een ramp, en het kostte me veel gevloek, tape en grof geweld om alles aan elkaar te krijgen, waarna ik alsnog kon gaan vullen met sprue, terwijl ik dat bij deze versie helemaal niet zie!

Timo

Sdkfz 251/7 D pioneerswagen

ok timo en jeroen, bedankt voor de reacties tot zo ver.
Allereerst ben ik geen beginneling, ik doe dit al meer dan 30 jaar, alleen ik bouw vaak OOTB zonder enige extra's. Nee ik heb het nooit aangedurft (hoewel ik er al meer dan genoeg foto's van heb gezien, waarbij ik mijn ogen uitkeek) om mijn model dat in mijn ogen goed gebouwd en geairbrushed is (en "vroeger" geschildert was) ook zo te bewerken als anderen dat deden. Ik was en ben eigenlijk nog steeds bevreest dat ik daarna mijn model niet meer zo goed vind als daarvoor.
Dus vandaar dat 't er voor jullie een beetje als een beginneling uitziet maar dat ben ik dus niet. En mocht dat van die "beginneling" betrekking hebben op foto 3 en 6 waarbij die lijmresten duidelijk te zien zijn wel boys dan ben ik wel eens benieuwd naar hoe jullie het zouden doen. Weet je mijn stelling is : als je iets moet aanbrengen wat je later niet meer ziet dan hoef je hier ook niet zo perfect mee om te gaan . Per slot van rekening zie je er op 't einde van de rit niks meer van!! Zonde toch eigenlijk van die transmissie want die ziet er op zich best leuk uit.
Verder dacht ik dat jeroen iets over de onduidelijkheid van de foto's zei of althans dat ze scherper moesten, wel jeroen a)je hebt niet helemaal ongelijk, b) ik heb maar een dood eenvoudig toestelletje en misschien niet zo'n enorm apparaat als jij hebt, en c) als je nu ook eens kijkt naar de 5e en 4e laatste foto dan denk ik toch wel dat die foto's verdraaide scherp zijn hoor, je kan zelfs de streepjes van de zimmerit tellen. Bij die foto's waar de zimmerit net wordt opgebracht kan het zijn dat het er wazig uitziet echter hier komt de lijm door de zimmerit heen en geeft een vertekent beeld. Oh nog iets het ziet er inderdaad strange uit he maar de zimmerit werd wel degelijk in deze vorm aangebracht op dit voertuig. Is weer eens wat anders dan die zimmerit op de meeste tanks he. Oh ja jeroen als ik het heb over kleuren dan heb ik 't niet over primer he, je kent 't verschil toch wel of niet. (wie is er hier nou een beginneling 🙂 🙂 🙂 )
By the way ik heb de chipping techniek nu pas een keer goed uitgevoert op 't model dat ik voor deze 251 gebouwd heb . Ik zal daar een dezer dagen wel eens wat (onduidelijke) foto's van plaatsen.
Doei
Eric

Het voertuig is afkomstig van Dragon en de zimmerit (een gloedje nieuwe produktie) van Atak.

Atak zimmerit bestaat uit zeer dunne vellen resin met daarop het zimmerit patroon, speicaal op maat gemaakt voor elk paneel van het voertuig. Zeer goede kwaliteit.

groetjes

Hee devlin het antwoord op je vraag heeft boris al reeds beantwoord.
Ik kan hier alleen nog aan toevoegen dat ik de set (zoals vele van mijn items) gekocht heb bij Hobbyeasy voor de prijs van plm 20 euro.
Groet
Eric 😉

Hallo allemaal, hierbij ff een foto update van mijn halftrack met zimmerit.
Maar ik laat jullie (ook speciaal voor timo en jeroen) allereerst ff twee foto's zien van reeds door mij gebouwde en afgewerkte modellen. Let wel: 1) ik airbrush los uit 't handje, ik plak dus nooit iets af. 2) die jagdpanzer IV is 't eerste model waarop ik chipping heb toegepast. 3) de modellen staan in een vitrine, dus achter glas, en o ja de jagdpanzer staat op een draaiend display.
Kom't ie:
allereerst een SdKfz 7/1 flakvierling, three tone scheme camo
FV7.jpg

tweede een Jagdpanzer IV "zwischenlösung", dark yellow met white overspray
JPz.jpg

Zo en dan nu de updates van mijn 251/7 pioneerswagen, het beest is reeds gecamoufleerd met zware donkergroene strepen. Maar nog lang niet af.
zimm028.jpg

zimm032.jpg

zimm030.jpg

zimm031.jpg

zimm027.jpg

zimm029.jpg

Zo dat was 't dan weer enne zoals gezegt hij is nog niet af, dus more to come!!
Groet
Eric

hoi eric,
je hebt me overtuigd hoor! 🙂 en met die primer bedoelde ik niet het grijs oid maar de primer waar de voertuigen door de duitsers mee gespoten werden in ww2. de hull red kleur. ik ben nou ook weer niet zon beginner dat ik de primer grijs kleur bedoel! 😈
dan over die foto's. ik heb inderdaad een wat betere camera (mn moeder althans) maar ook daarmee blijft t lastig om goede foto's te maken. t enige wat ik bedoelde is dat om echt kritisch te kunnen zijn betere close ups nodig zijn.

grtz jeroen

Eric, ik vind de zimmerit erg origineel. Over de lijmvlekken en 'beginneling' opmerkingen ga ik verder geen woorden vuil 🙄 🙂 maken. Het boeit toch niet dat er aan de onderkant en aan de binnenkant van de motor geknoeit is met lijm?
.

Hee gasten, leuk dat jullie allemaal ff commentaar geven in mijn topic . Maar het gaat niet echt over mijn topic he maar over een of andere u8s para die is omgedoopt tot ietas belachelijks. Wel als ge 'tr leuk vindt daar antwoord op te moeten geven doe dat dan zoals Roy al eerder zei in een PB go*ver*omme. Of anderfs maak ff een nieuwe topic over die pruik ja.
😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈
Goed of niet graag alleen reacties op 't onderwerp en niet over andere onnozele bijkomende zaken. Kijk een geintjke moet kunnen he maar verlies daarbij niet het onderwerp uit 't oog waar 't in de topic omdraait.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Eric

ziet er goed uit dat spul van atak. Word zelfs nog mooier in jouw handen.

Was dit een vaak voorkomend patroon voor de 251? in verhouding tot de zware jongens is het wel aparte zimmerit.

Ik vind je zimmeritwerkje prima gedaan. Zou een eventuele nader niet gewoon een pakketje bovenop gooien als ie toch de moeite neemt om geen kleefmijn te kunnen plakken ?...of zoiets 🙂
Je camostrepen zijn mooi gespoten, hoewel ik zelf misschien voor een lichtere en fellere groentint had gekozen met die grijzige ondergrond.

Good luck groet Frank

Eric Verberne zei:
Hee gasten, leuk dat jullie allemaal ff commentaar geven in mijn topic . Maar het gaat niet echt over mijn topic he maar over een of andere u8s para die is omgedoopt tot ietas belachelijks. Wel als ge 'tr leuk vindt daar antwoord op te moeten geven doe dat dan zoals Roy al eerder zei in een PB go*ver*omme. Of anderfs maak ff een nieuwe topic over die pruik ja.
😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈 😈
Goed of niet graag alleen reacties op 't onderwerp en niet over andere onnozele bijkomende zaken. Kijk een geintjke moet kunnen he maar verlies daarbij niet het onderwerp uit 't oog waar 't in de topic omdraait.
Alvast bedankt voor jullie medewerking.
Eric

Omdat je het zo charmant vraagt heb ik alle off-topic verwijderd, veel succes met je model verder.
Jan

Bedankt voor jullie reacties gasten.

Benjamin:
Nee beslist niet deze zimmerit werd nauwelijks toegepast op de 251 halftrack. Eigenlijk is dit geen realistisch voertuig daar de enige 251 met zimmerit een ambulance versie was en ergens aan 't oostfront dienst deed. Maar al zeg ik 't zelf ik vind deze uitvoering van mezelf toch ook goed gevonden en 't misstaat niet , toch?

Frank:
Leuk geschreven , maar ik kom er niet helemaal uit. kun je iets duidelijker zijn en 't me nog eens vertellen?

Jan:
Bedankt voor 't zuiveren van de topic. Ik weet ik ben misschien wel een pietlut maar ik vond wel dat ik in mijn recht stond toch?
Op dergelijke manier verliest 't onderwerp de aandacht en das niet de bedoeling he.

groet
Eric 8)

Ola gasten hierbij nog ff wat foto's van mijn halfrups met zimmerit he.
Het beest is af en rust veilig in mijn vitrine (die onderhand uitpuilt). Der Hans staart nog steeds naar die oneindige horizon.
zimm057.jpg

zimm056.jpg

zimm055.jpg

zimm054.jpg

zimm049.jpg

zimm048.jpg

zimm047.jpg

zimm044.jpg

zimm043.jpg

zimm045.jpg

Zo dat waren ze dan , alle foto's van mijn bij Twenot 1ste project.
Ik hoop dat jullie het wat vonden, ik in elk geval wel en dat is wat telt he.
Overigens reacties zijn altijd welkom.
Tot mijn volgende project mannen,
Cheers
Eric Verberne

Ha Eric,

'''''''Zo dat waren ze dan , alle foto's van mijn bij Twenot 1ste project.
Ik hoop dat jullie het wat vonden, ik in elk geval wel en dat is wat telt he.
Overigens reacties zijn altijd welkom. ''''''''''''''''

Ik vind het zeker wat en je moet gewoon flink blijven posten. Ik ben zelf bezig met een sdkfz 251/1 ausf.c van tamiya maar daar valt nog wat aan te verbeteren. En aangezien het interieur niet veel verschilt kon ik lekker door die foto's van jou, de bankjes en de rugleuningen gaan scratchen 🙂

Even zonder gekigheid, Het ziet er gewoon erg orgineel uit dat zimmerit op die halftrack. mooi geweaterd, leuk mannetje erbij. Komt het hele spulletje nog in een dio, (waarschijnlijk laat je het zo omdat je zegt dat hij in de vitrine gaat 🙂 )

gr Johannis 😉

cedric als je goed leest zal je merken dat hij niet zon beginner is als jij nu denkt!! (die fout maakte ik ook de eerste keer 🙄 😳 ) maar het mannetje blinkt idd iets. kan echter ook van de flits komen!

grtz jeroen

Terug
Bovenaan