Af! SdKfz 223 (1975 met etchgaas uit 2003)

Dit model is af!
Heb je met het maken van het interieur wellicht de romp iets uit/opgerekt?
Nee Willem, dat is het niet want het was al zo voordat ik überhaupt aan het interieur begon. Het ding is zo uit de doos gekomen.
Ik vermoed wel iets met oude mallen of ouderdom van het plastic maar het gekke is dat de rest van de onderdelen prima is en zoals we gewend zijn op zijn plaats valt. Slechte opslag lijkt me ook niet want de doos was onbeschadigd. Kortom: vreemd.

Maar: gewoon doorgaan! 😎

Denk dat ze in de fabriek de matrijs iets te snel hebben geopend. Doordat het net niet voldoende is afgekoeld waardoor de boel wat is vertrokken. Ooit één keer gehad met de romp van 'n king tiger. Heb toen een nieuw deel gekregen van de importeur. Helaas is de firma Reyne niet meer in bedrijf. Maar je hebt het op weten te lossen! Schuren en weer door!

De aanhouder wint!
Inderdaad vreemd dat het zo slecht paste, dat is niet zoals het normaal is bij Tamiya.
Ik heb deze ook gebouwd, kan me geen pasproblemen herinneren (of heb daar geen actieve herinnering aan zoals Ruud pleegt te zeggen)

Echt wel een echte Tamiya hoor! 😀 Al heb ik ook zo mijn twijfels gehad 😱

Het ding zit in elkaar maar er moet nog veel gedaan worden.
Details van het voertuig aan de buitenkant ga ik me niet al te veel mee bezig houden, mijn doel was zoveel mogelijk RUDD bouwen net als 'toen' maar het ontbreken van een interieur, dat ging toch echt niet.
Meer bagage erbij en alles nog vast zetten met riemples en touwtjes, draden die aan de frame-antenne horen, de lange antenne bouwen, zandzakken voor tegen de wielen maken, de Italeri figuren verbeteren, betere tropenhelmen zoeken, tuidraden en haringen maken, details van het 'kampement' bij elkaar sprokkelen of zelf maken.........begin wat bezorgd te raken over de eind datum. 😢
Ach, ik kan altijd stoppen met werken 😁. Misschien verstandiger: weekeinde niet vullen met slagroomtaart bakken (en nuttigen 😳 ), bioscoop bezoeken, van het mooie weer genieten, sporten, relatie onderhouden, enz.
We zien wel......

SdKfz 223 24.webp
SdKfz 223 25.webp

In een van de panzerwrecks boekjes staat een 222 of 223 waarvan onderandere de schep verdwenen is... wat je erg mooi kunt zien in een kaal stuk verf, dus die schep is gewoon meegespoten tijdens het camofleren, met zoiets kun je hier misschien wel een grappig effect krijgen, al zal een serieuze new school modelbouw jury je dan wel op dd vingertjes tikken wegens onrealistisch. Ik ben benieuwd naar de verf!

Kun je de tropenhelm van voormalig Montgomery nog recht zetten? Want hij heeft een behoorlijk ingedeukte schedel als hij die helm zó kan dragen 🙂

Kun je de tropenhelm van voormalig Montgomery nog recht zetten?
Die zit nog los Jakko. Monty minder op Monty laten lijken is één van de dingen die nog moeten gebeuren. Zijn hoofd aanpassen aan zijn helm 😳 ook. 🙂

Het bouwen is klaar!
Morgenavond in de primer.
Toch maar afscheid genomen van de Italeri figuren. Na het zien van de figuren van @Peter van Dijk wist ik dat ik die mate van verandering ook wilde maar nooit binnen de looptijd (waarschijnlijker: gewoon nooit 😁 ) zou halen. Maakt niet uit maar de knulligheid van die figuren kon gewoon niet meer.
De figuur die overblijft is er één uit de doos met oude figuren, ik meen van MB maar kan ook een ander merk zijn. Ver na 1984, dat zeker.
Jammer dan, hij komt er gewoon bij te staan. 😎

SdKfz 223 27.webp
SdKfz 223 29.webp
SdKfz 223 31.webp

Da's een goed idee Ruud!

Eerst lichtgrijs, primer Mr. Surfacer 1200 bijna 1:1 verdund met Mr. Color Levelling Thinner:

SdKfz 223 32.webp

Dan donkergrijs, Tamiya XF-63 German Grey. Nomaal gesproken doe ik daar wat donkergrijs en een drupje groen bij om het meer op RAL 7021 Schwarzgrau te laten lijken. In mijn optiek dan en dat zien we allemaal weer anders.
In dit geval vind ik het niet zo belangrijk want dit voertuig gaat naar de woestijn dus wordt nog grotendeels bedekt met........zandkleur. Ik weet nog niet of ik voor één van de Duitse kleurenschema's ga of voor buitgemaakte Engelse of geleende Italiaanse. Voor nu neig ik naar RAL 8000 Gelbbraun en RAL 7027 Graugrün.

SdKfz 223 33.webp

Voor de verwering van de Afrika kleuren ga ik de methode van Jakko gebruiken. Door de jaren heen meermaals bedacht om dat zo te doen maar altijd een beetje huiverig geweest voor het resultaat. Voor randen gebruikte ik het drybrushen wel maar voor grotere oppervlakken kwam de haarlak te voorschijn.
Na het zien van de prestatie van @Jakko Westerbeke heb ik wel het vertrouwen dat het een goed werkende methode is. Nou nog uitvoeren 😀

Ik heb dat met haarlak nu net nog nooit aangedurfd 🙂 Mijn idee is wel een beetje dat veel mensen denken dat afgebladderde verf het beste nagemaakt kan worden op dezelfde volgorde als in het echt, maar ik vind dat nergens op slaan: de verflaagjes zijn zó dun dat je niet ziet welke kleur er over of onder de andere zit. (Bij spuiten van kleuren met zachte rand maakt het dan weer wel uit, vanwege dat je aan de overspray kunt zien welke er bovenop ligt.)

En toen werd het zaterdag 🙂 , alle tijd om veel aan het voertuig en ondergrond te doen. 😀
Helaas bleek het zo'n dag waarop de tegenvallers zich opstapelen waardoor ik niet zo gek veel gedaan heb, tegen het eind van de ochtend er mee gestopt want beter ging het die dag (qua modelbouw) niet meer worden. 😕
Maar goed, inmiddels is het zondag en vol goede moed weer aan de slag en ben zeker niet ontvreden over het reusltaat van vandaag. 😎

Gisteren begonnen met het ondergrondje. De vorm van de kuil uitgesneden in zwart schuim en de uitgesneden delen gebruikt om een verhoging te maken voor het uitgegraven zand.

SdKfz 223 34.webp

Dan Alabastine om er vorm aan te geven. Een soort gekocht die ik niet kende maar overal voor geschikt zou zijn.
Euhm.......hoe dan? 😳
Soort mix tussen scheerschuim en slappe slagroom. 🙄

SdKfz 223 35.webp

Tsja.........

SdKfz 223 36.webp

Toen maar aan het voertuig verder gegaan. Ik was half teruggekomen op het idee om drybrushen te gebruiken voor de weggesleten zandkleurige verf. Door de haarlak te gebruiken krijg je scherpe randen voor beschadigingen door stenen, laarzen, granaatscherven enzovoorts en door het drybrushen meer het gezandstraalde effect van een zandstorm. Die wilde ik dus allebei gaan gebruiken.
In plaats van de beproefde Schwarzkopf Junior Hairspray te pakken heb ik het flesje Tamiya Chipping Liquid achter uit een lade opgeduikeld. Waarom? Eigenlijk geen idee. 🤔
Ooit eens één keer gebruikt en het beviel niet maar wist niet meer wat er nou precies mis ging. Lekker eigenwijs doen en toch gebruiken.
Er kwam niets uit de airbrush.
Druk wat omhoog en toen er kwamen er een paar flinke druppels uit en daarna weer niets.
Naald een paar keer heen en weer bewegen en er verschenen kleine druppels.
Druk nog iets hoger en er gebeurde weer niets.
Naald een paar keer heen en weer bewegen.
FLATS!
Alsof het hele flesje van die Chippingzooi over de SdKfz gemikt was.

Gauw naar de badkamer en de wasbak vol laten lopen. 223'tje ging in bad. Best lastig met al die antennes en andere sprietige zaken. Bij terugkomst aan de werktafel bleek er dan ook iets afgebroken te zijn. Terug naar de badkamer, zwanehals uit elkaar geschroefd, doorgepoerd 🤢 maar nee hoor......niet meer te vinden. 😡
Hmmmmm..........misschien zondag maar verder gaan.

Een pas gewassen SdKfz 223. Zonder spriet op het spatbord.

SdKfz 223 37.webp

Zondagochtend. Haarspray eroverheen. Tamiya XF-93 die heel aardig voor RAL 8020 door kan gaan en een mixje gemaakt van 2 delen XF-57 Buff, één deel XF-63 German Grey en een drupje XF-27 Black Green voor een redelijk lijkende RAL 7027.
Even laten drogen en vervolgens met een varkensharenkwast en een tandenstoker aan het schuren en prikken geslagen met overwegend goede resultaten.
Hier en daar pakte het niet helemaal uit zoals gewenst (zelfs een stukje onderliggende verf inclusief primer is op de achterkant verdwenen 😱) maar met de verdere verwering zal het makkelijk weg te moffelen zijn.
Nu bezig de details te schilderen.

SdKfz 223 38.webp
SdKfz 223 39.webp
SdKfz 223 40.webp

Dit gaat allemaal goed komen. 😀
Alleen de sleepkabels weet ik nog niet wat ik ermee ga doen. Die zijn bij het aanbrengen van de grondverf twee keer zo dik en rafelig geworden.

De rest wordt aan gewerkt. Ook de nummerplaten op de achterspatborden!
Het ondergrondje ziet er na het aanbrengen van wat gips en een beetje schuurwerk ook al een stuk beter uit. Nog geen foto van gemaakt.

Als je'm zo ziet Paul zou ik niet vermoeden wat er allemaal tegen gezeten heeft, oftewel.... mooie 223 ! 👍
Vreemd van dat touw maar het misstaat niet eigenlijk.

Jouw kennende komt het zeker goed 🙂

Sommige dagen wil het niet lukken. En stoppen is dan inderdaad de beste optie 😉

Maar het pakt uiteindelijk allemaal best mooi uit, volgens mij!

Wat ik leuk vind om te zien is hoe sommige modelbouwers alle bepakking op het model plakken en dan pas beginnen met verven, terwijl anderen alles zoveel mogelijk in losse onderdelen verven en alles geverfd en wel op het bijna afgemaakte model plakken.

Soms zit 't mee, soms zit 't tegen!
Maar je hebt het goed hersteld!

Vwb die touwen; de Britten gebruik(t)en touw ipv stalen kabels, dus kan best. En ik kan me indenken dat die harder slijten in een droge, schurende omgeving. Dat rafelige is eigenlijk niet eens zo storend.
En blijkbaar is jouw touw van natuurlijk materiaal dat vocht opneemt. Bij het drogen houdt de verf de vezels in hun huidige vorm vast.

Het einde begint in zicht te komen al is er nog meer dan genoeg te doen.

Morgen de satijnvernis erop en komend weekeinde met verweren beginnen, de figuur (of toch figuren?) schilderen en de losse attributen die duidelijk moeten maken dat ze er al een tijdje verbleven.

Waar verbleven ze dan?
In de verdedigingslinie die bij Mersa Brega en El Agheila lag. Na de slag bij El Alamein begon de Duitse terugtocht en na de landingen van de Geallieerden in Algerije en Marokko besloot Rommel Cyrenaïca op te geven en in eerste instantie naar die linie terug te trekken. Hij wilde verder terug maar mocht niet.
Vanaf 22 november 1942 was het voltallige Afrika Korps in die linie aangekomen. Voltallig betekent hier dus de schamele resten. Montgomery hergroepeerde zijn troepen bij het punt waar twee eerdere Britse offensieven waren gestrand en vulde zijn voorraden aan om op 12 december de aanval te openen. Na zes dagen strijd trok Rommel zich terug .
Dit voertuig van 164. leichte Afrika-Division staat ergens tussen Mersa Brega en El Agheila tussen 22 november en 12 december. Op adem komen, voorraden scharrelen, voertuig op orde brengen en zo veel als kon eten en drinken. Iedere ochtend kijken ze naar het Westen........komen ze vandaag?

SdKfz 223 44.webp
SdKfz 223 45.webp
SdKfz 223 47.webp

Dat de sleepkabels zo zijn opgezwollen stoort me steeds meer. Het lijken wel scheepstrossen en ze nemen geen kleur meer op (hoe dan???), weghalen is echter ggen optie, dat geeft echt veel te veel gedoe.
Ondergrondje met meer kleuren bewerken, een wash en vooral wat lichter maken. En de zijkanten ertegenaan plakken.

En koperdraad haal je eenvoudig uit het snoer van bijvoorbeeld een lamp. Als je wilt kijk ik of ik wat voor je heb liggen.

Groeten, Jan

Nylon- of polyestertouw werkt ook veel beter dan touw van natuurlijke materialen. Het is meestal fijn geweven, dus goed voor schaaleffect, pluist niet, en je kunt voorkomen dat het uitrafelt door er even een aansteker bij te houden (maar beter is om er een druppeltje secondelijm in te laten weken op de plek waar je het door wilt snijden, en dat dan pas te doen wanneer de lijm droog is).

Haha, weer wat geleerd, maar belangrijker. Wat een geslaagd model (alweer) en ook nog ‘s zo’n verhaal uit die tijd waar t om het echie ging. Kan er wel bij wegdromen en opnieuw weer een dio waar ik door getriggerd wordt. TOF Paul. Zie je dinsdag 😉 groetjes Richard de 2e 😀

NIET AF!! 😨😰😭

Maar waarom ik daar nou zo'n drama van maak???????? 😅😂🤣

Bijna klaar is ie maar straks visite dus vandaag geen tijd meer. Er ontbreekt nog wel het één en ander maar voor 99% vind ik het wel best zo.

De tuidraden aan de staafantenne ga ik vervangen, gedraaid koperdraad is geen succes dus dat wordt verwarmd en opgerekt gietraam.
De meeste kleine details en de figuren zitten nog los, daar moet nog een wash en wat drybrushen aan gebeuren.
Er moet nog een "stofwash" over de banden.
Ik overweeg een mist van Tamiya XF-57 Buff over het geheel heen te spuiten om de boel iets meer naar elkaar te trekken.
De ketel op het vuurtje ontbreekt. Ik weet dat ik er één heb maar vinden ho maar. Nog even zoeken maar anders wordt het scratchen.
De zandzakken zijn van Milliput gemaakt maar ik ga ze misschien overnieuw maken met Magic Sculpt, vind ze nu niet overtuigend genoeg.

Voor nu:
SdKfz 223 49.webp

SdKfz 223 50.webp
SdKfz 223 51.webp
SdKfz 223 52.webp
SdKfz 223 53.webp
SdKfz 223 54.webp
SdKfz 223 55.webp

SdKfz 223 56.webp
SdKfz 223 57.webp
SdKfz 223 58.webp

De tuidraden aan de staafantenne ga ik vervangen, gedraaid koperdraad is geen succes dus dat wordt verwarmd en opgerekt gietraam
Of het koperdraad rollen, dan krijg je een rechte draad.
1. Maak de koperdraad ongeveer recht door er even aan te trekken.
2. leg het koperdraad op een vlakke ondergrond, je snijmat.
3. Let een stevig, recht latje op de draad. Ik gebruik hiervoor het vlakke handvat van mijn grove pincet. Ik houd het meestal onder een hoek met de draad.
4. Maak een heen en weer gaande beweging met het latje, waardoor de draad gaat rollen. Je rolt de draad als het ware tussen twee vlakken.
5. Door het latje tijdens het rollen in de lengterichting van de draad te verplaatsen, neem je elke keer een stukje mee.
6. Probeer het eerst met een kort stukje draad om de slag te pakken te krijgen en te zien wat er gebeurt.
7. De tuidraden zou ik buiten de voertuig antenne langs laten lopen.

Ik vind het overigens een mooie, geslaagde setting.

Groeten, Jan

Propper Job Paul, vind de opstelling in de kuil echt tof! Los van het hele plaatje dat ook klopt. Complimenten !!! Groetjes

Let een stevig, recht latje op de draad. Ik gebruik hiervoor het vlakke handvat van mijn grove pincet. Ik houd het meestal onder een hoek met de draad.
Een liniaal werkt ook heel goed.

Goed gelukt Paul! Die paar dingetjes komen nog wel. Wat ik meestal doe om draad in elkaar te draaien is een lengte dubbel vouwen, dan één kant in de bankschroef klemmen, de andere kant in de spantang van m'n accuboor.dan rechttrekken, paar kneepjes gas geven en klaar ben je.
Maar, prima resultaat!

Ziet er heel goed uit Paul maar de dingen die je nog wilt verbeteren zullen de moeite zeker waard zijn. Gewoon lekker de tijd voor nemen ! 👍

Misschien zie je het zitten om rigging elastiek te gebruiken ?
Dat is eenvoudig vast te maken met ietsje spanning op de draad zodat de boel met relatief weinig moeite mooi strak staat.
Je kunt van mij wel een stuk krijgen. Meet even het totaal aan lengtes.

Heel mooi Paul.

De tuien ogen nu strak, zoals het hoort. En dat ziet iedere kijker, verstand van het model of niet.

Rest mij de bemanning een smakelijke maaltijd te wensen.

Groeten, Jan

Terug
Bovenaan