Sdkfz 11/4- 90procent af

dag allemaal,

hier een paar foto's van mijn Sdkfz 11/4, is niet volledig af, er ontbreekt wat hier en daar.....

voila dat is het voorlopig, volgende foto's komen erop als hie af is;

sluukes

marc

😱 Prachtig Marc!
Wat is dat toch met deze kit? Eerst Mario, toen Dirk en nu jij Marc!
Allemaal geweldig gedaan. Prachtig kleurgebruik en heerlijk geweatherd.
Ondergrondje is ook goed gedaan!

mzzls

die details erop...subliem !!!

figuur is erg mooi !!!

de chips en krassen zijn top of the notch !!!

maar ik vind het voertuig op zich nogal licht van kleur of had je daar een bedoeling mee ??

en komt er nog iets aan de zijkanten van het dio ? de ene niet begroeide kant van het grondwerk ziet er wat vreemd uit zo ?

verder niks dan lof

cheers
Dom

Fatastisch model en dio. Zoals Dominque al zei, super details en chippings. Figuur uitstekend, al had de broek iets viezer mogen zijn denk ik.

Enige wat mij opvalt is de kleur van het modder op het voertuig tov de modder van het dio. Iets meer de kleuren naar elkaar toe trekken en dat zit je naar mijn idee goed.

Genot om naar te kijken!!

Gr,
Jeroen

Hoi Marc

Dat ziet er verdome goed uit jong !
Het plaatje klopt volledig!
Je white wash had misschien iets witter gemogen , maar dat is een persoonlijke mening. Misschien was het wel je bedoeling om de kleur zo te hebben.
Die schaatsen vind ik een knap detail.

Hoop hem snel in het echt te zien ! Modelforce ? 🙂

Grtz

Kristof

Knap werk Marc vooral het schildertechnisch deel van het geheel. Eén punt van kritiek (als je me dit vergeeft). De bovenzijde van de motorkap ligt veel te hoog t.o.v. radiator. Dit is een fout in de kit die vrij veel arbeid vergt om op te lossen. De radiator en de motorkap zijn gezichtsbepalend voor een voertuig en daarom vind ik het jammer dat er hier iets niet klopt.

Groetjes,

Arjan

Is inderdaad zeer mooi geworden; enkel 1 klein ding valt mij op : het voertuig is grijs als grondverf...maar er ligt een panzerfaust in...de panzerfausten werden pas goed gebruikt vanaf ergens de slag in normandie in 1944...en dit is een wintersetting, dus eigenlijk zou dit moeten winter 44/45 zijn...reden er dan nog grijze sdkfz 11 rond?
pascal

eerst en vooral zou ik iedereen willen bedanken voor de moeite om te kijken;

_ Erik: vreed bedankt, zeer zeer zal hij niet meer veranderen, alleen een paar accesoires zullen er nog bij komen , ➡️ maar ik kon het niet meer laten om iets te posten...

_Boris: ik zou het niet weten 😕: , plaisant modeleke om te bouwen zeker, die van Mario is wel een Sdkfz 11/1 als we de zelfde in gedachten hebben.

_Dominique: merci , merci....
de foto kreeg ik niet beter , kleur is totaal anders in het echt....en neen er komt niks anders achteraan, hier ook denk ik dat het de hoek van de foto is die deze verkeerde beeld geeft.

_Jeroen: misschien heb je wel gelijk , maar ik maak dat niet graag vies kost al veel moeite om dat een beetje proper te krijgen, en hij heeft hem ook juist aangetroken 😉 .
wat de grond betreft zijn het nochtans de zelfde pigmenten die ik daarvoor heb gebruikt, ik dacht alleen dat de (modder) vuiligheid vlugger zou opdrogen op het voertuig zelfs daarom heb ik ook de lichtere kleuren op het voertuig gebruikt....
bedankt voor de reactie.

_Marcel: vreed bedankt.... 😳

_ Hoi hoi Kristof: merciekes hé
ja...wit is een moeilijke kleur ( en ben geen as in foto's trekken) om te fotograferen,het heeft vlug de neiging om de kleur te nemen van je gebruikte achtergrond in het echt is hij wel wat witter. maar hij is redelijk naar de goesting wat de kleur betreft
tof dat het je opgevallen is, ik wist niet goed of ik ze echt zo gebruiken...
ha ha ha, dat zit er dik in.....op de clubstand dan hé....

_Arjan: Hoe vergeven... no way...hahahahaah, tuurlijk da; gooie tip voor de volgende, nu dat je het zegt, was me niet opgevallen, dank u.

_Staf: merciekes...PFFFF en veel werk ook zeg....haahahaha
veel zal hij wel niet meer veranderen, de grote lijnen zijn af, alleen hier en daar een paar accesoires nog.paar kleinigheeden.

sluukes

_Dirk: dank u......chuuuttt 😉 , bijgewerkt met gewoon een beetje magic sculpt iets meer details in gebracht en zeker bij geschilderd.

_Pascal: Tuuut...fout...de eerste zijn uit ontwikeling in 1942 gekomen, de versie die je bedoeld de panzerfaust 60 is in 08/1944 uitgekomen, dan de 100 in 11/1944, en de 150 in 1945, deze datums heeft mijn boek me verteld, als hij liegt .....dat die van mij niet volledig de juiste vorm heeft ......kan best zijn.

merciekes allemaal

de groeten

marc

Marc,
dit is de panzerfaust 30
pzpatrone1.jpg

Zie je dat puntje op de kop, en is ook kleiner...wat in jouw bak ligt is volgens mij een panzerfaust 60 en die was er pas in augustus 1944
pascal

Marc De Greef zei:
_Jeroen: misschien heb je wel gelijk , maar ik maak dat niet graag vies kost al veel moeite om dat een beetje proper te krijgen, en hij heeft hem ook juist aangetroken 😉 .
wat de grond betreft zijn het nochtans de zelfde pigmenten die ik daarvoor heb gebruikt, ik dacht alleen dat de (modder) vuiligheid vlugger zou opdrogen op het voertuig zelfs daarom heb ik ook de lichtere kleuren op het voertuig gebruikt....
bedankt voor de reactie.

Marc, daar kon je ook best nog wel eens gelijk in hebben!

Gr,
Jeroen

Over de kleur grijs zou ik me niet al te druk maken, er reden bij de divisie Wiking in die periode, laat '44/begin '44 ook nog halftracks rond in de grijze tint. Heb nog ergens foto's van 250 Alte die Wiking eind '44 kreeg vanuit de Wehrmacht depots in grijs.

JW

Mooie bak! De white wash had voor mijn smaak wat witter gemogen maar zo is ie ook al mooi.

1 puntje:
Marc De Greef zei:
de eerste zijn uit ontwikeling in 1942 gekomen

Weet je zeker dat dit klopt? Volgens mij is de ontwikkeling begonnen in 1942, maar werden de eerste modellen pas geproduceerd in de zomer van 1943.....

nog een quote:

"The Panzerfaust ("Tank fist", or Pzf in short; also initially known as "Faustpatrone") was one of many revolutionary developments, produced by Germans during World War 2. These simple but effective weapons proved to be devastating against Allied tanks during second half of the war, and, more important, these weapons set the pattern for most post-war developments in the field of man-portable antitank weapons.
The origins of Panzerfaust lie in recoilless anti-tank cannons, produced by Germans during earlier stages of WW2. Actually, any Panzerfaust can be described as a disposable recoil-less weapon firing shaped charge HEAT warhead. Developed by Dr. Heinrich Langweiler of HASAG Co, first Panzerfaust, later known as Panzerfaust 30M Klein (small), entered small scale production by summer of 1943, and first Panzerfausts were fired against Soviet tanks in November 1943. By the end of the same year HASAG produced an improved version of the first weapon, known as Panzerfaust 30M. It was basically the same thing, but fitted with bigger warhead, which resulted in improved armor penetration. Early in 1944 the next model appeared, the Panzerfaust 60M. This weapon doubled the effective range of fire from 30 to 60 meters by using launching tube / barrel of larger caliber and more powerful propellant charge. Warhead was still the same. In November 1944 a further improved version appeared, the Panzerfaust 100M, which extended effective range to 100 meters by using tandem propellant charge. By the end of the war German engineers worked on even more improved Panzerfaust weapons, with range extended up to 150 and even 200 - 250 meters."
http://world.guns.ru/grenade/gl30-e.htm

Het plaatje van Pascal laat de "Panzerfaust 30 klein" ofwel "Faustpatrone" zien. De "kop" van de latere Panzerfaust 30M lijkt sterk op de andere panzerfaust kopppen.

Nog een link: http://www.geocities.com/Augusta/8172/panzerfaust2.htm

Hey,

Heel leuk zo'n open bak! De roestige ketting springt meteen in het oog: superrealistisch. Heb je die met echte roest zo gemaakt?

Keep up the good work,

Anne

_pascal en Niels:

bedankt voor jullie reactie 😈 hahahaa , ik heb het nu wel niet kunnen laten om er een ander voor te schilderen;had ik toch die foto op voorhand gehad Pascal :idea: , mijn info komt van wikepedia, ik dacht dat het beter te vertouwen was.

_Jeroen:

weet ik ook niet Jeroen, het blijft proberen hé, vallen en opstaan.

_J.W.:

dat is zo J.W. maar ik wou hem toch in die vroegere periode plaatsen, maar bedankt voor de steun.

_Anne:

Hey hey; ja hé maar veel werk ook..PFFFF...volgende keer krijgt hij een basch....neen het roestige kleur is een mengeling van 3 pigmenten op een basis van vallego german camo blackbrown eerst een wasch van alle 3 kleuren samen dan plaatselijk afzonderlijke wash van alle 3 kleuren appart

wy try

marc

Hoi Marc,
Om je recht te doen wil ik hierbij nog eens benadrukken wat ik erg geslaagd vind aan je diorama. De boomstronk vind ik fantastisch, ook voor de hele compositie van het diorama van belang. De ondergrond en met name de sneeuwrestanten zien er erg realistisch uit. Tenslotte vind ik de afwerking van de gereedschappen subliem. Jouw moker ziet er werkelijk precies zo uit als mijn 1:1 moker (ik laat het ding wel eens een nachtje buiten liggen).

Arjan

_arjan:

heel erg bedankt Arjan, deze complimenten ga ik zeker opbergen voor de slechte dagen..... 😳 , ja een dio(tje) is altijd een uitdaging, compositie , relatie tussen alle componenten, leuk wel.
die moker zeker gebruiken als referentie zou ik zeggen, van daar kom alles niet waar.

nogmaals bedankt voor de reactie

Marc

laatste foto's

PFFFFF,....eindelijk wat tijd gevonden om de laatste getroken foto's te posten.

voila dat zijn ze dan.....op weg naar het volgende onderwerp,en bedankt voor het kijken

marc
modelbouwclublier

Een lust voor het oog, zeker met al die kleine details en toevoegingen!

Enige suggestie die ik kan doen is het aanbrengen van wat beschadigingen aan de achterkant (binnenzijde deuren, vloer laadruim) omdat juist daar nog eens geschoven zal worden met vaten, losse tracks etc...

Eric

WOW het voertuig en de details zien er fantastisch uit !!!
van het betere werk dat ik hier al gezien heb !!

maaar dan nu het slechte nieuws, de setting is duidelijk winters maar persoonlijk had ik de sneeuw weggelaten, het onderstel+wielen zijn te stoffig om in combinatie met een besneeuwde ondergrond te gebruiken, dan verwacht je eerder meer modder/slijk...zelfs op een bevroren ondergrond, eerlijk gezegd vind ik de weathering van het onderstel eerder zomers, alsof hij al een eind op stoffige wegen aan het rijden is...

kortom boven de gordel zit alles snor, onderaan vind ik het niet geslaagd...

cheers
Dom

-eelke:
bedankt voor het kijken en de plezierige commentaar.

-Erik:
snap wel wat je bedoeld, een keer ik iets af heb (af voor mij dan), kom ik daar niet meer aan, af is af, maar ik onthou deze wel voor het volgend model, merci in ieder geval voor het constructieve comment. het word erg geaprecierd.

-Domininique:
bedankt dominique voor je commentaar, nu je hebt totaal gelijk als je zegt " persoonlijk had ik de sneeuw weggeglaten",het is dus jou inzicht, ik gaan hier niet in detail dat tegen vechten, ik heb genoeg artistiek in mij om te proberen om een model goed te laten uitzien, en niet een model van boven tot beneden vol met (in deze geval gedroogde modder en geen stof) om alles om zeep te halen van het model.
mijn volgend onderwerp zal iets stoffig zijn hopelijk zal het verschil te zien zijn.

kortom wat moeten jou modellen er toch goed uitzien met deze analyzen capaciteiten....

bedankt nog jongens voor de moeite om tekijken

marc
modelbouwclublier.

Marc, wonderbaarlijk mooie kar heb je gemaakt en vol details. Zo'n setting waar je bij elke x weer kijken wel iets nieuws kan ontdekken.

Jammer wel hoe je op Dominique reageerd, hoewel ik zijn mening over modder en slijk niet deel dat het voertuig volledig onder moet zitten. Wat minder modder is ook best realistisch te noemen en als het een setting is waar het gevroren heeft kan minder ook goed zijn. Als je je model hier op het forum neerzet kan je op- en aanmerkingen verwachten, daarvoor is dit fenomeen toch ook bedoeld. We zitten hier met elkaar om elkaar te helpen, ondersteunen en waar nodig opbouwende kritieken te geven om een stapje vooruit te komen.

Ik denk toch wel dat ie een punt heeft waar het gaat om de setting. Zover ik het kan beoordelen vanaf de getoonde foto's, is de ondergrond mat. Als er sneeuw op de tracks ligt en op de grond/bodemplaat zal dat toch een meer "natte" look geven en daaraan gekoppeld ook de bodemplaat. het totaal beeld geeft mij persoonlijk meer het idee dat er zout ligt i.p.v. sneeuw en dat doet echt afbreuk aan je totale setting.

JW

Ziet er zeer goed uit Marc!
Ik vind dat het ondergrondje en weathering v/h onderstel goed uitkomen. Duidelijk droge modder waar het vocht uit onttrokken/ opgevroren is door de vorst. Knap geheel!

mzzls

Hmmja, natte modder bij vorst lijkt me niet erg logisch... daar ben ik het mee eens.

Hoe dan ook, ik vind dit een heel mooi en geslaagd geheel! Wou wel dat ik zo ver was!

Groet,

Kanne

Zeuren

He die Marc,

Het model ziet er inderdaad erg mooi uit en ik hoop met mijn Sd.Kfz.251/21 dezelfde graad van perfectie te bereiken. Maar zoals altijd heb ik wel wat aan te merken. Misschien een beetje laat maar misschien heb je er wat aan voor de toekomst.

Het meest storend vind ik de MG42. Ik weet niet of je wel eens een dergelijk of soortgelijk wapen in je handen hebt vast gehouden maar die ongeveer 14 kilo is een serieus gewicht. Wat ik mis bij het model is dat dit wapen zal wegzakken in het doek van de huif tot het wapen uiteindelijk op het frame zal steunen. :idea:

Het tweede punt zijn de tracks. Door mijn eigen project met de 251 weet ik dat deze bij het aandrijfwiel iets meer de ronding volgen van dit aandrijfwiel.

En als laatste het reservewiel. Volgens mij heb je het patroon van de band niet helemaal juist uitgelijnd.

Al met al blijft het een erg mooi model maar zoals al vermeld heb ik altijd wel iets aan te merken op gebouwde modellen inclusief die van mij zelf. 😳

Groet

Marcel 😀

-J.W.:

bedankt, dat is eigenlijk het doel van iedereen om het toch zo te proberen doen denk ik, is niet evident maar plezierig om te horen.

ik deel totaal die manier van doen ook niet, ik doe tot nu toe nog modelbouw om mij plezier te doen en apprecieer constructieve comment ten volle, zie ook laatste opmerking van Marcel, dat is constructief , zie vorige opmerking wat betreft het planske komende van Dominique him self, heb daar direct iets aan gedaan zodat het beter over kwam, had er toen geen erg in en was zeer blij dat hij me daar attent heeft op gemaakt, er is een verschil tussen constructief en destructief, ik wil van het modelbouw een mooi beeld maken en doe niet aan alchemie om een resultaat te bereiken.
je hebt totaal gelijk in verband met het hier posten van foto's,

je zeg het , zover je het op de foto kan zien, ik wil wel aannemen dat het verschil tussen stoffig en moderig heel klein zal zijn, is ook niet in 3D op de foto, maar als je goed kijkt heb er een close-up foto bij staan van het onderstel, is het wel wat meer dan stof op de wielen hoor, dat je het hier niet direct zie soit. dan is er een beetje moderatie gewenst want dan ben je iets aan te beoordelen die je niet precies kunt zien.
ik kan je zeggen, kom net uit de bergen, als er verschillende dagen vrieskou is en je rijd door de overgebleven sneeuw ,het blijft plakken zonder dat er aan de ondergrond het minste natigheid te zien is, sneeuw is een zeer moeilijk onderdeel om na te makken,ik zou zelfs zeggen gemakelijker om nat na te maken dan droog.heb ook al te veel gooie commentaar erover gekregen daarom deel ik hier ook je meening niet en zoals je zelfs zegt we zijn hier om bij te leren. daarom neem ik dat ook niet kwalijk aan van wie het ook komt.

nog bedankt voor de moeite om wat duidelijkheid te willen bringen.

-Hoi Staf,

😉 hahahaha deja vus, ik weet het , ik heb de title proberen veranderen maar is me niet gelukt, moest "eind resultaat" worden, toen ik het bericht poste zag ik dat mijn title het zelfde gebleven was, kan jij me helpen (of iemand) en me uitlegen hoe ik te werk moet gaan om een andere title aan een bestand bericht te geven.
vreed bedankt Staf

sluukes

-Kristof:

daarvoor nog eens bedankt;

sorry sorry....., maar nu je ook vader bent, zal je ondervinden dat die gasten aventoe met een verasing naar huis komen zo op het laatste moment zeggen ze je dat je tekst moet lezen op de dag van hun communie en dat je daarom de oefeningen moet bij wonen, ahteraf was het te laat om nog af te komen.....; spijt me echt

volgende; een stuk van een stug, ben daarop verliefd he op de stug's, waarvan de chauffeur een mislukte manoeuvre doe met gevolg dat de bemaning die aan het eten is door de luiken.....hun eten kwijt speelt, een humoristische tafareeltje. ik probeer zodra ik kan foto van te posten.....

doeikes

-jan:

hier kan ik geen mercieke zeggen hé, ...maar merci

-Boris:

bedankt Boris
voila dat wou ik zeggen of laten uitbeelden beter.....zeer bedankt.

-Kanne:

PFFFFF....bedankt, ik was bijna mijn latijn kwijt.....

nogmaals bedankt, ik zou zeggen...heu, niet te bescheiden zijn.....misschien vind je het niet van je zelfs, dat is zo bij meer mensen, ik doe daar ook deel van , je modellen zijn echt beter dat je denkt.

doeikes

-Marcel:

ouille wat een vieze woord "perfectie" heb het van horen zeggen , naar het schijnt bestaat het niet, maar toch bedankt , we zullen dit moeilijkheid graad noemen, ik zou daar gewoon willen aan toe voegen , als ik dat kan -kan iedereen die het wil dat.....

aille aille ik wist het hé, het komt af...hahahahaah
wel nu je het zegt...heb ik daar niet aan gedacht en leg uit waarom, ik heb slecht mijn les geleerd en dit geweer was er in begin niet op voorzien, :idea: begreepen voor de volgende....

met de traks weet ik niet precies wat er gebeurt is op de foto's van het ongeschilderd model staan ze goed na de verf is het begonen, de trak ging niet meer goed rond de laatste tand en bleeven zo een beetje haperen er boven op, heb wel geprobeerd ze erin te duwen maar het lukte niet zonder de verf ervan te beschadigen.

met het reserve wiel snap ik niet goed wat je bedoeld.

zolang het constructief blijft......bedankt ervoor

sluukes iedereen en nogmaals bedankt

marc
modelbouwclublier

Hallo Marc, de aangebrachte modder is voor mij ook ruim voldoende en meer aangebracht zou ook je totale werk verprutsen op je wielen. 😉 En hij beweegt zich ook niet door modderachtig gebied.

Wat ik al aangaf blijf je kijken naar de foto's en telkens ontdek je weer wat meer aan moois.

Zou het nog een idee zijn om de directe omgeving van je boomstam, er vlak naast en er achter bij de struiken, nog wat sneeuw aan te brengen. De koude zal daar denk ik wat langer blijven hangen en dus ook de sneeuw resten?

JW[/i]

-J.W.:

voila.....dat wou ik eigenlijk ook laten verstaan in het verhaal.

zo veel had ik er ook niet van verwacht, maar ben blij dat het zo word hervaren.

zeker zeker, ik heb er zelfs ook aan gedacht.....door de schaduwen dat die elementen creeren, maar dacht dat het misschien te veel zo woorden, als ik nu kijk op de boven overal vieuw is er wel iets die bij mij tikt.....
ik zal er werk van maken.

bedankt voor deze zeer geaprecieerde toevoegingen.

marc

en nog bedankt voor de uitleg m.b.t. de bevroren ondergrond en de reaktie die dit geeft of eigenlijk niet geeft 😉

JW

Ik haal even een topic uit het stof omdat ik een vraagje heb.
Is dit toevallig de kit van AFV Club 35040?

Zoja, dan de vraag hoe beviel hij en hoe zijn de vinyl tracks of heb je hier workable tracks bij gebruikt?

Alvast bedankt.

Terug
Bovenaan