Schwere Last ( 22 Aug)

Re: Schwere last

Hi

Het lijk mij nog zeer onwaarschijnlijk dat bij dit soort vervoer je naast elkaar kan rijden,de hoogte en de afstand tussen de
draaistellen is te groot,bij een bocht in het spoor kom de wagen te ver naar binnen of naar buiten,afhankelijk of de bocht
naar links of naar rechts loop,zet het model maar is op een gebogen stuk rails,dan zie je wel,wat ik bedoel.
Dit heeft niets te maken met invloed of macht van de betreffende maatschappij,het gaat om de hoogte en lengte van
het vervoer.
Maar je kan ze natuurlijk altijd samen op een rangeer terrein neerzetten,maar je moet doen wat je zelf leuk vind,een beetje
fantasie is altijd leuk.

Peter

Eigenlijk is dit een non discussie, ten eerste zijn er foto's zat van naast elkaar rijdende treinen wat op zich al genoeg is en verder is dit zijn wereld, voor veel modelbouwers is bouwen ontspanning en even weg van zeikerige regeltjes van wat wel en niet moet, wat zeker geld voor diobouwers. Lekker doen hoe het in je hoofd zit, ik ben aan mijn derde spoordio bezig en de fout die ik eerst maakte, teveel naar anderen luisteren, maak ik niet meer vooral omdat in veel gevallen de kennis er niet is en er gesuggereerd wordt naar persoonlijke smaak, wat niet kan omdat het zijn dio is, zijn smaak, zijn wereld, en ik denk dat ook gezien zijn Poteau dio wel goed zit.

Groeten Rick

Rick

Ik vertelde in mijn laatste zin ook dat je moet doen wat je leuk vindt, maar ik vind dat ik ook kan vertellen wat ik persoonlijk ervan vind,dat
was namelijk Marc zijn vraag.
Natuurlijk zijn er genoeg foto's van naast elkaar rijdende treinen,daarom zei ik dat het aan de grootte van het transsport ligt.
Ik heb 30 jaar ervaring als Goederen machinst en wagenmeester bij NS en Railion dus ik weet waar ik over spreek.
Maar het is wat je zegt,zolang je het maar leuk vind.

Gr.Peter

Je hebt helemaal gelijk Peter, wat mij ergerde is woorden als dienstregeling, regels, enz enz, ik ben zo onderhand aardig onderlegd geworden in RB zaken, geloof me, niks was belangrijker dan oorlogtransporten, daar moest alles voor wijken, zelfs Goering's prive rijtuig werd zonder omhaal op een zijspoor gezet.
Een andere ervaren NSer was mij ook ooit ter wille aangaande realistische schade door ontsporingen in Rusland, helemaal top, alle hulp is welkom, dus ik kreeg hele berekeningen van zoveel ton voorwaartse kracht geremd door een explosie enz.
Totdat een duitse meneer ook een duit in het zakje deed, de gemiddelde snelheid in Rusland van de RB, nog geen 30km/u......
Behoorlijke fanatic deze meneer, veel originele documentatie en foto's, ben het wel anders gaan zien, want er komt steeds weer een ding bovendrijven, de enorme druk waaronder de RB stond door Partisanen en luchtaanvallen, zeker vanaf de tweede helft 43 moest een trein gewoon rijden en kreeg overal voorrang, hoe dan ook.

In dat licht gezien denk ik dat Marc zich wel wat vrijheid kan veroorloven, en dat is eigenlijk alles wat ik bedoelde, de RB in oorlogstijd is gewoon niet te vatten in termen als dienstregeling, het moest gewoon rijden.

Cheers Rick

@Peter K en Rick van S: De punten die jullie aangeven ga ik zeker iets mee doen, ik geef jullie alletwee gelijk.
Gelukkig zit er geen bocht in mijn dio, en als er een bocht in zou zitten dan moet de BR 86 maar even inhouden.
Ik weet ook nog niet of het wel uitziet de BR 86 ernaast de doos is nog onderweg naar mij.

Het idee van de BF109 vind ik nog steeds een goed idee, 1 nadeel de kap kan er niet op omdat de BF109 er dan boven hangt.
De kap gebruik ik dan voor vervoer/opslag dan kan de kap op tentoonstellingen er gewoon van af.
En blijven de bezoekers ervan af. (hoop ik).

@Peter van D: De boot van jouw foto is te groot voor het dio, de boot gaat erg overheersen denk ik, wel een mooi ding zeg.
Ik heb de visser van Verlinden besteld en had dit bootje nog liggen deze komt onder de brug (stalen gedeelte) op zoek naar explosieven evt, nog met een touwladdertje.

Deze:
85499850.jpg

Verder heb ik de boel in de grondverf gezet de Railling ben ik nu mee bezig een combi van gips en ijzerdraad.
Op zich in de grondverf ziet het er beter uit.

23802102.jpg

10262613.jpg

Hier komt het stalen gedeelte in te hangen op stalen rollers:

83619633.jpg

Hoir Marc,

man, man, wat een project! Wat twee treinen naast elkaar betreft, er bestaat een (propaganda-)filmpje van ik weet niet hoeveel stoomlocs (BR 52) naast elkaar. Ik zou zo zeggen, volg je eigen gevoel in deze, ik wil wedden dat het eindresultaat in dit geval dat soort foutjes (als je het dan zo al wil zien) wel rechtvaardigt.
Wel zou ik de titel enigszins aanpassen: Schwerer Last.

Groeten,

Kanne

Re: Schwerer Last

Marc,

ik dank je zeer voor het vertrouwen dat je in me stelt, maar ik moet tot mijn schande bekennen dat ik het fout had. Ik meende dat het zelfstandig naamwoord "Last" mannelijk was, en derhalve "schwerer Last" juist zou zijn, maar "Last" is wel degelijk vrouwelijk en dus was "schwere Last" correct. Ik trek het kamelenharen boetekleed aan, veroordeel me zelf tot duizend strafregels, ondertussen iedereen die daar behoefte toe gevoelt gelegenheid gevend mij met mest te bekogelen.

Ik ben ten diepste beschaamd 😳

Kanne

Re: Schwere Last

Ben even bezig geweest met de stalen brug (middels foto,s en eigen idee): dit is een opzet, klinknagels en schorren moeten nog komen.

De brug lijkt hoog maar dat moet wel anders past de K5 er niet onderdoor.
Verder op stenen brug heb ik een afrastering gemaakt.
Het dakje van het torentje word nog bekleed.

Ik wacht nog even op een mail of er nu bielzen of stalen blokken op de ijzeren brug lagen voor de rails.

Dan ga ik weer vrolijk verder.

29759657.jpg

81389819.jpg

73087034.jpg

Re: Schwere Last (Update 30 April)

Hoi Marc,

volgens mij zijn er verschillende soorten bruggen, er zijn er die een soort bak vormen waarin het ballastbed gewoon doorloopt, maar die kwamen bij mijn weten relatief weinig voor; en het open type, waarop de rails inclusief dwarsliggers op de open constructie lag. Dat de rails direct, dwz zonder dwarsliggers, op de brug bevestigd waren kwam inderdaad ook wel voor, maar ook relatief minder vaak. Veelal was dan het brugdek onder de rails ook gesloten (afgedekt), dit ivm de trajectcontroleurs (mensen die te voet het spoor langsliepen om defecten en andere onregelmatigheden op te sporen).

Maar wat een diorama zeg! Mooi om te zien hoe het vordert, maar ben razend nieuwgierig naar het eindresultaat!

Kanne

Dat begint een zeer indrukwekkend stuk werk te worden
Mooi hoor!

Marc,

Kijk even bij foto's van bijv. ludendorf brucke (Remagen) om even wat referentie materiaal te geven.
Bruggen werden vaak ook voorzien van planken (eiken) om ander transport mogelijk te maken.

Herman

Bedankt voor de reacties.

@ Herman: Goeie referentie heel duidelijk, ik laat het spoor met bielzen doorlopen maar de bielzen komen op staal te liggen ziet mooier uit als je door de brug kan kijken zie foto.

78793137.jpg

Jajajajajajaja!!! Meer meer meer, dit wordt zo'n uniek dio, je hebt echt het goede gevoel voor verhoudingen en detail, en in zo'n moordend tempo allemaal, errug mooi om dit te volgen!

Cheers Rick

Ja, helemaal goed! Vergeet niet naast de sporen (links en rechts van beide sporen, niet tussen de sporen) een houten looppad aan te leggen voor voornoemde "Streckenläufer". Wordt een toppertje!

Kanne

Yo Marc,

Dit noem ik nu dioramabouw. Prachtig! De verschillende niveaus, materialen, omgeving...heel knap!

Ben razend benieuwd naar het vervolg.

Hoe groter het bouwhok, hoe groter de projecten is hier wel van toepassing 😉

Keep on!

Greetz Nico 😀

Allen bedankt voor de reacties.

Deze week ben ik begonnen met de rotsen.

Ik heb de manier van Rick van Sinderen toegepast zoals in zijn Partizanen dio met boomschors.
Ik ben er uitermate tevreden mee en het werk goed (Rick bedankt).

Het ziet er nu uit als sneeuw dit komt doordat ik enkele gaten gevult heb met Knauff.
Het ziet er kaal uit, dat klopt er komen nog losse stenen en bomen bij.
De rotsformatie is een idee uit het Mullertal in Luxemburg als ik mij niet vergis.

De kerk heeft zijn defenitieve vorm gekregen welliswaar uit papier.
Er komen 2 watervallen niet te groot.
De trappen heb ik gemaakt van de Foam van Jan Peters (Jan bedankt).

En het klopt inderdaad...... tijdens het bouwen aan een dio komen er nieuwe ideeen op en veranderd het dio met de dag.
Op zich is dat wel prettig werken.

Voor degene die deze topic volgen :

Materiaal:

:idea: Boomschors (naaldboom)
:idea: Knauff (stukadoorsgips)
:idea: Lijmpistool

De schors:
15160678.jpg

89502256.jpg

20609200.jpg

88996426.jpg

43883435.jpg

Tijdens het bouwen breekt er wel eens iets af, geen probleem want uiteindelijk komt het met de afwerking wel weer goed.

Groeten Marc

Re: Schwere Last (Update 12 mei)

De laatste tijd zie ik dingen verschijnen waar ik niet de woorden voor kan vinden, in mijn ogen zijn er een paar bouwers die grenzen overgaan, Alex en Peter om maar een paar te noemen, en nu jij ook, buitengewoon indrukwekkend dit.

Zie je zondag, Rick

PRACHTIG ! 😱 .....ga zo door!!... 'nough said......
Groet, Peter

Alle dank voor de reacties,

@Rick: Wat is er Zondag? 🙂 🙂 🙂

Ik heb even totaal plaatjes proberen te schieten van het geheel.
Groter als dit worden de rotsen niet, het geheel moet nu een paar dagen drogen.
Het geheel krijgt nog een lading piepkleine stukjes boomschors over zich heen.(beneden bij de weg en de kerk heb ik al een stukje gemaakt).

Tussen de rotsen komen naaldbomen die ik nog in elkaar moet knutselen.
Ik probeer niet hoger als de torenspits van de kerk uit te komen.

15073110.jpg

32103660.jpg

58952221.jpg

19774807.jpg

49039781.jpg

He Marc,

Nieuwe suggestie voor bij de kerk. Grafzerkjes of een tombe in de rotsen... 🙂
Vindt die vierling wel heel klein bij het geheel... 😉
Herman

Hoi Herman,

Hahaha die vierling staat daar als bakvulling, moet even kijken wat ik met die hoek doe, maar er komt idd iets anders te staan.

Ik heb vanochtend het geheel in de grondverf gezet.
En ik moet zeggen ik ben uitermate tevreden.

Ik heb voor mij een nieuwe techniek toegepast:

Het maken van gevallen gesteente:

Materiaal:

:idea: Boomschors zeer droog.
:idea: Houtlijm
:idea: Knauff (stukadoorsgips)
:idea: Water

Wat heb ik gedaan:

Boomschors in de handen fijn knijpen en mengen in een klein bergje knauff.
Daarna de vlakken waar vallende gesteente komt te liggen insmeren met water samen met houtlijm.
Dan de boomschors die gemengt is met Knauff uitstrooien op de ingesmeerde plekken.
Daarna wederom een flinterdun laagje knauff over heen strooien.
Dan met een planten spuit gevult met water op grote afstand natsproeien.
1 dag laten drogen en in de grondverf zetten.

Dan heb je dit resultaat:

13350629.jpg

61813753.jpg

98895860.jpg

16979038.jpg

85733922.jpg

Ik hoop dat ik iets nieuws heb bijgedragen in de modelwereld.
En ben ook zeer benieuwd naar de reacties.

Groetjes Marc

Re: Schwere Last (Update 13 mei)

Hey m'neer Aelmans,

ik geloof dat ik deze wending in je diorama wel heel erg goed vind.
Ik had het begin gezien en de oorspronkelijke opzet kon me niet boeien (sorry 😳 ), maar dit is inderdaad heel erg indrukwekkend.

Mag ik stilletjes de wens uitspreken dat je afwerking even zorgvuldig wordt als de opbouw van het geheel?
Het is lang geleden, maar ik was even sprakeloos en terug in de tijd van Bob Letterman (WTF is Bob Letterman? hoor ik allen van 30- vragen. Da's een vet coole dude die megadioramas maakte in de pre-aftermarket tijd, sterker nog: die de after market tijd mee heeft uitgevonden 😀 )

Back on topic: Marc ...goed bezig!

http://www.bobletterman.com/wordpress/?cat=87

Om het voor -30 nog wat toegangkelijker te maken 🤣

Maar ik was al beetje onder de indruk maar nu nog steeds meer!! Verheug me nu al, nog meer dan dat ik al deed, op komende zondag om je Poteau diorama in het echt te mogen aanschouwen. Samen met Rick zijn Partizanen dio, zal dat een blikvanger gaan worden. Nieuwe trend misschien aan het worden, megadiorama's??

Blijf hem wederom volgen.

JW

Hoi Marc,

Inderdaad een indrukwekkend stukje dioramabouw laat je hier zien! De eigengemaakte brug vind ik met name zeer geslaagd.Ik ben dan ook benieuwd hoe het kerkje er uit zal komen te zien.Zo te zien op de foto's heb jij ook een enorm grote hobbyruimte,maar dat moet ook wel met dit soort projecten 😉
Ik had net nog even naar je poteau dio gekeken en dan met name naar de bomen.Wat voor materiaal heb je daarbij op het de stam en takken gedaan? Ik ben nu nl ook een loofboompje aan het maken van draad maar weet nog niet goed hou ik hem
het beste kan afwerken.

Succes met de volgende stap!

Groeten,

Roger

Het Kapelleke

@Robert en JW: Bob Letterman, dat boek van hem gebruik ik nog steeds.(meerdere)
Ik heb hem ooit mogen ontmoeten in de State,s in het jaar 2000.
Het Museum is echt de moeite waard als er iemand ooit in die buurt komt.

@Roger: Het kerkje ben ik deze week aan begonnen staat nu in de grondverf, wat nog erop moet zijn de regenpijpen dakgoten en het zink.
De torenspits ben ik zelf nog niet erg tevreden over.(ziet er een beetje vervallen uit)
Panzerhelga staat in de deur die komt regelmatig voorbij.
Gebruik hem voor de verhouding.

@Lars en Niels: Ik begrijp werkelijk niks van jullie reactie?

80194938.jpg

Re: Schwere Last (Piepklein Updatetje 19 mei)

Hoi Marc,
Het kerkje begint al aardig vorm te krijgen alleen dat dak van de toren! Je zegt het zelf al dat het er niet zo strak uitziet .waarom doe je het niet op dezelfde manier als het kapel?

Groet,

Roger

Ik vind de toren eerlijk gezegd niet geslaagd. Deze is te laag als je de verhoudingen in acht neemt. Het klokkenhuis hangt direct boven de ingang, dat is eerlijk gezegd niet realistisch. Dat moet nog wel aan te passen zijn lijkt me zo, door er een stuk tussen te zetten. Verder ziet dit diorama er te gek uit, het is me een heel gevaarte, ben benieuwd naar de finale finish.

Grtn,

Vicnent

@ Roger, Het dak van de toren heb ik veranderd, zoals het dak van de kapel zelf.
Het ziet er nu beter uit (foto,s volgen).

@ Vincent, Bedankt voor jouw eerlijke reactie. Het probleem met de hoogte is mij bekent, Het nadeel van dit geheel is dat de toren al vrij hoog op het diorama staat.
Ik kan de toren 10cm hoger maken wat ik denk ik ook ga doen, gaat mij wel flink in de kosten lopen met mijn glazen kap 🙁 want het diorama is dan 80 cm hoog en 1,5 meter breed.
Voordeel is dan wel weer dat ik boven de brug nog 40-50 cm over houd voor een BF109 die uitkomt 1/35 in Juli.

Als er iemand is die weet waar ik goedkoop 8-10 mm dik glas kan krijgen dan hoor ik dat graag.

😀 The final Finish mmmmm, dat duurt nog wel een jaartje.

Hi Marc,

Ja dan wordt het inderdaad wel een lastig verhaal, ik was ff vergeten dat de gigantische afmeting van dit diorama een dure grap wordt als je een grotere glazen kap nodig hebt. Misschien dan zo laten, of misschien is het een idee, een kapotgeschoten toren of ruïne te tonen?? Dat eerste kan natuurlijk wel, want torens werden vaker aan puin geschoten door de opponent, maar dat zou in dit geval vreemd zijn, omdat de brug ernaast een veel interessanter doelwit is. Misschien dan toch maar zo laten. Dat idee van de Messerschmidt is trouwens wel heel gaaf, zo'n vliegding erin verwerken.

Groeten,

Vincent

Vincent Thelosen zei:
... want torens werden vaker aan puin geschoten door de opponent, maar dat zou in dit geval vreemd zijn, omdat de brug ernaast een veel interessanter doelwit is.
Een misser met een aantal 60lb. raketten levert al snel wat rotzooi aan nabij gelegen panden 😉
Robert Crombeecke zei:
... maar ik was even sprakeloos en terug in de tijd van Bob Letterman
Als je zulke nostalgische herinneringen krijgt, moet je onderhand wel stokoud zijn 😉 🙂

@Marc: opnieuw een zeer imposant bouwwerk. Ik denk dat je een kleine vorkheftruck mee moet nemen om hem op meetings te laten zien. Zo'n karretje is echt niet meer afdoende 🙄 ... Een Bf109 in 1:35, hmmm, dat biedt mogelijhkeden.

Als je zulke nostalgische herinneringen krijgt, moet je onderhand wel stokoud zijn
Dank je Martin. Ik vind jou wèl aardig hoor.

Marc, ik zou die kerktoren toch aanpassen, joh. Concessies doen vanwege de kosten van de kap zou zonde zijn. Krijg je later waarschijnlijk toch spijt van. En met zo'n project kijk je toch niet op €50 meer of minder 😀

Wow 😱 Mooi voorbeeld van een echte diobouwer, er komt een moment dat het bijna zelf kiest welke kant het opgaat.
Doe wat je voelt Marc, als het je geen goed gevoel geeft pas het dan aan, anders hou je zo´n zeurend stemmetje in je hoofd.

Groeten Rick

Hoi Allen, en wederom bedankt voor de leuke reacties.

Het goede nieuws is dat de oude kerk in puin geschoten is, en de nieuwe kerk(kapel) op de werkbank ligt.
update,s daarvan volgen.

Wow nog 1 maand en dan de BF109 1:35 kan niet wachten.

okay dan nu het slechte nieuws, .........................geen.

Dan maar wat update,s

Het geheel in de grond verf:

78863843.jpg

Waar zand en bladeren komen te liggen heb ik een bruine basiskleur gespoten:

65362972.jpg

Daarna verschillende soorten thee met houtlijm erop gesmeerd:

11049250.jpg

De eerste wash Donkergrijs:

50237661.jpg

De tweede wash Zwart:

23675844.jpg

En nog een wash:

16007827.jpg

Klaar voor de Dry brushes.

Het is een grijs geheel, uiteindelijk komen er nog loof en naald bomen op.
De groene uitslag en het mos.

Tot zover even voor vandaag.

Re: Schwere Last (Update 4 Juni)

Hoi Marc,

mooie vorderingen laat je zien!
Ik zat al een poosje te prakkizeren... 't doe me ergens aan denken... en nu weer, die maffe rotsformaties, die trapjes, paadjes, een bruggetje, weer trapjes, en dan die knullige onbetrouwbaar aandoende hekjes... Maar nu weet ik het weer: De Externsteine!
Whoeaahh! Ik krijg op slag weer hoogtevrees!
Google maar eens plaatjes op "Externsteine".

Groeten,

Kanne

Hoi Kanne,

yep had er eens van gehoord, de Externsteine.
Ik heb als referentie de rotsformaties in het "Wuppertal" genomen.
Als mijn plan lukt zie je als het geheel klaar is alleen de bovenste rotsformatie.

Met mijn dio van "Poteau" had ik al moeite met 5 bomen nu vrees ik er meer moet maken gelukkig met groen en niet kaal.
Jammer dat je op de foto,s geen diepte kan zien. het is echt mooi om te zien als er een figuur bij staat voor de verhouding.

Ha die Marc,

Het vordert gestaag, mooi om te zien dat je de vaart erin houd, alles goed verder?

Cheers Rick

Hey Rick,

Alles goed gelukkig wel, jouw partizanen dio was een goede referentie voor mijn dio.
Ik zit wel nog steeds te dubben welke giethars ik ga gebruiken voor het water.
Ik weet dat jij er vroeger veel mee gewerkt hebt.

Aleen ben ik de naam even kwijt en waar ik die kan kopen.
De giethars moet ik wel in vorm kunnen brengen voor mijn 2 watervallen.
En Glas helder zijn.

Ik heb even ingetekend waar de watervallen komen,

70992001.jpg

Hopelijk kan je mij verder helpen, andere modelbouwers natuurlijk ook.

Ow bijna vergeten: Voor degene die grotere dio,s bouwen is het raadzaam om niet de dure modelbouwverf te gebruiken als grondverf op het dio .
Ik werk zelf met schoolverf, dat is op waterbasis en niet duur, gaat makkelijk in de airbrush en droogt snel.
Je kan de verf uitstekend mengen/verdunnen.
Op de foto rechts voor de afzuiging heb ik een fles zwarte schoolverf staan.

Mvg Marc

Gaaf man! Hoe heb je het airbrushen gedaan van deze massa? Met een grote hoge drukspuit 8) 🙂 😕: Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!

Grtn,

Vincent

Marc,

voor wat betreft het water: pluis mijn draadje over de Schwimmwagen in de FOC (vorige, met thema Ardennen) nog even na, daar heb ik het over een Faller product, stinkt minder dan giethars en is beter te beheersen.

Groeten,

Kanne

Dank je Johnny!

ik schreef dat Marc zijn grandioze diorama in aanbouw mij aan Der Externsteine deed denken, ga er maar eens kijken (dit soort foto's is alleen maar het "uiterlijk"), is niet ver, bij Detmold in de buurt 😉

Kanne Berends zei:
Dank je Johnny!

ik schreef dat Marc zijn grandioze diorama in aanbouw mij aan Der Externsteine deed denken, ga er maar eens kijken (dit soort foto's is alleen maar het "uiterlijk"), is niet ver, bij Detmold in de buurt 😉

Ja, ik weet 't. Ben er al een paar keer geweest. Geplaatste foto is door ondergetekende gemaakt 🙂

Yo Marc,

Grootste vorderingen! Op het eerste gezicht leken je rotsformaties iets futuristis mee te hebben...maar met de vegetatiewerken zal het allemaal wat afgezwakt worden, het futuristise...je eerste washes en groenwerken zien er veelbelovend uit. Ja, veel bomen zul je moeten maken, dit dio vraagt dit gewoon.

Blijf deze volgen.

Grt Nico

Het nieuwe kerkje (nog niet klaar), was toch even wat meer werk dan ik gedacht had.
Ik heb de oude kerk in stukken gehakt en een compleet nieuw kerkje gebouwd met de galmgaten iets hoger.
Hoger ga ik echt niet, ziet er niet uit anders op de dioplaat.

Nog hoopjes werk aan dit geheel, hopelijk eind van de week gereed met de washes ,drybrushes en dakgoten ect ect.
Heb dus nu maar even foto,s geplaatst want als de vaart er eenmaal in zit komt er van foto,s maken niks terecht.
Laat staan het plaatsen ervan.

81488275.jpg

11747977.jpg

36863831.jpg

27418798.jpg

Hoi Marc,

Ziet er een stuk beter uit zo,dak van toren is nu ook goed !Niet per ongeluk de kookplaat aanzetten anders kun je weer opnieuw beginnen 😀

Gr,

Roger

Terug
Bovenaan