Schwere Last ( 22 Aug)

Re: Schwere Last (Update 4 Juni)

Hij gaat goed Marc, en in een behoorlijk tempo mag ik wel zeggen!
Je toewijding is geweldig, veel van deze projecten gaan ten onder aan goede bedoelingen, maar deze komt af!

Wat betreft je water, deze moet je hebben, zo helder als glas en je kunt het eindeloos stapelen, en zelfs kleuren als je diepte wilt creëren.

http://www.toemen.nl/ShopDetail.asp?intGUID=9385&Id=5106

Als je gaat beginnen laat 't ff weten, er zijn wel een paar dingen die je moet weten.

Groeten Rick

Re: Schwere Last (Update 4 Juni)

@Roger, gelukkig dat het dak wat beter is ben er ook een week mee bezig geweest om elke pan (lei) te knippen.
Ben zelf erg benieuwd naar het eindresultaat met de washes en drybrushes.

Ik ben er achter gekomen dat het licht boven mijn kookplaat het beste resultaat levert, vandaar die lokatie.
(trouwens het kookeiland past goed bij de kerk is namelijk een grafsteen van 3 x 1,5 mtr haha).

@Rick, 's-Hertogenbosch damd ben er vrijdag doorheen gereden toen ik naar Roger H ging.
Maar ik heb nu een adresje dankzij jou Rick bedankt daarvoor.
Persoonlijk vind ik het tempo te laag (kwam ook mede dat ik die oude kerk in puin gepoeiert had) en hard 😉
Als ik ergens mijn zinnen op gezet heb dan draaf ik ook door.
Alleen die brug daar moet ik mij nog voor motiveren om die klinknagels te plakken.
Maar De Lancier had mij een mooi klinknagel apparaat verpatst. (die jij ook hebt).
Nou ik ga nu maar weer eens painten.

Laters allen

Re: Schwere Last (Update wederom klein 16 Juni)

Kerkje ziet er goed uit Marc, en wat is nou lekkerder dan eens wat KAPOT te smijten dat lucht zooo op 🤣

Iedere keer afreizen naar je kookplaat is ook zo wat om mn eigen werkstukjes op de foto te zetten maar hier schijnt t gewoon niet te lukken 🙄

Bouw ze en hopelijk tot de volgende bouwavond!

Cheers

Re: Schwere Last (Update 18 Juni)

@ Elco, ik ben als het allemaal mee zit de eerstvolgende bouwavond in Ede, ik zie je dan.

Het kerkje is nu voor 80% klaar.
Het enige dat ik nog moet doen zijn de dakgoten, en het geheel nog licht airbrushen, maar dat kan pas als alles op het dio klaar is.
Waarom die lichte airbrush, dan valt het dioarama met de kleuren mooi overeen.
Anders krijg ik een te groot kleur verschil tussen de kerk en de stenen brug.

Hier volgen de foto.s

Het geheel:

65825890.jpg

33814932.jpg

De regenpijp (scratch build).
Het lood langs de leien is aluminium folie van de vrouw.

37736041.jpg

De glas in lood ramen, Ik had van Roger Hurkmans ramen gekregen die waren goed maar ik had 4 stuks te weinig.
Ik heb nieuwe glas in lood ramen gemaakt op slide plastic.
hier het resultaat:

68489478.jpg

De dakgoot ontbreekt en links en rechts moet ik nog wat regenpijpen monteren.

30488502.jpg

Dat was het voor vandaag, laters allen.

In drie woorden; Het is prachtig!!!!!
Glas in loodramen zijn schitterend gelukt. Het weatheren van de kerk is ook formidabel.
Alle lof is al uitgesproken over je doorzettingsvermogen om zoiets groots richting een goed einde te brengen. Geweldig man!!!
vrolijke groeten en succes met het vervolg.

Met dit weer lekker wezen washen ideaal, wash droogt snel voor de volgende laag, ik rol dat hele gevaarte naar buiten en doe daar de washes.

Hier wat moment opnames:

37309239.jpg

70170117.jpg

66820622.jpg

77133397.jpg

30030067.jpg

85932399.jpg

48am.jpg

Deze foto,s vind ik zelf wel grappig:

27071118.jpg

61556094.jpg

53283466.jpg

58754302.jpg

Dit tot zover de washes spoedig zal het geheel gedrybrushed worden. (Ik denk dat ik daar wel even mee zoet ben).

Dit was het LATERS.

Re: Schwere Last (Update 25 Juni)

Hoi Marc,

erg leuk om te zien, volg het dan ook aandachtig. Maar... ik denk dat je er goed aan doet af en toe even een totaalplaatje van je diorama te laten zien, zodat de kijker e.e.a. even in het juiste kader kan plaatsen.
Enneuh, wanneer ga je aan je loc beginnen? Kan bijna niet wachten!

Groeten,

Kanne

Hoi Kanne

Totaalplaatjes zal ik maken in het vervolg goed idee van jou.
Die loc? welke???? hahaha ik heb ze nu alle 3 van trumpeter, geintje die loc daar begin ik binnenkort weer aan.
Anders ben ik bang dat ik van de hak op de tak spring.
Wil proberen een topic te maken die te volgen is.

Nog een week en dan zal Jan Peters wel boos worden, want ik ga die geweldige fliegermachine kopen 1/35 dan is die eindelijk uit.

Maar Jan als je dit leest elke foto die ik maak van de BF109 leg ik tracks onder 😈 dan is het toch een tank?
Ik leg er dan ook een schietbuis boven op 😀

Laters allen

Marc Aelmans zei:
die geweldige fliegermachine kopen 1/35 dan is die eindelijk uit.......de BF109

Ha Marc,

ziet er super uit allemaal ! zou willen dat ik de tijd en plek had voor zoiets........ 😳

maar met die 1/35 BF109 maak je me wel nieuwsgierig.......
ik ken de massa's 1/32 die uitkomen (Eduard, Trumpeter en Hasegawa)
maar die 1/35 niet .........van wie komt ie !?

Grtz en ga vooral zo door !
Dan

@ Danny

Ben nog niet klaar ben mijn snelkoppeling kwijt duurt even voor ik die weer gevonden heb ellende zeg.
Word nu wel laat morgen vroeg dag.

Ik kijk morgen waar die site is (ergens in China) dan plak ik die link eronder Zvezda heeft er 1 in ontwikkeling maar nog niet in de verkoop.
Degene die ik zoek komt volgende maand (juli) uit.

http://modelingmadness.com/scotts/axis/luft/me/109/po109g6.htm

http://www.kitreview.com/reviews/pomkbf109g6reviewbg_1.htm

http://www.europe-miniatures.com/models.php/Zvezda_4802

Als iemand zich verveelt dit weekend met het slechte weer dan mag die ook even zoeken 😀

Marc Aelmans zei:
@ Danny

Ben nog niet klaar ben mijn snelkoppeling kwijt duurt even voor ik die weer gevonden heb ellende zeg.
Word nu wel laat morgen vroeg dag.

Ik kijk morgen waar die site is (ergens in China) dan plak ik die link eronder Zvezda heeft er 1 in ontwikkeling maar nog niet in de verkoop.
Degene die ik zoek komt volgende maand (juli) uit.

http://modelingmadness.com/scotts/axis/luft/me/109/po109g6.htm

http://www.kitreview.com/reviews/pomkbf109g6reviewbg_1.htm

http://www.europe-miniatures.com/models.php/Zvezda_4802

Als iemand zich verveelt dit weekend met het slechte weer dan mag die ook even zoeken 😀

Sorry Marc, maar die Zvezda is echt 1/48 ondanks de fout die Zvezda? maakt..........bestelnummer is ook 4802, wat 1/48 bevestigd.........

vrees dat in plastic 1/32 de enige optie blijft..............in datgeval komt er juli augustus een Emil 4................

Dat resin model is wel 1/35, inmiddels 12 jaar oud............en een resin homp van 100 euro ?

Hebbes!!!!!!!!!!!!!

Die 100 Euro voor die resin romp maken op de totaal kosten van het dio niet veel uit als ik alles optel kom ik veel hoger uit 😀

Er komt volgende maand een BF 109 uit. een BF 109 en nog een ander type 1:35.
Als ik die site vind zet ik hem meteen erop.

Hier ik heb hem gevonden wie kan er meer over vertellen of dit klopt of niet?

http://www.amiami.jp/shop/?set=english&vgForm=ProductInfo&sku=TOY-SCL-7366&template=default/product/e_display.html

Mvg Marc

Een f4 lijkt mij onwaarschijnlijk in jouw setting, maar zeg nooit nooit.

voor je dio verdien je een medaille, dat zeker 😀

Hoi Bas,

F4 zegt mij vrij weinig zal wel een laat model zijn neem ik aan.

Kanne bij deze wat foto,s van het geheel, ik moet er wel bij zeggen dat ik geen mooie achtergrond kan maken of opruimen want als ik eenmaal bezig ben is het af en toe een zootje zoals jullie kunnen zien.
Morgen is weer alles netjes (hoop ik).
Dat is het nadeel als je alles op 1 foto probeerd te krijgen.

52av.jpg

56112943.jpg

31479768.jpg

40802092.jpg

Zoals jullie kunnen zien nog lang niet klaar.

Re: Schwere Last (1e drybrush)

Ben begonnen met de dry brushes.

Mijn plan is goed gelukt.
Ik had met opzet enkele stenen een donkere kleur gegeven met een tintje bruin.

Door het drybrushen komt de bruine kleur op plaatsen terug waardoor je 2 kleuren op 1 steen krijgt.
(bruin en grijs).

Was een test maar persoonlijk vind ik dat die is goed uitgepakt.

Hier het resultaat.

68846146.jpg

45725083.jpg

40801856.jpg

70968119.jpg

32272837.jpg

Voorlopig was dit even een laatste update.
Volgende update,s zal het er wat groener uitzien.
over enkele dagen

Re: Schwere Last static grass

hoi bouwers,

Dank voor de reacties.

Nu ben ik wat met Static Grass aan het stoeien en op zich ja leuk (alleen een beetje veel).
Nu heb ik een vraag:

"Is het raadzaam om er een verfje overheen te sproeien"

Op zich ziet het er nu wel lekker zomers uit.

Hier wat foto,s.

Uiteindelijk komen er nog loof en naaldbomen en hier en daar varens/kleine struikjes op waardoor gedeeltes van het gras compleet weg vallen. ja echt 😀

wijzeraad2.jpg

wijzeraad.jpg

72255670.jpg

41393051.jpg

49990128.jpg

33253106.jpg

Re: Schwere Last (Vraag 20 Juli)

Hoi Marc.

Het is natuurlijk persoonlijk of je het gras een kleurtje geeft of niet.Ik zou het denk ik wel doen en daarna wat drybrushen .
Als je er planten op gaat zetten zou ik een beetje in de zelfde kleurstelling werken zodat de groene kleuren goed bij elkaar passen.En de kleur is natuurlijk ook afhankelijk van de periode van het jaar want als ik nu naar mijn gras kijk is het bijvoorbeeld...bruin 🙁

Succes verder!

Groeten,

Roger

Ps,Tamiya laque thinner werkt perfect 😀

Heel goede reactie ik wacht even met het kleurtje totdat de rest van de flora erbij staat voor 1 mooi geheel.

Bruin gras???? Na Nederland-Spanje ik ook, gelukkkig heb ik een waterput hier geslagen scheelt kraanwater voor mijn gazonnetje.

Damn Marc! In vergelijking met je voorgaande dio ga je echt met rasseschreden vooruit. Ik wil hem graag een keer in het echt zien. Kun je deze al meenemen naar een bouwavond?

Veel succes met de rest!!

Heey Bas

Wat vind je er van om even over de grens te wippen, koffie staat klaar. Richard P weet de weg.
Je moet wel even jouw paspoort vernieuwen bij ons is gezichts controle. 😈
Het gevaarte is nog niet waardig om op een bouwavond getoond te worden. Elco E zou met een tropco komen
duurt nog effe.

En neem meteen zwembroek mee. en een botje voor mijn daapse herder, sorry witte herder.
Trouwens iedereen is welkom (behalve boeven) als ik het maar een paar dagen van te voren weet.

Geld ook voor meneer Hurkmans 😀

Re: Schwere Last (kapel klaar)

De kapel is voor wat mij betreft klaar, lamp boven de deur moet ik nog maken.

Bij de eerste foto even de monitor kantelen lol.
De ringen rechts bij de deur zijn om paarden aan vast te binden.

Die Duitser is er voor de beeldvorming (bouwjaar eind 80 denk ik zo).

77473239.jpg

46820629.jpg

93409783.jpg

49036493.jpg

41005879.jpg

Ik ben niet van plan om nog grote veranderingen toe te passen.
Morgen ga ik de kapel vast zetten in het geheel.
Heeft er iemand nog aanvullingen dan hoor ik dat graag.

Re: Schwere Last ( 3 Aug kapel klaar)

Aanvullingen nie, bewondering wel...
gr. Frank

Da's zeker wel een mooi dingetje! Aanvullingen.... nou, weet ik niet, wel een paar opmerkingen:

-de stenen aan weerszijden van de deur zweven boven de stoep/trap
-zijn die planken in de galmgaten in het echie ook zo dik?

En misschien zou je nog (spaarzaam) wat mosgroei aan kunnen duiden op de schaduwkanten op het dak.

Mooi gedaan hoor! Ik ben benieuwd naar je locomotief straks!

K.

Petje af en een diepe buiging 😱 Zeer fraai Marc!
Maar ben het met Kanne eens : een beetje groenaanslag mag nog wel.

Gaat zo verder :!:
Groenige maar toch vrolijke groet 🤣

Frank , Kanne en Peter bedankt voor reactie.

Dat de stenen zweven klopt Kanne "scherp oog" dit komt doordat de kapel nog niet vast op het dio staat.
De galmgaten, is verschillend ik heb dikke en dunne schotten gevonden op google.
Nadat ik er eerst dunne schotten in had gezet, keek je door de toren heen. (een toren zonder klokken zag je dan).
Daarom heb ik gekozen voor dikke schotten, als er meerderen bouwers vinden dat de galmgaten te dik zijn haal ik ze eruit.
Komt wel weer een nieuwe uitdaging dan om klokken te maken ai.
Klokken maken geweldig, ik ga het denk ik ook doen ook.
Zijn er meerdere bouwers die klokken willen hebben want dan giet ik ze in een mal.

Ik ben erg blij met de reactie, andere bouwers kijken iets anders als ik. Zo kom je nog op tijd tegen probleempjes die makkelijk zijn op te lossen.

De aanslag met mos en kleine struikjes in de dakgoot daar wacht ik even mee tot het komplete dio bijna klaar is.
Persoonlijk ben ik bang dat als ik nu al met mos en klimop ga werken het geheel te groen wordt, en on-overzichtelijk.
Als alles op zijn plek staat incl, voertuigen ect. heb ik een beter overzicht.
Ik neem het zeker mee thanks.

Wat een bouwwerk, zeg!

Ziet er heel goed uit!
Wat suggesties minnerzijds;
Dunnere schotten in de galmgaten en een klokje erin hangen (minder dan een euro bij een hobbyzaak),
Dat figuur voor de kapel, hoort die erbij? Zo ja, misschien iets meer oefenen op figuren, zodat ze het niveau van het dio halen.

Ik kijk verder mee..... en vraag me af hoe ik dit megaprojekt heb kunnen missen... 😳

Hoi Ron,

Weet je nog de naam van de hobby zaak waar je de klokken kan kopen? scheelt even wat werk.

Wat betreft het figuur: zoals ik geschreven had is die voor de beeldvorming, het figuur komt uit een oude doos zeker 25 oud,(ik bewaar altijd alles) ik hoop ook dat mijn niveau nu iets beter is dan 25 jaar geleden.

Marc,

ziet er goed uit allemaal.
Ik ben het eens met de dikte van het hout in de galmgaten.
Te dik, meerdere dunne planken zou een optie kunnen zijn.
Vwb die klokken, ik denk dat het een erg leuke toevoeging zou zijn.
En dan houd ik me gelijk aanbevolen voor een aantal klokjes (ben er nml al een tijdje naar op zoek).

Iets meer kleurvariatie in het dak en de muur zou ook wel een toevoeging zijn.
ik vind het nu een beetje eentonig.
Net even een tintje lichter of donkerder brengt net even iets meer leven in de muren en op het dak.
Mogelijk dat je iets met filters of drybrushes kunt doen.

Just my 2 cents.
Doe zo voort.

Greetz
Axel

Dank voor de reactie,s

meer kleur variatie ga ik toepassen op de leien, muren en straat stenen.

Vandaag de trap voor de kapel gemaakt en de kapel vastgezet op dio.

Lopen jullie even mee (lol). een kilometertje of 80 cm
Begin onderaan bij het nog te komen water:

49879319.jpg

Dan lopen we de trap op richting de weg:

95570910.jpg

Boven aan de weg aangekomen even links en rechts kijken:

68087661.jpg

Dan steken we de weg over:

56705165.jpg

En lopen de trap omhoog:

60852701.jpg

Halverwege de trap rechts afslaan richting de kapel:

53903349.jpg

Steken het bruggetje wat nog moet komen over:

51374587.jpg

Voeten vegenen hup naar binnen:

42422490.jpg

De eerste boom van de vele die nog moeten komen:

48242649.jpg

Tot zover even de update,

Re: Schwere Last ( Update 4 Aug)

johannes winius zei:
Ziet er echt leuk uit, ik zou alleen het gras aan de uiteinden van de trap wat "belopen" maken. Het ziet er nu uit alsof er niemand langs loopt.
Marc,

Eens met johannes, ook viel me op dat de treden van de trap(en) in het midden uitgesleten moeten worden. Dit geld ook voor bij het kerkje daar zelfs in het bijzonder (drukker, meer bezoek)

Herman

Hoi Marc,
volgens mij heb ik die dingen destijds bij Pippoos gezien, maar de betere handwerkzaken zullen ze ook hebben.

Hoi Marc, al weer mooie vorderingen en vooruitgang!!! Ben benieuwd naar het eind resultaat!! Denk dat je het geheel wel meer body "moet" gaan geven en wat maar variatie zou kunnen aanbregen vooral in het gras. Geef het meer diverse kleuren, schaduwen en kijk ook naar plekken waar meer of juist minder zon komt. Aangezien het ook wel eens een regenbui kan geven doe ook wat meer met kleurnuances op plekken waar het water naar beneden zou kunnen lopen. Plant op diverse plaatsen ook wat hoger gras en planten/struiken.

Het gras, eerder aangehaald, onderaan de trap naar de weg toe weghalen.

De kerk ligt redelijk dicht tegen de berg/heuvel aan dus wat losse brokstukken achter de kerk zou ook wat meer body geven en leg daar bijv. wat kapotte dakpannen neer die in de loop der tijd daar zijn neergelegd nadat er wederom een brokstuk op het dak is gevallen. Het laat op bepaalde plekken wat mos langs de brug omhoog klimmen of langs één van de muren. Het is nu allemaal redelijk grijs en groen!!

Succes, JW

Bedankt allen voor de reactie, en zekers ga ik er iets mee doen.

Ben nu bezig met het maken van de bomen.
In mijn Poteau dio had ik 5 kale bomen gemaakt.
Nu worden het meerdere bomen met groen eraan.

Voor degene die de topic Poteau niet gevolgd hebben laat ik hier zien hoe ik de bomen stap voor stap maak.

Het materiaal wat ik gebruik is aard koperdraad.

66886218.jpg

Het voordeel is dat er puur koper draadjes inzitten die niet verzinkt zijn.

94490061.jpg

Dan begin ik eerst met de boomwortels te vormen en dan op natuurlijke wijze de takken te draaien.
Als je draad gebruikt om de boel vast te houden dan moet je verzinkte draad nemen anders heb je straks een probleem met het solderen. dan blijft die namelijk plakken verzinkte draad niet.

52898328.jpg

De takken zijn nu gedraaidt.

85726406.jpg

De uiteinden ruim afknippen omdat er nog groen heki gras op komt.

63908005.jpg

Nu kunnen de takken gesoldeerd worden en de stam gebrand met een brander, dit zijn de materialen:

21258074.jpg

Na het solderen ga ik de boom in het dio plaatsen en de takken naar gewenst resultaat buigen:

11111039.jpg

34609874.jpg

Nu kan de boom voorzien worden van schors dit doe ik met houtlijm water een oude kwast en zilverzand:

67867122.jpg

De takken goed insmeren met houtlijm gemengt met water, daarna de boom boven de bak met zilverzand hangen en de zand op de boom strooien:

85259598.jpg

Hier het resultaat:

59429384.jpg

Met bruine Heki verf heb ik de boom in de grondverf gezet,, het voordeel van deze verf is dat die elastisch is:

31899531.jpg

71023907.jpg

24680199.jpg

Wordt vervolgd

Re: Schwere Last ( het maken van een boom 5 Aug)

Okay hier het vervolg:

Verder met de bladeren hierbij gebruik ik FLOR van Heki:

70635207.jpg

Ziet eruit als een grasmatje wat ik vervolgens in stukken knip:

24315833.jpg

De reepjes plak ik stuk voor stuk op de uiteindes:

47954879.jpg

Na een 45 min heb ik de boom volgeplakt:

46639756.jpg

Hier een paar foto,s van de boom op het dio maar staat nog niet vast, ik wacht daarmee totdat ik alle bomen gereed heb:

89307972.jpg

78298503.jpg

49509668.jpg

Ik hoop dat jullie wat aan dit draadje hebben.

Reacties welkom natuurlijk dan weet ik ook of het goed danwel slecht is om iets helemaal uit te leggen.
Op de groene stam na, maar wie weet komt dat nog.

Met dank aan: Thorsten woehrmeyer

Re: Schwere Last ( Boom klaar 5 Aug)

Marc,

Hoe verzin je het weer... 🙂
Bedenk wel als je boom daar neer zet naast de kerk, is het gedeelte van het dak ook groen uitgeslagen.
Tevens zal je de dak goot vol moeten doen met bladeren.

Herman

Herman ,Marten thanks,

Ik neem het mee Herman, Altijd gemakkelijk iemand die meedenkt 😉

Ik maak de bomen nog en de brug.(klinknagels).
Dan laat ik dit dio even met rust.

Daarna kan ik eindelijk beginnen met de voertuigen en alles een beetje op zijn plek te zetten.
Als dat gebeurd is kan ik aan de details en de daadwerkelijke kleuren beginnen om het 1 geheel te krijgen.

Zou erg jammer zijn als ik het dio op zich klaar heb met alle toeters en bellen, dat naderhand de voertuigen ect ect in zet dat de kleuren niet overkomen met elkaar.

uiteindelijk komt het allemaal goed (hoop ik).
mijn einddatum dat alles klaar moet zijn is mei 2011 dus ik heb nog even tijd.

Yo Marc,

Wat een vorderingen heb je gemmakt sinds mijn laatste post. Ik had eerst wat ???? toen ik de eerst keer de rotsen zag. Maar ik moet mijn mening herzien, die zijn nu mooi ingeblend in het diorama zelf en hebben een natuurlijke look, grasjes op de rotsen zou ik ook wat inkeuren. Het kleur voor de rotsen is goed gekozen en contrasteerd lekker met het de vele grijstinten van de straatstenen en muurstenen.

Good job!

Greetz Nico

Dank voor de reactie,

@Lars, dat de wortels een beetje raar staan heb je goed gezien, de bomen zet ik nog niet vast.
Het nadeel van het vastzetten van de bomen is: eenmaal vast kan je er moeilijk onderkomen voor de details, daarom worden de bomen pas als laatste vast gezet.

Inmiddels heb ik niet stilgezeten en ben heel wat aan het expermiteren met het struikgewas.
Inmiddels een 5 tal bomen klaar van de 20 die komen.

Nog een hoop werk :

29171135.jpg

Hieronder de waterval daar moet ik nog mee beginnen, als de giethars binnen is.

89296157.jpg

Hieronder mijn bloemschik kunsten, hier ben ik nog niet echt over uit, en ga de witte bloempjes hoogswaarschijnlijk verwijderen.

22148452.jpg

Hieronder de bomen die ik inmiddels gemaakt heb, de plek is nog niet zeker waar ze staan:

36343186.jpg

Het ziet er al zeer goed uit, vaak gebruikte ik voor bloempjes donker rode strooisel, springt niet er zo uit.
Kleine opmerking, de boom recht bij het hekje, je kan het gedraaide draad nog zien, iets meer "bast" aanbrengen.

Dank voor de reactie,

@Johannes, graag zou ik een foto willen zien van jouw bloemen, kijken of het kan en of het wat is.
De gedraaide draad "boom recht bij het hekje" kan ik niet vinden lijkt mij trouwens erg onwaarschijnlijk.
Als ik de bomen aan het maken ben zie ik dat meteen tijdens de grondlaag erop schilderen daarvoor zijn de bomen ondergedompelt in een bak met houtlijm en daarna in een bak zilverzand.
Het enige gedraaide draad aan een boom dat wat je kan zien is bij de wortels omdat deze nog niet vast en weggewerkt zijn.

Terug
Bovenaan