Af! SAS Landrover Pink Panther (1976)

Dit model is af!
@Timo de Porto dank voor deze tip, heb eerlijkgezegd niet lang genoeg geschud, dat sowieso en verdunnen met... dacht iets met flow improver...? maar met terugwerkende kracht ontdek ik dat Vallejo z'n eigen airbrush thinner heeft en dit de hoofd verdunner is en dat je een druppie flow improver mee mengt om drytip te voorkomen. Zal nog een flesje vallejo verdunner aanschaffen, denk dat dat het beste is.

@Peter van Dijk Dank 😉 Ben ook niet ontevreden, en voor zo'n eerste chipper mag ik idd niet klagen. Dank voor de tip mbt de chip tools en langer wachten. Heb ik met oprijplanken gedaan en dat ging ook goed. PET flessen om te oefenen (voorproberen) had ik er niet bij bedacht. Volgende keer ga ik de fijnere tools inzetten om ook wat kleiner te chippen, maar verbaas mezelf al hoe goed het eigenlijk nu al gaat. Achteraf misschien een beetje spijt dat ik het model zelf niet heb gedaan, maar beter klein de techniek ontdekken, dan GROOT verknallen 😉

Inmiddels met de 2e kleur al over de velgen heen gegaan, het zuurstokroze, kleurt mooi naar het zandroze. Blij dat ik de modelen REALLIFE in ijzendoorn heb gezien, qua kleur gaat het volgens mij wel goedkomen. Zal einde van de rit (of tussen door) de kleuren nog neerpennen of een foto van alles delen.

Blij dat ik deze draad gestart ben, dit was het doel, rommelen en door kleine tips en truucjes wijzer worden. TOF ! Groetjes

beter klein de techniek ontdekken, dan GROOT verknallen 😉
dat is wat mij betreft de tegelwijsheid van deze week

Achteraf misschien een beetje spijt dat ik het model zelf niet heb gedaan,
Als je toch chips wilt kun je dat ook doen met penseel of spons .
Met de spons is er een mooi voorbeeld te zien van Gérard in zijn "Overheating in the Desert..." topic.

Uncle Nightshift geeft visueel onderwijs over diverse technieken :

Haha, die tegelwijsheid was eruit voor ik erg in had 😀 en idd achteraf chippen is zeker en wordt ook zeker nog de optie. Overdenkend, het is ook wel slim om contrasterende kleuren te gebruiken. Dan valt het chipeffect nog meer op. (Schat ik) dank voor die nightshifter, had ik nog niet gezien en ga ik dus ZEKER kijken. Enjoy the day 🫡🤪

Laatst bewerkt:
Overdenkend, het is ook wel slim om contrasterende kleuren te gebruiken. Dan valt het chipeffect nog meer op. (Schat ik)

Hou ook rekening met oude en verse chips en chips zijn er in meerdere soorten bijv. : Een kras in de verf die niet tot op de grondverf of tot
aan het metaal gaat valt ook onder de categorie : painting/ weathering/ chips.
Zo'n kras maak je met een kleur die iets lichter is dan de voertuigkleur of met de grondverfkleur of metaal (al dan niet geoxideerd).
Kan met penseel, kleurpotlood, verf aan een tandsteker, sneetje in papier + airbrush, olieverf aan kattensnorhaar 😸

Ennnn weer een slagje. Het pinkpanther pink is nu wat meer zalm pink / old roze geworden. In kleine laagjes opgebouwd, maar toch iets te ver door het pink panther roze heengegaan gevoelsmatig. Ff laten drogen en zien wat er gebeuren gaat 🤔 Heb express en ook omdat ik ze in de draden van de andere pinky's tegenkwam andere merken verf gebruikt (AK en Vallejo + bijbehorende verdunners), gewoon om het verschil te ervaren. Leuke les. Zwart wit preshaden en dan met een goeie eindkleur eroverheen is een stuk makkelijker, maar ergens moet je beginnen toch? Verder lekker in detail gegaan met de accessoires. Daar heb ik m'n kunstje wel in gevonden. Blij met hoe dat gelukt is... 😀 De Jerrycans heb ik schoongeschrobd en opnieuw met haarlakmethode gechipt. Staat nog niet op foto, maar wel al iets beter gelukt gevoelsmatig. Het wordt nog wat met me 😀1000015287.webp

Het pinkpanther pink is nu wat meer zalm pink / old roze [...] maar toch iets te ver door het pink panther roze heengegaan gevoelsmatig.
Op mijn monitor ziet ik een kleur die al aardig in de goeie richting zit 👍
Het is een lichte tint in ieder geval en dan is het aanpassen naar een andere tint niet zo moeilijk mocht je dat willen.

Als je wilt kun je met een "filter" de bestaande kleur een andere tint geven. Dus de basiskleur blijft roze maar wordt bijv. groenig of blauwig
of bruinig enz. Het is alsof je naar een kleur kijkt met een getinte bril.

Dit doe je door een kleur te verdunnen in de verhouding max. 5% verf met 95% verdunning.
Dit schilder je over de (matte) kleur die je wilt aanpassen. Naar wens herhalen en dat kan ook weer met een andere kleur. LET OP ! herhalen kan pas
na volledig drogen/harden van het voorgaande filter.

Hier vind je een meer uitgebreide uitleg van Miguel Jimenez (Mig)
(deze uitleg komt uit een set van vijf howto's van Mig over de meest voorkomende verweer effecten)

En vergeet niet dat verweren ook een basiskleur doet veranderen. Vaak wordt daarom de basiskleur al lichter gekozen vanwege het
verdonkerend effect van nabewerkingen met diverse washes en vervuiling.

Happy Filtering 😎

Wow, thanks Peter. Ga ik me zeker in verdiepen en waarschijnlijk ook toepassen. Had de naden van de motorkap nog met putty bijgewerkt en toen na licht schuren een groen grondlaagje gegeven. Het 'groen' werd ie best mooi van, dus schat dat een filter (groen, maar mogelijk andere kleur) 'm goed gaat doen. To be continued, maar sowieso THANKS ! groetjes

Laatst bewerkt:
Mooi kleurtje zo toch?
Ik moet zeggen dat jouw foto's een beetje klein zijn, omdat je er een collage van maakt. Het is, zeker op de telefoon, slecht te zien 😉

Ik moet zeggen dat ik me ook al een tijdje afvraag waarom Richard z’n foto’s eerst met een paar bij elkaar doet in één afbeelding, in plaats van ze afzonderlijk te uploaden?

Hallo Jan, da's een goeie tip (mbt de foto's) en ook wel een gerustelling mbt de kleur. Heb t niet van mezelf in deze 😉 Ik zal toekomstige fotos niet crappen, maar full view tonen. Model is nu mooi gedroogd en klaar voor de detailkleuren. Met terugwerkende kracht wordt ik eigenlijk wel blij. Ik vraag me af of ik met 'm met de aankleding van de aanwezige accessoires een beetje bepakt krijg. Heb al een klein spare voorraadje van vorige kitjes, dus kan al wat en anders schaffen we wat accessoire kitjes aan. Die zijn ook voor toekomstige modellen wel handig. Ik denk dat ik de jerrycans aan de zijkant nogmaals schoonpoets en dan met drybrush en 'spons'chip nog iets fijner de gebruikte look kan geven. 1e keer ging best goed met haarlak, 2e en 3e keer wat minder, bij drogen krakkelleerde de verf al bij opdrogen. Als je dan fijne beschadigingen wil maken, ga het scheef omdat ik het krakkelee effect niet wil zien. Nu op andere plek, krakkelee foto's heb ik denk ik niet, maar zal der wel een paar van de huidige staat en conditie delen. Groetjes
1000015284.webp1000015285.webp1000015287.webp1000015286.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
En nog 2 detailfoto's van de situatie nu. Twijfel nog over de jerrycans. Nog niet blij met de randen bij motorkap en voorlampen. Aanpak nog nader te bepalen. Denk dat ik de spatborden motorkap nog een voorzichtig schuurtje plamuurtje geef en dan misschien wel met kwast en verdunde verf overheen ga. Verweren en stoffig maken zal eea misschien nog wat verder camoufleren ? 1000015329.webp1000015330.webp

Je bent vlot aan het bijleren Richard! Gaat lekker zo.
Op mijn monitor ziet het roze er prima uit maar ik wil het graag "live" zien, neem je het mee naar de volgende plakavond?

Niks mis met de jerrycans toch? Misschien nog wat chips op de randen, die hebben het meeste te lijden.
De spatborden hebben nog wat aandacht nodig inderdaad, of een mooi camouflage net eroverheen 😉

Lekker die grote plaatjes 👀

Kleur van de Pink Panther ziet er wel goed uit zo ja. Chips ook goed maar toch ook even de tip(s) van Jan ter harte nemen 😉

@Paul Boellaard UITERAARD neem ik 'm mee naar de plakavond.
ennn probeer nog wat verder te komen in de bouw.

@Peter van Dijk , ik ga de tips van Jan zeker ter harte nemen. mbt camonet op / bij de spatborden, twijfel of ik dat een mooie plek vind om ze te plaatsen. Ik moet het ff laten bezinken en zien hoe ik dat eventueel in de praktijk ga brengen. Er komt sowieso op de spatborden zelf een dubbele schep aan de ene zijde en ik dacht houweel en statief aan de andere zijde.

@Jakko Westerbeke, denkfoutje met die foto's, gedachte was dat alles dan in 1 / 2 foto's verzameld staat en de draad wat korter wordt, maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit. Foto's worden dus nu gewon full picture gedeeld 😉

Garoetjes Enjoy the day !

Laatst bewerkt:
En weer 2 kleine bouwslagjes verder. Nog steeds work in progress, maar het begint op te schieten 😀 stoelen worden zelfde grijze kleur als de '3e' stoel. Uiteraard gaat er nog een wash en stof/zandeffect overheen. Figuur vordert, maar moet ook nog wat kwastjes, wash en drybrush krijgen. En dan nog landje bakken uiteraard. Tada...1000015416.webp1000015418.webp1000015419.webp

Aan het figuur zitten nog vrij veel gietnaadjes Richard, daar kun je nu nog wat aan bijwerken 😉

Hi Jan, Dank, ga ik doen. Grappige is dat ik al aardig heb lopen schrapen, maar wanneer je eenmaal met kleur begint het veel meer lijkt op te vallen en dan pas echt de naden ziet. Ik ga ik ieder geval nog ff langs de naden mbv loep, moet goedkomen. Gr

Mooi! Ik zag in een ander topic dat iemand een tip van Peter deelde: even met een heel dun zaagje tussen de vingers van een hand door gaan, wellicht ook hier mogelijk?

even met een heel dun zaagje tussen de vingers van een hand door gaan
Wees daar wel voorzichtig mee.

Het is te gebruiken voor twee verschillende effecten :
1. de 'naad' tussen aaneengesloten vingers verdiepen om een onduidelijke scheiding duidelijker te maken (al dan niet m.b.v. een pinwash).
2. om de vingers van elkaar los te maken wanneer er teveel plastic tussen de vingers zit.

even met een heel dun zaagje tussen de vingers van een hand door gaan
Alleen doen als het echt nodig is. Kijk eens regelmatig naar je eigen handen of die van anderen. Grootste deel van tijd zitten 4 van de 5 vingers behoorlijk tegen elkaar aan. Los van elkaar zagen geeft snel een “hark” effect. Rond de vingertoppen (laatste kootje dus) zou je het bij vooral gekromde vingers beetje kunnen doen want die zie je ook in het echt het eerste wat los komen van elkaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, als ik het bekijk klinkt dat als een uitdaging 😉 Zo'n zaagje is nog niet onderdeel van m'n pakketje en misschien te hoog gegrepen. Mogelijk dat ik er voorzichtig een schrapertje doorheen trek en idd met pinwash de vingers nog iets meer accent geef. Ik ga 'voorzichtig' aan de knutsel met mijn welgeteld 4e figuur sinds mijn herintreden 😉

En toen ging het in ene schnelll.... vanavond bouwavond bouwgroep het gooi. Werkt als een malle om dat als deadline te nemen. Welnu, eerst ff een paar foto's over hoe Bosker quicky quala een landje bakt...

1 duw 5 houtjes door de afkort en cirkelzaag
2 plak en klem alles tezamen met hiha houtlijm
3 all black spuiten met action thermo lak
4 pappie van snelbeton zand houtlijm en wat stenen.
5 Smeer t uit over
6 Na wat drogen oversprenkelen met verdunde houtlijm
7 na nog wat drogen eerst xf59 xf57 en nog een toefje xf1 met den airbrush en...
8 randjes nog ff kwassie matt zwart xf1
9 VOILA 😀😀😀1000015424.webp1000015426.webp1000015428.webp1000015429.webp1000015430.webp1000015433.webp1000015435.webp

Tussen bovenstaande bedrijven door werk in uitvoering op madam ill rosso... beetje lijmen, beetje washen, beetje drybrushen en dan tatatadatataaaa.... ( moet alleen nog antennes maken en plakken en nog accessoirekitje kopen om treeplanken zijkant nog wat tassen (maybe) op te hangen.1000015438.webp1000015439.webp1000015440.webp1000015441.webp1000015442.webp1000015443.webp1000015444.webp1000015445.webp

Rest me nog een ieder te bedanken voor de support, het meedenken en het liken. THANKS!!! Ook nu weer veel geleerd en enorm veel gehad aan de comments! Ik duik nu onder de radar om aan een vl###ding te gaan bouwen. Daar ga ik niets van op het forum delen ook uit respect voor hetgeen opgemerkt is om forumwise dicht tegen de roots aan te blijven zitten. Daarna m'n eerste MENG, looking forward to it 😀🫡🤪 Groetjes

Dat is plots snel gegaan 😵‍💫

Mooi geworden👍👍

Nice hoor!!

Ik zou volgende keer alleen nog een paar sporen trekken voor de banden. Ipv in het zand staat die nu op het zand😉

Dessalniettemin nice!

Gashoal'n! Ook weer een leuk roze karretje geworden! Krijg er bijna zin van om te gaan zitten bouwen, wie weet morgenmiddag, dr moest ook hoognodig met de lego gebouwd worden op zolder, dus dan kan ik bouwen terwijl mn zoontje lego't

Ziet er prima uit Richard 👍

De eerder genoemde rijsporen hadden er van mij ook wel bij gemogen...

Netjes 🙂

(En als je hem af vindt, wil je dan even naar het eerste bericht in dit onderwerp gaan, klikken op de link Bewerk eronder en bij de titel het voorvoegsel „Af!” kiezen? Alvast bedankt 🙂 )

Dank dank en dank. Die bandensporen komen er nog in. Ik ga m in ieder geval op af zetten. En zelf nog met de afsluiter nog een truuc rijker geworden 😀 Tanks Jakko!! Groetjes

DOEN !!!! Was/ben erg blij met de gekozen kleuren. Daarnaast nog tamiya panel line accent color brown en zwart lopen tippen. Drybrush met xf16 aluminium en xf57 buff voor t stoffige. Tof om te zien hoe die met al PE is opgebouwd, niet voor niets, en zal het eindresultaat goed doen. Groetjes1000016507.webp

Laatst bewerkt:
Ik zou nog even de gietnaad aan de bovenzijde van de mg weghalen. Zou zonde zijn te laten zitten met zowel mooie PE.

Terug
Bovenaan