[Ronald Schoenmakers] Vechtwagen

Ronald Schoenmakers

Lid van de TWENOT
VECHTWAGEN ?

Volgens een van de bekeken sites wel
De eerste nederlandse tank werd een "vechtwagen" genoemd (of moet het gewoon "gevechtswagen " zijn ? )

Om aan te tonen dat nederlandse bevolking rustig kon gaan slapen eind jaren 30, werd een FT-17 aangeschaft door Nederland
,die (al dat niet geregiseerd) in het onder water gelopen land zakte . en zo werd "bewezen" dat Nederland niets te duchten had van die nieuwerwetse voertuigen.(en hoefden we die zelf verder niet aan te schaffen, lekker goedkoop )
Later werd die als poortwacher op de Ripperdakazerne (Haarlem) gezet.

Ik vond op internet het volgende plaatje

ft17_tank_01.jpg

en aangezien ik nog een RPM Ft-17 (met Aber PE set) heb liggen,lijkt het mij het juiste onderwerp om weer mee te doen met de FOC
(ik moet alleen dat geval wat op z'n kont hangt effe scratchen )

Na een google sessie vond ik ook nog een "een of andere site" met wat meer info en mooie foto's (inclusief het nut van dat geval op z'n kont!)
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=76&t=22535

en blijkt er binnenkort een setje nederlandse pre WOII militaren uit te komen.
http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=2&t=19771

een half jaar zou toch genoeg tijd moeten zijn

Ik ga in ieder geval m'n best doen.

greetz Ronald

Medeplakkers,

Ik ben nog op zoek naar wat verdere info over mijn FOC onderwerp.

Op verschillende zoektermen heb ik wel de nodige info gevonden ,maar hier en daar vult het mekaar aan ,maar soms spreekt het elkaar ook weer ernstig tegen 😕

Waar het voorlopig om gaat :
- Wat was de kleur van de FT17 in nederlandse dienst.(tijdens de proefnemingen)
- De voorwielen ,waren dat de "houten segment "wielen...(niet zo goed te zien op de foto's)
- De bewapening bestond schijnbaar uit een Schwarzlose m.08 (?) is daar een 1/35 versie van ?
(ik heb nog een mg.08 uit een MB german machinegun kitje liggen, is dat ook bruikbaar)

dat was het voorlopig even.

@ Kanne

Al is het niet mijn doel altijd effe iets anders te doen ,vind ik het altijd wel leuk.
Vaak moet je ook net effe wat verder met het uitzoeken van het een en ander en zo kom je ook regelmatig weer wat anders tegen.
bv m'n nog "in progress" zijnde Duivenwagen , begon zijn leven als een "gewone" WO 1 Britse troepentransportbus idee.
Nadeel is dat ik vaak teveel hooi op m'n vork neem en simpelweg niet de kunde heb om het project naar m'n zin af te maken.

Maar ik ga in ieder geval voor deze FOC weer m'n best doen.

greetz Ronald

Medeplakkers

Hoewel ik eerst m'n Einheitsdiesel keukenwagen af wil maken ,kon ik het toch niet laten om al wat aan de "vechtwagen" te doen....

Ik had nog wat balsa hout liggen en heb dus maar eens een poging gewaagd met de fascine
ik heb eerst eens balsa hout geprobeerd omdat dit al een hout structuur heeft ,bij plastic moet je dat zelf weer gaan maken.
De maten heb ik gegokt aan de hand van de foto's die ik heb (door te vergelijken met sommige onderdelen op de tank)

Ik weet ook nog niet of ik de fascine achter op z'n kont plaats of zoals op een andere foto de fascine in een sloot met de FT-17 eroverheen rijdend. 😕

DSC08116.jpg

greetz Ronald

Voor de Wapendeskundigen onder ons,

Volgens mijn beperkte gegevens zat er op de Nederlandse FT- 17 een Schwarzlose M.08 mitrailleur gemonteerd als bewapening.

Nu heb ik verschillende foto's van deze FT-17 met mitrailleur en van een Schwarzloze apart (via google)
En daar zit toch een opvallend verschil......

Volgens mij zit bij de FT-17 de loop in het midden van de koelingcylinder en bij de Schwarzlose (apart) zit de loop onder in de koeling cylinder (zie foto's onder)

Kan dit, of zou het een ander type mitrailleur zijn ?
en zo ja, welke dan ?

andere mitrailleurs in gebruik bij het Nederlandse leger die dagen waren de :
Spandau M25
Lewis M20
Vickers M.018
maar die lijken er ook niet echt op 😕

scharloseft17.jpg

kroes_06.jpg

greetz Ronald

Al eens deze bewegende beelden van het tankje gezien?

http://www.youtube.com/watch?v=vL10OKm70Es&feature=player_embedded#!

Het lijkt er m.i. op dat de mitrailleur voorzien is van een speciaal hiervoor vervaardigde loopmantel ( net zoals gedaan werd bij de pantserwagens en de mitrailleur kazematten met gietstalen koepels) ter bescherming van de loop en koelmantel.

Het lijkt mij voor de hand liggend dat de gebruikte mitrailleur, voorzien was van een trommelmagazijn i.p.v. een mitrailleurband ( wat niet erg handig zou zijn als men de koepel draait). Misschien toch de M.20?

Kleur van de tank lijkt mij aan de hand van het filmpje donkergroen.

Met vriendelijke groet

Heren

Bedankt voor de reacties.

Johannes ,
Deze thread had ik al ontdekt (zelfs op geantwoord 😉 )

De foto waarvan ik de Blow up van heb gemaakt kwam hieruit.
maar evengoed bedankt voor het meedenken .

Jack, 😱 😀
prachtig filmpje, had nooit gedacht dat er filmmateriaal van zou zijn
Wat hebben die mannen (met gasmaskers) in dat filmpje trouwens `rare `helmen (?)

Nu stuit ik echter op een groot probleem.........
de Filmopname dateerd uit 1927
en de FOC is `Nederlandse Voertuigen van 1936 tot heden `

Eens even de organisator lief aankijken .......... 🙄

De mitrailleur lijkt me modelbouwtechnisch niet zo'n probleem (alleen moet ik dan wel de koepel luiken dicht laten )
Ik zou alleen graag willen weten welk type het was.

wat betreft de kleur..
groen lijkt me een plausibele mogelijkheid.

greetz
Ronald

ha ronald,
speciaal voor pantserwagens bouwde Artillerie-inrichtingen mitrailleurs met als aanduiding :M-20 pantserwagen No.1 en M-20 pantserwagen No.2.Heb nog geen tijd om verder te spitten ,maar misschien heb je hier wat aan,deze mitrailleurs zaten o.a. op de DAF M-39,je ziet ze ook wel op foto's,bv die hele bekende in duitse dienst bij het esso-station,op de FT17 van het legermuseum zit overigens een Hotchkiss,
groeten,bert

ha ronald,
inmiddels een beetje gegoogled,
de genoemde mitrailleur M20 van artillerie-inrichtingen is in feite een in licentie gebouwde Lewis M20,vond ook al enige gelijkenis,aangepast voor gebruik in pantserwagensen voor gebruik van de nederlandse 56mm patroon,opvallend is de conische kap aan de voorkant waar de loop een stukje doorheen steekt,bij de orginele lewis zie je de loop niet van de zijkant,hoop dat dit ook weer wat op weg helpt,
groeten,bert

Nu stuit ik echter op een groot probleem.........
de Filmopname dateerd uit 1927
en de FOC is `Nederlandse Voertuigen van 1936 tot heden `

Ik heb Ronald al een pb gestuurt, maar ook even voor de rest hier. Het lijkt mij niet onmogelijk na 1927 ook nog gebruikt is bij oefeningen oid. Immers de landmacht had dit voertuig al en is zekers tot mei 1940 in bezit geweest van de defensie. Dit voertuig mag wat mij betreft gewoon meedoen.
Eens even de organisator lief aankijken ..........

Wil je dat nooit meer doen 😱 😈 🤣

Groeten,

Richard

ha jan ,
de schwarzloze heeft de loop onderin de mantel zitten en niet in het midden zoals duidelijk op de foto te zien is,de enige mitrailleur die dit heeft is de m20 ,in jane's small arms of the world staat een fotootje van de dutch lewis en deze heeft inderdaad een conisch uiteinde met de loop er wat uitstekend,heel erg gelijkend op de configuratie op de foto's.Misschien is er een moment geweest dat er een schwarzloze was gemonteerd,maar blijkbaar niet tijdens het nemen van de foto's,
groeten,bert

Ik blijf bij de Schwartzlose, als je de uitvergrootte foto van de FT hierboven bekijkt zie je de aansluitingen voor het koelwater rechts onder zitten, dat de loop in het midden zit is volgens mij gezichtsbedrog 😉
lmd026.jpg

De M20 pantser mitraileur is naar mijn weten pas ontwikkeld in de jaren dertig, aangezien ze pas voor de M36 het eerst gebruikt zijn?
Jan 🙂

Ik weet het nu echt niet meer........ 🙄

Ik heb wat mailtjes de wereld ingejaagd, eentje naar het NIHM, en een naar het Oorlogsmuseum in Delft...
Ben benieuwd naar hun reactie.

Afwachten maar.

greetz Ronald

Ik heb het boek er nog eens bijgepakt... de M20 pantserwagenmitrailleur is pas in 1934 verschenen, en had ook geen uitstekend 'tuitje'; de koelmantel liep door tot na het einde van de loop, zoals bij de gewone M20 Lewis.
In "Nederlandse vuurwapens' is duidelijk te zien dat het een Schwartzlose is. Als het lukt zal ik de foto inscannen en hier plaatsen 😉
Jan 🙂

Misschien is dit onderwerp voor de "buitenstaander" wel erg "rivet counting" aan het worden, sorry daarvoor , maar ik wil het nu wel erg graag weten......

Jan,
Graag zou ik een scan van die foto hebben.

Ik ben nu echt benieuwd welk wapen erin zat , jij ben stellig in jouw mening bevestigd door verschillende bronnen , Bert,waarvan ik waarschijnlijk ook een afbeelding van krijg, zit helemaal op de verbouwde Lewis M20 ,wat weer meer overeenkomt met de foto's

en ik .....ik weet het niet........(zou er wat geexpirimenteerd kunnen zijn met verschillende mitrailleurs ?)
het enige waar ik nog steeds van "overtuigd" ben is dat de vuurmond in het midden zit.

ik heb hier nog een foto .........

ft17schwarzlose-1.jpg

dit is een blow up van deze foto:
wwwopac1.jpg

Tsja........wat moet je hier van denken.....?

greetz Ronald
ps: ik waardeer het heel erg dat er zo fanatiek wordt meegedacht 😀

Heren

Zoals ik al vermeld hen ,heb ik wat mailtjes rondgestuurd ,o.a naar de NIMH
Ik heb antwoord terug gehad met een aantal foto's

Ik had helaas niet specifiek om het type bewapening gevraagd ,maar kreeg wel oa deze prachtige foto's doorgestuurd van proefnemingen op de Waalsdorpervlakte......
4RenaultFT17vandeKLWaalsdorp05-09-1927FotocollectieWimdenDunnen.jpg

3RenaultFT17vandeKLtijdensbeproevingFotoPrinsarchiefNIOD.jpg

Foto's gekregen van het NIMH

Let vooral op de monding van de loop
conisch gevormd ,met vuurmond in het midden , zie het verhaal van Bert Lindeboom. dus ik denk een omgebouwde Lewis....(Bert krijgt de sigaar ! 😉 )
Sorry Jan ,ik kan er met deze foto's echt niks anders van maken .....

greetz Ronald

Medeplakkers,

Voor de zoveelste keer de bewapeing van de FT-17 🙄

Via Cees Blijleven heb ik behoorlijk aantal foto's ontvangen. welke een nieuw licht werpen op de kwesie welk wapen er nu in de FT-17 zat.

Er zitten een aantal foto's bij ,met de al eerder genoemde conisch gevormde vuurmond .
Echter lijkt het er heel erg op dat het een soort van beschermingsdop (ofzoiets) is die over een de vuurmond van de Mitrailleur een geschoven zit , en die mitrailleur zou dan wel heel erg een Schwarzlose kunnen zijn............(zie foto's)

Dus Bert ...... ik hoop dat je de sigaar nog niet hebt opgerookt, dan kan ik hem aan Jan geven. 😉
Jan..............voor jouw de sigaar en verontschuldigingen. 😳

ab.jpg

Toch een Schwarzlose ?

ac.jpg

Schwarzlose met dop ?
(beide afbeeldingen zijn blow ups van foto's van het NIHM via Cees Blijleven gekregen)

greetz Ronald

Ik heb afgelopen week het boek Nederlandse Pantservoertuigen van Dr. C.M. Schulten en J. Theil uit 1979 eens doorgebladerd. Daarin staat vanaf blz. 33 een stuk gewijd aan de Renault Tank wat op zich wel aardig is om te vermelden:

De Nederlandse regering begreep dat zij er niet aan zouden ontkomen om ook beproevingen te houden met tanks. Daarom stelde de minister van oorlog in 1925 een bedrag van 25000 gulden beschikbaar voor de aanschaf van "een lichten Renault vechtwagen van 18 PK Type F.T. zonder bewapening en verpakking". De Nederlandsche Technische Handelsvereninging Greve en Co. regelde de bestelling. In 1927 was het zover: Nederland beschikte over zijn eerste en enige tank. Het was niet de beddoeling dat een vechtwagenorganisatie in het leven werd geroepen; de Renault tank zou uitsluitend dienst doen voor demonstratieve doeleinden. een speciale commissie hield zich bezig met de proeven en demonstraties van onze tank. Deze commissie stond onder voorzitterschap van de Inspecteur der Infanterie en telden als leden kapitein B.C. van Erkelens, kapitein K.A. Rövekamp, de commandant van de Schoolcompagnie van de Motordienst de eerste luitenant F.G. Dürst Britt en eerste luitenant N. J. Jelgersma. Met de bediening van de tank werden sergeant Haase en korporaal Molenaar belast, terwijl de Schoolcompagnie van de Motordienst, gelegerd te Haarlem in de Ripperdakazerne, de thuisbasis van het vehikel was. De vechtwagen was echter nog niet van bewapening voorzien. Met de nodige moeilijkheden gelukte het om de tank met een mitrailleur M.08 uit te rusten.

Met de mitrailleur M.08 wordt de Schwarloze aangeduid.

In het boek Nederlandse Vuurwapens, Landmacht en Luchtvaartafdeling, van G. de Vries en B.J. Martens uit 1993 staat op blz. 138 Het meest bijzondere voertuig dat een Nederlandse Schwarzlose heeft gehad, was overigens een Renault F.T. tank, die in 1927 van Frankrijk was aangekocht voor proeven en demonstraties en waarvan de toren van een Schwarzloze was voorzien.

In deze twee genoemde boeken wordt beiden de Schwarzlose als bewapening van de Renault tank genoemd.

het is heel goed mogelijk dat de renault meerder typen bewapening heeft gehad,de foto's met die constructie zijn van veel latere datum ,tijdens de mobilisatie om te laten zien dat zo'n tank niet door de waterlinie heen kwam,tegen die tijd bestond de nederlandse versie van de lewis m20 ook,ik hoef geen gelijk,maar op de foto's die ronald het eerst liet zien zit de vuurmond duidelijk in het midden en niet op een kwart onderin,mijns inziens heb je meerdere mogelijkheden,mijn antwoord gold de tank zoals die op de eerst getoonde foto's staat,
groeten,bert

Lange tijd stil geweest rond de vechtwagen

Maar alle benodigde spullen zijn nu binnen:
-RPM FT/17
-2 Aber PE setjes
-Schwarzlose mitrailleur loopje ,uit een ander RPM kitje (dank aan Willem Visser!)
-behoorlijk wat referentie materiaal

Moet alleen nog achter fatsoenlijke tracks aan !

en het belangrijkste : de zin erin is er !

Dus gisteren op de Utrechtse bouwavond eindelijk begonnen.

De RPM bouwinstructie laat hier en daar wel wat te wensen over ,maar ik ga er met de referentie foto's wel uitkomen ,( denk ik 😕 )
Ben benieuwd of het allemaal gaat lukken met de Aber PE sets. 🙄

Foto volgen binnenkort.

greetz Ronald

eindelijk wat vorderingen.......

Na wat teleurstellende ontwilkkelingen inzake mijn project met de RSO
heb ik deze maar weer eens voor gaats gehaald.
Mei komt tenslotte met rasse schreden dichterbij...(he, dat rijmt :!: )

Ik heb beide Aber PE setjes van de FT 17 met behoorlijk wat "grote" onderdelen.
en dus eens begonnen met het solderen van PE ....
Ik heb dat hier en daar wel eens zien doen en zag er wel spannend uit .
Helaas heb ik (nog) niet zo'n sexy soldeerstationetje, dus met de huis tuin en keuken bout zitten werken
Afijn 3 potten brandzalf en ongeveer 20 😕 verbrandde vingers later, moet ik zeggen dat het wel wat beter gaat dan met dat vervelende superglue
(dan zit bij mij heel vaak de boel op alle verschillende mogelijheden aan elkaar ,behalve de goeie 😕)

Het binnenwerk doe ik wel gedeeltelijk maar dat is meer voor de oefening (wordt niet zichtbaar)

DSC08702.jpg

DSC08700.jpg

Het ziet er hierboven nogal vreselijk uit ,maar in het echt valt het reuze mee)

DSC08701.jpg

( verschillende onderdelen zitten nog los !)

greetz Ronald

Terug
Bovenaan