Re: Rob: Steyr 1500A
Dank voor jullie input heren!
Ik ben inmiddels een eind gevorderd met de Steyr. Dit is het resultaat tot nu toe. Hier en daar nog wat kleine zaken toevoegen zoals de ruitenwissers en het dashboard moet nog aangepakt worden. Ook de zijramen moeten nog geplaatst worden.
Wat verdere modder / stof en verwering zal er nog opkomen als de Steyr op een vignetje komt te staan.
Voor de basislagen heb ik Tamiya verf gebruikt. Eerst primer met matt zwart. Daarna een aantal dunne lagen dark yellow met buff (50:50) aangebracht. Ik wilde onder de whitewash een vage roodbruine en groene camo laten zien. Hiervoor heb ik redbrown en deep green gebruikt, beide met een gelijk deel buff. Daarna zeer verdund aangebracht. Uiteindelijk zie je het patroon onder de whitewash niet als zodanig terug, maar ik vond het wel een leuke variatie geven.
Vervolgens de whitewash. Hiervoor heb ik de hairspray methode toegepast. Zoals eerder gezegd had ik wat problemen de Tamiya verf te verdunnen met water. Uiteindelijk heb ik toch Tamiya verf hiervoor gebruikt, een klein beetje verdund met de Tamiya thinner. Wel met het risico dat de verf te sterk hecht en het "chippen" een onmogelijke opgave wordt omdat je de verf er simpelweg niet meer afkrijgt met water en penseel. Daarom heb ik de Steyr deel voor deel behandeld. Eerst op de basis twee dunne lagen hairspray aangebracht met de airbrush. Vervolgens dus per gedeelte / paneel, Tamiya matt wit met een druppeltje buff aangebracht met de airbrush. Deze laag een beetje at random aangebracht, hier en daar wat dikker ergens anders weer wat dunner / meer doorschijnend. En daarna direct aan de slag met een vochtig penseel, tandenstoker of welke tool je maar wilt gebruiken om de white wash te verwijderen.
Het is belangrijk om direct hiermee te beginnen, hoe langer de Tamiya verf erop zit hoe moeilijker deze te verwijderen is. Een en ander zal denk ik ook te maken hebben met de dikte van de laag hairspray en de dikte van de laag wit. En wellicht ook of de basislaag matt is of glossy. Mijn basislaag was matt en wellicht dat de white wash eenvoudiger te verwijderen was met een glans basislaag...
Resultaat direct na verwijderen:
Vervolgens heb ik geprobeerd wat meer variatie in de afgesleten white wash te brengen met behulp van olieverf (titanium wit), Humbrol enamel (matt wit) en Vallejo acrylverf (offwhite). Ook na bijvoorbeeld het aanbrengen van de filters, pinwashes en spatters met olieverf wash (raw umber) heb ik dat hier en daar nog gedaan om wat op te lichten.
In principe had ik een ander resultaat van de white wash voor ogen; nog meer afgesleten en wat minder abrupte overgangen, maar ik ben er redelijk tevreden over...
Ook vraag ik me af of de slijtage hier en daar logisch is opgebouwd...Best lastig zo'n white wash
😉
Krasjes / chippen met Vallejo verf heb ik in beperkte mate aangebracht om het geheel er niet al te verweerd uit te laten zien.
De stoelen en de kap van de Steyr zijn met Vallejo geschilderd. Het groente en fruit (setje van Black Dog) zijn ook met Vallejo geschilderd. Het figuurtje is van Mantis en is enigszins aangepast om in de Steyr te laten passen. Het gezichtje is met olieverf gedaan.
Nu nog een figuurtje afschilderen en het vignetje verder afmaken!
🙂
Groet ,
Rob.