[Richard P.] KCT Ferret Update 7/11

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Yes, dit wordt mijn inzending.

Het KCT heeft na de oorlog een aantal ferret's in gebruik gehad. Bij 105 of 108 verkenningscompagnie. De periode, tijd en aantal weet ik niet prcies, moet dit nog ff uitzoeken. Ik heb in ieder geval een foto staan in een boek over het KCT waar de ferret gebruikt wordt bij een parade. Mogelijk dat ik er nog een figuurtje bij ga doen. Het is eigenlijk een idee wat ik een paar jaar geleden al had en nu ten uitvoer ga brengen. De ferret die ik ervoor gebruik is die van cromwell models. Foto's volgen nog.

Groeten,

Richard

P.s. Mijn inzending zal wel bejureerd worden, maar telt niet mee in de uiteindelijke uitslag.

Re: [Richard P.] KCT Ferret

Twee fototjes.

De ferret's gebruikt door het KCT zijn van de experimentele 105 commandotroepen compagnie. Deze compagnie heeft zeven ferret's gehad die begin 1959 instroomden. De Ferret's werden gebruikt voor gemotoriseerde verkenning. In september eindigde het avontoor voor de 105 met de ferret's. 1 van de ferret's staat op de Engelbrecht van Nassaukazerne, thuisbasis van het KCT. Wat er met de andere ferret;s zijn gebeurd weet ik niet, maar ik heb zo'n idee dat ze wel eens konden zijn gebruikt voor oefeningen met springladingen daar ik een tijdje geleden op TV een documentaire heb gezien over het KCT waarbij een Ferret bij 1 van de wielen werd voorzien van een springlading. Na ontploffing had de Ferret een wiel minder. Deze info(behalve die over de documentaire) en onderstaande foto komen uit het boek "Het korps commandotroepen 1942-1997".

IMG_0647.jpg

Zoals ik al zei gebruik ik de cromwell models ferret. De basis van het model(romp, suspensie en interieur) is uit 1 stuk gegoten. Ziet er knap uit, maar heeft redelijk wat schoonmaakwerkzaamheden nodig.

IMG_0648.jpg

Groeten,

Richard

Richard,

Als echte PE fan hierbij een update setje voor je...

http://www.eduard.cz/products/card.php?id_product=223&name=Dingo&catalogue_nb=&type=&pgroup=&scale=&product_month=&product_year=&page_start=0

(dingo had het zelfde onderstel als de ferret)

Herman

Slechts een kleine update. Het voertuig zijn al wat onderdelen aangeplakt en heeft wat plamuur ontvangen. maar er moet nog het e.e.a. aan detail op komen/ De nederlandse versie verschilt op kleine punten van de engelse versie. De wielen heb ik er voor de foto opgezet, deze zitten nog niet vast. Overigens laat ik de gietblokken aan de wielen zitten. Daar het ondergrondje weer voorzien gaat worden van een laagje piepschuim en grote gaten vuller voor het zand gebruik ik de gietblokken van de wielen om het model hiermee vast te zetten in het ondergrondje. Scheelt ook weer een schroef door het model.

IMG_0236.jpg

IMG_0238.jpg

Tevens heb ik een begin gemaakt met het ondergrondje. Wordt vrij simpel, een stukje zand met wat begroeing erop.

IMG_0239.jpg

Maar dan komt de vraag. De plastik rand van het ondergrondje is 5cm hoog. Ik denk dat dit vrij hoog is(waarom ik hem dan zo hoog heb gemaakt? Leek me een goeie hoogte...) Vooral als je het voertuig erop zet lijkt hij mij te hoog en denk ik dat er 1 tot 1,5 cmm vanaf kan. Maar hier wil ik graag jullie mening over horen/lezen.

IMG_0240.jpg

IMG_0241.jpg

Groeten,

Richard

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 30/9 + vraag

Eelke dank je 🙂

Vanavond ff bij Bas geweest en ook hij vond hem te hoog. Er gaat nu 2 tot 2,5 cm vanaf. dan moet ie in principe goed zijn.

Groeten,

Richard

Als die toch te hoog is: Nisschien leuk om ´m schuin af te snijden en het voertuig de heuvel af of op te laten rijden?

Succes iig.

Groet
Oscar

Oscar,

Dank je voor de tip, maar om een schuin ondergrondje te maken gaat een beetje in contrast staan met het idee wat ik hiervoor had. En dat is een figuurtje op de ferret te laten zitten of er tegenaan te zetten. Maar ben daar nog niet helemaal over uit.

Groeten,

Richard

Halo Richard.

Leuk model om te bouwen! Zeker omdat de Ferret toch misschien voor een aantal een onbekend voertuig is binnen de KL.

Veel succes!

Bart dank je 🙂

De ferret is idd een vrij onbekend voertuig binnen de KL. Het KCT is ook het enigste onderdeel(voor zover ik weet) dat de ferret gebruikt heeft. En desondanks staat er een ferret bij het Infanterie museum op de harskamp 😱 . Of zou dit een ex zijn van het KCT?

Inmiddels is mijn eigen ferret vwb de bouw bijna af. Er moeten alleen nog spiegels, en rookbussen op. Foto's laten nog even op zich wachten, zal niet eerder dan zondag worden. Moet op dit moment te veel vrije tijd inleveren voor mijn werk 🙁 😉

Groeten,

Richard

Hallo Richard,

Volgens zijn er ook een paar ingedeeld geweest bij het 104de verkeningsbataljon.

Ik moet daar nog ergens foto’s van hebben.

Ik ga even voor je zoeken.

Ik heb de foto's gevonden. Maar ze zijn niet van het 104de. Ik kom er niet echt wijs uit. Misschien van het 11ZVE?

Stuur mij anders even je e-mailadres s.v.p. dan zal ik de foto's naar je mailen.

Richard Polderman zei:
Dank je voor de tip, maar om een schuin ondergrondje te maken gaat een beetje in contrast staan met het idee wat ik hiervoor had.
Het hoeft niet gelijk een col van de buitencategorie te zijn, met een stijgingspercentage van 10%.
Een klein verschil maakt het net wat interessanter en dynamischer.

Donderdag mee?

Groet, MartinD

@ Martin: Het ondergrondje is voorlopig alleen in hoogte ingekort en staat nog open voor verdere mogelijkheden, heb wel ideeën, maar weet nog niet zeker wat ik doe. Donderdag heb ik hem bij me.

@ Bart: Je hebt een pb.

Groeten,

Richard

11 infanterieverkennings-copagnie was de eerste gebruiker,daarna het KCT,volgens sommige bronnen zijn ze daarna afgestoten,maar 104verkenning zou ook heel goed de laatste gebruiker kunnen zijn geweest,
groeten,bert

Hier een link met een paar foto's van nederlandse ferrets.

http://www.ferret-fv701.co.uk/in_service.htm

Helemaal onder aan de pagina.
Het aparte vind ik het reservewiel rechts op het voertuig. Zou dit betekenen dat er 2 reservewielen op zitten?

GJ

@ Bert: Dank je voor de info 😀

@ Geert-Jan: dank je voor de link, staan leuke foto's op. Het reservewiel was mij ook al opgevallen. Naast de foto die helemaal bovenaan staan in dit draadje staat er nog een foto van een ferret in het KCT boek. Echter deze staat op de kazerne in Roozendaal als soort van poortwachter. En ook bij deze ferret zit het reservewiel aan de rechterkant. Heb even gegoogled naar plaatjes van de ferret bij het infanteriemuseum. Slechts een klein slecht fototje kunnen vinden, maar wel kunnen zien dat daar het reservewiel aan de linkerkant zit........weet iemand waarom rechts of links?

Groeten,

Richard

De bouw van de ferret is zo goed als af, alleen de wielen moeten er nog op, en lenzen voor de koplampen.

vanavond een beginnetje maken met het ondergrondje.

Groeten,

Richard

IMG_0339.jpg

IMG_0340.jpg

IMG_0341.jpg

IMG_0342.jpg

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 14/10

En vanavond op de bouwavond zowaar een behoorlijk eindje opgeschoten met het ondergrondje. Ik heb er een paar extra sporen in gebracht. Niet te diep en met de hoopjes zand voor elk wiel hoop ik een stevige stop na te bootsen. Net voordat ik naar de bouwavond ging bedacht ik me dat ik nog wat plusmodel boomstronken had, die nog even snel gepakt en er 1 op het ondergrondje geplant.

Het ondergrondje is nog niet af, moet nog het e.e.a. aan gebeuren.

Groeten,

Richard

IMG_0684-1.jpg

IMG_0685-1.jpg

IMG_0686-1.jpg

IMG_0687-1.jpg

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 2 14/10 ondergrondje

Ha Richard,

Jij gaat ook als een speer, maar ja met so'n grote gaten vuller gaat het ook heel snel 😉

Jan.

Hallo Richard.

Ziet er mooi uit!

Maar is het niet als er een noodstop wordt gemaakt in het zand, je eigenlijk alleen een streep moet zien zonder profiel? (als je begrijpt wat ik bedoel).

Als je hard remt zou het wiel volgens mij idee moeten blokkeren waardoor deze door het zand sleept i.p.v. rolt (ik neem aan dat de Ferret geen ABS had).

Verder ziet het er goed uit! Is het eigenlijk speelzand wat je hiervoor gebruikt? Zou dat ook bruikbaar zijn voor 1:72?

@ Jan: Dank je, maar mijn voertuig is ook wel een stukje kleiner he, en zoveel onderdelen warren het niet.

@ Bart: Je hebt helemaal gelijk, heb hier niet eens bij nagedacht. Heb het ondergrondje er ff bijgepakt, maar dat kan ik makkelijk veranderen. Zal nog wel iets meer moeten veranderen, 1 van de sporen van dit voertuig staat niet in goede lijn tov het voertuig. En inderdaad, de ferret had geen ABS 😉

Het "zand" wat ik hiervoor gebruik is grote gatenvuller van alabastine. Dat kun je in literpottsen kopen bij de bouwmarkt. Of het ook geschikt is voor 1/72? Goeie vraag. Ben je zondag op de SMC? Dan heb ik hem op de stand van Zutphen staan en kun jezelf oordelen. Denk dat ik de pot gatenvuller dan bij me heb daar ik tot zondag weinig tot geen tijd heb om nog iet aan de ferret te doen.

@ Martin: 🙂 🙂

Groeten,

Richard

Vandaag wat tijd gevonden om het ding in de verf te zetten. Of de kleur van de verf goed is weet ik niet, maar ik ga van een foto uit die in het KCT boek staat. En dat is een kleurenfoto van de ferret die nu op de kazerne staat. Op die foto heeft het ding een olive drab kleur. Ik heb een mix van tamiya olive drab(85%) en dark yellow(15%) gebruikt. Zo issie net wat lichter. Daarna nog weer wat dark yellow erbij gemengd en op de open vlakken gespoten. Op de foto's is ook goed te zien dat enkele plekken nog bijgespoten moeten worden.

Groeten,

Richard

IMG_0348.jpg

IMG_0349.jpg

IMG_0350.jpg

IMG_0351.jpg

IMG_0352.jpg

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 21/10 verf

Beste Richard,

De Ferrets waren eerst bij het KCT in gebruik, 1959-1960 bij 105 Commandotroepencie. Daarna zijn ze overgegaan naar 11 Infanterieverkenningscompangie. Wat betreft de versies met reservewiel links of rechts neem ik stellig aan dat beide versies bij de KL zijn gebruikt. Bij de Cavalerie verkenningseskadrons, die de funktie van de infanterieverkenningcompagnieën hebben overgenomen, zijn nooit Ferrets in gebruikt geweest.

Groet,

John

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 21/10 verf

John, dank je voor de info 🙂

Vandaag weer een beetje tijd gehad om wat met verf te knoeien. De basis van het ondergrondje heb ik in twee kleuren gespoten. Onderste gedeelte glans zwart(komt er niet uit zoals ik had gehoopt) bovenste gedeelte mat zwart. Was een ideetje van Bas, en ik vind het er goed uitzien. Het zandgedeelte heb ik eerst zwart gespoten, daarna tamiya aarde kleur en als laatste buff. De twee donkere hoeken heb ik niet of nauwelijks buff gespoten daar hier het e.e.a. aan begroeing op komt.

IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

Tevens heb ik het detail op het voertuig geschilderd. Hier en daar moet het nog wat bijgewerkt worden. Verwering van het voertuig zal even moeten wachten daar ik eerst decals moet bestellen.

IMG_0358.jpg

En de ferret op het ondergrondje. Bij de wielen moet op enkele plekken nog wat zand komen.

IMG_0359.jpg

Groeten,

Richard

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 24/10

Ehh,,,nou...eigenlijk.... 😳

Nee, valt wel mee. In principe is het planten van het groengedeelte af, moet er alleen nog metw at kleurtjes en washes overheen om het geheel niet eentonig over te laten komen.

Groeten,

Richard

Re: [Richard P.] KCT Ferret Update 24/10

Bij deze de update. Tussen de ferret en het zand zit nog een klein beetje speling, maar dat wordt nog bijgewerkt. Voertuig staat ook nog niet vast op de ondergrond. Tevens ben ik nog niet helemaal tevreden over de boomstronk.

Groeten,

Richard

IMG_0399.jpg

IMG_0400.jpg

IMG_0401.jpg

IMG_0402.jpg

IMG_0403.jpg

Hey Richard,

Ik had hem al gezien in Nieuwegein, maar dan ook maar een berichtje op het forum.

De ondergrond ziet er erg goed uit, vooral de modder en aarde. De boomstronk ziet er wel een beetje onnatuurlijk uit nog zo. Misschien dat je die nog wat kan drybrushen en een wash kan geven. De Ferret ziet er ook erg goed. Ik ben benieuwd naar de verwering ervan.

Ik heb alleen nog een vraag over de ondergrond. Ik wil ook graag zo'n ondergrond maken. Is gewone plamuur hier ook voor geschikt?

Veel succes verder en ik ben benieuwd naar de volgende update.

Groeten,

Maarten

Maarten dank je 🙂

Boomstronk gaat nog wat aan gebeuren.

Voor wat betreft de ondergrond zal je ongetwijfeld ander materiaal voor kunnen gebruiken. De grote gaten vuller van alebastine die ik gebruik was een tip van Jan Peters. Deze gaten vuller heeft een erg fijne structuur die op schaal zeer goed overkomt en daarmee zeer goed te gebruiken is voor zand.

Groeten,

Richard

Erg fraai meneer Polderman! Vooral die metaalkleur op die schep vind ik erg goed getroffen. Hoe heb je dat gedaan?
En wat hoor ik, maak jij wel eens iets niet af? Niks om je voor te schamen, dat gebeurt iedereen wel eens, denk ik. Maar maak voor dit ding maar een uitzondering!

Heren dank u 🙂

@ Martin: Morgen gaat ie mee, samen met een lading verf en toebehoren 🤣

@ Kanne: Het metalen gedeelte van de schep is heel eenvoudig gedaan. Eerst zwart verven en daarna met een grafietpotlood eroverheen. Enne...klopt, ik maak wel eens iets niet af, maar deze moet ik afmaken van ene JP en BH.

Groeten,

Richard

deze moet ik afmaken van ene JP en BH

Dat is correct en tevens juist. Als het je lukt om deze af te krijgen haal ik een taart voor de daaropvolgende bouwavond om deze met zijn allen kaggel te maken. Dat zal voor mij, na de landing op de maan, de belangrijkste gebeurtenis ooit zijn.

Richard,

Goed bezig jong! Mooi grondwerk en schilderwerk is tot zover goed werk. Beslist afmaken, dat is hij waard en zal 'n keer tijd worden 😉

Groetjes en tot morgen!

Terug
Bovenaan