Richard ersatz Stug III update 9-11

Richard Polderman

Lid van de TWENOT
Laat ik ook weer eens een poging wagen. Had voor de optie veldmodificaties gestemd, maar die werd het helaas niet. Dus combineren we beide gewoon :D Dwz, de ersatz stug III was toch een veldmodificatie?......toch.......

Het model wordt de stug III van Tamiya 1/48 met fruiltracks geleend van een stug die nog in de vitrinekast staat, PE uit de sparebox en een beetje evergreen of messingplaat. Het model heb ik nog niet, maar inmiddels wel besteld bij MOL.

Groeten,

Richard
 
Heey Richard,

Origineel idee, zo'n ersatz StuG! Welke kit van Tamiya heb je besteld, die met de saukopf of die met de block mantel?

Groet,

Erik

grief2.jpg


malmedy_StuGIII.jpg
 
excellent choice :D
Ik ben benieuwd wat je ervan maakt. Jochem heeft er een aantal jaar geleden ook een gemaakt in 1/35 (heeft zelfs nog een poosje te koop gestaan op marktplaats :duivel: )
Jan :)
 
Kleine update zonder foto's. De wielen zitten in elkaar en zijn aan de romp geplakt evenals de uitlaat. De upperhull heeft inmiddels ook al een paar onderdelen ontvangen. Eigenlijk weinig bijzonders.

Maar ondertussen heb ik wel een erg leuk verf idee. 8)

Groeten,

Richard
 
De bouw is klaar.

Ik heb er niet veel bijzonders aan gedaan. Slechts wat gereedschao van hauler gebruikt, een beetje evergreen en wat messing. In de zijkant van de spatborden heb ik 0,3mm gaatjes geboord en hier 0,3mm staaldraad in gedaan. De messing spatborden heb ik voorzien van 0,3mm gaatjes zodat de spatborden er na het souiten netjes opgezet kunnen worden. De spatborden aan de linkerkant zitten op dit moment wat scheef, maar dit is makkelijk te verhelpen.

IMG_1759.jpg

IMG_1760.jpg

IMG_1761.jpg

IMG_1763.jpg

IMG_1764.jpg


En het ondergrondje is ook al bijna klaar.

IMG_1765.jpg


Inmiddels staat het beestje en het ondergrondje ook in de verf. Hier heb ik nog geen foto's van, maar die probeer ik vanavond te maken. Tevens heb ik de ondergrond voor de abrams gedeeltelijk in de verf staan :!: Tja, nu ik toch bezig was.... 8)

Groeten,

Richard
 
Netjes gedaan Richard.
Hij ziet er goed en strak uit. Wat ik me wel afvraag is waar die Duitsers hem op wilden laten lijken, want ik kan me geen enkel US voertuig indenken waar hij op zou kunnen lijken.

Groetjes
 
Boris dank je :)

Geen idee waar de duitsers hem op wilde laten lijken, want hij lijkt ook nergens op.

Inmiddels wat fototjes gemaakt met de verf erop. de tracks heb ik er ff afgelaten. details moeten nog geschilderd worden en op het ondergrondje komt het e.e.a. aan gras te zitten. Het ondergrondje heb ik iets te goed afgeplakt. maar dat grijze randje kan makkelijk bijgewerkt worden.

Groeten,

Richard

IMG_1767.jpg

IMG_1768.jpg

IMG_1769.jpg

IMG_1770.jpg

IMG_1771.jpg

IMG_1772.jpg
 
He Richard,

Ziet er goed uit zo. Ik zou de panelen nog wat proberen op te lichten, en met name de zijplaten. Hopelijk red ik het om er de komende bouwavond bij te zijn, kan ik hem live aanschouwen.

Groet, MartinD
 
Weer even een update. Het ondergrondje heb ik voorzien van gras, maar hier ben ik niet echt tevreden over. De stug heb ik voorzien van sterren en belettering. Tevens zit er een pigment mix van modder op de wielen en delen van het voertuig. Op sommige plekken is deze nog niet echt droog.

De bovenkant van de loopwielen en de return rollers evenals de bovenste tracks heb ik niks mee gedaan aangezien je deze straks niet meer ziet door de pantserplaten.

Tevens moet er her en der nog een plekje worden weggewerkt.

Op of aanmerkingen zijn welkom.

Groeten,

Richard

IMG_1802.jpg

IMG_1803.jpg

IMG_1804.jpg

IMG_1805.jpg

IMG_1807.jpg
 
Gras ziet er niet verkeerd uit, maar heel koud Ardennen vind ik het niet lijken. Misschien hetgeen wat er aan schort?
Je kunt dan het gras witter maken, alsof het gras bevroren is?

T'is maar een idee ;)
Gr Johanna
 
Boudewijn, Johanna, dank jullie :)

Wat ik zelf niet goed vind aan het gras? Ik vind het niet echt realistisch lijken. Dat het er niet koud uit ziet klopt. Deze setting heeft als tijdsperiode het begin van het ardenneoffensief. Toen lag er nog geen sneeuw, maar hoe de temperaturen waren..... Ik heb/had nog wel het idee om nog iets met water te doen, maar ben hier nog niet zeker over.

Groeten,

Richard
 
De stug is grotendeels ingelijnd, maar sommige plekken hebben nog wel wat extra aandacht nodig. Tevens wat close-up foto's gemaakt van de modder. Deze wil ik her en der nog vochtig gaan maken. En als je close-up foto's maakt dan kom je er ook achter dat de belettering nog wat aandacht nodig heeft :oeps:

Oh ja, en hij is een klein beetje stoffig.......

Groeten,

Richard

IMG_0039.jpg

IMG_0040.jpg

IMG_0041.jpg

IMG_0042.jpg

IMG_0044.jpg

IMG_0045.jpg

IMG_0046.jpg
 
Hoi Richard,
ziet er toch heel goed uit, deze StuG.
Vwb het gras, zou je dit inderdaad kunnen oplichten met een witte rijp en misschien wat interessanter maken door er bladeren e.d. aan toe te voegen. Vroege winter + Ardennen = vrij veel natte bladeren.
Natte modder maak ik altijd door de moddermix te mengen met glanzende blanke lak en dat op het model te tamponeren.

Enne... als het gras berijpt is, zijn de metalen randen/oppervlakken dat dan niet ook??
 
Hoi,

wat ik mooi vindt is dat je de oorspronkelijke Duitse camo gedeeltelijk erop ( of onder) hebt laten zitten. Wat ook goed een nat efeect geeft is Parket Plus , vindt ik.
De belettering zou ik zo laten, de hele vermomming sloeg al nergens op (was dacht ik uit de nood geboren omdat er maar een echte Sherman was voor operatie Greif)
Ik denk niet dat ze in die fase van de oorlog nog netjes gingen spuiten.
Gras is ook mooi, misschien dat je sommige plaatsen nog kunt plat maken ( ergens moet de crew eruit gekomen zijn). De lengte van het gras is prima, misschien zoals boven al gezegd kun je het met wit wat drybrushen. Waarbij ik denk dat glanzend wit een beter effect zou kunnen geven.

Alleen als idee , ik vindt het heel mooi.

Gr
Helge
 
Ron, Helge, dank jullie :)

De blaadjes moeten er nog op komen, Ik heb ze al wel liggen. Voor wat de modder betreft had ik het idd beter met glanslak kunnen mixen.

Ik had het gras nat willen hebben en dacht dit te kunnen doen door er tamiya clear overheen te spuiten totdat er kleine druppeltjes op het gras begon te vormen. Dit zag er op zich best goed uit totdat het droog was.....toen zag je er niks meer van :oei: . maar ik vind het drybrushen met wit een goed idee. Weet nog niet of ik dit wil doen, maar ik hou deze optie wel open. En dan de metalen delen van het voertuig...daar zeg je wat, ik zou het eigenlijk niet eens weten.

De belettering zullen ze misschien niet heeel netjes hebben gespoten, maar het stoort mij eigenlijk wel :oeps:

Groeten,

Richard
 
Richard Polderman zei:
De belettering zullen ze misschien niet heeel netjes hebben gespoten, maar het stoort mij eigenlijk wel :oeps:

Dat komt me bekend voor, je hebt het in een bepaalde manier in je hoofd , en dan moet het ook zo worden...

ipv Tamiya clear : Misschien Parket Plus? is wat steviger denk ik.

Gr
Helge
 
Erg knap gedaan Richard, ik ben jaloers op de manier hoe jullie met evergreen werken.

Het op de verschillende plaatsen laten doorkomen van de originele kleur en camo vind ik werkelijk heel goed gevonden.

Mvg Manuel
 
@ Manuel: Dank je :)

@ Jacco: Dank je :) Van de steyr funkwagen had ik nog verf spuitklaar staan(ideaal die lege vallejo flesjes) En dat waren de kleuren XF-60 dark yellow, XF-61 dark green en XF-64 (dark) brown. Alledrie de kleuren heb ik flink lichter gemaakt met wit zodat het naar mijn idee mooier op de schaal over komt.

@ Helge: Ik heb inmiddels parket plus in huis en ga er mee aan de slag. Ben benieuwd naar dit goedje.

Groeten,

Richard
 
Alex dank je :)

Veel spannends heb ik niet in gedachte voor het ondergrondje. Slechts wat bladeren erop knikkeren en het geheel koud/nat maken. Oh ja! En een naamplaatje ;)

Groeten,

Richard
 
Terug
Bovenaan