[Richard C.] Omaha Beach 30-05: back on track...

Richard Cramer

Lid van de TWENOT
Ik wil dit keer meedoen met een strand-dio: bunkertjes, Tsjechische egels, prikkeldraad, de hele mikmak...

De werktitel is “Also, anganga es”: volgens sommige geschiedschrijvers de uitspraak die een zekere Oostenrijkse kunstschilder deed toen hij na de landingen in Normandië hierover werd ingelicht, en die vrij vertaald iets als “het spel is op de wagen” betekend.

Ik wil dus een diorama met twee bunkers gaan bouwen. De ene is van Verlinden, de andere wil ik gaan scratchen. Verder Tamiya’s 20mm Flak 38 uit de restauratiedoos, wat figuren en een konijn uit de hoge hoed (hoewel ik niet weet of die op D-day wel in de buurt van Normandië waren...).

vpmgbunker114.jpg

VP #114: Heavy Machinegun Bunker

49068686.png

Tamiya #35102: 20mm Flak 38

dml6120.jpg

Dragon #6121: US 2nd Division

konijntje.jpg

Konijn

Tot zover.

groeten, Richard.

Re: [Richard C.] Also, anganga es... 15-03: intro

Ben benieuwd. Wat je ook doet, schilder die figuurtjes niet zoals ze op de boxart staan. Het camo uniform is alleen eind juli korte tijd gebruikt. Bleek geen succes te zijn omdat ze wat te vaak voor Duitse uniformen werden aangezien.....

Enneh, dat konijn... een Goliath?

Kweenie hoor, dat konijn lijkt me een late ausf.A da's meer Duinkerken, ik denk dat een late C beter is.
Het heeft wel een 'daarisflappiedan' gehalte......

Grapje, leuk idee Richard, succes!

Groeten Rick

Tsjechische egels, Franse konijnen, een Duits kanon en dan ook nog een stel Amerikanen, wordt duidelijk een internationaal en levendig geheel Richard 🙂 .

Groet,

Arjan

Leuk idee, heb ook zo'n bunker staan, gebruik denk ik alleen een stukje, voor de rest is het een leuk ding waar je veel mee kunt. Een stel actievere Amerikanen maakt het wat spannender 😉

Hoi Richard,

Is het een idee om aan de rand van je diorama een deel van een inslag te maken? Zo'n uitnodigende flak op een bunker zou waarschijnlijk wel uitgeschakeld zijn vanuit zee of de lucht? Kun je de flak ook deels beschadigen (heb wel wat PE schildjes voor je) of onzet scheef laten hangen...?

Eric

@ Niels: wees niet bang, was niet van plan om de Yanks een camo te geven (ben daar toch al geen ster in 😉 ).

@ Rick: nee hoor, dit is wel degelijk een late C. Kijk maar naar het aantal snorharen: de C heeft er zes aan beide kanten, de late A slechts vijf...

@ Arjan: ja, en dan heb ik die Belgische poorten deze zomer niet eens gekocht (allemachtig wat waren die duur: twee resin poortjes voor €30,00 😱 ).

@ Johanna: de leukigheid is wederzijds... Wat mij betreft gebruik je de hele bunker, ik heb er zeker geen patent op aangevraagd. Daarnaast is het zonde slechts een stuk te gebruiken.

@ Eric: je zit met je idee dicht in de buurt van wat ik nu bedoel met dat konijn uit de hoge hoed... Ben nog wat aan het stoeien met haalbaarheid en de uitwerking, maar mocht het lukken dan kan je zeker een PB verwachten.

@ allen: ben bij de intro nog wat vergeten. Het idee is dat de Amerikanen aan het einde van "de Langste dag" eindelijk een voet aan wal hebben. Ze hebben na hevige gevechten deze bunkers veroverd en voeren de Duitsers die niet gesneuveld zijn weg. De vraag is: waarheen? Werden de gevangenen aan boord van een LCM of iets dergelijks gebracht? Achterland hadden de Geallieerden nog niet...

groeten, Richard.

Interessant thema!
Zoiets wil ik ooit ook nog 's gaan doen, maar dan meer á la Westwall/Hürtgenwald.

Vwb het konijn zijn jullie beiden abuis.
Het is duidelijk een Infanterie-Panzerabwehrkaninnchen (PaK-Kanickel in de volksmond) met een wintercamouflage, dus niet geschikt voor Normandië, juni '44!

Hoi Richard,

Was niet zo dat ik de bunker niet volledig wilde plaatsen, er wordt er veel groter door en dat had ik eigenlijk niet in de bedoeling liggen. Ik heb een volledig flakbunker liggen en die neemt aardig ruimte, maar wie weet bouw ik dat ding toch 😉

Grt

Richard,

Ik ken foto's van Omaha waar in een duinpan snel een plek is gemaakt waar Duitsers werden vastgehouden, ik heb al bij meerdere gelegenheden gelezen dat de meeste gevangenen alle aspiraties hadden laten varen na 12 uur platgeschoten te zijn geweest door marinegeschut, ze waren blij dat het over was.

Groeten Rick

Update I: bunkers in de primer.

Eerst even wat comments op comments 🤣 ......

@ Ron: nou, eigenlijk is dit een beetje uit de hand gelopen. De HMB had ik al, de Flakbunker heb ik gescratcht en is wat groter dan dat ik gedacht had en daarnaast heb ik ook nog een “Tobruk Pit” gevonden. Om dit een beetje geloofwaardig in het landschap te zetten ben ik nu op een dio van zo’n 40x60 uitgekomen. Gelukkig is alles nog wel handzaam en redelijk licht. Wat betreft het konijn: wist niet dat het een Ardeens konijn was 😕 ... Moet 'ie toch maar de pan in, ga ik wel voor een andere gimmick...

@ Eric: 🙂 Cool! Waar haal je het vandaan? Zit er ook copyright op? Misschien dat ik dit nog wil gebruiken?

@ Maarten: zie PB. Overigens hebben ze ook van Helmut’s Strongholds (via Mol te krijgen) redelijk wat verschillende bunkers.

@ Johanna: zoals eerder al bij jouw topic geschreven: veel succes, ben benieuwd hoe jij invulling geeft aan dit idee 🙂 .

@ Rick: bedankt voor de info 😀 . Ga dit zeker verwerken in het diorama.

@ Jacco: bedankt! Zat wel aan een aantal gesneuvelden te denken. Dit om het momentum, het prille begin van de landing nog eens extra te benadrukken. Dacht echter niet alleen aan Duitse slachtoffers...... Zie wel of het er ook daadwerkelijk van komt.

Dan nu het bouwverslag:

Het eerste waar ik mee aan de slag ben gegaan is het scratchen van de Flakbunker. Ik heb hiervoor een Flakbunker van Verlinden als voorbeeld gebruikt:

vpflakbunker.jpg

VP #120: Flakbunker

De bunker heeft twee verdiepingen die dmv trappen naar boven en naar beneden met elkaar in verbinding staan en die gescheiden zijn door een “betonplaat”. Ik heb deze delen apart gebouwd zodat ik later eenvoudig bij de binnenkant kan komen: kan ik nu op m’n gemak nadenken hoe ik de bunker ga inrichten 😉 . Het basismateriaal heet “Easy Click” en is eigenlijk een ondervloer voor parket. Deze matten zijn 5mm dik en het mooie is dat ze bedekt zijn met een dun laagje folie waarop een raster van cm2 is gedrukt. Nadat ik Verlinden’s bunker had ontleed was het simpelweg een kwestie van meten, snijden en lijmen:

dsc06352m.jpg

Mijn flakbunker, het bovenste deel

dsc06350wq.jpg

Het onderste deel

dsc06353i.jpg

De twee delen samen.

Het volgende dat ik gedaan heb is de grote granaatinslag. De bedoeling is dat er een granaattrechter naast de Flakbunker komt die een deel van de bunker heeft weggeslagen. Eerst is met een mesje de ruwe vorm uitgesneden, vervolgens heb ik met een “micro-chissel” van Mission Models de deukjes en de chipping gemaakt. De volgende stap was het sealen van de bunker met gips. Na een nachtje drogen is de Flakbunker nu in hetzelfde stadium als de HMB en de “Tobruk Pit”:

verlinden0116.jpg

VP #116: Tobruk Pit. Dit bunkertje lag nog ergens op mijn voorraadstapel.

Ik heb het vlechtwerk in het beton gemaakt door een paar gaatjes te boren en vervolgens daar soldeertin in een raster in aan te brengen. Hier overheen heb ik weer stof en wat kleine stukjes gips gegooid: de inslag van een granaat geeft tenslotte nooit een mooie “clean cut”. Als laatste zijn de drie bunkers geprimeerd met Tamiya XF-1: mat zwart:

dsc06364p.jpg

dsc06365p.jpg

dsc06367l.jpg

Flakbunker. Let op: de 20mm Flak 38 is slechts geplaatst voor schaalreferentie. Deze komt rechtstreeks uit de rommeldoos: er is dus nog niets aan gedaan (m.a.w: kritiek is welkom, maar niet over dit ding beginnen te……).

dsc06373s.jpg

dsc06372o.jpg

dsc06374z.jpg

dsc06375r.jpg

Heavy Machinegun Bunker

dsc06377n.jpg

dsc06378i.jpg

Tobruk Pit. Ik zie nu in close-up dat ik deze inslagen nog wel wat fijner mag maken...

Tot zover. Feel free to comment.

Groeten, Richard.

Re: [Richard C.] Also, anganga es... 19-03: bunkers in de pr

Richard,

Drie puntjes:
De flak op stelling (waar de flak op staat) moet verhoogt zijn en tevens mis ik de verankering naar het beton. 😢
Tevens mis ik de munitie opslag plaatsen.. 😢
De topbruk mist een ringaffuit voor de mg... 😢

kijken even hier...http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?p=477481

Herman

Ha die Herman,

Bedankt voor je aanwijzingen 🙂 .

Wat betreft de verhoging en de verankering: ik weet niet goed wat je daarmee bedoelt. Zoals gezegd heb ik de VP-bunker als voorbeeld gebruikt. Ik zie weinig verschil in de opstelling zoals Verlinden dat gedaan heeft en mijn bouwseltje. Misschien dat jij (of iemand anders) mij dit kan verduidelijken?

Wat betreft de MG-ringaffuit: die komt er nog op. Dit is slechts de eerste afgeronde fase.

groeten, Richard.

Lijkt me en typisch geval van: Blame it on Verlinden.

Verlinden staat nu niet echt bekend om z'n betrouwbare weergave van Duitse bunkers. En da's een understatement. 🤐

Richard Cramer zei:
@ allen: ben bij de intro nog wat vergeten. Het idee is dat de Amerikanen aan het einde van "de Langste dag" eindelijk een voet aan wal hebben. Ze hebben na hevige gevechten deze bunkers veroverd en voeren de Duitsers die niet gesneuveld zijn weg. De vraag is: waarheen? Werden de gevangenen aan boord van een LCM of iets dergelijks gebracht? Achterland hadden de Geallieerden nog niet...

groeten, Richard.

Een hoop Duitsers en andere gevangenen hebben de stranden inderdaad via een LCM verlaten. Zijn ook foto's van. Of ze echter de hele overtocht naar Engeland in een LCM hebben gemaakt, of uit de kust overgezet zijn in een groter vaartuig, geen flauw idee! Opvallend detail is dat erg veel gevangenen ERG vrolijk keken wanneer ze eenmaal aan boord van een boot zaten en die heftige dag hadden overleefd.

Re: [Richard C.] Omaha Beach 19-03: bunkers in de primer

Hoi Richard, wil je toch nog een konijn verwerken dan heb ik eentje van Masterbox.
Hij is wel bedoelt om aan een jager te hangen maar met een beetje fantasie lijkt het of hij wegspringt.
Een hoge hoed heb ik helaas niet.
Mooie bunkertjes trouwens.

Cheerio, Arno

Hi richard,

Ben absoluut geen bunkerkenner, maar je hebt Verlinden rechts links en door het midden ingehaald, bravo! Vooral de inslagen zijn heel realistisch.

Ik wist dat ik ergens iets gelezen had van krijgsgevangenen die van de kust waren gehaald in de eerste 24u, in een bio van een duitser die in Engeland is gebleven en daar een succesvol ontwerper werd wordt verteld dat de meeste gevangenen van de eerste uren batterij en etappe mannen waren, die er al langer waren en leefden als God in Frankrijk, ze waren erg blij dat ze het overleefd hadden en de enige wens die ze hadden was nooit meer een schot horen 'fired in anger'
Met alles wat kon werden ze naar Engeland gebracht, op Libertyschepen enz, na een paar dagen veranderde dit, er waren ondertussen iets van kampen gemaakt en vanaf dat moment werd er eerst gescreend, de eerste W-SSers en leden van elite Wehrmacht divisies werden opgepakt waarvan sommige al bekend waren door misdaden aan het oostfront, en Stalin eisde dat deze mannen 'gezuiverd' werden.
Serieuze ontsnappingspogingen van met name Luftwaffe officieren in Wales en Schotland zorgde ook voor een hardere sfeer en aanpak.

Groeten Rick

De bunkers van Verlinden zijn in de meeste gevallen fantasie en niet gebaseerd op bestaande modellen.
Ben echter benieuwd naar hoe deze wordt geverfd en geweatherd.

Voor info over bestaande bunkermodellen zie:
http://www.regelbau.net/Photos.aspx?AlbumID=246
(Let er wel op dat deze site over Deense kustverdedigingswerken gaat.)

Update II: het diorama on hold...

Na een paar drukke weken vanwege hoogseizoen op mijn werk (en twee behoorlijke bouwdippen, maar daarover later meer...) heb ik besloten om mij terug te trekken uit deze FOC. Ik wil het diorama zoals het nu is zeker afbouwen, maar door de tegenslag ben ik er niet van overtuigd dat ik dit dio voor de eindstreep ga afkrijgen. Was wel een aardig eind gevorderd en wat gedaan is laat ik nu zien. Eerst even wat comments op comments......

@ Niels: tsja, Verlinden... mijn grote held uit het verleden... Dan zie je alles nog wel eens door een roze bril (hoewel ik sowieso niet uitblink in historische correctheid). Maar Herman heeft me op tijd op de zaken gewezen, viel nog wel een mouw aan te passen.

@ Jay: thanks voor de info. Heb nog wel een LCM liggen en heb ook dat “nieuwe” setje met die LCVP van Italeri gekocht (samen met de Jeep voor €26,00 bij mijn lokale modelbouwboer: geen geld toch?), maar ook een landingsvaartuig op het dio wordt een beetje te veel van het goede. Ik denk dat ik het moment van afvoeren naar het strand toe ga uitbeelden.

@ John: thanks mate 😀 !

@ Arno: bedankt voor het aanbod, maar ik heb geen konijn (of haas) nodig. Uiteraard is het konijn slechts een metafoor ( 🙄 ) voor iets wat ik nog even voor mezelf wou houden. Jullie moeten daar niet iets spectaculairs bij voorstellen, geen torenhoge verwachtingen aub.

@ Arjan: dank je wel! Ben er zelf ook wel tevreden mee.

@ Rick: ik ben je zeer erkentelijk voor deze complimenten... Wat betreft de gevangenen: er zullen er een paar worden geplaatst. Waar? Daar ben ik nog niet helemaal over uit (zie mijn antwoord bij Jay).

@ Marc: jij schrijft:
De bunkers van Verlinden zijn in de meeste gevallen fantasie en niet gebaseerd op bestaande modellen.

Daar ben ik dus achter gekomen... Omdat ‘ie gebaseerd is op de bunker van Verlinden is mijn flakbunker ook niet logisch. Ik ging er gemakshalve van uit dat zo’n 20mm-geschut met een kraan o.i.d. permanent in de bunker werd geplaatst... Not... De HMB is ook te laag: een soldaat kan er niet rechtop in staan ( 🙄 ), de tri-pod zoals die bij Tamiya’s German weapons set zit paste niet onder het dak. Heb de tri-pod dus verlaagd (het alternatief was de vloer van de bunker verlagen...). Hoe dan ook: Ik dicht mijzelf bij deze bunkers enige artistieke vrijheid toe.

Het bouwverslag:

Ik heb sinds de vorige update eerst de granaatinslagen bij de drie bunkers nog wat fijner van structuur gemaakt. De volgende stap was het inrichten van de Heavy Machinegun Bunker (de Flakbunker en de Tobruk Pit blijven leeg):

dsc06473dx.jpg

dsc06474ci.jpg

De inrichting van de Heavy Machinegun Bunker, inclusief verlaagde tri-pod. Dit komt allemaal uit mijn scrapbox (wat voor mij het nut van zo’n ding weer bewijst). De lijm onder de batterij voor de radio is inmiddels verwijderd...

Next: de bunker-delen zijn op elkaar gelijmd, putty is aangebracht en gladgeschuurd. De pasvorm is verre van optimaal bij de Verlinden-bunkers: de scheidingslijnen tussen dak en onderste deel van de Heavy Machinegun Bunker zijn te veel aanwezig. Alle drie de bunkers hebben een mix van Tamiya Dark Yellow en Wit gekregen, waarbij ik steeds meer wit aan het mengsel toe heb gevoegd. Naar aanleiding van mijn vragen over beton (zie de Nieuwsgroep) heb ik getwijfeld over de suggestie camouflage aan te brengen op één (of meerdere) van de bunkers. Maar omdat de bunkers al in het diorama vast zitten heb ik besloten het niet te doen. Vervolgens zijn er details geschilderd, hierna een sealing met glanslak, dan verschillende kleuren filters en tenslotte een wash van “van Dycke Brown”. Wat roest, regenstrepen en “mapping” maken de bunkers voorlopig af.

Het landschap is opgebouwd uit piepschuim, Easy Click en oase. Na wat brainstormen is onderstaande de lay-out geworden:

dsc06592x.jpg

De proefopstelling. De ruimte linksonder was het konijnenhok.

Nu dit klaar was, werd het tijd om mijn gimmick af te maken. Zoals gezegd is het niet veel bijzonders, maar het koste me wel de nodige fantasie en arbeid om het op de juiste manier in het diorama te verwerken. Wat heb ik namelijk gedaan? Ik heb licht en “vuur” aangebracht in twee bunkers 8) .
Omdat ik het zonde vond om de HMB van binnen te detailleren zonder dat je daar later wat van terug zou zien, bedacht ik dat ik er een let-lampje in aan kon brengen. Het idee achter het “vuur” in een (flak-)bunker d.m.v een kaarsvlam had ik al jaren, maar wordt nu pas tot uitvoering gebracht. Later wordt er met grijs/zwart ge-airbrushte watten nog rook gesimuleerd. OK: volgens sommigen is dat geen gezicht en niet waarheidsgetrouw... Indien iemand een betere manier weet om rook op een diorama te simuleren (buiten een rookpot): ik sta open voor suggesties.

dsc06476v.jpg

De Heavy Machinegun Bunker ingericht voordat het dak er op ging.

De kaarslamp in de bunker leverde mij wat problemen op. Ik wil geen snoer aan het diorama hebben, maar een 220-lamp werkt niet op 12 volt 🙂 🙄 ... Een accu en een transformator (voor 220 watt naar 12V) waren een optie, maar dat zou naast een investering van zo’n €80,00 ook een gewichtstoename van zo’n vier kilo hebben betekend. Heb er uiteindelijk voor gekozen om de snoertjes aan de ene kant via de lamp naar de aan/uit-schakelaar en aan de andere kant naar een “stekkeringang” (?) te laten lopen. Daar kan ik dan een kabeltje aan- en afkoppelen:

dsc06590j.jpg

De stekkeringang in de achterwand. Bij het plaatsen van de stekkeringang is het balsahout gespleten.

De batterijhouder en de aan/uit-knop waren zoals jullie eerder bij de lay-out konden zien onder- en in een plaatje balsahout weggewerkt. Inmiddels is dit niet meer het geval. Hierover bij de tweede bouwdip meer...

Nadat alles is aangesloten, is het natuurlijk tijd om te kijken of de lampjes het wel doen. Nu, ze doen het...

dsc06597g.jpg

dsc06601d.jpg

Geen verduisteringsvoorschriften blijkbaar...

De zijkanten van het diorama zijn van balsahout, het dio is verder afgemaakt met gipsverband, Papydur en kwartszand. Papydur is een soort papier maché dat je enkel met water hoeft aan te maken en lang verwerkbaar blijft. Heb zwaar zitten twijfelen of ik al dan niet een loopgraaf zou maken. Heb het uiteindelijk toch niet gedaan, er was in eerste instantie nergens ruimte waar een loopgraaf logisch zou zijn. Daarnaast bleek uit research in mijn boeken dat veel van de bunkers d.m.v ondergrondse (en dus niet zichtbare) loopgraven met elkaar in verbinding stonden. Het dio stelt nu een positie net achter de duinen voor, de bunkers liggen op/in de duintoppen als het ware. Ik heb ze met “Bison Montagekit” in het dio gelijmd. Daarna zijn er een paar uitrustingsstukken, oliedrums etc. in het zand gedrukt. Heb ook getwijfeld om de houten versperringen achterwege te laten: in werkelijkheid stonden die dingen veel verder op het strand. Ook hier veroorloof ik mezelf enige artistieke vrijheid, het benadrukt het “Atlantikwallgefühl” nog iets meer...

De eerste bouwdip: helaas ben ik er naderhand pas achter gekomen dat er ook nadelen aan Papydur zitten: het droogt verschrikkelijk langzaam, het volume zakt in (het spul trekt zelfs krom) waardoor de vorm van het landschap verre van optimaal is en het laat scheuren achter die ik heb moeten vullen met gips en putty 😈 . Ook is het niet makkelijk te verwijderen van de bunkers zodat ik deze gedeeltelijk moest schoon schuren en opnieuw moest airbrushen etc.

Enkele voorbeelden van de scheuren en het kromtrekken:

dsc06691.jpg

dsc06692r.jpg

dsc06693v.jpg

Nadat het gehele diorama nagelopen en “gecorrigeerd” was zag het er zo uit:

dsc06611g.jpg

dsc06612z.jpg

dsc06613g.jpg

dsc06614qy.jpg

dsc06615s.jpg

dsc06616.jpg

dsc06617v.jpg

De volgende stap was het inpakken van de bunkers a la Gaudi... Het landschap klaar maakte dat ik het diorama kon gaan “inkleuren”. Ik heb eerst de zijkanten met een hoogglans spuitbus Antraciet gespoten. Daarna heeft het zand een basiskleurtje gekregen. Ik heb dit bij een mede-Twenotter thuis gedaan en het diorama daar een nachtje laten drogen. De volgende dag kwam ik er bij thuiskomst achter dat het lampje in de HMG het niet meer deed: bouwdipje #2...

Nu was ik zowiezo niet echt tevreden met de oplossing voor het wegwerken van de batterijen en de aan-/uit schakelaar, dus heb ik het zaakje weer losgehaald waarna ik zag dat er een kabeltje was gebroken. Dit heb ik weer gesoldeerd waarna ik de schakelaar en de batterijhouder ditmaal in de voorkant van het diorama heb verwerkt. Dit oogt wat mooier en is ook praktischer.

De reden dat ik nu voorlopig stop is dat het letje in de Heavy Machinegun Bunker kapot is en je de inrichting niet meer kan zien. Op zich geen probleem, maar ik zit nu met een batterijhouder en een schakelaar zonder functie in het dio en daar baal ik wel van. Om het letje te vervangen moet ik de bunker slopen. Ik had eigenlijk gehoopt dat het letje het uit zou houden totdat het dio eens op een bouwavond of een Twenot-dag aan jullie was getoond... Ga de komende dagen eens rustig nadenken hoe ik dit ga aanpakken. Waarschijnlijk ga ik de bunker toch voorzichtig open maken en het letje vervangen door een wat steviger (sterker) lampje. Ik houd jullie op de hoogte.

Tot zover. Feel free to comment.

Groeten, Richard.

Re: [Richard C.] Omaha Beach 09-05: diorama on hold

Zou zo zonde zijn........ Dit was/is een heel apart dio, ik zou toch nog een keer de moeite doen om het dak te lichten, en te kiezen voor meer ledjes, bv aan de binnenkant van de muur van de ingang, niemand die ziet waar het vandaan komt en toch licht.
Als je ledjes nodig hebt, als voormalig rc boten bouwer heb ik er wel een paar voor je hoor, en misschien is dan een oplaadbaar batterijpakje een betere keuze?

Groeten en succes Rick

Das balen Richard,

ik zou ervoor kiezen, omdat je al zoveel werk heb gehad, om alles netjes te herstellen anders blijf je ervan balen.
Het was natuurlijk een ingewikkeld stukje werk en mogelijk een combinatie van te veel nieuwe dingen/technieken en pech?...

gr John.

Sterkte met de ellende....

Ik vind het erg jammer dat dit dio op de wachtlijst komt te staan, zeker nu ik de laatste foto's heb gezien.
Kan je het ledje niet via de onderkant aanboren? Scheelt het openbreken van een bunker.

Richard, Alles komt goed............. echt ik weet er alles van, je moet door gaan met dit project ik spreek je in Overloon doen we even praten als je daar zin in hebt 8)

Ik weet nog wel wat leuke tips en tools we spreken elkaar.

Hoi Richard,

da's allemaal niet zo leuk om te lezen. Vond het tot nu toe erg boeiend om te volgen, leuk idee ook, en ik was benieuwd hoe het zich zou ontwikkelen. Dat idee met dat ledje in de bunker was wel een toppertje, had ik graag eens in werkelijkheid willen aanschouwen! Ik hoop dat je gauw de moed vindt om er mee door te gaan!
Keep your upperlip stiff!

Groeten,

Kanne

Meuning Richard,

Erg jammer wat er is gebeurd, maar je project is inderdaad zo origineel dat er een oplossing voor moet worden gevonden.
Je bezigheden sofar zijn te interessant om het bijltje erbij neer te gooien; ikzelf zou ook proberen om het geheel open te maken (evt. van onderen ?) om misschien op die manier te zorgen dat je in de toekomst een mogelijk zelfde probleem kunt tekkelen.

Ikzelf ben ook bezig met ledjes bij een nieuw voertuigproject, waar ik mijn bouwproces een tijd lang stil had liggen wegens overdenkingen wat te doen bij electro-trubbels. Ik moet ook nog maar zien hoe fruitfull dat gaat zijn...

groet Frank

Hoi Richard,

Mooi project met al je bunkers, ik heb ze zelf ook alle drie eens scratch gebouwd.
Wat ik me af vraag is, ben je niet een beetje te hard van start gegaan?
Als je zo'n project als dit gaat bouwen, electra er in plaatst, dan is regel een, dat je er ten alle tijden bij kan als het lampje of wat dan ook stuk gaat.
Je zou vanaf onder toegang kunnen maken, en anders je bunkers zo bouwen dat je er altijd bij kan.
Nu moet je gaan breken om dit probleem te verhelpen, dat had in mijn ogen niet een probleem moeten zijn.
Zonde van al je werk want je was lekker op weg.
Als je zo'n diorama als dit gaat bouwen, dan moet je zeker 3 stappen vooruit denken, anders krijg je dus zulke problemen en dat is echt zonde.
Ik hoop dat het goed komt, maar dat geloof ik wel.

Succes verder, Peter

Richard....gewoon rustig doorgaan. Ik zou me niet zo druk maken dat je de deadline misschien niet haalt.
De FOC is vooral bedoeld om technieken te delen en elkaar tips te geven tijdens de bouw. De manier van bunkers bouwen uit isolatieplaat zoals je in deze thread laat zien vind ik buitengewoon vindingrijk en interessant. Dus LED je niet uit het veld slaan 😉 Hierboven zijn al wat tips gegeven om het probleem van de verlichting op te lossen, dus ik denk dat je daar nog wel uitkomt.

Alex

@ Rick: het dak lichten heb ik geprobeerd, maar dan merk je pas hoe goed de Montagekit z'n werk doet. Heb nu de bunker uit het diorama gehaald en een gat in de onderkant gezaagd. Bedankt voor het aanbod wat betreft de LED'jes. Heb zelf nog een paar reserve-LED's... Wat betreft de batterijen: de houder aan de voorkant is een 9v-houder waarbij de batterij als bij een lucifersdoosje in- en uit geschoven kan worden. Oplaadbare batterijen zijn dus niet persé noodzakelijk.

@ John: het is zeker de bedoeling om dit diorama af te bouwen. Heb alleen willen zeggen dat ik de deadline niet haal en mij daarom vooralsnog terugtrek. Ga de komende dagen/weken rustig kijken hoe ik dit wil aanpakken en dit dan stapje voor stapje uitvoeren.

@ Johnny: bedankt voor de tip. In 1e instantie wou ik het dak lichten en dit "mannetje/vrouwtje" weer vastmaken, maar zoals gezegd is dit niet te doen. Het lampje via de onderkant aanbrengen is een prima alternatief 😀 .

@ Marc: ik wil graag eens met jou gedachten hierover uitwisselen, maar ik ben helaas niet in Overloon dit jaar. Mijn dochter wordt gedoopt en daar wil ik toch wel bij zijn 🙄 😀 😉 ... De bouwavond over een paar weken misschien? Neen ik het dio mee, kunnen we er "live" over brainstormen.

@ Kanne: bedankt voor de bemoediging. Zoals gezegd is het zeker de bedoeling om 'm af te bouwen. Je zal het dio tzt dan ook zeker ergens op een bijeenkomst kunnen bekijken.

@ Frank: jij schrijft:
ikzelf zou ook proberen om het geheel open te maken (evt. van onderen ?) om misschien op die manier te zorgen dat je in de toekomst een mogelijk zelfde probleem kunt tekkelen.

Het was eigenlijk mijn bedoeling om iets te maken dat het een tijdje zou doen, lang genoeg om het tot de eindfoto's en een eventuele bijeenkomst te redden. Indien het daarna de geest zou geven: soit... Dat het nu al naar z'n grootje is gegaan maakt dat ik het geheel toch wat zorgvuldiger wil gaan herstellen. Wordt vervolgd...

@ Peter: jij schrijft:
Wat ik me af vraag is, ben je niet een beetje te hard van start gegaan?
Als je zo'n project als dit gaat bouwen, electra er in plaatst, dan is regel een, dat je er ten alle tijden bij kan als het lampje of wat dan ook stuk gaat.
Je zou vanaf onder toegang kunnen maken, en anders je bunkers zo bouwen dat je er altijd bij kan.

Je hebt gelijk ware het niet dat ik een andere insteek had (zie mijn antwoord bij Frank). Neemt niet weg dat ik, gevoed door opwinding en de zeeeeer lange droogtijd van de Papydur 🙄 , te snel heb gewerkt. Heb een word-document als draaiboek gemaakt en dit als leidraad gebruikt. Daarnaast is het diorama echt doordacht (heb op mijn werk úren kunnen spenderen aan de uitwerking van het idee 😉 ). Toch heb ik sommige problemen niet voorzien cq. onderschat. Gaat niet weer gebeuren...

@ Alex: bedankt voor je bemoedigende woorden 😀 . Gelukkig kan ik, zoals je schrijft, inderdaad dankbaar gebruik maken van de tips die mij worden gegeven.

@ allen: inmiddels is de Heavy Machinegun Bunker dus uit het diorama gehaald en heb ik de onderkant open gezaagd. Omdat ik door het inzakken van het volume van de Papydur niet helemaal tevreden ben met de lay-out van het diorama, maak ik van de nood een deugd door dit ook bij te werken. Al met al geef ik de moed zeker niet op en hoop ik binnenkort weer een update te kunnen plaatsen 🙂 .

groeten, Richard.

Komt er goed uit te zien Richard! petje af voor je landscape kwaliteiten, ik ben het een tijdje niet gevolgd, maar je idee met verlichting erin is echt geniaal, zo zie je uistekend wat zich in de bunker bevind. Toppie gedaan.

Hoi Richard,
@ Marc: ik wil graag eens met jou gedachten hierover uitwisselen, maar ik ben helaas niet in Overloon dit jaar. Mijn dochter wordt gedoopt en daar wil ik toch wel bij zijn ... De bouwavond over een paar weken misschien? Neen ik het dio mee, kunnen we er "live" over brainstormen.

Snap ik dat je Zondag niet komt, feli alvast.

Ik neem de eerst volgende bouwavond wat spul mee (genoeg).
Dan gaan we er mee aan de gang.

Update V: operatie geslaagd, patiënt herstellende...

Hallo allemaal,

Even een kleine update. Nadat dit project een tijdje stil heeft gelegen kreeg ik deze week weer zin om het zaakje te herstellen. Na het brainstormen over de wijze waarop ik het zaakje wou aanpakken heb ik er voor gekozen om toch de Heavy Machinegun Bunker en de aan/uit-knop uit het diorama te halen:

dsc07074t.jpg

De ravage na het verwijderen van de Heavy Machinegun Bunker.

Het dak lichten ging niet, de montagekit heeft zijn werk goed gedaan 🙄 . Daarom de onderkant er uit gehaald en er een lampje met bajonetfitting in geplaatst. Daarna het hele zaakje terug geplaatst. Next: de aan/uit-knop. Die zat dus eerst bovenop, maar ik vind het mooier om ‘m aan de voorkant te plaatsen. Het gaf mij de mogelijkheid om nog een granaattrechter toe te voegen.

Nadat de voegen en kieren waren gevuld heb ik een primer aangebracht. Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat door het gebruik van verschillende materialen (zand, Papydur, gipsverband, klei) het oppervlakte van mijn dio niet echt mooi meer was: de “grenzen” tussen de verschillende materialen waren duidelijk te zien. Heb daarom met een structuurverf een “egaliserende” toplaag aangebracht. De structuur van deze verf is eigenlijk ietwat te grof voor schaal 1/35 maar het is beter dan hoe het was.

Zes kleuren Vallejo verf en een blanke laklaag maken de basislaag af:

dsc06771.jpg

dsc06773q.jpg

Foto’s:

dsc07255z.jpg

dsc07256j.jpg

dsc07262re.jpg

dsc07263h.jpg

dsc07264se.jpg

dsc07266b.jpg

Tot zover. Next: filters, washes en pigmenten.

Comments are welcome.

Groeten, Richard.

Hoi Richard, goed dat je door gegaan bent, wat er nu staat kun je heel veel mee want het ziet er goed uit. Succes en gewoon rustig aan, het heeft geen haast 😉

Terug
Bovenaan