Re: [Richard C.] Omaha Beach 19-03: bunkers in de primer
Update II: het diorama on hold...
Na een paar drukke weken vanwege hoogseizoen op mijn werk (en twee behoorlijke bouwdippen, maar daarover later meer...) heb ik besloten om mij terug te trekken uit deze FOC. Ik wil het diorama zoals het nu is zeker afbouwen, maar door de tegenslag ben ik er niet van overtuigd dat ik dit dio voor de eindstreep ga afkrijgen. Was wel een aardig eind gevorderd en wat gedaan is laat ik nu zien. Eerst even wat comments op comments......
@ Niels: tsja, Verlinden... mijn grote held uit het verleden... Dan zie je alles nog wel eens door een roze bril (hoewel ik sowieso niet uitblink in historische correctheid). Maar Herman heeft me op tijd op de zaken gewezen, viel nog wel een mouw aan te passen.
@ Jay: thanks voor de info. Heb nog wel een LCM liggen en heb ook dat “nieuwe” setje met die LCVP van Italeri gekocht (samen met de Jeep voor €26,00 bij mijn lokale modelbouwboer: geen geld toch?), maar ook een landingsvaartuig op het dio wordt een beetje te veel van het goede. Ik denk dat ik het moment van afvoeren naar het strand toe ga uitbeelden.
@ John: thanks mate
😀 !
@ Arno: bedankt voor het aanbod, maar ik heb geen konijn (of haas) nodig. Uiteraard is het konijn slechts een metafoor (
🙄 ) voor iets wat ik nog even voor mezelf wou houden. Jullie moeten daar niet iets spectaculairs bij voorstellen, geen torenhoge verwachtingen aub.
@ Arjan: dank je wel! Ben er zelf ook wel tevreden mee.
@ Rick: ik ben je zeer erkentelijk voor deze complimenten... Wat betreft de gevangenen: er zullen er een paar worden geplaatst. Waar? Daar ben ik nog niet helemaal over uit (zie mijn antwoord bij Jay).
@ Marc: jij schrijft:
De bunkers van Verlinden zijn in de meeste gevallen fantasie en niet gebaseerd op bestaande modellen.
Daar ben ik dus achter gekomen... Omdat ‘ie gebaseerd is op de bunker van Verlinden is mijn flakbunker ook niet logisch. Ik ging er gemakshalve van uit dat zo’n 20mm-geschut met een kraan o.i.d. permanent in de bunker werd geplaatst... Not... De HMB is ook te laag: een soldaat kan er niet rechtop in staan (
🙄 ), de tri-pod zoals die bij Tamiya’s German weapons set zit paste niet onder het dak. Heb de tri-pod dus verlaagd (het alternatief was de vloer van de bunker verlagen...). Hoe dan ook: Ik dicht mijzelf bij deze bunkers enige artistieke vrijheid toe.
Het bouwverslag:
Ik heb sinds de vorige update eerst de granaatinslagen bij de drie bunkers nog wat fijner van structuur gemaakt. De volgende stap was het inrichten van de Heavy Machinegun Bunker (de Flakbunker en de Tobruk Pit blijven leeg):
De inrichting van de Heavy Machinegun Bunker, inclusief verlaagde tri-pod. Dit komt allemaal uit mijn scrapbox (wat voor mij het nut van zo’n ding weer bewijst). De lijm onder de batterij voor de radio is inmiddels verwijderd...
Next: de bunker-delen zijn op elkaar gelijmd, putty is aangebracht en gladgeschuurd. De pasvorm is verre van optimaal bij de Verlinden-bunkers: de scheidingslijnen tussen dak en onderste deel van de Heavy Machinegun Bunker zijn te veel aanwezig. Alle drie de bunkers hebben een mix van Tamiya Dark Yellow en Wit gekregen, waarbij ik steeds meer wit aan het mengsel toe heb gevoegd. Naar aanleiding van mijn vragen over beton (zie de Nieuwsgroep) heb ik getwijfeld over de suggestie camouflage aan te brengen op één (of meerdere) van de bunkers. Maar omdat de bunkers al in het diorama vast zitten heb ik besloten het niet te doen. Vervolgens zijn er details geschilderd, hierna een sealing met glanslak, dan verschillende kleuren filters en tenslotte een wash van “van Dycke Brown”. Wat roest, regenstrepen en “mapping” maken de bunkers voorlopig af.
Het landschap is opgebouwd uit piepschuim, Easy Click en oase. Na wat brainstormen is onderstaande de lay-out geworden:
De proefopstelling. De ruimte linksonder was het konijnenhok.
Nu dit klaar was, werd het tijd om mijn gimmick af te maken. Zoals gezegd is het niet veel bijzonders, maar het koste me wel de nodige fantasie en arbeid om het op de juiste manier in het diorama te verwerken. Wat heb ik namelijk gedaan? Ik heb licht en “vuur” aangebracht in twee bunkers 8) .
Omdat ik het zonde vond om de HMB van binnen te detailleren zonder dat je daar later wat van terug zou zien, bedacht ik dat ik er een let-lampje in aan kon brengen. Het idee achter het “vuur” in een (flak-)bunker d.m.v een kaarsvlam had ik al jaren, maar wordt nu pas tot uitvoering gebracht. Later wordt er met grijs/zwart ge-airbrushte watten nog rook gesimuleerd. OK: volgens sommigen is dat geen gezicht en niet waarheidsgetrouw... Indien iemand een betere manier weet om rook op een diorama te simuleren (buiten een rookpot): ik sta open voor suggesties.
De Heavy Machinegun Bunker ingericht voordat het dak er op ging.
De kaarslamp in de bunker leverde mij wat problemen op. Ik wil geen snoer aan het diorama hebben, maar een 220-lamp werkt niet op 12 volt
🙂 🙄 ... Een accu en een transformator (voor 220 watt naar 12V) waren een optie, maar dat zou naast een investering van zo’n €80,00 ook een gewichtstoename van zo’n vier kilo hebben betekend. Heb er uiteindelijk voor gekozen om de snoertjes aan de ene kant via de lamp naar de aan/uit-schakelaar en aan de andere kant naar een “stekkeringang” (?) te laten lopen. Daar kan ik dan een kabeltje aan- en afkoppelen:
De stekkeringang in de achterwand. Bij het plaatsen van de stekkeringang is het balsahout gespleten.
De batterijhouder en de aan/uit-knop waren zoals jullie eerder bij de lay-out konden zien onder- en in een plaatje balsahout weggewerkt. Inmiddels is dit niet meer het geval. Hierover bij de tweede bouwdip meer...
Nadat alles is aangesloten, is het natuurlijk tijd om te kijken of de lampjes het wel doen. Nu, ze doen het...
Geen verduisteringsvoorschriften blijkbaar...
De zijkanten van het diorama zijn van balsahout, het dio is verder afgemaakt met gipsverband, Papydur en kwartszand. Papydur is een soort papier maché dat je enkel met water hoeft aan te maken en lang verwerkbaar blijft. Heb zwaar zitten twijfelen of ik al dan niet een loopgraaf zou maken. Heb het uiteindelijk toch niet gedaan, er was in eerste instantie nergens ruimte waar een loopgraaf logisch zou zijn. Daarnaast bleek uit research in mijn boeken dat veel van de bunkers d.m.v ondergrondse (en dus niet zichtbare) loopgraven met elkaar in verbinding stonden. Het dio stelt nu een positie net achter de duinen voor, de bunkers liggen op/in de duintoppen als het ware. Ik heb ze met “Bison Montagekit” in het dio gelijmd. Daarna zijn er een paar uitrustingsstukken, oliedrums etc. in het zand gedrukt. Heb ook getwijfeld om de houten versperringen achterwege te laten: in werkelijkheid stonden die dingen veel verder op het strand. Ook hier veroorloof ik mezelf enige artistieke vrijheid, het benadrukt het “Atlantikwallgefühl” nog iets meer...
De eerste bouwdip: helaas ben ik er naderhand pas achter gekomen dat er ook nadelen aan Papydur zitten: het droogt verschrikkelijk langzaam, het volume zakt in (het spul trekt zelfs krom) waardoor de vorm van het landschap verre van optimaal is en het laat scheuren achter die ik heb moeten vullen met gips en putty
😈 . Ook is het niet makkelijk te verwijderen van de bunkers zodat ik deze gedeeltelijk moest schoon schuren en opnieuw moest airbrushen etc.
Enkele voorbeelden van de scheuren en het kromtrekken:
Nadat het gehele diorama nagelopen en “gecorrigeerd” was zag het er zo uit:
De volgende stap was het inpakken van de bunkers a la Gaudi... Het landschap klaar maakte dat ik het diorama kon gaan “inkleuren”. Ik heb eerst de zijkanten met een hoogglans spuitbus Antraciet gespoten. Daarna heeft het zand een basiskleurtje gekregen. Ik heb dit bij een mede-Twenotter thuis gedaan en het diorama daar een nachtje laten drogen. De volgende dag kwam ik er bij thuiskomst achter dat het lampje in de HMG het niet meer deed:
bouwdipje #2...
Nu was ik zowiezo niet echt tevreden met de oplossing voor het wegwerken van de batterijen en de aan-/uit schakelaar, dus heb ik het zaakje weer losgehaald waarna ik zag dat er een kabeltje was gebroken. Dit heb ik weer gesoldeerd waarna ik de schakelaar en de batterijhouder ditmaal in de voorkant van het diorama heb verwerkt. Dit oogt wat mooier en is ook praktischer.
De reden dat ik nu voorlopig stop is dat het letje in de Heavy Machinegun Bunker kapot is en je de inrichting niet meer kan zien. Op zich geen probleem, maar ik zit nu met een batterijhouder en een schakelaar zonder functie in het dio en daar baal ik wel van. Om het letje te vervangen moet ik de bunker slopen. Ik had eigenlijk gehoopt dat het letje het uit zou houden totdat het dio eens op een bouwavond of een Twenot-dag aan jullie was getoond... Ga de komende dagen eens rustig nadenken hoe ik dit ga aanpakken. Waarschijnlijk ga ik de bunker toch voorzichtig open maken en het letje vervangen door een wat steviger (sterker) lampje. Ik houd jullie op de hoogte.
Tot zover. Feel free to comment.
Groeten, Richard.